مردم شهرستان آباده بر اساس یک رسم دیرینه، هرساله اول اسفندماه غذایی با عنوان «آش اسفندی» می‌پزند.
کد خبر: ۹۴۲۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶ 19 February 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: پخت آش اسفندی یکی از آیین‌های دیرینه شهرستان آباده است که به پاس شکرگزاری اول اسفندماه در بسیاری از خانه‌ها پخته می‌شود و نماد برکت، زندگی و روشنی خانه تا سال دیگر است.

یکی از بانوان شهرستان آباده که چند سالی است اول اسفندماه، خانواده خود را به بهانه پخت آش اسفندی دور هم جمع می‌کند گفت: این آش بیشتر در شهرهای بهمن و صغاد از توابع شهرستان آباده تهیه می‌شود و باور گذشتگان از پخت این آش در نخستین روز از واپسین ماه زمستان این بوده است که با این کار شب‌های بلند و سرد زمستان را پشت سر می‌گذارند و نوید فرارسیدن فصلی دیگر را در دل خود پرورش می‌دهند و با امیدی دو چندان به استقبال بهار می‌روند.

بانو نوروزی افزود: این آش با هفت نوع غلات و حبوبات شامل، گندم، جو، عدس، نخود، لوبیا، ماش و ارزن به امید برکت سفره‌ها در سال آینده تهیه می‌شود.

وی درباره شیوه پخت این آش چنین بیان کرد: ابتدا تمام حبوبات و غلات را جداگانه به مدت چند ساعت خیس کرده و در این فاصله چندین بار آب آن را عوض می‌کنند، پس از آن حبوبات را به صورت جداگانه می‌پزند.

او اظهار داشت: گوشتی که برای تهیه این آش لازم است، باید کاملا پخته شود و بعد از انجام این کار، گوشت را از داخل قابلمه بیرون می‌آوریم و پیاز داغ، میخک و ادویه جنوب را داخل قابلمه آب گوشت می‌ریزیم و پس از آن حبوبات پخته شده و غلات خیس شده را داخل قابلمه می‌ریزیم و نمک و فلفل هم به آنها اضافه می‌کنیم.

این بانوی آباده‌ای گفت: برنج نیز برای این آش لازم است و بعد از اینکه چند جوش زد و زمانی که بخار برنج بلند شد، کره را به همراه سه قاشق سوپ خوری روغن محلی مخلوط کرده و وقتی داغ شدند روی برنج ریخته و سپس برنج را در ظرف مورد نظر سرو می‌کنیم.

به گفته نوروزی، این غذا همچنین همراه مواد دیگری مانند نخود سیاه، مغز گردو، هسته زردآلو، کشمش، چغندر، زردک، سرکه، شیره، نمک، زردچوبه، زیره و پیاز داغ پخت می‌شود.

وی،گفت: یکی دیگر از باورهای مردم شهرستان آباده این است که در روزهایی که برف سنگین می‌بارد، بانوان، آشی مقوی برای افزایش نیروی بدنی اعضای خانواده می‌پزند تا در برابر سرما و بوران، خانواده را حفظ کنند.

پخت آش اسفندی هر ساله در شهرهای بهمن، صغاد، سورمق و آباده رواج دارد اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و اینکه نباید افراد در دورهمی‌های خانوادگی شرکت کنند، کمتر انجام می‌شود.

شهرستان آباده در فاصله ۲۷۶ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

برچسب ها: پخت ، آش اسفندی ، آباده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار