کد خبر: ۹۴۲۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۵ 01 May 2021

یك فوق تخصص گوارش و كبد در مازندران نسبت به افزایش مسمومیت با سرب تریاك در این استان به استناد مراجعات منجر به بستری شدن در بیمارستان هشدار داد.

 دكتر سید حسن عابدی گفت: تعداد بیماران بستری با مسمومیت سرب در این بیمارستان و دیگر بیمارستان ها بویژه از سن 35 سال به بالا رو به افزایش و این زنگ خطری برای تمامی اقشار جامعه است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بابل با اظهار این كه مسمومیت سرب هنگامی رخ می دهد كه مقدار سرب در خون بالا برود ، افزود : بی اشتهایی ، تهوع ، ضعف ، بی حالی و تشنج از علائم مسمومیت حاد با سرب است كه ممكن است به آسـیب مغـزی و آسـیب برگشـت پـذیر كلیه نیز منجر شود و علایم گوارشی و افتادگی مچ دست، افزایش فشار خون و نقرس نیز ممكن است در اثر تماس مزمن با سرب اتفاق بیفتد.
وی علائم مسمومیت مزمن با سرب در كودكان را هم شامل كاهش وزن ، ضعف و كم خونی برشمرد و ادامه داد : تغییرات در رفتار و برخـورد اجتمـاعی در كودكان نیز می تواند از علایم اولیه مسمومیت به شمار رود.
سرب امروزه به عنوان یكی از پرمصرف ترین فلزات در صنایع مختلف و همچنین به عنوان یك سم بالقوه مطرح است . منابع سرب بسیار متنوع هستند و در باطریسازی ، تعمیر رادیاتور ماشین ، مشاغل صنعتی ، هوا ، آب ، خاك ، رنگ ها و كنسرو مواد غذایی وجود دارند.
** آغشته كردن مواد مخدر به سرب
این استاد دانشگاه نسبت به ناشناخته بودن مسمومیت با سرب از طریق مصرف مواد مخدر هشدار داد و گفت : نكته ای كه كمتر مورد توجه قرار می گیرد و متاسفانه اخیرا مـواردی از آن مشـاهده شـده ، مسـمومیت بـا سـرب در مصـرف كننـدگان مـواد مخـدر است كه بر اثر افزودن سرب به هروئین ، تریاك و آمفتامین ها به منظور افزایش وزن این فرآورده ها چه در مصـرف خـوراكی یـا وریدی ایجاد می شود.
این فوق تخصص گوارش و كبد افزود : در صورتی كه معتادان با علایمی نظیر ، درد شكمی، تهوع، استفراغ، دردهای ناحیه كمر و پا، ضعف، كاهش وزن و بی اشتهایی مراجعه كنند ، باید تشخیص افتراقی مسمومیت با سرب در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد : همه گیری مسمومیت با سرب در بین مصرف كنندگان تریاك و مواد مخدر در همه استان های كشور به نوعی اتفاق افتاده است و بیشتر كسانی كه با علائم مسمومیت با سرب به بیمارستان ها مراجعه می كنند ، مصرف كننده تریاك آن هم به شیوه خوراكی هستند.
این پزشك گفت : افزودن سرب به تریاك و دیگر مواد مخدر بسیار خطرناك است و علاوه بر مسمومیت حاد، باعث افزایش شدید عوارض و حتی مرگ و میر می شود و صدمات جبران پذیر ی را متوجه افراد و جامعه می كند.
عابدی اضافه كرد : در سنجش آزمایشگاهی تریاك های موجود در بازار مشخص شد كه مقادیر زیادی سرب در آن ها وجود دارد و قاچاقچیان با مقاصد سودجویی و سنگین تر شدن تریاك این فلز را به آن می افزایند.
وی گفت : معتادان به تریاك خوراكی با بلعیدن مقادیری از این مخدر آلوده به سرب با مشكلات جدی از جمله دل دردهای شدید، بروز كم خونی، رسوب سرب در استخوان ها و دردهای شدید مفاصل، زخم و خارش در پوست و اندام ها مواجه می شوند و در برخی موارد عوارض عصبی و فلج از ناحیه مچ دست و پا نیز مشاهده شده است.
فوق تخصص گوارش و كبد بیان داشت : این‌كه مصرف خواركی منبع آلودگی است ، به این معنی نیست كه در مصرف تدخینی این تریاك‌ها منجر به مسمومیت نمی‌شود ، چرا كه مواردی از مسمومیت ناشی از مصرف تدخینی تریاك هم گزارش شده است، اما مصرف خوراكی تریاك به دلیل این‌كه جذب گوارشی بالایی دارد، عوارض و علایم مسمومیت هم خیلی سریع نمایان می‌شود، اما در سایر شیوه‌های مصرف در زمان طولانی‌تری علایم مسمومیت بروز می‌كند.
** سبزی ها و میوه ها به عنوان پادزهر
وی با اشاره به اینكه برای حذف سرب بهترین خوراكی كه می توان استفاده كرد، سبزی ها و میوه ها و مكمل ویتامین سی است، گفت : چون مصرف مواد مخدر به صورت استنشاقی است ریه را درگیر می كند در نتیجه ویتامین سی بسیار مؤثر برای دفع سرب ناشی از آن است و مصرف شیر و لبنیات نیز برای دفع سمومی كه بر گوارش اثر سوء داشته مؤثر است.
عابدی افزود : بدن انسان روزانه به سه میلی گرم سرب نیاز دارد ، اما اگر یك معتاد بخواهد یك گرم تریاك مصرف كند ، 500 میلی گرم (نیم گرم) سرب به بدنش وارد می شود كه این موضوع بسیار خطرناك است ، چون میزان سربی كه وارد بدنش می شود 150 برابر بیشتر از حد معمولی می شود.
وی ادامه داد : در صورتی كه تریاك و دیگر مواد مخدر سرب داشته باشد برای مادرانی كه نوزاد شیرخواره دارند به مراتب بسیار خطرناك تر است تا حدی كه اعلام شده برای این كودكان و نوزادان شش برابر خطرش بیشتر است.
استان مازندران بر اساس آمارهای رسمی هم اكنون 54 هزار معتاد تحت مراقبت و در حال ترك دارد كه هشت درصد آنان را بانوان تشكیل می دهند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار