نماینده فسا در خصوص سرانجام طرح نمایندگان برای حذف یارانه انرژی بخش فولاد و پتروشیمی‌ها گفت: بعد از بحث و تبادل نظرهای فراوان، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، بعد از رای منفی نمایندگان مجددا به دولت عودت داده شد تا بعد از اصلاح، دوباره راهی مجلس شود.
کد خبر: ۹۳۹۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰ 12 February 2021
به گزارش تابناک فارس: حجت‌الله فیروزی ادامه داد: دولتمردان اعلام کرده‌اند که لایحه اصلاحی را به زودی به مجلس خواهند فرستاد. بنابراین مواردی که کمیسیون تلفیق در خصوص حذف یارانه های انرژی صنعت فولاد و پتروشیمی ها برنامه ریزی کرده، بعد از ارائه لایحه اصلاحی بودجه ، باید در صحن مطرح و در خصوص آن تصمیم گیری شود.
 
فیروزی اما در پاسخ به این پرسش که چه عاملی باعث شده تا نمایندگان بعد از سالها، ایده حذف یارانه های انرژی در حوزه صنایعی چون فولاد و پتروشیمی ها را مطرح کنند؟ گفت: با توجه به نقشی که قیمت فولاد در قیمت تمام شده لوازم خانگی، خودرو، مسکن و...دارد، برخی از کارشناسان معتقدند محصول نهایی تولید شده توسط شرکت های فولادی با توجه به حامل های انرژی ارزانی که استفاده می کنند با قیمت معقول و واقعی ارائه نمی شود. یعنی فاصله قیمت تمام شده و قیمت فروش این محصول بسیار بالاست و حقوق دولت در قیمت محصول نهایی فولاد، لحاظ نمی شود. بر این اساس نمایندگان کمیسیون تلفیق در بطن بودجه این ایده را مطرح کردند که قیمت انرژی مصرفی توسط شرکت های فولادی بر اساس فوب خلیج فارس ارائه شود.
 
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین یادآور شد: در برابر این دسته از نمایندگان، برخی دیگر از نمایندگان و کارشناسان نیز قرار دارند که معتقدند چنانچه قیمت یارانه های انرژی بخش فولاد به صورت ناگهانی و یک باره افزایش پیدا کند، ممکن است در بازارهایی که به نوعی به قیمت فولاد وابستگی دارند مانند، بازار مسکن، خودرو و لوازم خانگی، تکانه های تورمی فزاینده ایجاد شود. در حال حاضر این دو دیدگاه در خصوص یارانه های بخش انرژی فولاد وجود دارند. باید دید در نهایت، لایحه اصلاحی بودجه که قرار است توسط دولت ارائه شود، چگونه در خصوص حذف یارانه های انرژی برنامه ریزی می کند. همه باید منتظر باشیم تا مشخص شود دولت با این موضوع چگونه برخورد می کند.
 
او افزود: البته تا زمانی که لایحه بودجه در مجلس تصویب نشود و در ادامه شورای نگهبان هم آنرا تایید نکند، نمی توان به طور قطع در این خصوص اظهارنظری کرد. در این مرحله بیشتر مباحث کارشناسی مطرح است تا مواردی قانونی و مبنایی. هنوز لایحه اصلاحی دولت راهی مجلس نشده است تا ببینیم در این خصوص چطور برنامه ریزی شده است. اگر لایحه دولت به دست مجلس برسد و ایده حذف یارانه های انرژی بخش فولاد در آن گنجانده شده باشد و مجلس هم به آن رای دهد، بعد می توان در خصوص تبعات اجرایی آن و اثراتی که در بازارها ایجاد می کند، بحث کرد.
برچسب ها: انرژی ، فیروزی ، مجلس ، بودجه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار