وجود فرودگاه نمادی از توسعه‌یافتگی و گامی بلند در مسیر پیشرفت‌های چندپله‌ای برای مرکز استان سمنان محسوب می‌شود که اکنون استفاده از تمام ظرفیت‌های این زیرساخت نیازمند توجه مسوولان است.
کد خبر: ۹۴۲۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸ 20 February 2021

توجه بیشتر به فرودگاه سمنان، فرصتی برای پرواز ظرفیت‌ها و توسعه

 

به گزارش تابناک سمنان وجود حدود یکهزار و ۸۴۰ پروانه بهره‌برداری واحدهای صنعتی و معدنی با سرمایه‌گذاری حدود ۷۶ هزار میلیارد ریال و اشتغال برای بیش از ۶۸ هزار و ۸۰۰ نفر، یکی از قطب های صنعتی و معدنی شرق کشور محسوب می‌شود و وجود  ۱۹۸ هزار هکتار عرصه کشاورزی با تولید محصولات متنوع و هزاران آثار طبیعی، تاریخی و گردشگری، توجیه کافی برای تکمیل فرودگاه سمنان است.

بر اساس آمار، استان سمنان دارای جمعیت بیش از ۷۰۲ هزار نفر است که از این جمعیت حدود ۲۰۰ هزار نفر مربوط به شهرستان سمنان، حدود ۴۸ هزار نفر جمعیت مربوط به مهدیشهر، حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر نفر مربوط به سرخه، ۹۴ هزار و ۱۹۰ نفر جمعیت مربوط به دامغان،  در حدود ۱۳ هزار و ۸۴۴ نفر مربوط به آرادان  و ۷۷ هزار و ۴۲۱ نفر مربوط به گرمسار است که جمع‌بندی داده‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از جمعیت استان با فاصله کمتر از یک ساعت به مرکز استان سمنان نزدیک هستند. این آمار نشان دهنده توجیه برقراری پرواز از فرودگاه سمنان است.

به گفته کارشناسان ۹۰ درصد پروازهای کل کشور در ۱۰ فرودگاه انجام می‌شود و باقی فرودگاه‌ها که اعتبار زیادی برای احداث آن‌ها هزینه شده است، نقش بسیار ناچیزی در این بخش دارند، اما توسعه خطوط پروازی فرودگاه سمنان به دلیل فعالیت صدها واحد تولیدی و صنعتی ظرفیت مهم برای توسعه کشور است و راه‌اندازی ایرتاکسی می‌تواند بر توجیه فرودگاه سمنان بیفزاید.

اکنون  فرودگاه سمنان نیازمند تکمیل برخی زیرساخت‌ها مانند ترمینال جایگاه سوخت و ایستگاه هواشناسی و تخصیص مرزهوایی برای نقش‌آفرینی در توسعه سمنان است و انتظار می‌رود مسوولان بیش از پیش در این زمینه کمک کنند.

 

توسعه فرودگاه محرک توسعه استان سمنان

‍ نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: توجه به حمل و نقل هوایی از رویه‌های مهم و موثر در توسعه هر جامعه است و باوجود پیشرفت فناوری های روز ، توسعه فرودگاه های استان سمنان به طور ویژه باید پیگیری شود.

عباس گلرو افزود: معتقدم در هرکاری اگر پیگیری نباشد کار پیش‌ نمی رود و استان سمنان ظرفیت های قابل توجهی برای توسعه دارد که با رفع مشکلات زیرساختی می توان برای شکوفایی این منابع اقدام کرد.

وی ادامه داد: تکمیل فرودگاه سمنان از ابعاد مختلف مانند تعداد استقرار واحدهای صنعتی ، تولیدی ، تحصیل بیش از ۱۰هزار نخبه علمی و دانشگاهی و شمار جاذبه های گردشگری کم‌نظیر توجیه اقتصادی دارد و  باید برای توسعه این فرودگاه تلاش کرد.

وی بیان کرد: فرودگاه‌های استان سمنان می‌توانند ، فرودگاه های معین برای پایتخت باشند و باید برای تکیمل فرودگاه سمنان بخش‌های مختلف همراهی کنند.

گلرو اضافه کرد: نامه استاندار سمنان به مسئولان مربوطه کشوری در ارتباط با تکمیل فرودگاه سمنان مانند ساخت ساختمان هواشناسی و ایجاد جایگاه  سوخت هواپیما فرودگاه سمنان به طور مستمر پیگیری شود و براساس پیگیری‌ها تامین اعتبار برای راه اندازی جایگاه سوخت فرودگاه سمنان انجام شده و بزودی ۵۰ میلیارد ریال ابلاغ می‌شود.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب و اخذ مجوز مرز هوایی فرودگاه سمنان به طور ویژه در گام اجرایی قرار گیرد.

 

تکمیل فرودگاه سمنان مطالبه به حق مردم دیار دارالمرحمه

بهره‌برداری کامل فرودگاه سمنان از خواسته ها و مطالبه های به حق مردم شریف استان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت : بهره‌برداری کامل فرودگاه سمنان از خواسته ها و مطالبه های به حق مردم شریف استان است.

منوچهر فخری بیان کرد: ساخت و تکمیل فرودگاه سمنان با تلاش و خون دل مردم، مسئولان و فعالان اجتماعی تا به این مرحله از کار رسیده است.

وی ابراز داشت: تمام دستگاه های اجرایی استان برای ساخت فرودگاه سمنان پای کار آمدند و شهرداری سمنان و ادارات مختلف برای تکمیل این طرح مهم استانی در تلاش هستند.

وی ادامه داد: راه اندازی جایگاه سوخت فرودگاه سمنان باید در اولویت قرار گیرد و با تکمیل این طرح مسیر بهره برداری‌ کامل از این فرودگاه در گام اجرایی قرار خواهد گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: پیگیری مرز هوایی فرودگاه سمنان از مطالبه های مسئولان و مردم استان است که امیدوارم این پیگیری ها منجر به اخذ مرز هوایی برای این فرودگاه شود.

فرودگاه‌ سمنان مستعد برای راه‌اندازی ایرتاکسی

توسعه هوانوردی عمومی با هواپیماهای سبک و کوچک با عنوان «ایرتاکسی» در فرودگاه‌هایی مانند فرودگاه سمنان ‌می‌تواند به توسعه و رونق استان سمنان کمک کند و البته «ایرتاکسی» سال‌های زیادی است که جزو برنامه‌های دولت بوده و اکنون در مسیر عملیاتی شده قرار دارد.

«ایر ‌تاکسی» اصطلاح کلی است که برای انواع هواپیماهای دربستی مورد استفاده قرار می‌گیرد  و به عبارتی «ایر ‌تاکسی»  یا همان تاکسی هوایی، هواپیمای سبک یا حتی فوق‌ سبک است و می‌تواند با حداقل ظرفیت ممکن که چیزی در حدود ظرفیت یک تاکسی یا اتوبوس معمولی است در مسیرهای کوتاه جابه‌جا شود  و پیشنهاد استاندار سمنان نیز راه‌اندازی ایر تاکسی در فرودگاه سمنان است.

 استاندار سمنان اظهار داشت: راه اندازی ایر تاکسی‌ها در فرودگاه‌ سمنان و شاهرود نقش مهمی در توسعه گردشگری و صنعت  استان خواهد داشت.‌

علیرضا آشناگر اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های صنعتی، گردشگری و مسافت شهرهای استان سمنان با دیگر مناطق کشور راه اندازی ایرتاکسی توجیه اقتصادی دارد.‌

استاندار سمنان با اشاره به آغاز پروازهای مسافرتی به تهران و مشهد، افزود: متاسفانه با شیوع کرونا پروازها از دو فرودگاه استان لغو شد.‌

وی ابرازداشت:  فرودگاه بین المللی شهدای شاهرود ، یکی از فرودگاه های مجهز و با کیفیت کشور و فرودگاه شهدای سمنان نیز یکی از فرودگاههای خوب استان است که باید با رفع ایرادات جزئی در فرودگاه سمنان برقراری پروازهای مختلف از این نقطه انجام شود.

استاندار سمنان گفت: عملیات ساخت ترمینال جدید فرودگاه شهدای سمنان در مراحل پایانی است و بزودی به پایان خواهد رسید.

 

موافقت تامین اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی برای تکمیل فرودگاه سمنان

رئیس‌جمهوری به منظور تکمیل طرح‌های عمرانی فرودگاه سمنان با درخواست ۳۰۰ میلیارد ریالی وزیر راه و شهر سازی موافقت کرد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های ناوبری هوایی گفت: رئیس‌جمهوری به منظور تکمیل طرح‌های عمرانی فرودگاه سمنان با درخواست ۳۰۰ میلیارد ریالی وزیر راه و شهر سازی موافقت کرد.

سیاوش امیر مکری ابراز داشت: تکمیل ترمینال مسافری فرودگاه سمنان و محوطه سازی این فرودگاه از برنامه های در حال اجرای شرکت فرودگاه‌های کشور در این فرودگاه است.‌

وی بیان کرد: با توجه به توافقات انجام شده با ایرلاین ها در حال حاضر مشکلی برای سوخت هواپیماهای ورودی و خروجی در فرودگاه سمنان نخواهیم داشت اما ضرورت ایجاد مرکز سوخت گیری در این فرودگاه امری لازم و ضروری است.‌

مکری افزود: باید به منظور فعال سازی فرودگاه‌های سمنان و شاهرود، مسیرهای پروازی از مبداء فرودگاه‌های استان سمنان به فرودگاه‌هایی مانند کیش ، قشم و مشهد تعریف شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های ناوبری هوایی گفت:فرودگاه های سمنان و شاهرود زیر ساختهای خوبی برای انجام پروازهای مختلف دارند و ترمینال جدید مسافری فرودگاه شاهرود چندی پیش در ارتباط ویدئوکنفرانسی ، توسط رئیس جمهوری افتتاح شد.‌

وی یادآور شد: ظرفیت فرودگاه‌های کشور ، بیش از میزان استفاده فعلی از آنها است و امید می‌رود با پایان یافتن کرونا و ورود ناوگان‌ مناسب با اقلیم‌کشور بتوانیم از ظرفیت فرودگاه های کشور و بویژه فرودگاه هایی مثل شاهرود و سمنان هر چه بیشتر استفاده شود.

 

راه‌اندازی ایرتاکسی پیگیری می‌شود

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های ناوبری هوایی اظهار داشت: تاکنون مجوز برقراری ایر تاکسی به هیچ شرکت و مجموعه ای در کشور اعطا نشده است، اما چندین شرکت در حال طی مراحل برای اخذ این مجوز هستند.

وی تصریح کرد: خرید و تهیه ایرتاکسی‌های به روز دنیا ، به مراتب ارزان تر و سهل الوصول تر از هواپیماهای بزرگ است.
‌مکری اضافه کرد:  یکی از اقدام‌های موثر در فعال سازی فرودگاه‌های کشور از جمله فرودگاه سمنان و شاهرود فعال سازی ایرتاکسی در این مراکز برای پروازهای زیر ۹ نفر است.

وی ادامه داد: فعال سازی ایر تاکسی‌ها موجب ارتباط بهتر بین فرودگاه‌های استان سمنان و فرودگاه‌های استان‌های همجوار خواهد شد که در نهایت اجرای این طرح به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.
وی بیان کرد: قوانین و مقررات برقراری ایر تاکسی‌ها به وسیله سازمان هواپیمایی کشوری در حال به روز رسانی است.‌

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های ناوبری هوایی گفت:  بر اساس توافقات انجام شده با هوانزاجا ، امکان بهره مندی آنها از امکانات فرودگاه سمنان برای انجام‌پروازهای پهپادی فراهم شده است و  براساس برنامه ریزی‌ها در فرودگاه سمنان ، پروازهای آموزشی نیز به انجام می رسد. 

 

حجم مسافران مشتاق عتبات و حج استان سمنان توجیه مرز هوایی است

مدیر کل دفتر برنامه ریزی ، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان گفت: ۲۰۰ نفر حاجی بمنظور انجام اعمال حج از استان به سرزمین وحی و عتبات عالیات مشرف می شوند که با ایجاد مجوزهای لازم می توان این پروازها را از داخل استان به انجام رساند که بی تردید نقش مهمی در کاهش میزان ترافیک فرودگاه های تهران در ایام خاص سال خواهد داشت.‌

حسن سعدالدین بیان کرد: در صورت ایجاد امکان پروازهای با مقصد عتبات و حج ، برخی شهروندان استان‌های همجوار تمایل دارند تا از فرودگاههای استان جهت انجام این سفر استفاده نمایند. 

وی یادآور شد: سالانه بین ۲ تا چهار هزار نفر زائر سرزمین عتبات و یکهزار و ۲۰۰ نفر زائر حج به سرزمین وحی و عتبات عالیات مشرف می شدند که با ایجاد مجوزهای لازم می توان این پروازها را از داخل استان به انجام رساند که بی تردید نقش مهمی در کاهش میزان ترافیک فرودگاه های تهران در ایام خاص سال خواهد داشت.

وی ادامه داد: باند فرودگاه سمنان با کمک معاونت عملیات شرکت فرودگاه ها به سه‌هزار و ۱۰۰ متر رسیده است که بدین ترتیب امکان نشست و برخاست هواپیماهای بوئینگ نیز در این فرودگاه مهیا شده است.‌

مدیر کل دفتر برنامه ریزی ، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان افزود: بر اساس اقدامات زیر بنایی انجام شده می توانیم بگوییم که باند فرودگاه سمنان جدید ترین باند فرودگاهی کشور است.

از مدیران ارشد شرکت فرودگاه های کشور انتظار داریم به فرودگاه سمنان صرفا بعنوان یک فرودگاه مستقر در یک شهر نگاه نکنند ، بلکه می توان از این امکان برای انجام امور پدافندی فرودگاه های تهران و معین این فرودگاه‌ها در مواقع خاص و بحران استفاده کرد.‌

وی اضافه کرد: از مدیران ارشد شرکت فرودگاه های کشور انتظار داریم به فرودگاه سمنان صرفا بعنوان یک فرودگاه مستقر در یک شهر نگاه نکنند ، بلکه می توان از این امکان برای انجام امور پدافندی فرودگاه های تهران و معین این فرودگاه‌ها در مواقع خاص و بحران استفاده کرد.‌

وی بیان داشت:تجهیزات مخابراتی فرودگاه سمنان تکمیل و نصب شده و همچنین ساختمان ایمنی و آتش نشانی نیز تکمیل شده است.

سعدالدین افزود: سال گذشته و طی تفاهم با یک شرکت خصوصی مقرر شده بود تا در ایام نوروز ۱۳۹۹ با انجام برنامه های مختلفی شاهد فعال سازی بیش از پیش فرودگاه سمنان باشیم که شیوع کرونا سبب توقف این برنامه شد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی ، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان گفت: تا پیش از شیوع کرونا ، ۴۵ پرواز مسافرتی از سمنان به مشهد به انجام رسید.

اخذ مجوز مرز هوایی برای فرودگاه سمنان پیگیری می‌شود

مدیر فرودگاه سمنان با اشاره به پیگیری برای گرفتن مجوز مرز هوایی برای برقرار پروازهای بین‌المللی گفت: پروازهای فرودگاه سمنان با ریشه‌کن شدن شیوع کرونا دوباره از سرگرفته می‌شود.

حسین شجاعی بیان کرد: فرودگاه سمنان آماده برقراری پرواز است، اما برقراری پروازها منوط به تصمیم‌گیری ستاد ملی مقابله با کرونا است.

 وی ادامه داد: شیوع کرونا مسافرت‌ها و گردشگری را تحت ثاثیر قرار داده و به شدت موجب کاهش سفرها شده است و فرودگاه سمنان نیز تحت تاثیر این شرایط قرار دارد و اکنون پروازی در فرودگاه سمنان انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به تلاش‌ها برای مهیاسازی زیرساخت‌ها برای برقراری پرواز و گرفتن مجوز مرز هوایی اضافه کرد: ساخت ترمینال مسافر فرودگاه سمنان، با ظرفیت جابه‌جایی ۲۵۰ تا ۳۰۰ مسافر در لحظه، در دست تکمیل است.

مدیر فرودگاه سمنان بیان کرد: ترمینال مسافر فرودگاه سمنان در وسعت ۲ هزار و ۲۰۰ متر مربع با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد در دست تکمیل است و روند اجرای ترمینال و دیگر مسائل و مشکلات مربوط به این فرودگاه با حضور امیر مکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بررسی شد.

وی اظهار داشت: اکنون در فرودگاه سمنان ترمینال شماره یک تجهیز است و در واقع تکمیل و راه‌اندازی ترمینال شماره ۲ پیش‌زمینه‌ای برای راه‌اندازی پروازهای بین‌المللی و فرود هواپیماهای غول‌پیکر در فرودگاه سمنان است.

شجاعی تصریح کرد: بر اساس برآوردها با تکمیل ترمینال مسافر شماره ۲ فرودگاه سمنان ظرفیت جابه جایی ۲۰۰ هزار مسافر در سال فراهم می‌شود.

مدیر فرودگاه سمنان اظهار داشت: توسعه پرواز از این فرودگاه به عنوان یکی از زیرساخت‌های حمل و نقل با تسهیل و تسریع در سفر نقشی مهم در رونق گردشگری و جذب سرمایه‌گذار و رونق اقتصادی دارد.

به گزارش ایرنا، فرودگاه یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی در مرکز استان با بی‌مهری مسئولان در دهه‌های گذشته مغفول مانده بود و با تلاش و پیگیری دولت تدبیر و امید و آغاز فعالیت پروازهای سمنان- مشهد در سال گذشته امید را دل مردم سمنان زنده کرد. اکنون تکمیل زیرساخت‌ها و ایده‌پردازی‌های کلان در بخش حمل و نقل هوایی کمک ‌کننده توسعه استان سمنان است که انتظار می‌رود بخش‌های مختلف در تکمیل فرودگاه سمنان کمک کنند.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار