در دیدار نماینده مجلس با سرپرست جهاددانشگاهی هرمزگان بیان شد:
تابناک-در دیدار منصور آرامی نماینده مردم هرمزگان در مجلس با محمد دلپسند سرپرست جهاددانشگاهی استان بر نقش موثر جهاددانشگاهی در کاهش تهدیدات آبزی پروری تاکید شد.
کد خبر: ۹۳۶۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹ 01 February 2021

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان، منصور آرامی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با سرپرست و اعضای جهاددانشگاهی هرمزگان دیدار و گفت و گو کرد.

منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس در خانه ملت در این دیدار گفت: فقدان رویکرد تحقیقاتی و پژوهشی در توسعه صنعت شیلاتی کشور و به تبع آن استان هرمزگان احساس می شود که نیازمند توجه ویژه است.

وی اضافه کرد: در زمینه آبزی پروری و صنعت شیلاتی کشور آن گونه که ضرورت بوده فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی صورت نگرفته است که این امر نیازمند توجه ویژه‌ای به منظور توسعه این صنعت است.

وی با بیان این‌که پرورش و تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد بهترین گزینه برای توسعه همه جانبه کشور است، بیان کرد: دانشگاه‌ها به ویژه جهاد‌دانشگاهی با توجه به رویکر فعالیت این واحد می‌توانند نقش ارزنده‌ای در این عرصه داشته باشد.

آرامی افزود: برای رفع یکی از مشکلات اصلی آبزی پروری در کشور نیازمند به پرورش نیروی انسانی متخصص است که جهاددانشگاهی در این خصوص به خوبی ورود کرده است.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح برخی قوانین در صنعت‌های نوپا مانند آبزی پروری در کشور گفت: کمبود برخی قوانین مورد نیاز در عرصه آبزی پروری با توجه به ظرفیت استان هرمزگان در این حوزه می‌طلبد که این خلأ بررسی و پر شود.

آرامی تاکید کرد: با توجه به جمع آوری اطلاعات جهاددانشگاهی هرمزگان در عرصه آبزی پروی می‌توان با بهره‌گیری از این اطلاعات به سمت رفع ضعف‌ها و تهدیدها و استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها گام برداشت.

وی اظهار کرد: پیگیر تصویب قوانین مورد نیاز عرصه آبزی پروری در صحن علنی مجلس خواهم بود تا بتوان مشکلات این عرصه را رفع و زمینه توسعه این صنعت که یکی از مولفه های توسعه دریامحور که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده را فراهم آورد.

تلاش جهاددانشگاهی هرمزگان برای کاهش تهدیدات و ضعف‌های صنعت آبزی پروری

در ادامه محمد دلپسند با تاکید بر ضرورت توسعه دریا محور استان‌های ساحلی کشور گفت: به منظور پیوند ساختاری اقتصاد کشور با توسعه دریامحور علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار اهالی مناطق ساحلی باید در دو حوزه پژوهش و آموزش تعمیق شود و فعالیت‌های مستمر و بیشتری صورت پذیرد.

وی افزود: ظرفیت‌های بی‌نظیری در خصوص فعالیت‌های دریایی در کشور وجود دارد که برای نمونه می‌توان به فعالیت‌های شیلاتی از قبیل آبزی پروری و صید آبزیان اشاره کرد.

وی تصریح کرد: استان هرمزگان در عرصه آبزی پروری دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری است که موقعیت بسیار حساس جغرافیایی و اهمیت استراتژیک استان با وجود 900 کیلومتر مرز آبی و استقرار 14 جزیره بزرگ و کوچک و جمعا 13 شهر بندری یکی از ظرفیت‌های بالقوه‌ی آن است.

دلپسند دسترسی به هر چهار نوع شبکه‌های ترابری، زمینی، دریایی، ریلی و هوایی به‌عنوان شاهرگ حیاتی کشور در هرمزگان را از دیگر ظرفیت‌های این استان دانست و عنوان کرد: برخورداری از منابع متنوع آبزیان دریایی و قابلیت‌های فراوان برای آبزی‌پروری، وجود نیروی کار بومی و نزدیک بودن به آب‌های آزاد خصوصا در مناطق شرقی استان مانند سواحل مکران و جاسک از دیگر ظرفیت‌های استان هرمزگان در صنعت آبزی پروری است.

وی با اشاره به آمار شیلات استان در خصوص پرورش میگو گفت: حدود 48 درصد از تولید میگو کشور متعلق به استان هرمزگان است و این استان رتبه اول کشور را با تولید 22 هزار و 83 تن میگو از مجموع 46 هزار و 114 تن در سال 98 را به خود اختصاص داده است.

سرپرست جهاددانشگاهی استان هرمزگان اضافه کرد: 67 درصد از تولید بچه میگوی کشور به استان هرمزگان اختصاص دارد و هرمزگان رتبه اول کشور با تولید 2 هزار و 350 میلیون قطعه از مجموع 3 هزار و 692 میلیون قطعه بچه میگو در سال 98 را کسب کرده است.

وی با بیان این‌که کل خوراک میگو 44 هزار و 998 تن که 58 درصد آن در استان هرمزگان تولید می شود، افزود: میانگین تولید در واحد سطح در مزارع استان در سال 1397 در حدود5/2 تا 3 تن در هکتار بوده که بیشترین مقدار در کشور هست که در سطح دنیا این مقدار بین 15 تا 25 تن در هکتار است این در حالی است که تنها در حدود 2 تا 3 درصد از مزرعه های پرورش میگو در استان از مکانیزه شده و از فنّاوری‌های جدید استفاده می کند.

دلپسند با اشاره به صنعت پرورش ماهی در قفس در استان هرمزگان گفت: در حال حاضر 42 درصد از تولید ماهی دریایی در قفس کشور به استان هرمزگان اختصاص دارد. هرمزگان همواره به عنوان پیشگام و قطب پرورش ماهی در دریا مطرح بوده است و میزان تولید ماهی در قفس کشور در سال 98 بالغ بر 14هزار تن بوده که از این میزان استان هرمزگان توانسته بالغ بر 5 هزار و 900 تن را به خود اختصاص دهد.

سرپرست جهاددانشگاهی هرمزگان به صید آبزیان در استان اشاره کرد و گفت: هرمزگان با بیش از 256 هزار تن صید سالانه، به‌تنهایی 36 درصد صید کشور را در اختیار دارد و دارای بالاترین میزان صید در آب های آزاد کشور است.

وی با اشاره به نقاط ضعف در بهره‌وری بیشتر از صنعت آبزیان در کشور عنوان کرد: آبزی پروری در کشور به دلیل وجود نقاط ضعفی از قبیل عدم انجام تحقیقات در زمینه‌ی پرورش ماهیان دریایی در قفس، فقدان برنامه جامع جهت توسعه صنعت آبزی پروری ماهیان دریایی، کمبود کادر تخصصی در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان دریایی در داخل کشور، فقدان ارتباط علمی و فنی کافی با کشورهای پیشرفته تکثیر و پرورش ماهیان دریایی، کمبود تحقیقات و مطالعات در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان دریایی در آبهای جنوب کشور، نتوانسته تا کنون به جایگاه اصلی خود در اقتصاد برسد.

وی عدم وجود اطلاعات کافی از سلیقه مصرف بازار کشور هدف،عدم وجود سیستم مناسب بازاریابی برای محصولات در کشورهای هدف، نبود تحقیقات بازار، بروز بیماریهای میکروبی و عدم کنترل علمی به جهت پیشگیری از بروز مجدد، کاهش میانگین تولید مزارع پرورش میگو به دلیل بروز تلفات گسترده را از دیگر نقاط ضعف این عرصه دانست که دردانشگاه ها به ویژه جهاد دانشگاهی می توانند در رفع آنها نقش بسزایی داشته باشد

دل پسند همچنین قاچاق محصولات دریایی و پرورشی با کیفیت پایین به کشورهای حوزه خلیج فارس را از جمله تهدیدات عرصه آبزی پروری در کشور دانست و گفت: عدم دسترسی مستقیم به بازارهای مطرح جهانی، واردات مواد اولیه برای صادرات از قبیل غذای میگو و عدم تخصیص ارز دولتی (حدود 80 درصد)، بروز و شیوع بیماری در صنعت پرورش میگوی استان، مشکلات لجستیک برای حمل‌ونقل و عدم برند سازی برای صادرات محصولات دریایی و آبزیان پرورشی را از دیگر تهدیدات موجود در عرصه صنعت آبزی پروری کشور دانست.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی می تواند نقش موثری در کاهش تهدیدات و ضعف‌های صنعت آبزی پروری در کشور و به ویژه در استان هرمزگان داشته باشد، افزود: جهاددانشگاهی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود خود در مراکز تخصصی مرتبط مانند مرکز خدمات تخصصی آبزی پروری جهاددانشگاهی واحد مازنداران، مرکز خدمات تخصصی آبزی پروری دریایی جهاددانشگاهی استان بوشهر و مرکز خدمات تخصصی آبزی پروری سازمان جهاددانشگاهی تهران می‌تواند بازوی شیلات در توسعه صنعت آبزی پروری کشور باشد.
انتهای پیام/ز265

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار