نورپردازی مدرن، اصول و قواعدی دارد که باید رعایت شود، اگر نور پردازی بر اساس قواعد اصلی آن انجام شود شما به سختی تشخیص می‌دهیدنور مصنوعی از طریق لامپ و لوستر فضا را روشن کرده، چراکه روشنایی محیط طبیعی به نظر می‌رسد ، اگر کنجکاو شدید که قواعد اصلی نورپردازی ساختمان چه چیزهایی است این مطلب به شما کمک می‌کند.
کد خبر: ۹۳۹۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸ 09 February 2021

نور مظهر پاکی و زیبایی است و یک نورپردازی خوب محیط خانه را دلپذیرتر می‌کند. نورپردازی مدرن، اصول و قواعدی دارد که باید رعایت شود، اگر نور پردازی بر اساس قواعد اصلی آن انجام شود شما به سختی تشخیص می‌دهید که نور مصنوعی از طریق لامپ و لوستر فضا را روشن کرده، چراکه روشنایی محیط طبیعی به نظر می‌رسد. کار و زندگی در یک فضای بدون نور یا تاریک غیر قابل تصور است اگر کنجکاو شدید که قواعد اصلی نورپردازی ساختمان چه چیزهایی است این مطلب به شما کمک می‌کند.

قواعد اصلی نور پردازی ساختمان کدام است؟

مهم‌ترین محیط‌های خانه کجاست و هر کدام به چه نورپردازی‌ای نیاز دارند؟

فرقی نمی‌کند خانه بزرگ باشد یا کوچک، شمال شهر قرار گرفته یا جنوب آن، همه خانه‌ها یک سری فضای اصلی دارند که باید متناسب با نوع کاربردی که از آن‌ها انتظار داریم نورپردازی شوند. در اینجا به برخی از این فضاهای اصلی و نورپردازی متناسب آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نورپردازی اتاق خواب

اتاق خواب به فضای آرام و دلنشین نیاز دارد تا خستگی کار و تلاش روزمره را در آنجا به فراموشی بسپارید، نورپردازی این محیط باید ملایم باشد و به صورت غیر مستقیم صورت بپذیرد. نورپردازی باید هدفمند بوده و به بخش‌های خاص فضا که باید روشن باشد تمرکز کند. استفاده از آباژور و لامپ‌های کوچک کم نور یکی از تکنیک‌هایی است که برای نورپردازی این محیط می‌توانید از آن کمک بگیرید.

نورپردازی پذیرایی

این بخش از خانه جایی است که در آن میزبان دوستان، آشنایان و مهمانان خود هستید، در فضاهای کوچک شهری محل استقرار اعضای خانواده در ساعات پایانی روز همین جا است، به همین دلیل نورپردازی آن بسیار مهم است و باید با دقت زیادی انجام شود. برخلاف تصور عموم نورانی کردن محیط و تبدیل آن به یک ویترین مغازه به زیبایی فضا کمکی نمی‌کند. بهترین کار این است که نور از چهارگوشه فضای اتاق بتابد و اگر در یک گوشه از اتاق چیزی دارید که برای شما مهم است و دوست دارید دیده شود تابش نور به آن باعث می‌شود که توجه افراد را به خود جلب کند.

نورپردازی آشپزخانه

آشپزخانه جایی است با ابزار و وسایل حساسی کار دارید، نورپردازی آن باید به نحوی باشد که بتوانید در بخش‌های مختلف فضا به راحتی کار خود را انجام دهید. ممکن است لازم باشد از چند منبع نور برای انجام این کار استفاده کنید. اجاق گاز، ماشین ظرفشویی، لباسشویی، یخچال و داخل کابینت‌ها باید در طول روز و شب به راحتی در دسترس باشند به همین دلیل نور مناسبی باید این بخش‌ها را هم پوشش دهد.

نورپردازی سرویس بهداشتی

در سرویس‌های بهداشتی بهتر است از نورپردازی‌های جانبی استفاده شود و کمک گرفتن از یک آینه مناسب به نور پردازی بهتر محیط کمک می‌کند.

در فضاهای بزرگ می‌توانید از یک منبع نور اصلی در سقف یا بالای دوش استفاده کنید اما در فضاهای کوچک‌تر بهتر است منبع نور به ترتیبی باشد که نور را در فضا بازتاب دهد.

قواعد اصلی نورپردازی در فضای داخلی ساختمان کدام است؟

در نورپردازی داخلی ساختمان رعایت اصل تعادل در هر مکانی باید مورد توجه قرار گیرد. مکان‌هایی که استفاده بیشتری از آن داریم باید روشنایی مناسبی داشته باشد و در عین حال نورپردازی باید به صورت کاملا طبیعی انجام شود که وقتی وارد فضا می‌شوید از نورپردازی محیط و روشنایی دچار شگفتی نشوید. محیط خانه ویترین مغازه نیست و نورپردازی آن نباید به نحوی باشد که چشم‌ها را درگیر کرده و افراد را متحیر کند.

آرامش دیداری در راس امور است و نورپردازی باید در سراسر محیط به شکلی انجام بگیرد که فواصل را به درستی تنظیم کند. بهتر است از نور طبیعی محیط به درستی استفاده کنید، هنرمند کسی است که بدون استفاده از منابع متعدد نور به صورت کاملا طبیعی فضا را روشن کند.

خرید لوستر و آباژورهای گران قیمت دلیلی بر نورپردازی درست محیط نیست، بلکه باید با انتخاب‌های هوشمندانه و استفاده درست از وسایل حداکثر استفاده را از نور طبیعی ببرید. نورپردازی آشپزخانه و ناهار خوری متفاوت است و باید اصول و قواعد آن را متناسب با محیط و کاربری آن رعایت کنید.

سعی کنید به کمک تنظیم و ترکیب نور فضا و محیط را گرم و دلپذیرتر کنید. از ترکیب نور تزئینی، محیطی و کاربردی استفاده کنید تا تمرکز نور به شکل مناسبی انجام پذیرد. هنگام نور پردازی محیط حتما به اصول ایمنی توجه کنید و از کارشناسان و متخصصان برق بخواهید ایمنی سیم کشی داخلی ساختمان را مد نظر داشته باشند.

سخن پایانی

نورپردازی به بهتر دیده شدن فضای خانه و زیبایی طراحی دکوراسیون آن کمک بسیار زیادی می‌کند. سقف و دیوار در نورپردازی نقش کلیدی و حیاتی دارند و شما باید از آن‌ها بهترین استفاده را بکنید. بهتر است رنگ مناسبی را برای آن‌ها انتخاب کنید که نور را به خوبی منعکس کرده و فضا را بزرگ‌تر نشان دهد.

در اتاق‌های پذیرایی و ناهار خوری استفاده از لوسترهای مناسب بسیار مهم است و علاوه بر نورپردازی نقش کلیدی در دکوراسیون خانه ایفا می‌کنند. در کنار لوستر و آباژور خوب است از نورهای مخفی کمک بگیرید تا تناسب و تعادل لازم را در نورپردازی محیط ایجاد کند. نورهای ملایم و استفاده از لامپ‌های رنگی که به نور طبعی نزدیک‌تر هستند کمک زیادی به زیبایی فضای داخلی خانه شما می‌کند.

نورپردازی تا حدودی به سلیقه افراد هم بستگی دارد، همچنین ممکن است شما در یک فضای خاص بیشتر وقت بگذرانید به همین دلیل لازم است برای نورپردازی آن نقطه برنامه ویژه‌ای داشته باشید. ترکیب درست نور و کنترل شدت آن یک هنر است که تنها از سوی طراحان فضای داخلی ساختمان بر می‌آید، اگر دوست دارید نورپردازی فضای خانه شما کاملا حرفه‌ای باشد می‌توانید از کارشناسان و متخصصان استفاده کنید یا هنگام خرید از فروشنده بخواهید شما را راهنمایی کند. سایت‌های فروشگاهی آنلاین هم اطلاعات خوبی در خصوص محصولات و کاربرد آن‌ها ارائه می‌کنند که با مطالعه آن‌ها می‌توانید خرید بهتری داشته باشید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار