بازدید وزیر ارشاد از جشنواره تئاتر فجر، تقدیم اجراها به یکی از شهدای مدافع سلامت و... از جمله خبرهای این رویداد است.
کد خبر: ۹۳۸۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵ 05 February 2021

وزیر ارشاد: کرونا ضربه بزرگی به اقتصاد تئاتر زد

به گزارش تابناک سمنان سید عباس صالحی در حاشیه حضور در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: سامانه «تلویزیون تئاتر ایران» فرصت و اتفاق تازه‌ای برای جشنواره تئاتر فجر و آینده تئاتر ایران است؛ فرصتی خاص که می‌تواند رونق اقتصادی را به دنبال داشته باشد. 

به گزارش ایسنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر درباره راه اندازی سامانه تلویزیون تئاتر ایران بیان کرد: «تلویزیون تئاتر ایران» که نمایش‌های اجرا شده در جشنواره را ضبط و عرضه می‌کند، فرصت و اتفاق تازه‌ای برای جشنواره و آینده تئاتر ایران است. مجموعه تئاترهای حاضر در جشنواره از طریق ضبط و پخش در این سامانه فرصتی عمومی‌تر را برای مخاطب‌یابی پیدا کرده‌اند. 
وی افزود: این سامانه همزمان با جشنواره و پس از آن، امکان ارتباط هنرمندان با مخاطبان خود در ایران و همه فارسی زبانان دنیا را فراهم می‌کند. این فرصت خاص برای تئاتر ایران رونق اقتصادی را نیز می‌تواند به دنبال داشته باشد. 
صالحی با اشاره به اهمیت پرداختن به شخصیت شهید قاسم سلیمانی در بخش ویژه «سرباز انقلاب» جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: یکی از نکات جالب توجه در جشنواره امسال توجه به «سردار دل ها» سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است. همانطور که نام و یاد او همواره زنده است، در جشنواره های فیلم و تئاتر فجر نیز پرداختن به شخصیت ایشان بسیار ملموس بود و بیش از 10 تئاتر با این مضمون در جشنواره به روی صحنه رفته‌اند. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به تماشای نمایش «سرباز» به نویسندگی و کارگردانی حسین پارسایی نشست، درباره این اثر عنوان کرد: نمایش «سرباز» نیز با این نگاه روایت ویژه ای را از شخصیت والای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی داشت؛ شخصیتی که در نبرد مرد بزرگ مقاومت و جهاد بود و در ارتباط با مردم همراه و همدل. او با اقشار مختلف جامعه نسبت پدری، برادری و دوستی داشت و روایت جالبی را در نمایش سرباز از این شخصیت برجسته دیدیم. 
وی در پاسخ به این که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه تمهیدی را برای افزایش کمی و کیفی آثار انقلابی و ارزشی در جشنواره‌های فجر اندیشیده است، گفت: جشنواره‌های فجر، جشنواره‌های ملی هستند و تکاپوی مختلفی را برای برگزاری آن ها می‌بینیم. جشنواره‌ تئاتر فجر نیز کارنامه یکسال تئاتر را مرور می‌کند و سوژه‌های قابل توجهی دارد. آنچه برای این رویداد مهم است، عرضه نمایه‌ای از نگاه های متعالی است. مباحث مربوط به تاریخ و هویت انقلابی، بخش مهمی از موضوعات جشنواره را تشکیل می دهد و امسال درصد قابل توجهی از آثار به این موضوعات پرداخته اند. 
صالحی درباره شرایط اقتصادی و معیشتی اهالی تئاتر نیز بیان کرد: کرونا ضربه بزرگی به اقتصاد تئاتر زد اما جشنواره تئاتر فجر مقدمه تکاپو و فعالیت دوباره را برای هنر تئاتر فراهم کرد. می‌توان با مراقبت حداکثری و تشدید و تقویت آن همچنان بعد از جشنواره به فعالیت تئاتر ادامه داد. لازم است هنرمندان به عنوان گروه‌های مرجع اجتماعی و به دلیل تاثیرگذاری‌شان بیش از بقیه مراقب باشند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درباره خسارت‌های صورت گرفته با اختصاص تسهیلات و وام‌های در حال انجام، کمک های بلاعوض انجام شده و در مسیر انجام به وضعیت اقتصاد تئاتر و اهالی‌اش توجه دارد. 

ششمین روز به شهید حمید عقیلی تقدیم شد
ششمین روز از اجراهای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به شهید دکتر حمید عقیلی از شهدای مدافع سلامت تقدیم شد.

در راستای تکریم و ارج گذاری به تلاش‌ها و زحمات کادر درمان و سلامت کشور، ششمین روز از اجراهای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به شهید حمید عقیلی، پنجمین شهید مدافع سلامت در کشور تقدیم شد. 
وی از پزشکان اهل مشهد بود که بعد از 23 سال خدمت خرداد ماه امسال بر اثر درگیری با بیماری کرونا و در جریان خدمت رسانی به مردم جان خود را فدا کرد. 
 

در هفتمین روز «تئاتر فجر 39» چه آثاری اجرا می‌شوند؟
امروز جمعه 17 بهمن‌ماه و همزمان با هفتمین روز برگزاری سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر نمایش‌هایی در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی، دیگرگونه‌ها و رادیویی اجرا می‌شوند.
به گزارش روابط عمومی سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر، امروز جمعه 17 بهمن‌ماه همزمان با روز هفتمین این رویداد، مجموعه تئاتر شهر، تئاتر مولوی، تماشاخانه ایرانشهر و تالار حافظ میزبان هفتمین روز از اجراهای صحنه‌ای آثار این دوره از جشنواره خواهند بود.
* اجراهای صحنه‌ای
در مجموعه «تئاتر شهر»، تالار اصلی در تمام روزهای برگزاری جشنواره از ساعت 18 میزبان اجرای‌ نمایش «گرگاس‌ها یا روزبخیرآقای وزیر» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی خواهد بود. 
«کمان ابرو» به کارگردانی حمید ابراهیمی امروز ساعت 17 در تالار چارسو اجرا می‌شود. تالار سایه در ساعت 15 میزبان اجرای نمایش «پاشوره» به کارگردانی حسن عابدی خواهد بود و «سه‌شنبه‌های لعنتی» به کارگردانی محمدمهدی خاتمی هم در ساعت 17 در تالار قشقایی روی صحنه می‌رود.
در «تئاتر مولوی» و در ساعت 15 نمایش «باب بارا» به کارگردانی نیما ایمان‌زاده اجرا می‌شود.
تماشاخانه «ایرانشهر» هم در دو سالن «دکتر ناظرزاده» و «استاد سمندریان» میزبان آثار این دوره از جشنواره است. امروز در سالن ناظرزاده و در ساعت 17 نمایش «کانالپسی» به کارگردانی وحید نفر روی صحنه می‌رود. ساعت 19 هم نمایش «آژدهاک» به کارگردانی کیومرث مرادی در سالن سمندریان روی صحنه می‌رود.
در تالار حافظ هم نمایش «چاقوی دم‌کرده شب» به کارگردانی جلیل امیری در ساعت 19 روی صحنه می‌رود.
* نمایش‌های خیابانی 
امروز جمعه 17 بهمن‌ماه و در بخش نمایش‌های خیابانی و دیگرگونه‌ها، از ساعت 15:30 تا 18:30 در محوطه مقابل تالار وحدت به ترتیب نمایش‌های «6599»، «هشت روز بدون تماس تصویری»، «V.A.R»،‌ «روز آرمیتا»، و «ترور آفتاب» اجرا می‌شود.
در محوطه آب‌نمای بازار بزرگ «ایران‌مال» هم در دو نوبت 18:30 و 19 دو نمایش «6599» و «هشت روز بدون تماس تصویری» اجرا خواهد شد.
«ایوان انتظار» مترو میدان ولیعصر(عج) هم امروز در ساعت 11 میزبان اجرای نمایش « V.A.R » و پس از آن در ساعت 11:30 میزبان نمایش «#خودم شروع می‌کنم» خواهد بود. 
* دیگرگونه‌ها
نمایش «دموکراسی سفارشی» به کارگردانی میلاد جباری مولانا هم در بخش «دیگرگونه‌ها» امروز در ساعت 18:30 در باغ موزه قصر اجرا می‌شود. اجرای این نمایش تا 19 بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.
نمایش «آنتروپی» به کارگردانی زهرا رفیعی در این بخش از ساعت 16 در فضای مجازی اجرا می‌شود. اجرای این نمایش تا 19 بهمن ادامه خواهد داشت.
نمایش «پانزده ثانیه» به کارگردانی پویان محمودی از امروز از ساعت 17 در آدرس خیابان شهید باهنر،‌ نرسیده به میدان قدس،‌ بن بست نخعی پلاک یک اجرا می‌شود.
نمایش‌ «است» به کارگردانی جعفر حجازی از ساعت 13 امروز از مبدأ خیابان خارک اجرای خود را آغاز می‌کند. این اجرا تا 18 بهمن ادامه خواهد داشت.
نمایش‌«هوم» به کارگردانی سارا کریمیان اقبال امروز در دو نوبت 16:30 و 18 در آدرس کارگر شمالی، خیابان نصرت، نبش کوچه عباسی، پلاک 74 اجرا می‌شود. 
نمایش «تناسخ» به کارگردانی مهیار جوادی‌ها امروز ساعت 15 به‌صورت گردشی اجرا خواهد داشت. این اجرا تا  19 بهمن ادامه دارد.
* نمایش‌های رادیویی
امروز در بخش اجراهای رادیویی دو نمایش «بوسه بر ماه» به کارگردانی الهه جباری در ساعت 16 و نمایش «قهرمان من تویی» به کارگردانی مبین بوی‌افراز در ساعت 18 در تماشاخانه استاد عباس جوانمرد اجرا خواهد شد.
سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه تا 20 بهمن در حال برگزاری است. 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار