در این مقاله قصد داریم تا شما را با جاذبه های دیدنی این شهر و همچنین موزه های آن آشنا کنیم ، پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
کد خبر: ۹۳۸۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹ 06 February 2021

یک شهر و چندین جاذبه/ بازدید از موزه آمل را از دست ندهید

شهر آمل یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود. این شهر تاریخی همان‌طور که در شاهنامه ذکر شده، محل بروز اتفاقات و وقایع بسیاری بوده است. آمل را در تاریخ هفت‌شهر و آمرداد نیز نامیده‌اند. نام این شهر در اشعار فردوسی آمده و این شاعر بزرگ ۱۶ بار به صورت مستقیم نام آمل را آورده است. از این رو شهر آمل به دلیل تاریخچهٔ غنی که دارد، مورد توجه گردشگران و مردم قرار گرفته است. مکان‌های گردشگری این شهر بی‌شمار است؛ اما شاید در خصوص موزه و جاهای تاریخی اطلاعات زیادی در دسترس نباشد. به همین دلیل ساکنان آمل تنها با حدود یک ساعت رانندگی با کمتر می‌توانند موزه آمل را بازدید کنند.

موزه تاریخ آمل

موزه تاریخ یکی از موزه‌های زیبا و تاریخی در شهر آمل محسوب می‌شود که در عمارت ساختمان دارایی واقع شده است. این موزه در ۳ طبقه شامل گالری باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و اسناد تاریخی است. این عمارت در سال ۱۳۱۵ به عنوان اداره مالیه شهرستان آمل بنا شده بود که در سال ۱۳۸۷ تبدیل به میراث فرهنگی این شهر شد. قدیمی‌ترین دست نوشته‌ها و اسناد تاریخی شاهان دوران قاجار در موزه اسناد تاریخی به چشم می خورد. بخش باستانی در موزه تاریخ آمل، بسیار زبانزد و مجذوب کننده است؛ بسیاری از آثار باستانی دارای قدمتی بیش از ۳ تا ۴هزارسال قبل از میلاد مسیح در این بخش دیده می‌شود. یکی از بخش‌های جذاب در طبقه باستان‌‌شناسی، سکه‌های مصور هستند. سکه‌ها نشان‌دهندهٔ دوران تاریخی، آداب و رسوم، نحوهٔ آرایش و پوشش شاهان و خط رسمی آن دوره هستند. طبقهٔ مردم‌شناسی شامل آثار صنایع دستی محلی تاریخی شهر آمل است. این موزه به دلیل ایجاد فضایی تاریخی، علاقمندان به تاریخ و باستان‌شناسی را ترغیب به خرید خانه در این منطقه می‌کند. علاقمندان به راحتی می‌توانند در بخش خانه و آپارتمان دیوار شهر آمل موردهای مناسبی را پیدا کنند.

آتشکده

به جز موزهٔ آمل، برای گردش در این شهر می‌توانید به آتشکدهٔ شهر هم سری بزنید. این آتشکده که از دوران ساسانی برجای مانده، تنها آتشکده‌ای است که از حملات اعراب در امان مانده است. آتشکده، چهارگوش بوده و  گنبد مخروطی شکلی دارد. بیشتر تزیینات در قسمت فوقانی آتشکده یعنی طاق، قوس و قرنیس‌ها دیده می‌شود. کاشی‌ها و آجرهایی که در بنای آتشکده استفاده شده، در اندازه‌های مختلف است. برای بازدید از این بنای تاریخی هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. در ضمن، آرامگاه "شمس آل رسول" یکی از پزشک‌های قرن هشتم هجری، نیز در این محل قرار گرفته است. یعنی با رفتن به این مکان، یک تیر و دو نشان می‌زنید.

گنجینه بابل

تنها در فاصله ۳۳ کیلومتری از آمل، شهر بابل قرار  دارد. برای بازدید از یک موزهٔ دیگر در اطراف شهر آمل، می‌توانید ۳۵ دقیقه تا بابل برانید. موزهٔ بابل در عمارت شهرداری واقع شده و به عنوان تنها موزه مردم‌شناسی مازندران شناخته می‌شود. این موزه در سال ۱۳۰۷ به عنوان شهرداری دایر بود. این موزه به دو بخش باستان‌شناسی و مردم‌شناسی تقسیم شده است. آثار باستانی پیش از میلاد مسیح و دوره اسلامی در بخش باستان‌شناسی این موزه مشاهده می شود. بسیاری از آثار باستانی از مناطقی مانند بهشهر، نکا، ساری، نور و قائم‌شهر به دست آمده که نشان‌دهندهٔ تمدن دیرینهٔ این خطه از شمال کشور است. بخش مردم‌شناسی این موزه، به زندگی اقوام شمالی و صنایع دستی می‌پردازد. زیبایی و چشم‌نوازی موزه و مناطق طبیعی شهر بابل باعث شده که بسیاری از مردم خواهان خرید و یا اجاره خانه در این منطقه باشند. از این رو علاقمندان می‌توانند در بخش دیوار املاک بابل به راحتی ملک‌های قابل فروش یا اجارهٔ این منطقه را پیدا کنند.

یک شهر و چندین جاذبه/ بازدید از موزه آمل را از دست ندهید

کاخ شاپور

گذشته از موزهٔ بابل، یکی دیگر از جاهایی که ارزش بازدید دارد، کاخ شاپور است. کاخ شاپور از یادمان‌های دوران صفوی در بابل است. این بنای تاریخی توسط شاه عباس اول که به مازندران بسیار عشق می‌ورزید، بنا شد. این کاخ، محل تفرجگاه شاهان عباسی قرار گرفت. اما این مکان به دست حکومت زند تخریب شد.  با این حال، فتحعلی‌شاه سعی در مرمت این کاخ داشت که تاثیر آن ماندگار نبود. در سال ۱۳۱۰ به دستور رضا شاه، اطراف کاخ هموار و خشک شده و به بخشی از بابل تبدیل شد.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار