مرور روزنامه‌های چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه
بازگشت بودجه به نقطه صفر، تهیه مکانیسمی برای اقدام همزمان ایران و امریکا، اعتراض معصومه ابتکار به رفتار صداوسیما، پیام بایدن به ایران، پیشتازی زنان در جشنواره ۹۹، رمزگشایی از ترکیب کابینه جو بایدن، واکسیناسیون در فروردین ماه با واکسن ایرانی، ردپای واعظی در تجارت با ترکیه و نشانه‌های حضور ظریف در ۱۴۰۰ از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۹۳۷۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸ 03 February 2021
کد خبر: ۱۰۳۱۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۳ 03 February 2021

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که از قطع میکروفن نوبخت تا تهدید دوباره روحانی به استیضاح در جلسه‌ای که بهارستان دست رد به کلیات بودجه ۱۴۰۰ زد مهمترین محور خبری صفحات نخست روزنامه‌های امروز شده است.

پیشنهاد ظریف به بورل برای تلاش برای بازگشت ایران و آمریکا به برجام و وعده واکسیناسیون عمومی در فروردین ۱۴۰۰ دیگر عناوین برجسته صفحات نخست روزنامه‌های امروز هستند.

 
 


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

اقدام شگفت انگیز مجلس به روایت نماینده سابق مجلس

فاطمه ذوالقدر نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در شماره امروز اعتماد نوشت: کمیسیون تلفیق بودجه، کمیسیونی است که نمایندگان حاضر در آن، با انتخاب دیگر همکاران خود به عنوان منتخبین نمایندگان مجلس به بررسی بودجه می‌پردازند. به این صورت که از هر کمیسیون ۳ تن و از کمیسیون بودجه نمایندگان بیشتری (حدود ۹ تن) از نمایندگان انتخاب می‌شوند و به بررسی بودجه می‌پردازند. اعضای کمیسیون تلفیق با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و دولت، تغییرات، اصلاحات، پیشنهادات و نقطه نظرات ارایه شده از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی را، بر بودجه اعمال می‌کنند. درواقع بودجه ارایه شده از سوی دولت، در کمیسیون تلفیق پس از بررسی‌ها و چکش‌کاری‌های انجام شده با اعمال نظرات هر کمیسیون و سایر همکاران خود در آن اعمال شده، تصویب می‌شود، به‌گونه‌ای که ۸۰-۷۰ درصد کار‌های آن انجام می‌شود و بعد که به صحن مجلس رفت، گزارش کمیسیون تلفیق خوانده می‌شود. طبق رویه معمول نیز، در روز ارایه بودجه به صحن، مخالفان و موافقان آن طی سخنانی نظرات خود را در موافقت یا مخالفت، مطرح می‌کنند. اما در نهایت آن چنان‌که سابقه نشان داده، کلیات بودجه تصویب شده مورد نظر «کمیسیون تلفیق» که از سوی نمایندگان منتخب دیگر کمیسیون‌ها بررسی و چکش‌کاری شده است، در صحن تصویب می‌شود و بعدا اگر مخالفان نظری داشته باشند، در جزییات، به آن نظرات توجه می‌شود.

ماجرای «تی‌تاپ» و «لپ‌تاپ» به روایت حسین شریعتمداری/اقدام شگفت انگیز مجلس به روایت نماینده سابق مجلس/گزارش واعظی به مردم درباره واکسن

در سال ۹۷ نیز که بودجه ارایه شده از سوی دولت، به این جهت که برخی نمایندگان معتقد بودند نظرات‌شان اعمال نشده و در صحن مجلس رد شد، بلافاصله از سوی رییس محترم مجلس وقت، به کمیسیون تلفیق ارجاع شد تا کمیسیون تلفیق سال ٩٧ نقطه نظراتی که درباره معلمین و بازنشستگان بود، اعمال کند و بعد مجدد در صحن مجلس و بدون فوت وقت طرح، بررسی و در نهایت تصویب شد. اما اکنون شاهد هستیم که مجلس یازدهم، در اقدامی کم‌سابقه و شگفت‌انگیز، بی‌توجه به اقدامات کمیسیون تلفیقی که نمایندگان آن از سوی خودشان انتخاب شده، کلیات بودجه ١٤٠٠ را رد و به دولت عودت دادند! با عنایت به سخنان موافقان (که متاسفانه برخی از آنان نیز در کسوت موافق وقت گرفته ولی برخلاف رویه و در رفتاری غیر‌حرفه‌ای در قامت مخالفت بودجه ظاهر و صحبت کردند) موافقان حقیقی، نکات بسیار خوبی را مطرح کردند که حکایت از تلاش دولت و نمایندگان کمیسیون تلفیق بر تنظیم بودجه ١٤٠٠ در راستای کاهش فقر و محرومیت بوده است. از جمله آن می‌توان به موضوع اختصاص ۲ و نیم میلیارد دلار، به دارو و ۵ و نیم میلیارد دلار به کالا‌های اساسی و حمایت از اقشار ضعیف و همچنین ۳۲ هزار میلیارد برای تولید و اشتغال اشاره نمود. همه این اصلاحات را نمایندگانی که عضو کمیسیون تلفیق بودند انجام دادند تا این بودجه به طرف عدالت و محرومیت‌زدایی برود. اما در اقدامی که باعث تعجب و شگفتی بسیار است، کلیات بودجه ١٤٠٠ که ساعت‌ها زمان و با صرف هزینه، در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس روی آن کار شده بُود، رد شد و دوباره به دولت ارجاع گردید. نکته قابل تامل در این میان وقت و هزینه‌ای است که در طول ۴۵-۴۰ روزی که نمایندگان روی کلیات این بودجه کار کردند، صرف شد.

حال باید بودجه سال آینده کشور به دولت برود آن‌هم در شرایط تحریم و وضعیت بدِ اقتصادی، درحالی‌که ممکن است چنین اقدامی باعث بروز برخی نگرانی‌ها از تاخیر در تعیین‌تکلیف‌در وضعیت بودجه سال آینده کشور شود و مشکلات و سختی‌های اقتصادی مضاعفی را بر کشور و ملت وارد نماید، درحالی که مجلس یازدهم می‌توانست کلیات را مجددا به کمیسیون تلفیق ارجاع دهد تا با بررسی مجدد، راه تصویب بودجه ١٤٠٠ با مشکلات، اتلاف وقت و هزینه‌ای کمتر فراهم می‌شد.

ماجرای «تی‌تاپ» و «لپ‌تاپ» به روایت حسین شریعتمداری

حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان طی یادداشتی در شماره امروز کیهان نوشت: بعد از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کسانی که با نابلدی و ساده‌اندیشی خود فاجعه برجام را به مردم تحمیل کرده بودند، برای فرار از تبعات آن خسارت بزرگ -و شاید هم در ادامه ساده‌اندیشی پیشین-‌
حضور بایدن در ریاست جمهوری آمریکا را به فال نیک گرفته! و ادعا می‌کردند که راه و روش او با ترامپ متفاوت خواهد بود و این پرسش را بی‌پاسخ می‌گذاشتند که مگر تحمیل برجام در دولت اوباما و با معاونت همین آقای بایدن صورت نگرفته بود؟! و ...
- از دیگر سوی، شرایط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام با صراحت و به وضوح اعلام شد و آن، اینکه اولاً؛ درپی بازگشت آمریکا به برجام نیستیم و اگرچه لغو تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم، ولی تکیه و تاکید اصلی ما بر خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق تامین داخلی و بومی نیازهاست. ثانیاً؛ آمریکا اگر قصد بازگشت به برجام را داشته باشد باید ابتدا تمامی تحریم‌ها، چه تحریم‌هایی که به بهانه هسته‌ای وضع شده و چه سایر تحریم‌ها که بهانه‌های واهی و من‌درآوردی دیگری نظیر حقوق بشر و حمایت از تروریسم داشته‌اند لغو شوند. ثالثاً؛ لغو تحریم‌ها نباید با وعده و وعید باشد بلکه باید نتیجه عملی لغو تحریم‌ها دیده شود.
رابعاً؛ هیچگونه مذاکره‌ای با آمریکا نخواهیم داشت و تنها بعد از لغو عملی همه تحریم‌ها به آمریکا اجازه خواهیم داد به عنوان یکی از کشور‌های گروه ۱+۵ وارد برجام شود.

ماجرای «تی‌تاپ» و «لپ‌تاپ» به روایت حسین شریعتمداری/اقدام شگفت انگیز مجلس به روایت نماینده سابق مجلس/گزارش واعظی به مردم درباره واکسن

ماجرا همانگونه که دیده می‌شود، کاملاً روشن و صریح و خالی از ابهام است، ولی متاسفانه برخی از دولتمردان محترم، با مصاحبه‌های پی‌در‌پی در داخل و خارج کشور و توئیت‌ها و مقالات متعدد، مسئله‌ای با این وضوح را پیچیده می‌کنند! و از شرایطی برای بازگشت آمریکا به برجام سخن می‌گویند که بعضاً با تصمیم قطعی و رسماً اعلام شده نظام متفاوت است و یا دستکم آنکه برای دشمن چنین توهمی را پیش می‌کشد. انتظار آن است که مسئولان محترم کشورمان از مصاحبه‌ها و توئیت‌های غیرضرور خودداری کنند و بیرون از نظر صریح و بی‌حاشیه و تصمیم قطعی و رسماً اعلام شده نظام که برخاسته از نگاه قانونمند و جمعی نظام است سخنی بر زبان و نوشته‌ای بر قلم نیاورند تا برای دشمن این توهم پیش نیاید که مانند گذشته می‌تواند «لپ‌تاپ» بگیرد و «تی‌تاپ» تحویل بدهد!
و بالاخره خدای مهربان بر درجات شهید سلیمانی بیفزاید که خروج دو صدای متفاوت از نظام را برای کشور خطری بزرگ می‌دانست و الحق که حق با سردار دل‌ها بود.


گزارش واعظی به مردم درباره واکسن

محمود واعظی رئیس دفتررئیس جمهوریطی یادداشتی در شماره امروز ایران نوشت: آنچه امروز در رابطه با واکسن روسی در فضای افکار عمومی شاهد هستیم، نتیجه دوقطبی‌سازی‌هایی است که در ماه‌های گذشـــــته در کشـــــور عــــلی‌رغــــم همــــه هشدار‌های دلسوزانه دولت و مراجع مسئول حوزه سلامت انجام گرفت. از همان ابتدای همه‌گیری کرونا، سنگ بنای مدیریت مقابله با کرونا با محوریت متخصصان گذاشته شد و مسئولان ارشد کشور در عمل و نظر، به تبعیت کامل از مراجع تخصصی تأکید کردند. ستاد فراقوه‌ای مبارزه با کرونا در بالاترین سطح در کشور تشکیل شد و آنجا نیز همه تصمیمات و مقررات و ضوابط با محوریت متخصصان تعیین شد. با این حال، برخی از مسئولان و تریبون‌داران با رویکرد سیاسی بنای ناسازگاری با تصمیمات ملی و حاکمیتی در حوزه کرونا گذاشتند و در ملأ عام، علی‌رغم همه هشدار‌ها و مکاتبات؛ ضوابط و پروتکل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا را زیر پا گذاشته و عملاً به اعتبار و مرجعیت این ستاد – که بار‌ها از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته است- خدشه وارد کردند.
عده‌ای نیز در سطح رسانه‌ها علی رغم توضیحات شفاف متولیان حوزه سلامت که بار‌ها اعلام کردند ایران هم برای ساخت واکسن داخلی و هم برای خرید واکسن مطمئن خارجی خواهد کوشید، دوگانه مخربی میان واکسن ایرانی و واکسن خارجی درست کرده و به اعتماد عمومی که لازمه پروژه فراگیر واکسیناسیون در کشور است، صدمه وارد کردند.

ماجرای «تی‌تاپ» و «لپ‌تاپ» به روایت حسین شریعتمداری/اقدام شگفت انگیز مجلس به روایت نماینده سابق مجلس/گزارش واعظی به مردم درباره واکسن
یک بار دیگر به مردم عزیز عرض می‌کنیم؛ دولت جمهوری اسلامی ایران با تمام توان از ساخت واکسن داخلی حمایت می‌کند، اما در عین حال، بدلیل اهمیت نجات جان هموطنان عزیزمان؛ زمان را تا پایان مطالعات بالینی واکسن داخلی، از دست نمی‌دهد. کسانی که دولت را به سهل‌انگاری در انتخاب واکسن خارجی متهم می‌کنند، عملاً با اعتمادزدایی، به پروژه مهم واکسیناسیون ضربه می‌زنند و به تبع غلبه بر اپیدمی را به تأخیر می‌اندازند. روسیه اولین کشوری است که در جهان به واکسن کرونا دست یافته و خریدِ واکسن تولید این کشور، با توجه به حسن رابطه ایران و روسیه، از همان ابتدا در دسترس ما بوده است. اگر قرار بود این واکسن سهل‌انگارانه و بدون بررسی‌های تخصصی خریداری شود، این فرآیند قطعاً تا به امروز به طول نمی‌انجامید. روشن است که آنچه خرید این واکسن را تا به امروز به تأخیر انداخته، بررسی‌های متخصصان کشورمان بوده است. اطلاعات مربوط به مطالعات و مراحل مختلف کارآزمایی بالینی این واکسن به مرجع ملی تخصصی ما ارائه شده و خوشبختانه در یک پروسه کاملاً علمی و تخصصی، مورد تأیید قرار گرفته است. مردم مطمئن باشند که دولت جمهوری اسلامی ایران، تحت هیچ شرایطی، اجازه وقوع کوچک‌ترین سهل‌انگاری در بحث سلامت مردم را به هیچ کس نمی‌دهد. ما برای سلامت مردم عزیزمان اهمیت زیادی قائل هستیم و سیاست‌مان، علاوه بر تهیه واکسن «اسپوتنیک وی»، تهیه سبدی از واکسن‌های معتبر کنسرسیوم کواکس و خرید واکسن از چین و هند است. واکسن کواکس خریداری شده، خرید از چین و هند نیز مراحل نهایی را می‌گذراند که به این سبد اضافه خواهد شد.

بیشتر بخوانید:
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار