آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع موجود در بازار از زبان شرکت آسا تهویه
کد خبر: ۹۳۶۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵ 01 February 2021

آشنایی با انواع دستگاه های تهویه مطبوع و تمام مدل های آن نیازمند به داشتن دانش اولیه درباره طرز کار سیستم های تهویه میباشد، هدف انواع سیستم­‌های تهویه مطبوع، تامین نیازهای حرارتی و تهویه ساکنان یک ساختمان است، سیستم‌­ های کنترل تهویه مطبوع در انواع مسکونی، تجاری و صنعتی وجود داشته که هر کدام مدل های مختلفی نیز دارد. آشنایی با انواع سیستم تهویه مطبوع خانگی، تجاری و صنعتی باعث می‌­شود شما نحوه عملکرد و کاربرد این سیستم­‌ها را در پروژه‌­های متفاوت بدانید و در صورت نیاز به خرید بتوانید بهترین سیستم را انتخاب کنید.

آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع موجود در بازار

صنعت تهویه مطبوع

استفاده از دستگاه های صنعت تهویه مطبوع طی ۱۲۰ سال گذشته به صورت گسترده در پروژه های صنعتی و ساختمانی رو به افزایش بوده است، اگر دستگاه های هواساز هایژنیک و اتاق‌های تمیز طراحی و ساخته نمیشدند، بسیاری از داروهایی که در حال حاضر جان انسان‌های زیادی را نجات میدهند نیز تولید نمیشدند، در تهویه مطبوع چهار نوع تجهیز نقش اساسی را ایفا می‌کنند:

  • تجهیزات مولد برودت و حرارت
  • تجهیزات انتقال برودت و حرارت
  • تجهیزات توزیع حرارت و برودت
  • تجهیزات کنترلی

امروزه و در ایام کرونا، استفاده از سیستم های تهویه مطبوع یک راه بسیار کاربردی و اثرگذار در پیش گیری از شیوع ویروس منحوس کرونا در محیط های سربسته کاری و بیمارستان ها میباشد.

انواع سیستم تهویه مطبوع

بطور کلی سیستم های تهویه مطبوع به دو دسته: سیستم های تهویه مطبوع خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی تقسیم میشوند، اما دسته بندی دیگری نیز وجود داشته که بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد و به شرح زیر میباشد:

  •  سیستم های تهویه مطبوع مستقل (مینی چیلر، داکت اسپلیت، کولرگازی، کولر آبی)
  • سیستم های تهویه مطبوع مرکزی (مانند انواع چیلرها و برج خنک کننده)

تهویه هوا با داکت اسپلیت

یکی از رایج ترین سیستم های تهویه ی مطبوع در سراسر دنیا، داکت اسپیلت است یا اسپلیت های کانالی که همچون اسپیلت های دیواری از یک واحد داخلی (در اینجا هواساز) و یک واحد خارجی به اسم کندانسور تشکیل شده که به وسیله ی لوله های مسی به یکدیگر متصل می شوند.

کولرگازی و آبی

تولید سرما در کولرهای آبی با تبخیر قطرات آب آمیخته‌شده با ذرات هوا صورت می‌گیرد. کولر آبی برای مناطق دارای آب‌وهوای خشک گزینه بسیار مناسبی است و برای مناطقی که رطوبت بالایی دارند و شرجی به شمار می‌روند مانند شمال و جنوب کشور توصیه نمی‌شود.

آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع موجود در بازار

کولر گازی ها برخلاف کولرهای آبی رطوبت داخل منزل را افزایش نمی‌دهند و بنابراین برای مناطق شرجی بسیار مناسب هستند. در سالیان گذشته استفاده از کولر گازی به مناطق جنوبی کشور محدود بود اما در سالیان اخیر تقریباً در تمام نقاط کشور از این کولرها استفاده می‌شود.کولر گازی هوای داخل منزل را به درون کولر می‌کشند و آن را خنک کرده و دوباره به داخل محیط می‌فرستند؛ بنابراین احتمال بروز بیماری‌ها و ورود ذرات آلوده به داخل منزل تقریباً به صفر می‌رسد.

چیلر و مینی چیلر

دستگاه چیلر ماشینی است که گرما را از مایع می‌گیرد و توسط برج خنک‌کننده (cooling tower) و کندانسور (condenser) این گرما را از این سیکل خارج میکند و از طریق همین مایع خنک شده دمای محیطی که چیلر در آن تعبیه شده است مطبوع می‌کند، به عبارت دیگر کار اصلی چیلرها سرد کرده هوای اطراف و تهویه مطبوع میباشد، مینی چیلر نیز همان کار چیلر را انجام داده اما ابعاد این دستگاه بسیار کوچکتر است و برای استفاده در منازل طراحی شده است، از این رو به دستگاه مینی چیلر اصطلاحا چیلر خانگی نیز گفته میشود.

کولینگ تاور (برج خنک کننده)

کولینگ تاور (Cooling tower) یا برج خنک کننده نوعی سیستم دفع حرارت است، مبتنی بر فرآیند سرمایش تبخیری که جهت تولید آب خنک مورد نیاز در صنایع مختلفی از جمله نیروگاه های تولید برق، پتروشیمی ها، تولید مواد غذایی و همچنین برای تأمین آب خنک کاری لازم در چیلرهای آبی (چیلر تراکمی آب خنک) و چیلر جذبی نیز به کار می رود.

شاخص انتخاب سیستم تهویه

اولین شاخص در انتخاب سیستم تهویه مطبوع، موقعیت اقلیمی پروژه است؛ توجه داشته باشید که شرایط طرح بیرون که شامل فشار، دما و رطوبت است می تواند در انتخاب سیستم های تهویه مطبوع تاثیر فراوانی گذارد. به طور مثال در مناطقی که رطوبت نسبی بسیار بالایی دارند، از سیستم سرمایش تبخیری نمی توان استفاده کرد و به طور تاریخی در خط جنوب و شمال کشورمان از کولر آبی استفاده نمی شود.

آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع موجود در بازار

دلیل این اتفاق این است که با بالا رفتن رطوبت محیط، تبادل حرارتی بین محیط و سیستم خنک کننده ی تبخیری رخ نمی دهد و کارایی از دست می رود. جالب است بدانید برج های خنک کننده نیز با سیستم تبخیری به عملیات خود ادامه می دهند، در نتیجه در خط شمالی و جنوبی کشور کمتر مشاهده می کنید که از چیلرهای آب خنک که می تواند چیلر تراکمی آب خنک یا چیلر جذبی باشد استفاده نمی شود.

سیستم‌های تهویه مطبوع هوا چیست؟

سیستم‌ های تهویه مطبوع هوا (Air Condition) در برگیرنده هر اقدام یا عملیاتی‌ می‌شود که به منظور مناسب‌سازی شرایط داخل یک فضای بسته برای زندگی یا کار کردن صورت‌ می‌گیرد. امروزه تهویه مطبوع عمدتاً با استفاده از سیستم‌های پیچیده تمام خودکار صورت‌ می‌گیرد و هوای فضاهای داخلی را در شرایط مشخص و از پیش تعیین شده ثابت نگه‌ می‌دارند. سیستم‌های تهویه هوای امروزی عوامل مختلف هوایی از جمله درجه حرارت، رطوبت، گرد و خاک را شناسایی و تنظیم‌ می‌کنند.

تهویه مطبوع با هواساز یا ایرواشر

هواساز برای انجام تهویه مطبوع در مراکز بزرگ، سالن های اجتماعات، نمایش و سخنرانی، بیمارستان ها، ادارات و بسیار مناسب است، ایرواشر ستگاهی است که برای خنک کردن هوا از روش پاشش پودر آب روی هوای عبوری از دستگاه بهره میگیرد. ایرواشرها می توانند بصورت یک دستگاه مستقل و یا بعنوان جزئی از هواساز و دیگر سیستم های تهویه مطبوع مورد بهره برداری قرار گیرند.

آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع موجود در بازار

سیستم های تهویه مطبوع شرکت آسا تهویه

شرکت آسا تهویه ، یکی از شرکت های فعال در زمینه فنی و مهندسی تهویه در تهران بوده که برند cmt را برای کلیه دستگاه های تهویه خود وارد بازار کرده است، این شرکت مجری راه اندازی دستگاه های مراکز و بیمارستان های زیادی از جمله شرکت دی جی کالا و  کمپانی پتروشیمی مشرق زمین بوده است، جهت استفاده از دستگاه های فن کویل، هواساز، چیلر و سایر دستگاه های تهویه مطبوع این شرکت میتوانید با شماره 02188501998 تماس گرفته و یا به وارد سایت https://asatahvieh.com/ این مجموعه شوید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار