سوژه از شما ، انعکاس از تابناک ، پیگیری از مسئولان
فضای مجازی ، رسانه ای و عمومی مهمترین شهر توریستی استان کهگیلویه و بویراحمد ، این روزها به شدت متاثر از پیگیری یک درخواست به حق و قانونی است که گویا در روند تحقق این خواسته مشکلاتی ایجاد شده است که به زعم برخی از مردم و نخبگان این شهر ، مشکلات ناشی از برخی سیاسی کاری ها یا اعمال نظر برخی افراد است .
کد خبر: ۹۴۰۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴ 13 February 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، فضای مجازی ، رسانه ای و عمومی مهمترین شهر توریستی استان کهگیلویه و بویراحمد ، این روزها به شدت متاثر از پیگیری یک درخواست به حق و قانونی است که گویا در روند تحقق این خواسته ، مشکلاتی ایجاد شده است که به زعم برخی از مردم و نخبگان این شهر ، مشکلات ناشی از برخی سیاسی کاری ها یا اعمال نظر برخی افراد است .
پروژه جاده دسترسی به سی سخت از مسیر یاسوج قریب به ۱۲ سال در فازهای مختلف اصلاح و توسعه قرار گرفت اما هنوز به اتمام نرسیده است‌.
در حال حاضر احداث سه دهنه تونل در مسیر دسترسی به سی سخت در دستور کار طرح بوده که با چالش‌های محیط زیستی مواجه است.
این بار نیز پای قطع درختان بلوط در مسیر پروژه در میان بوده و به همین دلیل معارضاتی در احداث شکل گرفته به طوری که محیط زیست به دلیل مشکلات زیست محیطی این پروژه را متوقف کرده است.
اما مردم شهر سی سخت در اعتراض به توقف اجرای پروژه تجمعی در مقابل مسجد جامع شهر داشته و مطالبات خود را از طریق رسانه‌ها منعکس کردند.
مردم چه می گویند؟
طی چند روز گذشته ، تجمعی اعتراضی برخی از اهالی شهر سیسخت در جلوی یکی از مساجد این شهر برگزار شد که خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد هم برای پوشش و انعکاس خبری درخواست تجمع کنندگان در محل حاضر شد و آنچه در ادامه می آید نتیجه بررسی میدانی مشکل منجر به این تجمع است .
خلاصه این گزارش این است که مردم شهر سیسخت نسبت به تاخیر و کارشکنی در احداث و تعریض جاده ارتباطی این شهر به مرکز استان معترض و معتقدند اعمال نفوذ های سیاسی ، قومیتی و حتی شخصی در جلوگیری از احداث این جاده نقش بسزایی دارد! ادعایی که با پافشاری مردمی بر آن همراه است و حتما نیازمند دخالت استاندار و نماینده مردم در مجلس و پیگیری و پاسخ قانع مسئولین مربوطه است . ضمن اینکه بررسی برخی ادعاهای مردم از جمله ادعای نفوذ های سیاسی ، قومیتی و شخصی در عدم اجرای این جاده از طرف نهادهای امنیتی ، دستگاه های نظارتی و قضایی می تواند جلوی برخی مشکلات و حساسیت های احتمالی بعدی را بگیرد . 
توضیحات کامل نماینده معترضین 
در ابتدای این تجمع یکی از افراد به عنوان نماینده مردم توضیحات مبسوطی از علت تجمع مردم سیسخت مطرح کرد .
این شهروند سیسختی ضمن بیان تاریخ فرهنگی مردم سیسخت به بهانه قرار دادن موضوعات محیط زیستی برای اخلال در کار اجرای پروژه معترض و مردم سیسخت را دوستدار محیط زیست عنوان کرد و راهکارهایی هم برای مرتفع نمودن این اشکال را مطرح کرد.
نماینده معترضین سیسختی همچنین دلایل توسعه ای اجرای پروژه را به صورت بند به بند مطرح کرده است .
فیلم کامل سخنان این شهروند سیسختی را اینجا ببینید
سلام ما را به نماینده و استاندار برسانید
نماینده معترضین سیسختی همچنین پیامی از طرف مردم معترض این شهر برای استاندار و نماینده مردم در مجلس داشت و خواستار پیگیری موضوع از طرف آن ها شد.
فیلم / درخواست از استاندار و نماینده مردم
ماجرای محاسبه تعداد درختان!
یکی دیگر از معترضین موضوع محاسبه تعداد درختان تخریبی در مسیر جاده را مورد انتقاد قرار داده و اینگونه مطرح می کند که مسئولین مرتبط تعداد شاخه های یک درخت را به جای تعداد درخت شمرده و به عنوان آمار رسمی اعلام می کنند!
فیلم / اعتراض به نحوه محاسبه درختان
ماجرای عقد یک قرارداد با محیط زیست
در ادامه پیگیری موضوع از طرف تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، خبرنگار این سایت خبری تحلیلی به همراه تعدادی از خبرنگاران به محل مورد مناقشه این پروژه رفته و از نزدیک ماجرا را بررسی کرد.
محل مورد مناقشه که نهایتا به جلوگیری از روند اجرایی پروژه شده است محدوده ای 400 متری با عرض 15 متر بین دو دهنه تونل است که به گفته معترضین حداکثر درخت های تخریبی به عددی بین 150 تا 300 درخت می رسد اما بنابر محاسبه مسئولین مخالف اجرای پروژه گفته می شود اعلام مسئولین عددی بالاتر از هزار و حتی چندین هزار  را مطرح می کند.
جزئیاتی از موضوعات اجرایی ، حقوقی و مالی پروژه
برای تصویب و اجرای این طرح در ابتدا اداره راه طرحی را مصوب و برای اداره محیط زیست و جهت ارزیابی خسارت و تایید یا عدم تایید طرح ارسال کرد،کارشناسان محیط زیست هم در قبال ۷۰ میلیون تومان هزینه کارشناسی و براورد اولیه خسارتی که این طرح به محیط زیست منطقه وارد خواهد کرد مبلغی حدود ۱.۵ میلیارد تومان ارزیابی کردند، که با رایزنی های انجام شده این مبلغ به ۴۵۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرد،که از این مبلغ تا کنون۱۰۰ میلیون تومان را دریافت و مابقی هم اماده پرداخت است.
توسعه این محور ۳۵ کیلومتری ۱۲ سالی است شروع شده و در یکی دو سال اخیر نیز اقداماتی جدی برای تکمیل آن عملیاتی شده است و می توان گفت از ۳۵ کیلومتر حدود ۳۰ کیلومتر در همین زمان نهایی شده است.
این محور از سمت سی سخت تا محل احداث تونل ها یعنی کیلومتر ۰ تا ۱۵.۶۰۰ است که تا کنون ۱۲ کیلومتر از این سمت کارشد وتنها سه کیلومتر معادل ده درصد کل محور، از محور مذکور تا پایان کار فاصله دارد که در طول این سه کیلومتر سه تونل در دستور کار است .
احداث تونل راه حل خود محیط زیست در ابتدا بوده ولی الان بعداز تکمیل ۹۰ درصد پروژه ودر مرحله ای که شرکت های پیمانکاری جهت اجرای عملیات احداث تونل در متطقه مستقر شدند، از انجام عملیات جلوگیری کردند .
و با توجه به اینکه مبلغ قرارداد ۲۶۰ میلیارد تومان است و در دوسال این تونل ها باید احداث شوند ، شرکت ها باید ماهانه ۲۰ میلیارد کار انجام دهند، طبق قرارداد شرکت ها با اداره راه، در صورتی که به هر نحوی جلوی کار گرفته شود پیمانکار ۱۰ درصد کارکرد فرضی خود تا سه ماه اول ، (که در اینجا برای هر ماه معادل دومیلیارد تومان) تحت عنوان تعلیق به عنوان خسارت به پیمانکار پرداخت شود وسه ماه دوم به اختیار پیمانکارمی تواتند خسارت را نگیرد یا از ادامه کار انصراف دهد، که این به نوبه خود یک بار مالی زیادی برای اداره راه و به دنبال ان استان خواهد داشت.
از نگاه و کلام مردم منطقه چیزی که در این بین جای سوال دارد این است که چرا محیط زیست در ابتدا این مجوز را برای این منطقه در نظر گرفته و الان که فقط ده درصد از کارباقی مانده جلوی کار گرفته شده است؟!
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نظر می رسد با توجه به برخی واکنش های رسانه ای و فضای مجازی به این موضوع و احتمال دخالت های ناصواب گروه های قومیتی ، سیاسی و شاید اغراض شخصی ، تشکیل کمیته ای از سوی استانداری و همچنین بررسی جزئیات آن از طرف نهادهای نظارتی و قضایی ، امری ضروری جهت سرانجام بی حاشیه برای این پروژه باشد به گونه ای که هم مردم شهر سیسخت مطمئن شوند حق و حقوقشان ضایع نمی شود و هم محیط زیست کمترین آسیب را ببیند .
و مهمتر از هر چیزی ارائه راهکار و برنامه از طرف مسئولین برای حل این مشکل است چیزی که مردم معترض سیسختی به صورت شفاف خواهان آن هستند .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار