حلقه محاصره ناشی از کرونا در شهرهای جنوبی فارس تنگ‌تر شده و موج چهارم و سایه سنگین این ویروس، دوباره بر نگرانی ها و اضطراب ها در این مناطق افزوده است.
کد خبر: ۹۴۱۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸ 17 February 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا:به نظر می رسد میزان توجه و رعایت اصول بهداشتی و همراهی و مشارکت شهروندان در شهرهای مختلف جنوبی فارس به نسبت چندماه گذشته و از زمان اجرایی شدن طرح شهید سلیمانی تا حدود زیادی کاهش یافته و باز هم باید منتظر بروز تجربه تلخ پیک های اول و دوم در این مناطق باشیم.

برخی مردم و شهروندان بی توجه به خطرات ، توصیه ها و هشدارها از سوی ستاد مدیریت کرونا و حوزه سلامت همچنان بر طبل بی خیالی خود بر این ویروس مرگبار می کوبند.

با رصد و گشتی در بازارهای شهر قدیم و جدید لار و البته گزارش هایی که از گوشه و کنار و روستاها و بخش های مختلف شهرها به گوش می رسد همه حاکی از سبک شمردن و عادی انگاری مردم دارد به گونه ای که استفاده از ماسک به شدت کاهش یافته و شرکت در تجمعات و میهمانی ها و دورهمی های خانوادگی در برخی مناطق رو به افزایش است.

یکی از شهروندان در شهر قدیم لار وقتی دلیل ماسک نزدنش آن هم در بازار قیصریه و یکی از مکان های شلوغ شهر را جویا می شوم به صراحت می گوید: کرونا سراغ من نمی آید.

از مراد می پرسم که این دلیل نمی شود و شاید سراغ تو هم بیاید و نباید سهل انگاری کرد و او را دست کم گرفت، با بی خیالی محض گفت: این یک ویروس است و در حد سرماخوردگی است، خودش می آید و می رود.

من که البته در حیرت از جواب ها و اطمینان خاطر این شهروند بودم با سماجت از او خواستم که این ویرورس را جدی بگیرد و با مثال هایی از این همه مصیبت های جانکاه و حتی بسیاری از ورزشکاران و قهرمانان ورزشی که با وجود بدن های سالم و ورزیده اما در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند، به دنبال اقناع سازی وی بودم اما همچنان گوشش به این حرف ها بدهکار نبود.

شلوغی برخی مراکز خرید و حتی برخی فروشگاه‌هایی که به دنبال تخفیفات ویژه برای جذب مشتری در آستانه سال جدید و خریدهای نوروزی هستند، از دیگر چالش ها و معضلاتی است که بر جولان دادن و خیز دوباره بیماری کووید ۱۹ در منطقه افزوده است.

قرنطینه پنج روستا و ۲ شهر

قرنطینه کامل پنج روستا و اعمال شدیدترین محدودیت های کرونایی در ۲ شهر بنارویه و جویم لارستان، مبتلا شدن بیش از ۱۰۰ دانش آموز و فرهنگی ، مثبت شدن کرونای هشت مسافر پروازهای خارجی فرودگاه بین المللی لار و فوتی های با میانگین حداقل یک نفر در روز طی ۲۰ روز تا یک ماه گذشته و در حالی که آمارها تا حدودی از وضعیت تثبیت شده در بیشتر مناطق و استان ها حکایت دارد، وضعیت شهرستان لارستان و شهرهای جنوبی فارس را در خطر شیوع موج چهارم قرار داده است.

پنج روستای قرنطینه شده شامل چهار روستای کاریان، احمد محمودی، لاغران و جلال آباد لارستان و روستای فیشور شهرستان اوز است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان در همین زمینه و با توجه به خیز موج چهارم کرونا در منطقه لارستان به ایرنا گفت: عادی انگاری ها و عدم رعایت اصول بهداشتی و کم توجهی به پروتکل‌ها در شهرهای جویم و بناوریه این شهرستان همچنان ادامه دارد و با این روند، این دو شهر با قرنطینه کامل و شدیدترین محدودیت های کرونایی مواجه خواهند شد.

وحید یگانه اظهار داشت: این در حالی است که از دو هفته پیش نیز چهار روستای لاغران، کاریان، احمد محمودی و جلال آباد در این دو بخش (بنارویه و جویم) در قرنطینه کامل کرونایی رفته اند.

وی با بیان اینکه هماهنگی های لازم برای قرنطینه بنارویه و جویم و همچنین ممنوعیت کامل تردد به این دو شهر با ستاد مدیریت کرونا شهرستان لارستان انجام شده است، افزود: تا روز پنجشنبه هفته جاری و با بررسی آخرین وضعیت، تصمیم گیری نهایی در خصوص قرنطینه این دو شهر انجام خواهد شد.

یگانه بیان کرد: با توجه به افزایش روزافزون موارد مثبت در این شهرها و همچنین گسترش کرونای انگلیسی و هشدارها و اعلام خطر وزارت بهداشت و البته خطراتی که از ناحیه این شهرها کل شهرستان لارستان را نیز تهدید می کند ناچار هستیم که با ادامه این روند سخت ترین محدودیت های کرونایی را در این دو بخش اعمال کنیم.

وی با اشاره به خطر وموج گسترده موارد مثبت از بخش های جویم و بنارویه گفت: بر اساس گزارش ها میزان موارد مثبت کرونا در شهر جویم ۴۱ و در بنارویه نیز ۴۴ درصد طی سه روز گذشته هفته جاری بوده است.

یگانه گفت: با وجود تاکیدها و تصویب موارد سختگیرانه در ستاد کرونا در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک به عنوان مهمترین روش پیشگیری،هر روز شاهد برنامه ها و جشن های عروسی، مناسبت های مختلف دورهمی، مسافرت های غیر ضروری و عادی انگاری مردم در مواجهه با این ویروس مرگبار هستیم.

وی افزود: عدم نظارت بر اماکن عمومی و نانوایی ها در کنار بی توجهی مردم شرایط را بغرنج تر کرده و هر روز شاهد موارد مثبت بیشتری در این دو شهر هستیم به گونه ای که در جویم از ۸۸ نمونه، ۳۲ مورد مثبت شناسایی شده که از این تعداد نیز ۱۰ نفر دانش آموز بوده اند.

یگانه اضافه کرد: همچنین در بنارویه نیز از ۲۵ نمونه، ۱۱ مورد مثبت شناسایی شده که از این تعداد یک نفر دانش آموز است.

وی بیان کرد: این در حالی است که در ۷۲ ساعت گذشته برای این دو شهر ۶ مورد بستری در بیمارستانهای لار و گراش و یک مورد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا نیز ثبت شده است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان با اشاره به شیوع بیماری کرونا انگلیسی در کشور و ارتباط بالای مردم منطقه با مسافران خارجی بازگشته از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز گفت: عادی انگاری مردم و عدم استفاده از ماسک در شرایط فعلی که بیشترین آسیب را کودکان، سالخورده ها و بیماران زمینه ای خواهند دید، تبعات گسترده ای را به دنبال دارد که علاوه بر مردم شهرهای جویم و بنارویه، جان اهالی شهرستان لارستان را نیز به خطر خواهد انداخت و باید به این مساله به عنوان یک خطر جدی توجه کرد.

وی با اشاره به نزدیک بودن به آغاز سال جدید از مردم خواست تا با رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ جان خود و دیگران، موجبات کاهش موارد مثبت و بستری ناشی از بیماری کووید ۱۹ را فراهم کنند.

یگانه اضافه کرد: عاجزانه از مردم فهیم لارستان می خواهیم کادر بهداشت و درمان را برای مقابله با این ویروس مرگبار در آستانه سال نو یاری دهند و بهترین عیدی برای حوزه سلامت، رعایت کردن اصول و پروتکل های بهداشتی از سوی ستاد مدیریت ملی کرونا است.

ابتلای بیش از ۱۰۰ دانش آموز و فرهنگی

همچنین سخنگوی دانشکده علوم پزشکی لارستان اعلام کرد که خطر موج چهارم کرونا در منطقه نگران کننده است و موارد مثبت کرونا حتی در بین جوانان و نوجوانان رو به افزایش است و تاکنون بالای بیش از ۱۰۰ دانش آموز و ۱۲ تن از فرهنگیان در مناطق مختلف به کرونا مبتلا شده اند.

محمد علی اسروش همچنین با اشاره به مثبت شدن تست کرونای هشت نفر از مسافران پروازهای خارجی فرودگاه لار در هفته جاری گفت: علاوه بر خطر موج چهارم کووید ۱۹ با توجه به وجود فرودگاه بین المللی و مسافران خارجی و احتمال ظهور کرونای انگلیسی که خطرات آن به مراتب سنگین تر و دامنه اش وسیع تر خواهد بود، بر موج نگرانی ها در منطقه افزوده است.

اسروش گفت: روز گذشته نیز دو نفر از مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در شهر خور و روستای فیشور و حتی پس از ترخیص از بیمارستان در منزل فوت کردند.

وی، شمار فوتی های ناشی از کرونا در شهرستان های لارستان، خنج و اوز را تاکنون ۱۴۷ نفر عنوان کرد.

اسروش با بیان اینکه روز گذشته نیز ۴۲ نفر به شمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در لارستان اضافه شداند، گفت: تعداد کل بهبودیافتگان در سطح منطقه نیز از زمان بروز این بیماری تاکنون ۶ هزار و ۶۶ نفر هستند.

روستاهای اوز در معرض خطر موج چهارم

همچنین رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اوز اعلام کرد که محدودیت‌های شدید کرونایی در برخی مناطق این شهرستان از جمله ۲ دهستان فیشور و محلچه از هفته گذشته اعمال شده و برگزاری هرگونه مراسم، تجمع و دورهمی‌های خانوادگی و گروهی در این روستاها تا اطلاع بعدی ممنوع شده است.

نازنین رضایی افزود: اعمال شدید محدودیت‌های کرونایی در این دهستان‌ها ناشی از افزایش شمار مبتلایان و عادی انگاری مردم این مناطق نسبت به خطر بروز ویروس کرونا بوده است.

وی بیان کرد: بر اساس مصوبه ستاد کرونا شهرستان اوز و تصمیم دانشکده علوم پزشکی لارستان تا اطلاع بعدی مدارس سه مقطع تحصیلی در این دهستان‌ها غیرحضوری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین نماز جمعه دهستان‌های فیشور و محلچه تا اطلاع بعدی تعطیل شده و هرگونه آیین‌های عبادی و مذهبی، برگزاری مراسم عروسی یا ترحیم و تجمع‌های گروهی در این روستاها ممنوع است.

خطر کرونای انگلیسی و تقاضای همراهی بیشتر مردم

ویروس نوظهور دیگری از کرونای انگلیسی که برخی کارشناسان و اپیدمیولوژیست ها از آن به بیماری کووید ۲۰ نیز تعبیر کرده اند سوار بر این موج شده و از آنجا که دامنه و گستره درگیری اش و شدت کشندگی اش نیز بیش از موج های اول تا سوم کووید ۱۹ اعلام شده تا حد قابل ملاحظه ای نیز بر شدت نگرانی ها و اضطراب ها در منطقه افزوده است.

رییس دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز با اشاره به خطر ورود کرونای انگلیسی و شناسایی تعدادی مبتلا به این ویروس در کشور از مردم و شهروندان خواست تا خطر را جدی بگیرند و کادر درمان را بیش از گذشته با رعایت اصول بهداشتی و توجه به پروتکل های یاری دهند.

وی همچنین بر ضرورت نظارت بیشتر بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مسافران خارجی پروازها در فرودگاه بین‌المللی لارستان تاکید کرد و گفت: مثبت شدن چندین مورد در پروازهای خارجی این فرودگاه طی روزهای اخیر احتمال ورود کرونای انگلیسی در منطقه را نیز قوت بخشیده است.

بهزاد رضایی بیان کرد: نظارت‌ها در این فرودگاه افزایش یافته و اوضاع با هماهنگی مجموعه‌های مدیریتی این فرودگاه نیز تحت کنترل و مدیریت است.

وی ادامه داد: با توجه به حضور مسافران در سالن فرودگاه تدابیر و تمهیدات لازم اندیشیده شد تا از ازدحام و تجمع در بین مسافران خودداری شود؛ همچنین بر ضد عفونی تمام بار مسافران و سایر وسایل نقلیه به صورت اصولی و ضد عفونی سالن بلافاصله پس از خروج مسافران توسط بهداشت محیط مستقر در پایگاه بهداشت مرزی با نظارت های دقیق تاکید شده است.

رضایی با بیان اینکه تمام مسافرانی که وارد کشور می‌شوند، بررسی و مورد تب‌سنجی قرار می‌گیرند، گفت: همان‌گونه که مسافران عازم خارج کشور باید تست منفی خود را به همراه داشته باشند به همین نحو، تست‌گیری از مسافران ورودی به ایران، در کشور مبدا صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سرعت شیوع و سرایت ویروس انگلیسی بسیار بالاست و اگر در دفعات قبل موج های همه گیری کرونا بین زمان افزایش ابتلا به کرونا تا افزایش بستری ها و مرگ میر حدود ۲ هفته زمان طی می شد اما در این مورد بین فاصله ۴۸ تا ۷۲ ساعت یک منطقه بزرگ در حد شهرستان لارستان را می تواند وارد بحران جدی کند.

وی بیان کرد: چند نمونه مشکوک در لارستان به آزمایشگاه مرجع تهران ارسال شده که البته هیچ کدام مثبت نبوده اند اما این موضوع چندان خبر مهمی نبوده و قطعا این ویروس به منطقه نیز خواهد رسید.

رضایی گفت: پروتکل ها همانند کرونا در این نوع ویروس جدید نیز باید رعایت شود ولی نکته حائز اهمیت این است که هدف گیری کرونای انگلیسی علاوه بر افراد مسن تر،‌ جوانان و نوجوان ها و حتی کودکان است.

وی اضاقه کرد: اصل مراقبت ها استفاده از ماسک به عنوان اولویت اول و پرهیز از تجمع ها و نیز شست و شوی مرتب دست ها به عنوان اصول همیشگی مجددا مورد تاکید است.

رئیس داشکده علوم پزشکی لارستان افزود: اینکه بر اساس گزارش های میدانی برخی مراسم ها و تجمعات به راحتی برگزار می شود و عادی انگاری کرونا به شدت در میان مردم و شهروندان رسوخ پیدا کره تا حدودی ما را نگران کرده و البته این همان نقطه آسیب پذیری است که ممکن است بحران جدی برایمان ایجاد کند و نوروز ۱۴۰۰ را به کام بسیاری خانواده ها تلخ سازد.

وی با بیان اینکه حلقه محاصره کرونا دوباره در منطقه تنگ تر شده و بیماری نیز با سرعت و فعال تر در حال چرخش است، گفت: مردم همکاری و مشارکت فعال خود با کادر درمان و مسئولان و ستاد مدیریت کرونا در شهرستان را مانند گذشته ادامه دهند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۰۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.



برچسب ها: کرونا ، لار ، مبتلایان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار