رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: آمریکا: یک میلیون بشکه بنزین ایران را فروختیم / و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۳۹۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲ 11 February 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

یک روایت تازه از ترور شهید فخری‌زاده

هفته نامه جویش کرونیکل در بریتانیا به نقل از منابع اطلاعاتی ناشناس از نحوه ترور محسن فخری زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، جزییات تازه ای منتشر کرده است.بنا بر این گزارش، فخری زاده توسط یک تیربار بسیار پیشرفته و به وزن حداقل یک تن ترور شد که قطعات آن در ظرف هشت ماه توسط سازمان اطلاعاتی اسرائیل (موساد) به داخل ایران قاچاق و سپس مونتاژ شده بود.این منابع مدعی شده است که تیم ترور متشکل از حداقل ۲۰ ایرانی و اسرائیلی بوده است و این مقام ارشد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را هشت ماه زیر نظر داشتند.جویش کرونیکل به نقل از منابع خود نوشته است که تدارکات عملیات ترور از م‍اه مارس ۲۰۲۰ آغاز شد.جویش کرونیکل گفته است که عوامل موساد یک برنامه دقیقه به دقیقه برای زیر نظر گرفتن حرکات آقای فخری زاده را تهیه و اجرا کردند. «آنها به مدت هشت ماه، با آن مرد نفس کشیدند، با او بیدار شدند، با او خوابیدند، با او سفر کردند.»

آخرین وضعیت پرونده عنابستانی در مجلس

حسین حسین‌زاده، عضو هیات رییسه مجلس از برگزاری جلسات مشترک بین هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و نیروی انتظامی برای پیگیری ماجرای درگیری نماینده سبزوار با مامور راهنمایی و رانندگی خبر داد و گفت که احتمالا ظرف یک یا 2 هفته آینده این پرونده به نتایج مشخص‌تری برسد. نماینده لارستان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا بررسی ماجرای درگیری نماینده سبزوار و مامور راهنمایی و رانندگی با همراهی و مشارکت نیروی انتظامی دنبال می‌شود، اظهارکرد: هیات نظارت طبق گزارشات واصله و اطلاعات و اظهارات موجود در پرونده و مستنداتی که از نوارهای ویدئویی در محل به دست آمده پرونده را بررسی می‌کند و اتفاقا جلسات مشترکی نیز با نیروی انتظامی برگزار کرده است. وی ادامه داد: تمام تلاش همکاران من این است تا به صورت شفاف، ابعاد ماجرا مشخص شود تا اگر نماینده مجلس مقصر ماجرا بود، ایشان عذرخواهی کرده و چنانچه مامور راهنمایی و رانندگی مقصر بود نیز، اقدامات لازم نیز در آن زمینه پیگیری و بررسی شود. حسین زاده در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید نتیجه این پرونده چه زمانی مشخص شود، گفت: احتمال دارد که ظرف یک یا 2 هفته آینده نتایج بهتری از این پرونده مشخص شود که برای مردم و رسانه‌ها نیز قابل بیان باشد.

نماینده مجلس: زنان با خروج از ادارات حجابشان ۹۰ درجه تغییر می‌کند

محمود احمدی بیغش گفت: برخی خانم‌ها در محل کار یک حجاب دارند، اما بعد از آن که ۵۰ متر از محیط کار دور می‌شوند حجاب شان ۹۰ درجه فرق می‌کند. نمی‌گویم ۱۸۰ درجه بلکه می‌گویم ۹۰ درجه. زنان وقتی کنار همسرش یا تنها در خیابان است خود را یک کارمند نگاه نمی‌کنند. قطعا مامور نیروی انتظامی براساس یک واقعیت پلاک خودرو را ثبت می‌کند وگرنه خصومت شخصی با زنان ندارد. وی همچنین درباره ماجرای پیامک‌های بی‌حجابی و تاثیرش در جامعه هم گفت: بحث ترویج حجاب نیست بلکه هنجارشکن باید نتیجه هنجارشکنی خود را ببیند. این که نمی‌شود؛ چون کسی ناراحت شده، از یک جرم عمومی بگذریم. هر مملکتی قانون خود را دارد. قانون در فرانسه می‌گوید خانم‌ها با حجاب حق ندارند سرکلاس حاضر شوند. آنهم قانون خودش است.محمود احمدی بیغش در پاسخ به این سوال که چرا برای ترویج حجاب از روش‌های مهربانانه تری استفاده نمی‌کنیم گفت: شما در خیابان جرات دارید به خانم بدحجاب که سگ بغل کرده بگویید حجابت را رعایت کن؟ به شما پرخاش می‌کند. یکی که خودش را به خواب می‌زند با لگد هم بیدار نمی‌شود. اما کسی که خواب است با یک تلنگر بیدار می‌شود.

وزیر بهداشت: دو تا سه ماه آینده یکی از صادرکنندگان مهم واکسن کرونا به جهان خواهیم بود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این مژده را باید به مردم ایران می‌دهیم که در دو تا سه ماه آینده یکی از قطب‌های بزرگ تولید واکسن کرونا در منطقه و یکی از صادرکنندگان مهم این واکسن به جهان خواهیم بود.

وزیر صمت: ایران صادرکننده لوازم خانگی به اروپا شد

وزیر صمت گفت: کارخانجات لوازم خانگی در شرایط سخت تحریمی با فعالیت شبانه روزی بازار، صادرات خوبی به کشور‌های همسایه دارند و حتی به کشور‌های اروپایی نیز صادرات دارند

رسول جعفریان: لازم نیست بایدن برای ما نقشه بکشد، خودمان نقشه‌کش ماهری هستیم!

رسول جعفریان در واکنش به شعار «مرگ بر روحانی» در ۲۲ بهمن نوشت: بیش از این که دشمن پای جان ما ایستاده باشد، خودمان برایش راه را باز می‌کنیم. داستان مرگ گفتن‌های روز ۲۲ بهمن نشان می‌دهد لازم نیست بایدن برای ما نقشه بکشد، خودمان نقشه کش بسیار ماهری برای نابودن کردن سرمایه هایمان هستیم.

کنایه ظریف به تلاش ناکام هفت رییس جمهور آمریکا

وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتر به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با اشاره به بدخواهان ایران در رژیم آمریکا، نوشت: ۴۲ سال گذشته است و ما همچنان قدرتمند ایستاده‌ایم.به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف در این توییت نوشت: هفت رییس‌جمهور متوالی ایالات متحده بر این افسانه قمار کردند که می‌توان ایران را میان فروپاشی و تسلیم مجبور به انتخاب کرد.۴۲ سال گذشته است و ما همچنان قدرتمند ایستاده‌ایم.پیام من در سالگرد انقلاب اسلامی

واکنش آخوندی به شعار «مرگ بر روحانی» در راهپیمایی ۲۲ بهمن

وزیر سابق راه و شهرسازی به توهین به رئیس جمهور در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان واکنش نشان داد.عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی، در کانال تلگرامی خود در واکنش به توهین به رئیس جمهور در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان نوشت: شعار زشت مرگ بر رییس جمهور روحانی نشان پدیده چند دولتی است و از کنار آن نباید به‌سادگی گذشت. چنانچه خلیفه‌کشی باب شود، این راه را پایانی نیست. به سهم خود از روحانیت محترم و تمام جریان‌های سیاسی و نمایندگان محترم مجلس ‌به‌ویژه نمایندگان اصفهان درخواست می‌کنم که این اقدام را محکوم کنند. همه در برابر این اقدام که به نماد حاکمیت اراده‌ی ملی توهین می‌کند، باید بایستیم. این یک شعار ارتجاعی و بازگشت به استبداد است.

تکذیب تولد نوه رهبر انقلاب در انگلیس

غلامعلی حدادعادل تولد نوه رهبر انقلاب در لندن را تکذیب کرد.در فیلمی که عصرایران منتشر کرده است غلامعلی حدادعادل که دختر او عروس رهبر انقلاب می شود، در اظهاراتی یک خبرسازی درباره تولد نوه رهبر انقلاب را تکذیب کرده است.حداد عادل در ۲۱ بهمن ۹۹ در سخنانی می گوید: دشمنان فیلمی تهیه کرده‌اند و در آن گفته‌اند فرزند اول آقا مجتبی خامنه‌ای پسر رهبرانقلاب؛ معروف است به نوزاد یک میلیون پوندی که در لندن در یک بیمارستان مجهز متولد شده است.حدادعادل می گوید: برخی به ما که می رسند می گویند دختر شما که لندن رفت چرا به ما نگفتید. این دروغ از دروغ خسن و خسین هرسه دختران معاویه اند دروغ تر است.وی تاکید می کند: اصلا در لندن به دنیا نیامده بلکه در بیمارستان درجه سه رسالت زیر پل سید خندان توسط دکتر مرضیه دستجردی با هزینه پانصد هزار تومان متولد شده که اسناد و سوابق آن موجود است.پرستاری که بالای سر این بچه بوده هست.حدادعادل گفت: دکتر دستجردی هرکاری کردند قبول نکرده است که دستمزد این عمل را بگیرد.

واکنش روسیه به آغاز تولید فلز اورانیوم در ایران

روسیه روز پنجشنبه از ایران خواست پس از شروع تولید فلز اورانیوم در نقض محدودیت‌های جدید در توافق هسته‌ای خویشتنداری نشان دهد.به گزارش «بیزینس ریکوردر»، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت «ما بار‌ها گفته ایم که اگرچه منطق اقدامات آن‌ها و دلایل تحریک کننده ایران را درک می‌کنیم، با این وجود خویشتنداری و رویکرد مسئولانه ضروری است». ریابکوف در مورد شروع تولید فلز اورانیوم در ایران گفت «البته همه این‌ها خوش بینی به همراه ندارد و گام‌های بعدی طرف ایرانی را نشان می‌دهد که عزم تهران را برای عدم تحمل شرایط فعلی را نشان می‌دهد».آژانس بین المللی انرژی اتمی که در وین مستقر است، در روز چهارشنبه اعلام کرد که تولید ۳.۶ گرم فلز اورانیوم را در کارخانه‌ای در ایران تأیید کرده است.

دعوت اصلاح طلبان از سید حسن خمینی برای انتخابات ۱۴۰۰

فعال سیاسی اصلاح طلب درباره گمانه زنی‌های انتخاباتی اصلاح طلبان توضیحاتی ارائه کرد.غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره آخرین تحرکات انتخاباتی اصلاح طلبان برای ۱۴۰۰ گفت: نهاد اجماع ساز در حال تدوین نحوه رای گیری در شورا و مقدمه چینی برای انتخاب‌های درون حزبی است و گفت‌وگوها برای انتخاب نامزد پیشنهادی در جریان است.وی با اشاره به گمانه زنی‌های رسانه‌ها درمورد نامزدهای احتمالی اصلاح طلبان تصریح کرد: برخی از احزاب نامزدهای خودشان را معرفی می‌کنند و درمورد نامزدهای احتمالی خود گفتگو می‌کنند؛ برخی از احزاب هم نهایتا کار را به نهاد اجماع ساز ارجاع می‌دهند تا تصمیم نهایی در شورا گرفته شود، مثلا درباره حزب کارگزاران محسن هاشمی گزینه احتمالی این حزب است.فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: آقای عارف گفتگوهای خود را درمورد نامزدی ریاست جمهوری شروع کرده است، اما اینکه نهایتا چه تصمیمی بگیرد معلوم نیست؛ افرادی مثل آخوندی، پزشکیان و ظفرقندی هم از کاندیداهای احتمالی دیگر هستند که باید دید آیا حزبی آن‌ها را مطرح می‌کند یا نه؛ تا یکی دو هفته آینده مشخص می‌شود که آیا احزاب نامزدهای خود را به نهاد اجماع ساز معرفی می‌کنند یا این نهاد گزینه‌هایی را مطرح می‌کند.ظریفیان درباره احتمال نامزدی سید حسن خمینی گفت: آقای سیدحسن خمینی به دلیل اینکه دارای یک جایگاه ملی هستند، برخی از افراد و احزاب اصلاح طلب درخواست شرکت او در عرصه انتخابات را دارند، اما احتمال اینکه او چنین تصمیمی بگیرد، کم است.

زنگ خطر حداد عادل در مورد خطر مشارکت پایین در انتخابات

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مشارکت مردمی از اهمیت زیادی برخوردار است و بی اعتنایی مردم نسبت به مسائل به سود کشور نیست؛ این یک زنگ خطری است که حتی خطر آن بیشتر از انتخاب بد است.غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سی‌وهفتمین نشست میاندوره‌ای دفتر تحکیم وحدت گفت: مشارکت مردمی از اهمیت زیادی برخوردار است و بی اعتنایی مردم نسبت به مسائل به سود کشور نیست. این یک زنگ خطری است که حتی خطر آن بیشتر از انتخاب بد است.وی در باره عدم تکثر نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری، اظهار داشت: تلاش بر این است که مردمی که قصد دارند به نامزد انقلابی رای بدهند، وقتی پای صندوق رای می آیند، در انتخاب بین چند نامزد خوب در این جبهه شک نکنند که باعث شکست در انتخابات بشود.حدادعادل تاکید کرد: در باب مجلس ممکن است چند نقطه سیاه وجود داشته باشد و درصدی از افراد مشکل دار باشند، اما در نگاه کلی مجلس کاملا بد و تماماً سیاه نیست و عملکرد مجلس باید بصورت کلی در نظر گرفته بشود.

عمان هم برای وساطت بین ایران و آمریکا اعلام آمادگی کرد

وزیر امور خارجه عمان گفت که کشورش آماده وساطت بین ایران و آمریکا برای ازسرگیری اجرای توافق هسته‌ای است.«بدر بن حمد البوسعیدی» روز پنجشنبه گفت: «ما آماده‌ برقرای ارتباط مستقیم بین ایران و ایالات متحده آمریکا جهت تسهیل در بازگشت به توافق هسته‌ای هستیم».شبکه قطری الجزیره به نقل از او گزارش داد: «ما تشویق به گفت‌وگو با ایران در ارتباط با پرونده هسته‌ای بر اساس اعتماد و جدیت می‌کنیم».وزیر امور خارجه عمان گفت که کشورش معتقد است که گفت‌وگو با همه، نزدیک کردن دیدگاه‌ها و سیاست حسن همجواری با کشورهای منطقه اصل مهمی در سیاست خارجی عمان است.بن حمد با بیان اینکه سیاست خارجه عمان همواره بر تشویق به گفت‌وگو بدون به حاشیه راندن تأکید داشته، از ایجاد روابط با کشورها بر اساس تفاهم‌ها حمایت کرد.این مقام عمانی همچنین گفت که کشورش سیاست عدم پیوستن به هیچ بلوکی را سرلوحه خود قرار داده و بر تحقق وحدت و اجماع و نه دودستگی تأکید دارد.

ادعای بازداشت کارمند کنسولگری ایران در ترکیه

روزنامه صباح ترکیه گزارش کرده که یکی از کارمندان کنسولگری ایران در استانبول در ارتباط با قتل مسعود مولوی وردنجانی بازداشت شده است.این روزنامه گفته محمدرضا ناصرزاده، ۴۳ ساله متهم به تهیه مدارک جعلی برای علی اسفنجانی، طراح اصلی قتل مسعود مولوی است.مسعود مولوی که گرداننده یک کانال تلگرامی بود آبان پارسال در استانبول کشته شد و پیش از این گفته می شد به دلیل اختلافات شخصی هدف گلوله قرار گرفته است.

فرانسه: ایران از اقداماتی که اوضاع برجام را بدتر می‌کند، بپرهیزد

«اگنس ون درمول» سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه فرانسه در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر آغاز تولید فلز اورانیوم در تأسیسات اصفهان، از ایران خواست که از هرگونه اقدامی که می‌تواند باعث بدتر شدن اوضاع پیرامون برجام شود، اجتناب کند.سخنگوی وزارت خارجه فرانسه که کشورش در کنار دیگر کشورهای اروپایی عضو برجام با کوتاهی‌های مکرر خود در اجرای تعهداتشان باعث واکنش ایران در قالب کاهش تعهدات هسته‌ای خود شدند، در خصوص اقدامات هسته‌ای اخیر ایران گفت:‌«به‌منظور حفظ فضای سیاسی برای یافتن راهکاری از طریق مذاکره، ما از ایران می‌خواهیم که از اتخاذ هرگونه اقدام تازه‌ای که می‌تواند به بدتر شدن اوضاع توافق هسته‌ای منجر شود، بپرهیزد.»

آمریکا: یک میلیون بشکه بنزین ایران را فروختیم

مقامات رسمی وزارت دادگستری آمریکا مدعی شدند که بیش از یک میلیون بشکه بنزین ایران را که به بهانه نقض تحریم ها سال گذشته گرفته بود به فروش رسانده و پول آن را به حساب «بنیاد قربانیان آمریکایی کشورهای حامی تروریسم» واریز می کنند.سال گذشته دولت ترامپ 1.2 میلیون بشکه بنزین ایران را با ادعای اینکه در 4 تانکر به مقصد ونزوولا ارسال می شده گرفته بود که این محموله های به کشتی های دیگری منتقل شده و به مقصد آمریکا ارسال شد.آمریکا آن زمان اعلام کرد که این کشتی ها تحریم های آمریکا علیه ایران را نقض کرده است.به گزارش رویترز مارک رایموندی «سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا» گفته است که برنامه فروش این محموله ها ‍پایان یافته و در حال نهایی کردن هزینه ها هستیم.وی از ارزش واقعی این محموله های اظهار بی اطلاعی کرده اما گفته است که احتمالا دهها میلیون دلار ارزش داشته باشد.

عدم پذیرش قالیباف از سوی پوتین برای او یک امتیاز است!

حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب اصولگرای سبز در گفت‌وگو با «آزادی» گفت: «همان طور که بارها هم گفته‌ام مخالف هستیم که روسای قوا وارد انتخابات شود. به این خاطر که اگر توانی دارند بهتر است صرف سرو سامان دادن به همان دو قوه کنند. بهتر است که اجازه دهند تا فردی وارد عرصه شود که بتواند تحول ایجاد کند.»وی در عین حال گفت: «البته آقای رئیسی این پتانسیل را دارد که در صورت کاندیداتوری مورد اجماع قرار بگیرد و همه اصولگرایان از وی حمایت کنند. همین اجماع می‌تواند او را در ردیف اول نامزدهای انتخاباتی قرار دهد». این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه استقبال‌های اخیر از کاندیداتوری او چه تاثیر در تصمیم او در این باره دارد؟ گفت: «قاعدتا اگر ببیند که می‌تواند رئیس جمهور شود، وارد می‌شود. به هرحال ریسک اینکه کاندیدا شود، رای نیاورد و قوه قضایه را هم از دست بدهد سبب می‌شود که این کار را نکند. بالاخره رای مردم معلوم نیست و نمی‌توان مطمئن بود که بعد از کاندیداتوری، رئیس جمهور می‌شود».وی در پاسخ به اینکه تضعیف جایگاه سیاسی قالیباف بعد از حواشی ایجاد در سفر مسکو چه تاثیری بر کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری رئیسی دارد؟ گفت: « من با اینکه این سفر موجب تضعیف جایگاه قالیباف شده است، مخالف هستم. طبق رصدهایی که من انجام دادم تمام کسانی که به قالیباف در این خصوص هجمه کردند، همان کسانی هستند که مدام در مخالفت با روسیه و پوتین حرف می‌زنند لذا این هجمه‌ها از این بابت جای تعحب دارد. ضمن اینکه عدم پذیرش قالیباف از سوی پوتین برای او یک امتیاز است و نشان می‌دهد که او یک فرد مستقل است و وابستگی به روسیه ندارد. به خصوص که اکنون در روسیه اعتراضات گسترده‌ای علیه پوتین است و یک موج مردمی گسترده به راه افتاده است».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار