مدیر امور عشایر استان البرز گفت: عشایر استان البرز از چهار ایل شاهسون، مغان، سنگسر، کلهر و طوایف مستقل عرب، کلکو، کلوند، گلزن، الیکایی و تات تشکیل شده‌اند که حدود ۵۶ درصد آنان کوچنده هستند.
کد خبر: ۹۴۳۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲ 23 February 2021

به گزارش «تابناک البرز» علی نقدی با اشاره به اینکه ۸۶۰ خانوار عشایر در قالب ۵۰۰۰ نفر در مناطق ییلاقی و قشلاقی استان زندگی می‌کنند، اظهار کرد: این عشایر در مجموع ۳۲۱ هزار واحد دامی را در اختیار دارند.

وی افزود: عشایر استان البرز از چهار ایل شاهسون، مغان، سنگسر، کلهر و طوایف مستقل عرب، کلکو، کلوند، گلزن، الیکایی و تات تشکیل شده‌اند که حدود ۵۶ درصد آنان کوچنده هستند.

این مسئول با اشاره به میزان تولیدات دام‌های این عشایر ادامه داد: دام‌های عشایر استان البرز سالانه ۶۸۰۰ تن شیر گوسفندی، ۳۷۰۰ تن گوشت گوسفندی و ۱۳۰۰ تن سایر لبنیات تولید می‌کنند.

وی افزود: این عشایر در ۱۵۰ هزار هکتار مراتع ییلاقی و قشلاقی شهرستان‌های کرج، ساوجبلاغ، طالقان، فردیس و اشتهارد جابه جا می‌شوند.

مدیر امور عشایر استان البرز اضافه کرد: البته به جز البرز، عشایر استان در برخی از ایام سال مهمان مراتع استان‌های قم، مرکزی، تهران و قزوین هستند.

نقدی با بیان اینکه  برخی از عشایر استان از طریق پرورش شتر امرار معاش می‌کنند، توضیح داد: این عشایر بیشتر در منطقه گلدره شهرستان ساوجبلاغ حضور دارند و محدوده‌ای برای آنها جهت چرای شترها تعیین شده تا به عرصه‌ها و محیط زیست آسیب وارد نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار