پس از سال‌ها انتظار، همزمان با ایام دهه فجر اولین فرزند حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی روز دوشنبه در مراسمی نمادین شناسنامه ایرانی خود را در استانداری کرمانشاه دریافت کرد.
کد خبر: ۹۳۶۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲ 01 February 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه در این مراسم بیان داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران همواره با روی گشاده با اتباع خارجی برخورد کرده است.

حسین خوش اقبال ادامه داد: بیشتر اتباع خارجی ساکن استان کرمانشاه از کشور عراق هستند و دلیل مهاجرت آنها نیز ظلم و ستم حزب بعث عراق بوده است.

او افزود: این حضور اتباع در طی این سال‌ها منجر به ازدواج تعدادی از آنها با زنان ایرانی شده و با قانون جدید از این پس فرزندان این افراد می توانند از مزایای شناسنامه ایرانی بهره مند شوند.

۳۶۵ پرونده صدور شناسنامه

فرهاد همتی مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی نیز در این مراسم گفت: هزار و ۵۰۰ نفر اتباع مجاز با گذرنامه با کارت هویت در استان داریم که ۵۰۰ نفر آنها حایز دریافت شناسنامه ایرانی هستند.

او ادامه داد: پس از فراخوان انجام شده در نهایت برای ۳۶۵ نفر پرونده تشکیل شده که پس از طی مراحل قانونی و تکمیل استعلامات برای این افراد شناسنامه صادر و از مزایای شهروندان عادی بهره مند می شوند.

آنچنان که همتی توضیح داد: اولین قانون مربوط به اتباع خارجی در کشور به شهریور ماه ۱۳۰۸ شمسی بر می گردد تا اینکه بعد از ۹۰ سال این قانون در مهر ماه ۱۳۹۸ توسط مجلس شورای اسلامی تغییر کرد و در سال ۹۹ نیز شیوه نامه اجرایی آن توسط دولت ابلاغ شد.

فرآیند استعلامات سه ماه زمان می برد

صادق خدادادی مدیرکل ثبت احوال نیز در این مراسم اقدام مجلس و دولت در محقق شدن مطالبه مادران ایرانی را در حوزه حقوق بین الملل و حقوق بشر قابل تقدیر دانست.

او گفت: از ۲۸ آبان ماه اولین شناسنامه در تهران صادر شده و هنوز هیچ استانی به صورت انبوه فرآیند صدور شناسنامه را انجام نداده است.

خدادادی افزود: فرایند کار بررسی و احراز هویت افراد و پاسخ به استعلامات توسط نیروی انتظامی، اداره اطلاعات و اطلاعات سپاه سه ماه زمان می برد.

به گفته وی، هم اکنون ۳۶۵ پرونده در حال طی کردن مراحل اداری صدور شناسنامه هستند.

در این مراسم آقای «غازی نادر» جوان ۲۴ ساله دانشجو رایانه به عنوان اولین نفر در استان کرمانشاه شناسنامه ایرانی خود را تحویل گرفت.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار