در سال های اخیر و با توجه به استفاده از فناوری های جدید در طراحی و ساخت باتری، برخی تعییراتی رخ داده و شرایط نسبت به گذشته عوض شده است. در این مقاله به بررسی دقیق لزوم شارژ اولیه باتری های جدید اشاره خواهیم کرد.
کد خبر: ۹۳۷۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸ 02 February 2021

در سال های گذشته همواره پس از خرید تلفن همراه جدید، به افراد توصیه می شد که چندین ساعت آن را با استفاده از شارژر اصلی ارائه شده شارژ کنند. این امر در تثبیت کیفیت باتری و حفظ طول عمر مناسب آن اهمیت بالایی داشت و معمولاً همه ما حدود 12 ساعت بصورت اولیه گوشی خود را شارژ می کردیم. در سال های اخیر و با توجه به استفاده از فناوری های جدید در طراحی و ساخت باتری، برخی تعییراتی رخ داده و شرایط نسبت به گذشته عوض شده است. در این مقاله به بررسی دقیق لزوم شارژ اولیه باتری های جدید اشاره خواهیم کرد. از آن جایی که شارژ اولیه در ارتباط با باتری است، در صورت خرید باتری جدید و جایگزینی آن با باتری خراب شده نیز شرایط مشابه بوده و نیاز به شارژ اولیه آن ها نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

عدم نیاز به شارژ اولیه باتری های موبایل

باتری های قدیمی از جنس نیکل بودند و برای جلوگیری از کاهش کیفیت آن ها در همان ابتدای کار، توصیه می شد که این باتری ها 8 تا 12 ساعت بصورت پیوسته شارژ شوند. حتی براساس ادعای برخی از منابع، لزوم شارژ اولیه باتری بدین شکل تا 3 بار نیز حس می شد. اما در ساخت باتری های نسل جدید از فناوری لیتیومی استفاده شده و باتری نیکلی جایگاهی در گوشی های موبایل ندارد. باتری های لیتیومی جدید نیز از نظر شرایط فنی مشابه باتری های کارکرده بوده و تفاوتی با آن ها ندارند؛ از این رو این باتری ها نیازی به شارژ اولیه نداشته و اقدام به شارژ بیش از حد آن ها امری بیهوده است. بطور کلی فناوری های بکار رفته در باتری لیتیومی با باتری نیکلی متفاوت بوده و حتی به مواردی همچون کالیبره کردن نیز در نسل جدید چندان نیاز نخواهد بود.

بررسی چگونگی شارژ اولیه باتری های موبایل جدید

یکی از فناوری های جدید در باتری های لیتیومی که سبب بی اثر شدن شارژ اولیه بیش از حد می شود، توانایی آن ها در قطع جریان ورودی پس از کامل شدن شارژ است. در نسل قبلی در صورتی که باتری پس از تکمیل ظرفیت به شارژر متصل می ماند، ورود ادامه دار جریان سبب بروز مشکل در آن می شد. اما امروزه به دلیل استفاده از این فناوری جدید، حتی در صورت شارژ بیش از حد باتری نیز مشکل خاصی در آن رخ نخواهد داد. البته به دلیل مصرف اندک شارژ در حالت استندبای، شارژ باتری برای لحظاتی کاهش یافته و سبب برقراری دوباره جریان می شود؛ این مورد نیز چندان شدید نبوده و صرفاً بهتر است از تکرار آن در بلندمدت خودداری کنید. مورد مهم تر در مورد شارژ باتری، جلوگیری از کاهش میزان آن تا نزدیکی های صفر درصد بوده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

شیوه صحیح شارژ باتری موبایل

باتری تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار داشته و هرگونه اشتباهی می تواند منجر به خرابی زودهنگام آن ها شود. از این رو پس از خرید گوشی جدید یا جایگزینی باتری نو، بهتر است تعدادی نکته را بخصوص هنگام شارژ رعایت کنید که در این بخش به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد. مهم ترین مورد، بازه مناسب شارژ بوده که براساس تعدادی مطالعه صورت گرفته، بهترین حالت 40 تا 80 درصد عنوان شده است. البته همانطور که در بخش قبلی اشاره شد، شارژ باتری تا 100 درصد و حتی فراتر از آن امروزه مشکل خاصی ایجاد نمی کند؛ اما باتری های لیتیومی به شدت تحت تأثیر خالی شدن شارژ قرار می گیرند و رسیدن شارژ به صفر درصد و یا حتی به نزدیکی های آن نیز می تواند در بلندمدت مشکل ساز باشد. بنابراین بهتر است از کاهش میزان شارژ موبایل خود به کمتر از 20 درصد جلوگیری کنید.

نکته مهم دیگر لزوم استفاده از شارژر اصلی ارائه شده همراه گوشی موبایل جدید است. هر شارژر توان خاصی داشته و بطور ویژه برای گوشی خود طراحی شده است؛ از این رو استفاده از شارژر های مختلف با توان و کیفیت متفاوت سبب ورود جریان نامناسب به باتری شده و ممکن است موجب بروز مشکل در آن شود. توجه به سلامت شارژر و عدم وجود مشکل در آن نیز بطور مشخصی اهمیت بالایی داشته و نمی توان آن را نادیده گرفت. استفاده از گوشی هنگام شارژ آسیب رسان بوده و در صورت امکان بهتر است حتی گوشی خود را در این شرایط خاموش کنید. همچنین امروزه انواع خاصی از شارژ تحت عنوان فست شارژ و شارژ وایرلس وجود دارد که بطور کلی تفاوت خاصی از نظر بروز مشکل در باتری با شارژ معمولی قدیمی ندارند. البته بهتر است گاهی اوقات گزینه فست شارژ را در بخش تنظیمات غیرفعال کنید.

خرابی باتری های موبایل

تمامی افراد پس از خرید گوشی یا باتری جدید، نسبت به نحوه استفاده از آن حساس بوده و تمام تلاش خود را می کنند که با کمترین مشکل روبرو شود. با این وجود، خرابی باتری امری اجتناب ناپذیر بوده و نمی توان از بروز آن جلوگیری کرد. فرایندهای محافظتی مختلف از جمله مواردی که در بخش قبلی اشاره شد نیز تنها سرعت این روند را کاهش داده و نمی توانند آن را بطور کامل متوقف کنند. این خرابی به مرور زمان شدیدتر شده و نکته مهم تر نیز احتمال بروز مشکل در سایر بخش های سخت افزاری گوشی به دلیل ارسال جریان انرژی نامناسب از سوی باتری است. از این رو توجه به علائم ناشی از خرابی باتری همانند مواردی چون افزایش سرعت مصرف شارژ، خاموش شدن ناگهانی گوشی، داغ شدن بیش از حد باتری و حتی افزایش حجم آن اهمیت بالایی داشته و باید مورد توجه قرار گیرند.

بررسی چگونگی شارژ اولیه باتری های موبایل جدید

پس از شناسایی وجود مشکل در باتری، بهتر است در اسرع وقت نسبت به خرید و جایگزینی باتری جدید اقدام کنید. خرید باتری جدید نیز شرایط خاصی داشته و بهتر است باتری اصلی ارائه شده از سوی کمپانی گوشی خود را انتخاب کنید. بطور مثال می توانید مشخصات باتری موبایل در فروشگاه فونی شاپ را مشاهده کرده و نسبت به ویژگی های باتری مناسب آشنا شوید. البته باتری های تقویت شده نیز با ایجاد برخی تغییرات در باتری های اصلی روانه بازار شده اند و در برخی بخش ها عملکرد بهتری نیز از خود ارائه می کنند. اما بطور کلی همواره خرید باتری اصلی پیشنهاد شده و بهتر است این مورد را در اولویت قرار دهید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار