روزنامه ایران در گزارشی نوشت: واکسیناسیون علیه ویروس کرونا پس از یک سال مبارزه نفسگیر کادر درمان با پاندمی بزرگ قرن، روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن ماه همزمان در ۶۳۵ بیمارستان کشور، با اولویت بخش‌های ICU بیمارستان‌های ریفرال و با دستور رئیس‌جمهوری کلید خورد
کد خبر: ۹۳۹۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳ 11 February 2021

شیوع امید با شروع واکسیناسیون

به گزارش تابناک سمنان در تهران نیز واکسیناسیون کرونا با حضور وزیر بهداشت و ارتباط ویدیوکنفرانسی با رئیس جمهوری طی مراسم نمادینی در بیمارستان امام خمینی که بعد از همه‌گیری این بیماری روزهای مرگبار زیادی را پشت سر گذاشته و بیشترین تعداد پذیرش بیمار کرونایی را داشته است، آغاز شد. به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا؛ در اولین روز تزریق واکسن روسی کرونا به ۳ هزار نفر واکسن کرونا تزریق شد و تا روز شنبه آینده به ۱۰ هزار نفر خواهد رسید. افرادی که دوز اول را تزریق می‌کنند، ۳ هفته دیگر باید دوز دوم واکسن را تزریق کنند.

علیرضا رئیسی گفت: بعداز تزریق دوز دوم واکسن
۱.۵ ماه طول می‎کشد تا بدن فرد در برابر کرونا ایمن شود. زمانی که بیش از ۵۰ میلیون نفر در کشور واکسن بزنند، می‎توانیم بگوییم که جامعه ایمن شده است. معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این باره گفت: ۳۴ هزار نفر از کادر درمان کشور مشمول تزریق دوز اول واکسن کرونا هستند.


 دکتر قاسم جان بابایی با اشاره به تعداد ۳۴ هزار پرسنل شاغل در بخش های آی.سی.یو اعم از پزشکان، پرستاران، کمک بهیاران، منشی‌های بخش و نیروهای خدماتی در کل کشور افزود: اطلاعات فردی این ۳۴ هزار نفر اعم از کد ملی و مشخصات فردی، دریافت شده، به‌صورت موقت، آن دسته از افرادی که دارای ناراحتی و بیماری‌های قبلی بوده‌اند از لیست خارج شده و در اولویت بعدی قرار گرفته‌اند. او با اشاره به اینکه این ۳۴ هزار نفر فقط در بخش آی.سی.یو کرونا در ۶۳۵ بیمارستان کشور انتخاب شده‌اند از این تعداد بیمارستان حدوداً ۴۹۷ بیمارستان دولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و بقیه بیمارستان‌های تأمین اجتماعی و نظامی و خیریه و خصوصی را شامل می‌شوند.


نخستین تزریق به فرزند وزیر بهداشت
ساعت ۹ و نیم صبح مسیر منتهی به تالار امام خمینی در بزرگ‌ترین مجمتع بیمارستانی کشور را بسته‌اند. رفت و آمدها به داخل محل تزریق واکسن روسی کرونا با کارت خبرنگاری کنترل می‌شود. قرار است یکی از بزرگترین و بی‌سابقه‌ترین اتفاقات یک قرن اخیر در عرصه سلامت کشور در این بیمارستان رقم بخورد؛ اتفاقی که جان تازه‌ای به مدافعان سلامت می‌بخشد و می‌تواند پایانی بر این بیماری همه گیر و مرگبار باشد.

قرارگاه اصلی آغاز رسمی تزریق واکسیناسیون علیه کرونا در تالار امام خمینی بیشتر به درمانگاه سرپایی شبیه شده و آنچه نظرها را بیش از هر چیزی به خود جلب کرده، یخچالی است سفید که گوشه‌ای از محل تزریق واکسن گذاشته شده است. محتوای داخلش چیزی حدود ۲۵ دوز واکسن کرونای روسی است، واکسن‌هایی با ویال‌های شیشه‌ای در انتظار تزریق به مدافعان سلامت. عکاسان خبری به شوخی به تیم نظارت می‌گویند، یکی از این واکسن‌ها را هم به ما بزنید و آنها هم در آرامش می‌گویند؛ قرار است ابتدا همه کادر درمان که در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا هستند واکسینه شوند و سپس به ترتیب اولویت نوبت به افراد عادی هم می‌رسد.


 هرلحظه به تیم خبری در محل تزریق واکسن کرونا اضافه می‌شود. بسیاری از رسانه‌های منطقه و جهان به بیمارستان امام خمینی آمده‌اند تا بزرگترین رویداد یک قرن اخیر را در ایران به تصویر بکشند. آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور به‌دلیل بلوکه شدن دارایی‌های ایران در بانک‌های خارجی از یک سو و همین‌طور تحریم‌های شدید و پیچیدگی‌های مربوط به تبادلات بانکی برای خرید واکسن مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت. خبرگزاری فرانسه، شبکه‌های خبری فرانس ۲۴، خبرگزاری اسپانیا، ای‌اف‌پی، سی‌ان‌ان، چنل نیوز آسیا، رویترز، شبکه خبری العالم و... در میان رسانه‌هایی بودند که این خبر را پوشش دادند.

دقایقی بعد ‌از استقرار کمیته‌های واکسن در استان‌ها و آغاز مراسم نمادین تزریق واکسن کرونای روسی خبرگزاری‌های خارجی درباره آغاز واکسیناسیون علیه کرونا در کشور نوشتند؛ ایران کمپین واکسیناسیون علیه کووید۱۹ را شروع کرد تا به جنگ مرگبارترین شیوع بیماری در منطقه غرب آسیا برود. همچنین فرانس ۲۴ از قول رئیس‌جمهوری اینگونه نوشت: ما واکسیناسیون ملی علیه کرونا را به یاد و خاطره کارکنان بهداشت که جان خود را درراه مبارزه با این بیماری از دست دادند شروع می‌کنیم.ای.اف.پی به نقل از وزیر بهداشت نیز نوشت که تهران ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز از واکسن‌های آسترازنکا بعلاوه واکسن تولیدی سینوفارم چین را خریداری کرده که بتدریج به کشور وارد می‌شوند. این رسانه همچنین از دو واکسن ایرانی در مراحل تولید هم ‌سخن گفت.


در حالیکه کمیته‌های استانی واکسیناسیون کرونا از طریق ویدیو کنفرانس از صبح روز سه‌شنبه ودر حال آماده باش برای تزریق واکسن کرونا به کادر درمان بودند، ساعت ۱۰ صبح وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌همراه مدیرانش روبه روی صندلی قرار گرفت که قرار بود به مدافعان سلامت بخش آی‌سی‌یو در بیمارستان امام خمینی واکسن کرونای اسپوتنیک روسی تزریق شود.


بنا به اعلام وزیر بهداشت، کادر درمان شاغل در بخش‌های آی‌سی‌یو که ۳۴ هزار نفر را شامل می‌شوند، اولین گروه دریافت کننده واکسن کرونا هستند و تا دو هفته دیگر سایر گروه‌های هدف در نظام سلامت به‌عنوان مدافعین خط اول جبهه سلامت واکسینه خواهند شد. بعد از آن نوبت به سالمندان آسایشگاه‌ها و جانبازان می‌رسد و سپس واکسیناسیون با افراد بالای ۶۵ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای ادامه پیدا می‌کند تا بتدریج به ۷۰ درصد پوشش واکسیناسیون در کشور برسیم.


وزیر بهداشت که پیش از این قول داده بود اولین کسی که واکسن روسی را دریافت می‌کند خانواده وی خواهند بود، برای اثبات ادعایش فرزندش پارسا را به‌عنوان نخستین داوطلب تزریق واکسن روسی معرفی کرد. او گفت: «در بین افرادی که امروز واکسن می‌زنند، جوانی است که پزشک نیست، بلکه دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف است و از بچه‌های نخبه تک رقمی کشور در کارشناسی ارشد است و آمده بگوید خون‌مان سرخ‌تر از دیگران نیست و همه ما فدای ملت ایرانیم؛ آمده بگوید اینکه پدرم قول داد اولین‌کسی که واکسن را می‌زند از اعضای خانواده‌ام خواهد بود، حالا عمل کرده و این فرد کسی نیست جز فرزند وزیر بهداشت کشور.»


در حالیکه لنزهای دوربین‌ها روی فرزند وزیر بهداشت و مدافعان سلامت متمرکز شده‌اند یکی از اعضای تیم واکسیناسیون ویال واکسن را به دوربین‌ها نشان می‌دهد و سوزن را داخل ظرف کوچک شیشه‌ای می‌فرستد و محتوای داخل آن را به داحل سرنگ وارد می‌کند. چند لحظه طول نمی‌کشد و فرزند وزیر بهداشت عنوان نخستین گیرنده واکسن اسپوتنیک روسی را برای همیشه به‌نام خود ثبت می‌کند و صدای صلوات در تالار بیمارستان امام خمینی (ره) می‌پیچد. پس از تزریق واکسن روی پارسا نمکی، رئیس‌جمهوری نیز ضمن تبریک آغاز واکسیناسیون از نمکی خواست که فرزندش با قرار گرفتن در پشت میکروفون با وی صحبت کند. روحانی از احساس پارسا نمکی درباره اینکه به‌عنوان فرزند وزیر بهداشت نفر اول تزریق کننده واکسن است، پرسید.

پارسا نمکی هم گفت: «با توجه به زحماتی که کادر درمان و بهداشت در این مدت کشیدند و ما از نزدیک از طریق پدر شاهد بودیم که چه فشارها و سختی‌هایی را تحمل کردند، بنده به‌عنوان عضو کوچکی از جامعه وظیفه‌ای در قبال این عزیزان داشتم و آن این بود که این دین را ادا کنم که اگر کوچکترین مطلبی در اعتمادبخشی در این مطلب هست، دینی به گردنمان نماند.» در ادامه این مراسم دکتر فتاح قاضی،متخصص بیهوشی و رئیس بخش آی‌سی‌یو مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) دومین تزریق کننده بود. سومین نفر نیز سارا گودرزی،پرستار بخش آی‌سی‌یو مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) و چهارمین نفر سید جمیل حسینی،پرستار آی‌سی‌یو مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)بود.


ما به‌عنوان کادر درمان با غرور واکسن کرونا را دریافت کردیم
سید جمیل حسینی پرستار بخش آی‌سی‌یو بیمارستان امام خمینی(ره) درباره اینکه گروه‌های در اولویت تزریق واکسن روسی چگونه از بین کادر درمان انتخاب شدند به «ایران» می‌گوید: «دیروز (دوشنبه) داخل بخش به ما اعلام کردند چه کسی می‌خواهد واکسن بزند که من اعلام آمادگی کردم. داوطلب خیلی زیاد بود.


قبلاً درباره واکسن روسی تحقیق کرده بودم با این حال خانواده‌ام به‌دلیل اخبار منفی در فضای مجازی زیاد تمایلی به این کار نداشتند. همسر من باردار است و چون در بخش کرونا کار می‌کنم باید بیشتر رعایت می‌کردم برای همین تصمیم گرفتم واکسن بزنم. بالاخره همه واکسن‌ها عوارض دارند.» از این پرستار می‌پرسم که شایعه کرده اند؛ قرار است واکسن‌ها را مسئولان بزنند. با خنده می‌گوید: «دیروز به همه بچه‌های آی‌سی‌یو اعلام کردند هر کسی که می‌خواهد ثبت نام کند تا واکسن بزنند. همکاران من در آی‌سی‌یو همه داوطلب شده‌اند. ما چون جزو نفرات اول هستیم آمدیم اینجا واکسن بزنیم. بقیه داوطلبان هم امروز یا فردا واکسن را می‌زنند. تعداد خیلی بیشتر از اینهاست.»


 دکتر سحر دفاعی فوق تخصص ریه شاغل در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان امام خمینی(ره) هم جزو پزشکانی است که واکسن کرونای روسی را دریافت کرده است : «من خودم جزو اولین نفرات بودم که ثبت‌نام کردم. پزشکان متخصص ریه، عفونی و بیهوشی و پرستاران شاغل در آی‌سی‌یو و سایر کارکنان جزو گروه‌های اولویت دار بودند. این دوره یک ساله بسیار برای ما سخت بود. همکاران زیادی را از دست دادیم به‌خاطر همین واکسیناسیون هر چند هم اثر بخشی‌اش کم باشد به‌هر حال جلوی مرگ و میر را می‌گیرد برای من تزریق واکسن مهم بود به‌خاطر خودم و خانواده‌ام‌. استرس ما در محل کار کمتر می‌شود. وقتی ما به‌عنوان پزشک متخصص در میان اولین گروه دریافت واکسن قرار می‌گیریم مردم هم ترس‌شان از بین می‌رود. همه ما مطالعه کرده ایم، مقاله واکسن اسپوتینک در مجله علمی لنست چاپ شده است.از طرفی ازدوستان داروسازم پرس و جو کرده‌ام این واکسن هیچ عارضه مرگ و میر نداشته است.»

فرشته کریمی ۵۹ ساله، مبتلا به دیابت و  از پرسنل شاغل در بخش رادیولوژی اورژانس بیمارستان امام هم جزو کادر درمان است که در صف تزریق واکسن ایستاده است. او در پاسخ به اینکه به‌عنوان داوطلب تزریق واکسن روسی چه پیامی را به مردم منتقل می‌کنید به «ایران» می‌گوید: وقتی وزارت بهداشت کشور اعلام می‌کند که این واکسن مورد تأیید است که شوخی بردار نیست. اول خودم واکسن را می‌زنم. به مردم اعلام می‌کنم وقتی وزیر بهداشت فرزندش را برای تزریق واکسن می‌آورد مطمئن باشند واکسن روسی معتبرترین واکسن دنیا است.»

با پایان به ظاهر رسمی برنامه هر لحظه به تعداد کادر درمان داوطلب تزریق واکسن کرونا اضافه می‌شود. خانم آریاملو سرپرستار بخش آی‌سی‌یو به ما می‌گوید: «اینها جزو نفرات اولی هستند که از همان روزهای ابتدای کرونا ایستادند و کمک کردند. صبح جمعه اسامی همه پرسنل آی‌سی‌یو را فرستادم قرار بود فقط این گروه واکسن بزنند البته اولویت با کسانی است که تاکنون به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند. امروز ۲۰ نفر واکسن دریافت می‌کنند. ۴ تا پزشک و بقیه هم پرستاراند که فعلاً دوز اول را دریافت کردند.»


مردم پروتکل‌ها را رعایت کنند نوبت به آنها هم می‌رسد
آمنه خدادادی پرستار آی‌سی‌یو بیمارستان امام خمینی ۱۱ سال سابقه کار در بخش ویژه دارد. او هم درباره تصمیمش برای تزریق واکسن روسی کرونا به «ایران» می‌گوید: «خودم داوطلب شدم به هر حال واکسن یک نوع ایمنی در برابر بیماری ایجاد می‌کند. من از پارسال با این بیماری کار می‌کنم شرایط به قدری سخت بود و چیزهایی که می‌بینیم و مطالعه می‌کنم بسیار موثق‌تر از اخبار منفی درباره واکسن روسی است. ما که نزدیک به بیماری هستیم تصمیم به تزریق واکسن گرفتیم تا مردم انگیزه بگیرند و پروتکل‌ها را بیشتر رعایت کنند تا کم کم نوبت به همه مردم کشورمان برسد.» از پرستاران می‌پرسم آیا به شما درباره عوارض تزریق واکسن هم چیزی گفته اند؟ می‌گویند: واکسن اسپوتنیک روسی ویروس کشته شده است نه ضعیف شده که ناقل بیماری باشیم. عوارض زیادی هم ندارد.


مصطفی آردم پرستار آی‌سی‌یو بیمارستان امام خمینی هم نیم ساعت بعد از تزریق واکسن به سؤالات ما پاسخ می‌دهد: «امروز آمدیم بگوییم واکسنی که وارد کشور می‌شود با حداکثر سختگیری‌های سازمان غذا و دارو وارد می‌شود.قطعاً مسئولان وزارت بهداشت نمی‌خواهند با واردات واکسن نامعتبر حجم کاری‌شان زیادتر شود خدای نکرده اگر این واکسن عوارض داشت بار کاری وزارت بهداشت بالا می‌رود پس هیچ وقت خودشان را گرفتار نمی‌کنند. مطمئناً واکسن ایمن است و امیدوارم زودتر از شر این ویروس منحوس راحت‌ شویم. البته قبل از تزریق با همه استادان بیمارستان صحبت کردیم مطمئن بودیم واکسن ایمن است. ان شاءالله که ایمنی پایدار داشته باشد.»


آردم می‌گوید: من یک سال است خانواده‌ام را ندیده‌ام امیدم این است دوز دوم را هم بگیرم و با خیالت راحت به دیدار خانواده‌ام بروم. دوز دوم را حدود سه هفته بعد دریافت می‌کنیم. البته در این مدت دستورالعمل‌های بهداشتی را باید رعایت کنیم. اینکه شما خیلی از همکاران ما را اینجا نمی‌بینید کشیک هستند.»


از پرستار آردم می‌پرسم تزریق واکسن درد داشت؟ با خنده می‌گوید: نه. اتفاقاً فکر می‌کردم واکنش نشان می‌دهم. سرنگ و سوزنش هم معمولی بود. خوشحالم. ایمنی بدنم بالا می‌رود. می‌خواهم عکس تزریق را برای مادرم بفرستم. محمدرضا حسینی کارشناس ارشد اپیدمیولوژی و عضو کمیته بهداشت که مردی میانسال است با ماسک نیمی از صورتش را پوشانده است. او اولین فردی است که محلول واکسن روسی را جلوی ده‌ها دوربین گرفت و محتوایش را وارد سرنگ کرد و واکسن را به مدافعان سلامت تزریق کرد. حسینی در رابطه با آمادگی تیم واکسیناسیون برای تزریق واکسن کرونا به «ایران» می‌گوید: ما قبلاً آموزش‌های لازم را دیده بودیم. چون در کشور ما اولین بار بود، احساس غرور داشتیم که واکسن وارد کشور شد و توانستیم برای کادر درمان که در معرض خطر شدید هستند استفاده کنیم.»


او در پاسخ به اینکه چه معیارهایی برای انتخاب فردی که قرار شد واکسن کرونا را تزریق کند لازم بود، می‌گوید: ما قبل تزریق مطالعه داشتیم جلساتی برگزار شد باید نکاتی را در نظر می‌گرفتیم. اولاً باید بگذاریم واکسن کرونا حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به حالت محلول شفاف در بیاید، داخل محلول نباید ذرات معلق وجود داشته باشد، به‌صورت دورانی حرکت دهیم و واکسن را باید درعضله دلتوئید تزریق کنیم. «می‌پرسم وقتی به فرزند وزیر بهداشت واکسن را تزریق کردید استرس داشتید؟ در پاسخ می‌گوید: «کمی استرس داشتم چون اولین بار بود که تزریق واکسن کرونا را انجام می‌دادم.»

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار