معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: طرح کاداستر به عنوان زیربنای توسعه کشور با روند خوبی آغاز شده و تلاش می‌کنیم تا پرونده آن تا سال ۱۴۰۰ در کشور بسته شود.
کد خبر: ۹۳۷۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۱ 04 February 2021
به گزارش تابناک کردستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کردستان عبدالرضا بازدار شامگاه چهارشنبه در حاشیه جلسه شورای مدیران اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار داشت:طرح کاداستر در سطح ۳۳ میلیون هکتار از اراضی کشور اجرایی می‌شود که به عنوان یک سیستم زیربنایی توسعه کشور برای تعیین تکلیف مالکیت اراضی در عرصه‌های منابع طبیعی است.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر اینکه در کشور هیچ راهی نداریم جز اینکه بهره‌برداری مبتنی بر صول و ظرفیت‌های پایدار باشد، افزود: فشارهای تخریبی زیاد است و یک دستگاه به تنهایی نمی تواند بر سطح ۱۳۵ میلیون هکتار عرصه طبیعی نظارت کند.

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های بین‌المللی ۱۴ میلیارد تُن کربن گم شده در فضا داریم که جای اکسیژن را پر می کند، افزود: از این مساله به‌عنوان مخزن گم شده یاد می‌شود که باعث برخی تغییرات جوی مانند بالا رفتن دما و کاهش روزهای زمستانی شده در حالی که زمستان گذرانی برای گونه هایی جنگلی مانند بلوط ضروری است.

"بازدار" با اشاره به عدم تناسب فعالیت با قابلیت‌های عرصه های طبیعی افزود: این مسئله به عنوان تخریب و تصرف وظیفه سربازان منابع طبیعی این است که برای ایجاد تعادل، تلاش کنند.

وی با بیان اینکه ۱۲۳ میلیون تُن غذا از عرصه‌های آب و خاک تولید می‌شود اضافه کرد: برای پایداری امنیت غذایی و رعایت عدالت اجتماعی باید به پایداری تولید توجه کرد.

"بازدار" با اشاره به برنامه های سازمان جنگل ها در سال جهش تولید، گفت: طرح های آبخیزداری، جنگل کاری اقتصادی، زراعت چوب و توسعه کشت گیاهان دارویی، اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی از مهم ترین برنامه های سازمان جنگل‌ها در سال جاری هستند.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: امسال ۹ محور مهم و تاثیرگذار در سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور در راستای تحقق شعار سال رهبری در بحث جهش تولید در این سازمان تعریف شده است.

بازدار گفت: توسعه طرح های اقتصادی و جنگل کاری اقتصادی توسعه زراعت چوب تا پایان سال در سطح ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشور اجرا می شود.

وی کردستان را به واسطه بارش‌های مناسب، در زمینه توسعه زراعت چوب موثر دانست و اطهار داشت: برای بالا بردن توان اقتصادی بهره‌برداران با استفاده از کشتهای فرعی مانند گیاهان دارویی و مرتعی و فراهم کردن زمینه فرآوری آن در داخل و جلوگیری از خروج ارزش افزوده، حمایتهای ویژه انجام می‌گیرد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تاکید کرو: گیاهان دارویی در دنیا نقش خوبی در امنیت غذایی دارد و در کشورمان نباید تنها بعنوان دارو به آن نگاه کرد.

"بازدار" با تاکید بر اینکه باید روی حریق در زاگرس حساس باشیم، افزود: اطفای آتش در زاگرس بسیار سخت است و لذا باید مدیریت کنیم تا اتفاقی نیفتد و در این زمینه از هم‌اکنون ظرفیت محلی استفاده شود.
کاداستر منابع طبیعی عبارت است از نقشه‌های رقومی دارای مختصات با دقت هندسی استاندارد، که بر اساس تشخیص سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور از محدوده منابع ملی و اراضی مستثنیات تهیه شده و باید در محدوده‌های ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به همراه نوع پوشش گیاهی در محدوده منابع ملی سند صادر شود.

"عبدالرضا بازدار" معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای بررسی طرح های حوزه منابع طبیعی کردستان و بهره‌برداری از پایگاه اطفای حریق جنگلی شهرستان بانه به استان سفر کرده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار