وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:مخالفت‌ با طرح ساماندهی دانشگاه‌ها، بیشتر نگاه سیاسی دارد.
کد خبر: ۹۳۸۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷ 06 February 2021

منصور غلامی در جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی در دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه طرح ساماندهی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با هدف کیفی‌سازی هرچه بیشتر آنها بویژه واحدهای کوچک در حال اجراست و هدف ما تخریب و تعطیلی نیست افزود: زمانی که دانشگاه‌های کوچک به دانشگاه‌های بزرگ متصل شوند، فعالیت پژوهشی و فناوری آنها نیز تقویت و بیشتر می‌شود که بنوبه خود دستاورد بزرگی است و کیفیت کار آنها را افزایش می‌دهد.

وی با بیان‌اینکه مخالفت‌ با طرح ساماندهی دانشگاه‌ها، بیشتر نگاه سیاسی دارد، تاکید کرد: دانشگاه‌های بزرگ باید به دانشگاه‌های کوچک برای ارتقای کیفیت کار آنها کمک کنند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه مدیریت استانی آموزش عالی در راستای تفویض اختیارات به استان‌ها در حال اجراست، تصریح کرد: این امر به معنی انقطاع از مرکز نیست و وزارت علوم، هدایت کلان را بر عهده دارد.

وی با بیان‌اینکه در مدیریت استانی تلاش می‌شود همفکری‌ها به سمتی رود که بتوانیم بخشی از وزارت علوم را به استان‌ها منتقل کنیم، گفت: رویکرد ما، اثرگذاری هرچه بیشتر آموزش عالی در استان‌هاست.

غلامی با تاکید براینکه دانشگاه‌های پیام نور، علمی کاربردی و فرهنگیان نباید از چارچوب برنامه‌ای و ماموریت خود خارج و ازهم گسیخته شوند، خاطرنشان کرد: مدتی دانشگاه پیام نور از این چارچوب خارج شده بود که با آرامش در حال بازگشت است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در دانشگاه‌های فرهنگیان و فنی و حرفه‌ای نسبت استاد و دانشجو چندان مناسب نیست، افزود:  نامه‌ای به رهبر انقلاب در باره دانشگاه فرهنگیان نوشتم که نگرانی‌هایی وجود دارد که در حال پیگیری هستیم تا شاخص‌های کیفی این دانشگاه از نظر تعداد هیات علمی و دانشجو ارتقا یابد.

وزیر علوم با بیان‌اینکه بخش آموزش عالی غیردولتی از لحاظ آماری پذیرش خوبی در زمینه دانشجو دارد، افزود: اما نگرانی ما در باره کیفیت کار این مراکز است زیرا اقتصاد و هزینه‌ها دغدغه اصلی آنهاست.

غلامی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی در حال رسیدن به تعادل هستند، تاکید کرد: تلاش ما این است که بخش غیردولتی آموزش عالی از بین نرود بلکه به تعادل کمی و کیفی برسد.

وزیر علوم با بیان‌اینکه همه گزارش‌های مربوط به دانشگاه‌های مختلف را به رهبر معظم انقلاب و شورای عالی انقلاب فرهنگی منتقل کردم، تصریح کرد: برنامه‌ها باید طوری کارشناسی شده باشد که در مدیریت بعدی آموزش عالی نیز باقی بماند و پیگیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار