نماینده فسا در خصوص سرانجام عرضه خودرو در بورس تصریح کرد: اگر بتوانیم عرضه خودرو در بورس را نیز در طرح ساماندهی بگنجانیم به نحوی که آسیبی به این طرح وارد نشده، مغایر با قوانین بالادستی نبوده و علاوه بر آن با مخالفت شورای نگهبان نیز مواجه نشود، بخش عمده‌ای از اهداف و نظرات نمایندگان از طریق طرح سابق برگشتی به کمیسیون محقق خواهد شد.
کد خبر: ۹۴۱۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱ 16 February 2021
به گزارش تابناک فارس: حجت‌الله فیروزی در خصوص جلسه هفته جاری کمیسیون مبنی بر ادامه بررسی طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک اظهار داشت: طرح ساماندهی صنعت خودرو مصوبه مجلس دهم که با ایراداتی از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود، مجددا در جلسه اخیر کمیسیون بررسی و اصلاحاتی در برخی از بندهای آن اعمال شد.
 
او با بیان اینکه این طرح بخش عمده‌ای از مشکلات صنعت خودرو را مرتفع می‌سازد، گفت: عمده مواد طرح ساماندهی مجلس دهم تایید شورای نگهبان را اخذ کرده و ایرادات محدود به یک تا دو ماده می‌شود و سعی کمیسیون فعلی بر این است که نکات مندرج در طرح جدید مجلس یازدهم در طرح قبلی گنجانده شود.
 
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در خصوص علت ادغام طرح جدید کمیسیون با طرح ساماندهی مجلس دهم بیان کرد: طرح ساماندهی قبلی مراحل تصویب را گذرانده و اگر ایرادات آن برطرف شده و نکات مدنظر کمیسیون نیز در آن گنجانده شود، ساماندهی صنعت خودرو در قالب طرح‌های مجلس به سرعت تعیین تکلیف خواهد شد.
 
فیروزی از حضور نماینده شورای نگهبان در جلسه امروز کمیسیون صنایع خبر داد و افزود: دستور جلسه امروز کمیسیون رفع ایرادات وارده از سوی شورای نگهبان بر طرح ساماندهی مجلس دهم، پایان می‌یابد تا بدین ترتیب این طرح نهایی شده و آماده ارائه به صحن علنی شود.
 
او در خصوص سرانجام طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک تصریح کرد: این طرح نیز در حال بررسی است و باید ببینیم کدام یک از موضوعات طرح جدید را می‌توانیم در طرح قبلی بیاوریم که در این صورت بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
 
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر ادغام طرح جدید با طرح قبلی میسر نشد، ایرادات وارد بر طرح ساماندهی مرتفع شده و طرح به صحن علنی ارسال می‌شود و همزمان نیز نهایی کردن طرح جدید مبتنی بر عرضه خودرو در بورس پیگیری خواهد شد.
 
فیروزی ضمن اشاره به تاکید کمیسیون بر رفع ایرادات طرح قبلی در بدو امر و سپس حرکت در جهت عملیاتی کردن طرح جدید یادآور شد: البته باید ببینیم در جلسه امروز کمیسیون چه اتفاقی می‌افتد تا پس از آن تصمیم بگیریم که چه مسیری را طی نماییم.
 
او در خصوص ایرادات وارد بر طرح ساماندهی مجلس دهم به موضوع قیمت‌گذاری و واردات خودروهای برقی اشاره کرد و افزود: معافیت واردات خودروهای برقی از پرداخت عوارض گمرکی از مباحث مندرج در این طرح بوده که به دلیل اینکه پرداخت عوارض از جمله حقوق دولتی محسوب می‌شود، با ایراد شورای نگهبان مواجه شده است.
 
فیروزی در خصوص آزادسازی واردات خودرو به موضع موافق خودروسازان نسبت به واردات اشاره کرد و گفت: سلایق مختلفی در جامعه وجود دارد که می‌بایست به این ذائقه‌ها پاسخ داده شود و بحث اصلی این است که ضمن توجه به شرایط کنونی کشور و موضوع ارزبری، واردات به تولید داخلی لطمه‌ای وارد نکرده و امکان رقابت را نیز از خودروسازان داخلی سلب نکند.
 
او در پایان در خصوص مکانیزم قیمت‌گذاری خودرو در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک و جایگاه شورای رقابت یا سازمان حمایت در این طرح خاطرنشان کرد: پیشنهاد مجلس در طرح جدید، سلب وظیفه قیمت‌گذاری از شورای رقابت و واگذاری آن به سازمان حمایت نه به شکل آزادانه و با سازوکاری مشخص است به طوری که قیمت تمام شده خودرو به شیوه منطقی و علمی استخراج و با تعلق درصدی سود، کف قیمت عرضه در بورس تعیین شده و قیمت نهایی نیز طی رقابت در بورس مشخص ‌شود.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار