کد خبر: ۹۴۱۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۳ 17 February 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.


رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش: یکی از برکات انقلاب خود من هستم
غلامحسین مظفری، مدیرعامل منطقه آزاد کیش ادامه داد: از نظر من، یکی از برکات انقلاب اسلامی این است که انقلاب فرصت پیشرفت را برای همه ما ایجاد کرده است. وی افزود: زمانی که نماینده مجلس شورای اسلامی بودم و یکی از جوان‌ترین نماینده‌ها در آن زمان محسوب می‌شدم، شخصی از من سؤال کرد که برکات انقلاب اسلامی چیست؟ پاسخ دادم یکی از برکات انقلاب خود من هستم. مظفری اضافه کرد: سپس آن شخص رو به من کرد و گفت مثل این‌که شما خودتان را خیلی قبول دارید و جواب دادم این‌که من خودم را قبول دارم یا ندارم بحثی جداست اما شما بررسی کنید که قبل از انقلاب غیر از چند نفر خاص آیا کسی توان ورود به رقابت نمایندگی مجلس را داشت؟ من به‌عنوان فردی که هیچ پشتوانه سیاسی و مالی نداشتم و آدمی معمولی و زاده شهر کوچک نیشابور بودم توانستم نماینده مجلس شورای اسلامی ‌شوم و این اتفاق ساده‌ای نیست. مظفری افزود: اینکه نظام شایسته‌سالاری در جامعه شکل گرفته و افراد در جایگاهشان قرار می‌گیرند از برکات انقلاب اسلامی است.

توضیحات ستاد کل درمورد فرد موثر در ترور شهید فخری زاده: به خاطر اعتیاد در سال ۹۳ اخراج شد
ستاد کل نیروهای مسلح با انتشار اطلاعیه‌ای توضیحاتی در خصوص ادعای وزیر اطلاعات درباره یکی از عناصر موثر در به شهادت رساندن شهید فخری‌زاده ارائه داد. متن این اطلاعیه به شرح زیر است: «به دنبال اظهارات و ادعای اخیر حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات پیرامون مداخله یکی از کارکنان نیروهای مسلح در دست داشتن ترور و به شهادت رساندن دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشور، شهید بزرگوار محسن فخری‌زاده، مرکز ارتباطات و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام می‌دارد اولاً فرد مورد ادعای وزیر اطلاعات در سال ۹۳ در حال آموزش بوده است و در همان سال به دلیل مشکلات اخلاقی و اعتیاد اخراج گردیده است. ثانیاً عضویت فرد مورد ادعا قطعی نبوده و روال نیروهای مسلح این‌گونه است که ارزیابی‌های حین آموزش، یکی از عوامل اصلی قطعیت در عضویت بوده که نامبرده به دلیل وجود مشکل اخلاقی و اعتیاد، به عضویت رسمی درنیامده و در حین آموزش اخراج گردیده است. ثالثاً وزیر اطلاعات حتماً می‌داند که وفق قوانین و مقررات، افراد اخراجی از نیروهای مسلح از جمله فرد مورد ادعای ایشان پس از اخراج در سال ۹۳ با نیروهای مسلح کامل قطع ارتباط نموده و فاقد هویت نظامی می‌باشد. به همین دلیل جرم امنیتی وی همانند سایر آحاد جامعه در حیطه مأموریت و مسئولیت وزارت اطلاعات قرار می‌گیرد. لذا انتظار می‌رفت وزیر محترم اطلاعات در اظهارات رسانه‌ای خود آن هم در پخش زنده، دقت بیشتری می‌نمود که بهانه‌ای به دست دشمنان جنایتکار نظام همچون آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی نمی‌داد و از جایگاه خطیر وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان (عج) و شأن نیروهای مسلح مراقبت می‌کرد».

سازمان زندان ها: بهنام محجوبی به دلیل مصرف بیش از حد دارو مسموم شده
اداره کل زندان‌های تهران در رابطه با «بهنام محجوبی» اطلاعیه‌ای صادر کرد. میزان در ادامه نوشت: در پی مسمومیت محکومی به نام بهنام محجوبی در یکی از بیمارستان‌های تهران، اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان تهران در اطلاعیه‌ای ضمن ابراز تاسف، نسبت به این واقعه اعلام کرد: فرد مورد اشاره، دارای سابقه بیماری بوده و به همین دلیل در جریان تحمل محکومیت، تحت نظر پزشک قرار داشته است. این اطلاعیه می‌افزاید: زندانی محجوبی از ابتدای امسال تاکنون نیز هیچ درخواست ملاقاتی به جز یک مورد نداشته است، در تاریخ ۷ بهمن ۹۹ مادر وی درخواست ملاقات داشته اند که ملاقات هم انجام شده است. اداره کل زندان‌های تهران تصریح کرده: در تاریخ ۱۲ بهمن ۹۹ با نظر مرجع قضایی به دلیل بیماری محکوم مورد اشاره با تعویق اجرای مجازات وی موافقت می‌شود مشروط به اینکه وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی جهت خارج شدن از زندان اخذ شود این موضوع همان زمان رسما و به صورت کتبی به وی ابلاغ می‌شود. بر اساس این اطلاعیه: متاسفانه در روزهای گذشته، این محکوم دچار مسمومیت شده که بلافاصله جهت درمان به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل می شود.

مدیرعامل خبرگزاری قوه قضائیه: بهنام محجوبی هم اکنون تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی است
مهدی کشت‌دار، مدیرعامل خبرگزاری قوه قضائیه در حساب توئیتری‌اش نوشت: از صبح، ضد انقلاب و برخی جریان‌ها چندین‌بار بهنام محجوبی را مرحوم کرده‌اند اما مطابق توضیحات ارائه شده از سوی اداره کل زندان‌های استان تهران بهنام محجوبی هم اکنون (ساعت ۱۵:۴۱) تحت مراقبت ویژه پزشکی است.


خطیب زاده: تلاش مشکوک برای انتساب حادثه اربیل به ایران محکوم است
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با توجه به اخبار منتشر شده در خصوص حادثه شب گذشته اربیل و برخی شایعات مشکوک در این ارتباط اظهار  داشت: ضمن اینکه این شایعات قویا رد می‌شود، تلاش مشکوک برای برای انتساب آن به ایران نیز شدیدا محکوم است. خطیب زاده در ادامه تاکید کرد: ایران، ثبات و امنیت عراق را یک امر کلیدی برای منطقه و همسایگان دانسته و هرگونه اقداماتی که برهم زننده نظم و آرامش در این کشور است را مردود می شمارد. سخنگوی وزارت امور خارجه با مشکوک توصیف کردن این قبیل اقدامات از دولت عراق خواست نسبت به پیگیری و برخورد با عاملان این اقدامات دستورات لازم را صادر کند. شب گذشته چند راکت به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی اربیل و پایگاه نظامی آمریکا در منطقه خودمختار کردستان عراق شلیک شد که یک کشته و چند زخمی برجای گذاشته است. این اقدام با محکومیت گسترده در داخل عراق مواجه شد.

جهانگیری: با پدیده دریاخواری روبرو هستیم
معاون اول رییس جمهور صبح امروز (سه شنبه) در مراسم پنجاهمین سال انعقاد معاهده رامسر و روز جهانی تالاب ها با بیان اینکه اهمیت مسائل محیط زیستی بعنوان موضوعاتی جهانی و ملی برای مردم دنیا و ایران بیش از پیش مشخص شده است، گفت: تبدیل اراضی کشاورزی به واحدهای مسکونی بدون مجوز و غیرقانونی و یا با سوء استفاده، جنگل زدایی، کوه خواری و دریا خواری و نیز آلودگی هوا از مسائلی است که باید نسبت به این تهدیدها دغدغه داشته باشیم. معاون اول رییس جمهور گفت: امروز جنگل های زاگرس با بیماری جدیدی مواجه است و خسارات بسیاری دیده که باید از کمک های بین المللی نیز برای احیای این جنگل ها استفاده کنیم. وی با انتقاد از پدیده کوه خواری و تصرف منابع طبیعی و تبدیل آن به واحدهای اقتصادی گفت: متاسفانه در حاشیه دریا نیز با پدیده نامیمون دریاخواری در سواحل دریای خزر و دریای عمان و خلیج فارس روبرو هستیم که گاهی ممکن است با یک طرح اقتصادی شروع و بیش از ده برابر لازم زمین تصرف شود.

واکنش سخنگوی قوه قضاییه به شعار «مرگ بر روحانی»: اهانت به مسئولین، جرمی قابل گذشت است
غلامحسین اسماعیلی ادامه داد:‌ دادستان اصفهان بلافاصله بعد از این حادثه طی نامه ای به اداره کل اطلاعات استان اعلام کرد مقصرین و مسببین و افرادی که در این اقدام نقش داشتند شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شوند. اسماعیلی اظهار داشت: دادستان تا جایی که ضوابط قانونی اجازه دهد راسا اقدام خواهد کرد و چنانچه در این مورد یا هر یک از موارد مشابه شکایتی مطرح شود، برابر ضوابط قانونی رسیدگی می شود.سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: براساس قانون کاهش مجازات حبس، جرم اهانت به مسئولین جرمی قابل گذشت است و نیازمند شاکی خصوصی است و در این مورد یا هر مورد دیگری اگر شکایتی داشته باشیم پیگیری می‌کنیم.

زنان به دور از انظار و دید مردان دوچرخه سواری کنند
یک نماینده استان اصفهان معتقد است که زنان باید دور از دید مردان دوچرخه سواری کنند. رحمت‌الله فیروزی پوربادی در گفت‌وگو با «انتخاب» در پاسخ به پرسشی درمورد انتقاد امام جمعه اصفهان به دوچرخه سواری زنان گفت: موضوع دوچرخه سواری زنان بیشتر دغدغه علمای دینی و افراد و اقشار متدین جامعه است که باید آن را محترم شمرد و به نظر این افراد احترام گذاشت. ما باید این واقعیت را بپذیریم که جامعه ما یک عرفی دارد و باید این عرف در همه سطوح و موضوعات مختلف رعایت شود. نماینده نطنز در مجلس شورای اسلامی افزود: بانوان اگر به دوچرخه‌سواری علاقه‌مندند، می‌توانند این فعالیت را در جایی انجام بدهند که در معرض دید مردان نباشند و در این صورت دوچرخه سواری زنان مانعی ندارد.

سپاه جدی‌تر از گذشته به مسائل مختلف امنیتی ورود می‌کند
سردار غیب‌پرور، جانشین‌ فرمانده‌ کل سپاه در قرارگاه مرکزی امنیتی امام علی (ع) افزود: دشمنان همواره از اراده و بصیرت مردم شکست خورده‌اند و در ادامه نیز ان‌شاءالله به فضل خدا شکست می‌خورند. وی با بیان اینکه ‌مقام معظم رهبری فرمودند من امنیت را از سپاه می‌خواهم بنابراین در حال حاضر سپاه جدی‌تر از گذشته به مسائل مختلف امنیتی ورود کرده است، اظهار داشت: دشمن از هر روزنه‌ای برای به هم ریختن اوضاع داخلی کشور استفاده می‌کند پس باید در این جهت آماده بود. ‌جانشین‌ فرمانده‌ کل سپاه در قرارگاه مرکزی امنیتی امام علی (ع) با بیان اینکه طبق گزارشاتی که از خراسان جنوبی رسیده این استان از وضعیت خوبی برخوردار است و میزان آسیب‌های اجتماعی پایین است و نگران کننده نیست، عنوان کرد: در مجموع نرخ مسائل امنیتی در خراسان جنوبی به نسبت خیلی از استان‌ها پایین‌تر است. نجابت مردم و نقش موثر جنابعالی (نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی) و مجموعه نیروهای انقلاب که الحمدلله در استان حضور دارند در این قضیه موثر است و البته همه این‌ها تفضل و عنایت حضرت حق تعالی است که شامل این منطقه شده است.

برخی مسئولین فکر می‌کنند اگر یک روز حرف نزنند، حقوق‌شان حلال نمی‌شود
مسیح مهاجری در سرمقاله امروز جمهوری اسلامی در یادداشتی انتقادی با عنوان حرف زدن بس است، عمل کنید نوشت: سیاست‌ورزی ما متاسفانه با «سیاست‌بازی» و همینطور «بازی با سیاست» مخلوط شده و خسران زیادی را متوجه مردم و کشور کرده است. حرف زدن را عده‌ای از مسئولین ما «سیاست‌ورزی» می‌دانند و به نظر می‌رسد هر روز سهمیه‌ای از اظهارنظر برای خود قائلند که اگر آن سهمیه را نپردازند، به وظیفه خود عمل نکرده‌اند و حقوق آخر ماهشان حلال نخواهد بود! در بخشی از این یادداشت آمده: رسانه ملی هم که وظیفه خطیر پر کردن زمان بخش‌های خبری خود را برعهده دارد و اگر آن همه زحمت و تلاش حضرات را منعکس نکند، در برابر مردم و نظام و انقلاب احساس شرمندگی می‌کند. بالاخره بیست و چند شبکه ملی و ده‌ها شبکه استانی باید تغذیه شوند. بی‌انصافی است که عرق ریختن‌های عزیزانی که حتی وقتی با در‌های بسته مواجه می‌شوند خم به ابرو نمی‌آورند و هرطور شده به راه خودشان ادامه می‌دهند را به بهترین وجه و در تمام بخش‌های خبری و گزارشی منعکس نکند. تکرار هم وقتی ناپسند است که هدف والای تقویت مسئولین و کمک به آن‌ها برای بالا رفتن سریع از نردبان ترقی در کار نباشد. با وجود چنین هدف مهمی، این قبیل اخبار هر قدر بیشتر و پررنگ‌تر از رسانه ملی پخش بشوند، ثوابش بیشتر است و حقوق آخر ماه مدیران و دست‌اندرکاران حلال‌تر!

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان چهل سال برای کشور گرفتاری درست کردند
محمد غرضی، وزیر دولت سازندگی و کاندیدا انتخابات ۱۴۰۰، در رابطه با اعلام کاندیداتوری خود برای انتخابات آتی گفت: مرحوم شهید بهشتی وقتی من استاندار خوزستان بودم به استان آمدند و به من گفتند چرا وارد حزب نشدید؛ ما مفصل صحبت کردیم و سوابق احزاب را که مبنی بر امتیاز طلبی است و اینکه خود را از مردم بالاتر می دانند و برای مردم برنامه ریزی می کنند، بررسی کردیم. طبقات بالا به اندازه کافی امتیاز دارند و این طیف ها بیشتر به دنبال طبقات بالا و امتیازطلبان هستند. من گفتم که حزب شما عاقبتی نخواهد داشت و بحث بسیار تند و سخت شد. من شاگرد شهید بهشتی بودم ولی وقایع روزگار طوری شد که من دستور عضویت حزب را قبول نکردم. او افزود: بعدها حزب به اصلاح طلب و اصولگرا تبدیل شد و ظرف این چهل سال دائما برای کشور گرفتاری درست کردند‌. گاهی اصلاح طلبان دولت را در دست داشتند و بعضا اصولگرایان؛ از این روی، من نه اصلاح طلب هستم و نه اصولگرا و حتی نه مستقل بلکه من به قاعده جامعه تعلق دارم و اهداف انقلاب مشروطه و انقلاب ملی شدن صنعت نفت و انقلاب ۲۲ بهمن را دنبال می کنم و جزو سربازان انقلاب هستم.

نمایندگان فراموش کرده‌اند مجلس جای قانون‌گذاری است نه سیاست‌بازی
محمود میرلوحی، یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: وقتی مجلس به‌ جای قانون‌گذاری درگیر این موضوع می‌شود که چه کسی رئیس‌جمهور شود، مجلس به محل کشمکش سیاسی بدل می‌شود. مثلا یک عده‌ از آنها می‌گویند رئیسی بهتر است و عده‌ای دیگر به دلیل نزدیکی به قالیباف او را ارجح می‌دانند. در این شرایط آیا نمایندگان می‌توانند با همفکری هم به قانون‌گذاری بپردازند. در حقیقت نمایندگان مجلس یازدهم فراموش کرده‌اند مجلس جای قانون‌گذاری است نه سیاست‌بازی.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار