استاندار کرمانشاه، آخرین وضعیت مذاکرات برای ساخت آزادراه «همدان به کرمانشاه» را تشریح و پیشرفت فیزیکی آزادراه «بیستون به حمیل» را هم مناسب توصیف کرد.
کد خبر: ۹۴۰۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲ 14 February 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا هوشنگ بازوند  افزود: پیمانکار پروژه آزادراه بیستون به حمیل با قوت درحال تکمیل پروژه است و به‌خوبی کار را پیش می‌برد.

بازوند اظهار داشت: قرار است ما حدود پنج میلیارد تومان از محل کمک‌های فنی و اعتباری به پیمانکار پروژه کمک کنیم و در واقع به جای او سود تسهیلات بانکی استفاده شده در طرح را پرداخت کنیم.

آزادراه ۱۴۱ کیلومتری بیستون - حمیل از شهر بیستون در شرق کرمانشاه آغاز می‌شود و قرار است با هزینه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی تا پایان سال ۱۴۰۱ به انتهای حوزه استحفاظی شهر حمیل در جنوب اسلام آبادغرب برسد.

۳۰ درصد هزینه طرح را دولت و ۷۰ درصد بقیه را شرکت مرزراه، پیمانکار پروژه و از شرکت‌های بومی استان کرمانشاه تامین می‌کند.

 

همدان – کرمانشاه در مرحله مذاکره

یکی دیگر از طرح‌های آزادراهی استان کرمانشاه، آزادراه «همدان به کرمانشاه» است که در صورت توافق نهایی از انتهای آزادراه ساوه به همدان آغاز می‌شود و تا شهرستان کرمانشاه ادامه می‌باید.

استاندار کرمانشاه، اهمیت احداث این آزادراه را بسیار بیشتر از آزادراه بیستون به حمیل دانست و گفت: متأسفانه مطالبه لازم برای نهایی کردن این طرح وجود ندارد.

به گفته بازوند، رانندگان غرب کشور برای رسیدن به مرکز کشور و پایتخت، مجبورند وارد شهر همدان و خیابان‌های مرکزی شهر شوند و به همین دلیل حدود یک ساعت به زمان سفر آن‌ها افزوده می‌شود که با توجه به تردد روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار خودرو از این مسیر، هزینه سنگینی به شهروندان تحمیل می‌شود.


مسیر آزادراه «همدان به کرمانشاه»
او درباره آخرین وضعیت مذاکرات برای ساخت آزادراه «همدان به کرمانشاه» گفت: دولت در گذشته مصوبه‌ای داشت که طبق آن اگر بخش خصوصی تمایل به ساخت راه و آزادراه در کشور داشت، باید ۷۰ درصد اعتبار آن را به‌صورت آورده تامین می‌کرد و ۳۰ درصد دیگر توسط دولت تأمین می‌شد.

استاندار کرمانشاه با بیان این‌که ما با سرمایه‌گذاران مختلفی برای احداث آزادراه همدان به کرمانشاه وارد مذاکره شدیم، اظهار داشت: با این‌وجود تنها یک سرمایه‌گذار راضی به انجام این طرح شد که او هم تاکید داشت فقط در قالب مشارکت پنجاه پنجاه با دولت، حاضر به احداث این آزادراه می‌شود.

او عنوان کرد: سرمایه‌گذار این طرح عنوان کرد که وقتی ۲ باند رفت و برگشت بین همدان و کرمانشاه وجود دارد، ساخت یک آزادراه به موازات آن دارای صرفه اقتصادی نیست، اما با این‌وجود ما این سرمایه‌گذار را راضی به انجام پروژه کردیم.

بازوند با بیان این‌که توافق ما با سرمایه‌گذار برای احداث پروژه در آن زمان سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود، افزود: حدود چهار ماه پیش که دوباره با او برای احداث آزادراه مذاکره کردیم، به زور بر روی هفت هزار میلیارد تومان رضایت داد؛ اکنون چه کسی باید پاسخگوی این فرصت‌سوزی باشد.

به گفته بازوند در زمان مسوولیت مهندس آخوندی، وزارت راه و شهرسازی حاضر به پذیرش مشارکت پنجاه پنجاه با سرمایه گذاران نبود، اما با روی کار آمدن و پیگیری مهندس اسلامی، دولت مصوبه خود را اصلاح کرد و به مشارکت پنجاه پنجاه با سرمایه‌گذاران برای احداث آزادراه‌ها رای مثبت داد.


گفت و گوی هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه با خبرنگار ایرنا
استاندار کرمانشاه درعین حال گفت: اکنون سرمایه‌گذار آزادراه همدان به کرمانشاه ۲ موضوع را مطرح می‌کند، نخست این‌که حجم سرمایه‌گذاری لازم برای ساخت این آزادراه حدود ۲ برابر شده است و دوم این‌که، لازم است یک تضمین برای تأمین سهم پنجاه درصد دولت وجود داشته باشد.

بازوند گفت: سرمایه‌گذار طرح گفت که، چون ما از تامین آورده دولت مطمئن نیستیم، پیشنهاد می‌کنیم بهره‌برداری از آزادراه تهران - قم در اختیار ما گذاشته شود تا از محل درآمد آن، سهم پنجاه درصد دولت را تامین کنیم.

استاندار کرمانشاه اظهار داشت: هم‌اکنون مذاکرات ما با سرمایه‌گذار این آزادراه در همین مرحله متوقف شده و پیشرفت دیگری نداشته‌ایم؛ با این‌حال تلاش برای به نتیجه رساندن این طرح آزادراهی مهم را همچنان ادامه خواهیم داد.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه آزادراه ندارد، اما ۴۱۷ کیلومتر از راه‌های بین شهری آن بزرگراه است.

این استان در مجموع بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه بین شهری و درون شهری دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار