رحیمی افزود: بیشترین تولید ناخالص ملی و داخلی استان فارس در حوزه کشاورزی است و تلاش کشاورزان به گونه‌ای بوده که هم در حوزه محصولات باغی و هم در حوزه محصولات زراعی مقام‌های برتر را کسب کردند.
کد خبر: ۹۳۸۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶ 07 February 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: عنایت‌الله رحیمی یکشنبه در آیین تقدیر از کشاورزان برتر کشوری در استان فارس که با در ارتباط ویدیو کنفرانسی با رییس‌جمهوری برگزار شد، افزود: دولت تا کنون مصوبات خوبی برای جبران خسارت سرمازدگی داشته و بازهم خواهد داشت تا بخشی از خسارت‌ وارد شده به کشاورزان را جبران کند.
وی ادامه داد: پرداخت خسارت از سوی بیمه‌ها، استمهال وام‌های کشاورزان و پرداخت وام‌های کم بهره یا بلاعوض به کشاورزان پیگیری می‌شود.
نماینده عالی دولت در استان فارس گفت: براساس بند (خ) ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه، چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال یارانه توسط دولت برای تمدید وام کشاورزان اختصاص پیدا کرده که بانک کشاورزی با جذب این مبلغ حدود ۴۵ هزار و ۵۰۰ فقره بدهی کشاورزان را تعیین تکلیف کرده است.
رحیمی بیان کرد: در مجموع بانک کشاورزی نسبت به پرداخت حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای بخشودگی‌ها اقدام کرده است.
وی ادامه داد: قطعا کشاورزان برتر، به پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی چشم ندوخته‌اند بلکه روی توانمندی خودشان حساب کردند اما اقتصاد ایران متاثر از حرکت‌های بانکی است و بانک‌ها تلاش کرده‌اند به توسعه کشاورزی در استان کمک کنند.
استاندار فارس همچنین با تقدیر و تشکر از تلاش‌های کشاورزان نمونه ملی در استان فارس که افتخاراتی را برای استان کسب کردند، گفت: کسانی نمونه هستند که در راه‌ حل مشکل یا رفع نیاز یا رسیدن به استاندارد تلاش کنند.
رحیمی یکی از مشکلات اساسی در بخش کشاورزی را آب دانست و افزود: باید بررسی شود آیا عملکرد برترین‌های بخش کشاورزی منجر به افزایش بهره‌وری در زمینه استفاده از آب، کاهش مصرف و هدررفت آب و استفاده بیشتر از آب موجود شده است؟
وی ادامه داد: آیا کشاورز برتر توانسته راهی را طی کند که باعث حفظ منابع آب به خصوص آب‌های زیرزمینی شود یا توانسته برای آب‌های غیرمتعارف که منجر به صرفه‌جویی از آب قابل شرب می‌شود اقدامی را انجام دهد؟
نماینده عالی دولت در استان فارس همچنین با بیان اینکه حفظ خاک می‌تواند باعث برتر شدن یک کشاورز شود، گفت: آیا روندی که برای تولید در پیش گرفته شده توانسته‌ است به غنی‌تر کردن خاک، حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش خاک منجر شود یا خیر؟
رحیمی افزود: اگر در حفظ آب و خاک، توفیقی داشته باشیم قابل تقدیر و ستایش است و هم برای امروز و هم برای نسل‌های آینده ارزشمند است.
وی ادامه داد: آیا در ارزیابی وزارت جهاد کشاورزی فعالیت کشاورز برتر منجر به این شده که نسبت داده به ستاده را بررسی کنیم و بیینیم به چه شکل بوده یا نسبت نهاده‌های کشاورزی و بهره‌وری و عملکرد تولید در هکتار مقایسه شده است که قطعا چنین بوده است.
استاندار فارس گفت: کشاورز برتر راه دانش‌بنیان کردن کشاورزی را طی کرده است و حتما نیروی انسانی در دانش‌بنیان کردن فرآیند تولید بخش کشاورزی حرف اول را می‌زند.
رحیمی افزود: برای ادامه روند بهبود وضعیت کشاورزی، زنجیره‌های تولید قبل از کاشت تا بعد از مصرف باید شکل بگیرد تا صرفه اقتصادی و اشتغال افزایش یابد و هزینه‌ها کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد: اگر به دنبال این کار هستیم باید از علم، دانش و تکنولوژی روز آگاه باشیم و از آن استفاده کنیم.
استاندار فارس با بیان اینکه به مسایل و مشکلات کشاورزان واقف هستم، گفت: کشاورزان به رغم مواجه بودن با مشکلات فراوان برای جهش تولید تلاش می‌کنند.
رحیمی افزود: جهش تولید نیازمند بازار مصرف داخلی و صادرات است که امروزه در بحث صادرات محصولات کشاورزی، مسایل و مشکلاتی وجود دارد و بعضا کشاورز، بازرگان و تاجر محدودیت‌هایی دارند.
وی ادامه داد: امیدواریم همه تصمیم ‌گیرندگان به گونه‌ای حرکت کنند تا بتوانیم این معضلات و مسایل و مشکلات در حوزه صادرات محصولات کشاورزی را کاهش دهیم تا کشاورز بتواند از دسترنج خود استفاده بیشتر و بهتری داشته باشد.
نماینده عالی دولت در استان فارس در ادامه با اشاره به ظرفیت کشاورزی استان گفت: کشاورزی در این استان با توجه به سابقه تاریخی، اقلیم و تجربه مردم به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی مطرح است.
رحیمی افزود: بیشترین تولید ناخالص ملی و داخلی استان فارس در حوزه کشاورزی است و تلاش کشاورزان به گونه‌ای بوده که هم در حوزه محصولات باغی و هم در حوزه محصولات زراعی مقام‌های برتر را کسب کردند.

در این مراسم و به نیابت از رئیس‌جمهوری، استاندار فارس از اصغر عبودی پرورش دهنده ماهیان خاویاری، علی خداده تولید کننده انجیر دیم، سید محمد رضوی مدیرعامل اتحادیه تعاونی زنبورداران استان فارس، محمد علی قناعتیان تولید کننده مرکبات، مهدی دادگر تولیدکننده محصول گواهی شده، قربان سعادت بهره‌بردار سیستم آبیاری موضعی زیر سطحی و فیروز جمشیدی تولید کننده چغندر قند پاییزه به عنوان برترین‌های ملی استان فارس تقدیر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار