در پی افشاگری های یک مدیر کل
به عنوان یک فعال عرصه رسانه اعتقاد و البته انصاف این است که یک سوزن به خود بزنیم تا صلاحیت زدن یک جوالدوز به دیگران را داشته باشیم !
کد خبر: ۹۳۸۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴ 05 February 2021

روز سیاه رسانه ! + فیلم

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در خصوص اهمیت و جایگاه رسانه و نقش آن در توسعه جامعه نیاز به هیچ توضیحی نیست و تقریبا همه بر این باور هستند که وجود رسانه برخط و به روز همراه با داشتن ویژگی استقلال و مطالبه گری ، می تواند هم مانع از رواج رذایلی مانند ، اختلاس ، تملق ، رانت ، معامله گری و ... شود و هم می تواند با میدان دادن به افراد متخصص و کارشناس در هر حوزه ، عاملی مهم برای تحقق توسعه جامعه در همه ابعاد شود.
اصحاب رسانه معمولا مطالبه گرند و همواره به دنبال برجسته سازی مشکلات و معضلات برای وادار کردن مسئولین به رفع آن هستند ضمن اینکه باید به مقوله فرهنگ سازی برای زندگی اجتماعی بهتر هم تلاش کنند.
بیان این مقدمه بدین منظور است که بدانیم جایگاه رسانه تا کجاست ؟ رسانه که هم می تواند در صورت سپرده شدن به اهلش موجبات بروز و گسترش امید در جامعه و رواج فضایل شود و هم می تواند در صورت افتادن به دست نا اهلش موجب ایجاد فضای یاس و نا امیدی در جامعه و رواج رذایل شود !
روز سیاه رسانه با افشاگری های یک مدیر!
روز گذشته مدیر کل صنعت ، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ، به مناسبت دهه فجر نشستی با اصحاب رسانه داشت . در این نشست حسین پور به بیان عملکرد این دستگاه در استان پرداخت ."فعال بودن 65 درصد صنایع استان" اما ضمن آن سخنانی حاشیه ای مطرح کرد که برای خبرنگاران حاضر در جلسه بیشتر به یک کابوس شباهت داشت و باید از آن به "روز سیاه رسانه" تعبیر کرد .
کلیپ سخنان مدیر کل صنعت معدن در ادامامه آمده است!
شاید تعدد رسانه برای یک جامعه نشانه ای از حاکمیت دموکراسی و گسترش فرهنگ عمومی برای زندگی اجتماعی بهتر باشد اما افزایش روز افزون و قارچ گونه رسانه و ورود افرادی که تقریبا هیچ تخصص و یا علمی در کار رسانه ای ندارند و برخی حتی قدرت نوشتن یک خبر معمولی را ندارند تا چه رسد به قدرت تحلیل یا جریان سازی رسانه اِی ، به عرصه فضای خبری و رسانه ای استان ، این سوال را به ذهن متبادر می کند که این افراد به دنبال چه هستند و چرا این همه رسانه و خبرنگار در استان وجود دارد؟!
آنچه که روز گذشته بر زبان مدیر کل صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد در خصوص برخی رسانه ها آمد و مطرح شد بی شک نشانه ای از استیصال و ناچاری یک مدیر کل در برابر برخی افراد به ظاهر خبرنگار بوده است ! استیصال به دلیل نفوذ بی حد و اندازه این افراد در دستگاه ها و سخت بودن باج ندادن به آن ها و ناچاری به دلیل بی نتیجه بودن هشدارها در پنهان و آشکار به این افراد و یا اینکه شاید مایوس بودن از پیگیری حق و حقوق خود بدون جنجال !
به عنوان یک فعال عرصه رسانه اعتقاد و البته انصاف این است که یک سوزن به خود بزنیم تا صلاحیت زدن یک جوالدوز به دیگران را داشته باشیم ! به همین دلیل به نظر می رسد منصفانه و حق مطلب این است که بگوییم عده ای اشتباهی وارد عرصه رسانه شده اند و در این خصوص سابقه فعالیت رسانه ای آن ها هم نفی کننده ورود اشتباهی آن ها به عرصه خبر نیست !
بی شک در هر جایگاهی و برای هر فردی اشتباه رخ می دهد و حتما فرصت جبران اشتباه و عذرخواهی باید مهیا باشد اما وقتی یک اشتباه به نتایجی خوشایند برای فرد تبدیل شود و مرجعی برای جلوگیری از تکرار آن نباشد ، به یک رویه تبدیل می شود که این رویه می تواند منجر به لطمات جبران ناپذیری در حوزه ها و لایه های مختلف جامعه شود.
کسانی که در عرصه رسانه فعالیت می کنند و در چنین نشست های خبری حضور دارند معمولا کم تر با صحنه هایی از جنس سخنان چالشی و بی پرده مدیران بر علیه خبرنگاران مواجه می شوند ! حال باید دید که چه اتفاقی پشت پرده رخ داده است که مدیر کل صنعت ، معدن و تجارت اینگونه و با صراحت آن هم در حضور خبرنگاران از باج خواهی برخی رسانه ها سخن می گوید!؟
نکته مهم دیگر اینکه آیا این افراد توانسته اند با همین رویه برخی مدیران دیگر را هدف باج خواهی های خود قرار دهند و اصولا چگونه باید این مهم بررسی و نتایج آن به سمع مردم و یا حداقل رسانه ها رسانده شود؟ چرا که می بینیم در این جنس رسانه ها عملکرد برخی مدیران در برهه هایی به شدت برجسته می شود و در برهه ای دیگر عملکرد همان دستگاه فاجعه بار عنوان می شود ! 
متاسفانه امروز باید به این نکته اعتراف کنیم که در استان کهگیلویه و بویراحمد ، در برخی موارد ، رسانه رویکرد حرفه ای ندارد و شاید یکی از مهمترین عوامل اولا ورود معدود افراد بدون صلاحیت به این عرصه باشد و ثانیا عدم نظارت کافی بر عملکرد این افراد است! نکته تاسف برانگیز هم این است که معمولا افراد با صلاحیت زیر ذره بین و پاسخگو هستند و حتی بعضا خساراتی هم را با شکایت مدیران متحمل می شوند اما افراد بدون صلاحیت با پیدا کردن راه نفوذ به بیشتر مراجع و دستگاه ها و یا نهایتا انجام برخی زد و بندها و شگردهای عوام یا خواص فریبانه از هر عقوبتی برای تخلفات خود به دور می مانند !
شاید یکی از انتقادات وارده برای بروز چنین شرایطی خود مدیران و نوع عملکرد سیستم اجرایی باشد چرا که نشانه های بارز تهدید و نهایتا مصالحه برخی مدیران با اینگونه رسانه ها در خبرهای تخریبی قبل از مصالحه ! (باج دادن) و تعریفی (پس از مصالحه) مشهود است و البته نکته تاسف برانگیزتر هم اینکه مراجعی را که انتظار می رود بر کار این افراد نظارت کنند ، یا بر وضعیت موجود اشرافی ندارند و یا اینکه به نوعی بی خیالی و با گذشتن از کنار این رویه ، سعی در موکول کردن آن به آینده دارند ! آینده ای که تاکنون نرسیده و هزینه های سنگینی را متوجه فضای رسانه ای استان کرده است !
در نهایت پیشنهاد می شود دستگاه های امنیتی ، نظارتی ، قضایی و نماینده ای از طرف استاندار هر کدام به نوبه خود ، یک دوره 5 ساله از قراردادها ، تعاملات و هزینه های رسانه ای برخی دستگاه ها را به صورت راندمی (مثلا ، استانداری ، آب و فاضلاب ، جهاد کشاورزی ،هلال احمر ، اداره کار ، علوم پزشکی ، شهرداری ها ، سازمان مدیریت ، آموزش و پرورش و ... خصوصا دستگاه هایی که نشانه هایی از اینگونه تعاملات غیرحرفه ای را داشته اند) مورد بررسی قرار دهند و ضمن این دوره نوع اخبار منتشره در برخی از این دست رسانه ها را تجزیه و تحلیل کنند بلکه راهی برای برون رفتن فضای رسانه ای استان از این وضعیت پیدا شود .
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خواننده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
خودت هم جرات نداشتی و احتمالا در همین گرداب افتاده ای و گرنه چند ثانیه اسناد را سانسور نمی کردی .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار