رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:نقوی‌حسینی: احمدی نژاد با اختلاف زیاد نفر اول انتخابات می‌شود / واعظ آشتیانی: احمدی‌نژاد تأیید صلاحیت شود هم رأی نمی‌آورد و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۳۶۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۵ 31 January 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

فرمانده کل سپاه: امروز به نقطه ای رسیده ایم که از برجام واقعا بی نیاز شده ایم

سرلشکر سلامی گفت: امروز به نقطه ای رسیده ایم که از برجام واقعا بی نیاز شده ایم، فهمیده ایم که بی نیازی از رفع تحریم، بر رفع تحریم اولویت دارد و شما این کار را می کنید.ما با قلب هایمان زندگی می کنیم، قلب هایمان به هم پیوند دارد و ما یک ملت با یک تن واحد هستیم و تا وقتی اینگونه هستیم پیروز می شویم. فرمانده کل سپاه با بیان اینکه پیروزی سکه رایج ملت ایران است،‌ اظهار داشت: دشمنان ما در رویاهای بزرگی بودند و همه آنها را فراموش کردند، ذهن هایشان پاک شده اند و مراقبند از ما شکست های سنگین تر نخورند. ما آموختیم دشمن در چارچوب سلطه عمل می کند، چه وقتی با او سازش می کنیم و حتی وقتی در دایره دوستی او هستیم او دشمنی می کند و این ذات نظام سلطه و استکبار است.

مدیر اجرایی جشنواره فیلم فجر: حمله سایبری باعث اختلال در سامانه فروش بلیت شد

سامانه فروش بلیت روز گذشته با اختلالاتی مواجه شد و اعتراض مخاطبان را در پی داشت عزت الله علیزاده معاون اجرایی و مدیر پشتیبانی فنی جشنواره فیلم فجر درباره اختلالاتی که در فروش فیلم ها در سامانه های فروش روز گذشته پیش آمد، به فارس گفت: باید به این مهم توجه کنیم وقتی یک سیستم قرار است به کل کشور خدمات ارائه دهد کار به مراتب سخت تر است البته که ما در روزهای گذشته بارها سیستم سرورها را تست کردیم و زیر بار فشار مضاعف قرار دادیم تا بتوانیم باگ ها و مشکلات را مرتفع کنیم که البته خود سیستم هیچ مشکلی نداشت. اما درگاه های فروش مربوط به بخش خصوصی بودند و Done شدند. وی درباره علت اختلال در سامانه فروش کردن سیستم فروش برای دقایقی گفت: در ساعات اولیه مورد حمله سایبری قرار گرفتیم و تدابیر امنیتی فنی را در نظر گرفتیم تا مشکل مرتفع شد. گزارش هایی که در اختیار داریم مشکل مرتفع شد و توانستیم به مخاطب خدمات ارائه دهیم.

نماینده مجلس: خطای عنابستانی بزرگنمایی شد

بهروز محبی نجم آبادی، نماینده سبزوار در مجلس در پاسخ به این سوال که فکر می کنید جو مجلس نسبت به این طرح چگونه باشد، گفت: افراد در عمل خلاف آنچه را که بیان می کنند انجام می دهند اما باید این طرح به تصویب برسد و دوستان رای بدهند. من خودم موافق این طرح هستم. نماینده مردم سبزوار در مجلس بیان کرد: عده ای در کشور هزینه درست کاری را بالا بردند و هرچه شفاف باشی علیه تو گارد می گیرند، فضای رسانه ای تبدیل شده به عده‌ای شعبان بی مخ که از کاه کوه می سازند. او در پاسخ به این سوال که منظورتان چیست، گفت: آدم هایی هستند که دروغ پردازی می کنند حادثه ها را بزرگ نمایی می کنند مانند خطای عنابستانی که در آن بزرگنمایی صورت گرفت. این نماینده در پاسخ به این سوال که فکر نمی کنید این توهین به فضای رسانه ای کشور، است، اظهار کرد: منظورم با عده ای است که در اجرای نجفی واقعیت را وارونه نشان دادند ولی در ماجرای عنابستانی بزرگنمایی کردند.

یامین‌پور مشاور قالیباف شد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی طی حکمی وحید یامین‌پور را به عنوان مشاور رئیس مجلس و دبیر کارگروه تحول فرهنگی منصوب کرد.متن حکم رئیس مجلس شورای اسلامی بدین شرح است:نظر به تعهد دینی و انقلابی و سوابق ارزنده در حوزه‌های فرهنگی، جنابعالی را به عنوان «مشاور رئیس مجلس و دبیر کارگروه تحول فرهنگی» منصوب می‌نمایم.انتظارمی‌رود در راستای تحقق رهنمودهای فرهنگی رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های کلی نظام در حوزه فرهنگ و با همکاری و تعامل سازنده با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اقدامات موثری در عرصه قانونگذاری و نظارت فرهنگی بعمل آورید.گفتنی است یامین‌پور با مدرک دکترای حقوق، فعالیت در هیئت علمی دانشگاه، رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، عضو هیأت امنای دانشگاه سوره و مدیرکل مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد.

ابطحی: نامزد نیابتی به نفع جریان اصلاحات نیست

عضو مجمع روحانیون مبارز ابراز عقیده کرد: تجربه دوره آقای روحانی برای اصلاح‌طلبان اثبات کرد که با نامزد نیابتی وارد کار انتخابات نشویم. نامزد نیابتی به نفع جریان اصلاحات نیست.محمدعلی ابطحی در دومین نشست از سلسله جلسات انتخاباتی «جمهور» اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، در برابر این پرسش که برای انتخابات ۱۴۰۰ می‌خواهید کسی را معرفی کنید؟ پاسخ داد: در حقیقت الان رقیب جدی اصلاح‌طلبان در این دوره، مشارکت مردم است و نتیجه‌اش را هم در همین انتخابات مجلس دیدیم. ما الان بیشتر حرفمان این است که واقعا باید نشاطی به جامعه آورد و نشاطش هم این خواهد بود که همه جامعه خودشان را در سرنوشت خود شریک بدانند.وی ادامه داد: برداشت من این است که جریان مقابل ما چنین باوری ندارد، یعنی معتقدند هرچه حضور کمتر باشد بهتر است. آن‌ها رقابتشان با حضور است و ما با عدم حضور، اما در مورد مصداق، هنوز وارد بحث نشده‌ایم.

سلحشوری: ایرانِ دوران قاجار در حال تکرار است

نماینده سابق مجلس در توئیتی از وضعیت اقتصادی جامعه در شرایط کرونایی به شدت انتقاد کرد.پروانه سلحشوری نوشت: گویی ایرانِ دوران قاجار در حال تکرار است. فقر و قحطی، بیماری و مرگ. کرونا و آلودگی هوا جان می‌‌گیرند و مردم برای تکه‌‌ای نان در صف‌های طویل و سر در زباله‌دان.متخصصان را نادیده می‌گیرند، و متملقان متخصص می‌شوند.

واعظ آشتیانی: احمدی‌نژاد تأیید صلاحیت شود هم رأی نمی‌آورد

امیررضا واعظ آشتیانی درباره امکان رای آوری احمدی نژاد در انتخابات 1400 گفت: حضور آقای احمدی‌نژاد در انتخابات می‌تواند در ترکیب آراء اثر بگذارد اما اصلا اینگونه نیست که اگر به فرض او تأییدصلاحیت شود، بتواند رأی اکثریت را نصیب خود کند.امیرضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا درباره نامزدهای احتمالی انتخابات گفت: «متأسفانه چه در جبهه اصلاحات و چه در میان اصولگرایان خلأ نامزد انتخابات حس می‌شود. بدون تعارف‌های سیاسی باید گفت که تشکل‌ها و احزاب نیم‌بند سیاسی به سمت کادرسازی نرفته‌اند و همین عدم کادرسازی خلأ بزرگی ایجاد کرده است. ممکن است افرادی در میان اصولگرایان وجود داشته باشند که واقعا هم اهل خدمت باشند اما باید دید که آنها چه‌قدر اقبال عمومی دارند. وضعیت در میان اصلاح‌طلبان هم مشابه است و آنها هم در انتخاب نامزد مستأصل هستند و متوصل به نام‌هایی می‌شوند که فقط نام‌ هستند و هیچ سابقه اجرایی ندارند و حتی بعید است شرایط رجل سیاسی برای آنها احراز شود».او ادامه داد: «اصولگرایان هم نباید تصور کنند پیروز مطلق‌اند و تحت هر شرایطی رأی می‌آورند. باید ببینند که با چه ظرفیتی می‌توانند رأی بیاورند».

پرونده داستان عنابستانی به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان می رود؟

«موسی غضنفر آبادی»، سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، در گفت و گو با خبرنگار برنا در پاسخ به این سوال که ایا هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به رفتار جنجالی این نماینده اصولگرا ورود می کند؟ گفت: هنوز به این موضوع ورود نکرده ایم اگر طرح شکایتی شود، بررسی می کنیم.او در پاسخ به این سوال که آیا این رفتار عنابستانی نیاز به شکایت دارد، گفت: هیئت این موضوع را بررسی می کند اما جزو اولویت ما نیست و موضوعات دیگری در دستور داریم.

استیضاح بیخ گوش وزیر اقتصاد

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: استیضاح وزیر اقتصاد با ۱۰۰ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده و باید هر چه سریعتر در دستور کار قرار گیرد.حجت الاسلام محمد تقی نقدعلی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: تقاضای بنده آن است که هیئت رئیسه این موضوع را در دستور کار جلسه علنی قرار دهد.

دغدغه انتخاباتی محسن هاشمی

محسن هاشمی با اشاره به انتخابات آمریکا تاکید کرد: اگر فضای تکثر و تنوع دیدگاهها و رویکردها در انتخابات وجود نداشته باشد، سردترین انتخابات در تاریخ انقلاب همزمان با پرشورترین انتخابات تاریخ آمریکا، شکل می گیرد.رییس شورای شهر تهران در جلسه علنی دوازدهم بهمن این شورا گفت: امروز اگر پس از ۴۲سال، بخش قابل توجهی از افکار عمومی احساس می کند که دین و دنیای جامعه به چالش کشیده شده است، به معنای آن است که ما در تحقق اهداف انقلاب به خوبی عمل نکرده ایم.

نماینده مجلس: رئیسی بالای ۷۰ درصد برای انتخابات می آید

یک نماینده مجلس یازدهم درباره حضور رئیسسی در انتخابات پیش رو گفت: بعد از آقای رئیسی پراکندگی آرا را شاهد خواهیم بود چون همه مدعی هستند و روی هیچ کدام آنها در جریانات سیاسی اصولگرا و عموم مردم وحدت نظری وجود ندارد. باید ببینیم وقتی تکلیف کاندیداتوری رئیسی روشن شد چه اتفاقی می افتد. در مجموع معتقدم آقای رئیسی بالای ۷۰ درصد می آید و نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شود.پیروزی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برای اصولگرایان گرچه ساده به نظر می رسد اما آرایش نهایی صحنه هنوز مشخص نیست.جبار کوچکی‌نژاد درباره سناریوهای انتخاباتی اصولگرایان گفت: با توجه به شرایط کشور در حوزه اقتصادی، آزمون و خطا آسیب جدی به نظام می زند بنابراین معتقدم این دوره از رقابت سیاسی مانند زمین کشتی می ماند که باید افراد فنی و خُبره وارد شوند تا بتوانند بخش های مختلف اجتماعی را همراه خود داشته باشند.

نکته ای که محسن رضایی یادآوری کرد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: فراموش نکنیم که سیاست باید بر محور مردم، برای مردم و با دست مردم باشد.محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: اعتقاد به مردم و نقش آفرینی آنها، از مهمترین مبانی تفکر انقلاب و ارزشمندترین دستاورد خون شهداست. متأسفانه برخی به دنبال انحراف از این اصل هستند. فراموش نکنیم که سیاست باید بر محور مردم، برای مردم و با دست مردم باشد.

نقوی‌حسینی: احمدی نژاد با اختلاف زیاد نفر اول انتخابات می‌شود

یک چهره سیاسی اصولگرا گفت: سعید جلیلی مدعی نامزدی نیست، اما می‌گوید اگر اصولگرایان سر من به اجماع برسند به انتخابات وارد خواهم شد؛ ولی اگر اجماع نباشد او قصد ورود به انتخابات ندارد.البته احمدی نژاد هم اگر نامزد شود و از فیلتر شورای نگهبان عبور کند، با اختلاف زیاد نسبت به همه نامزدها رای اول را کسب خواهد کرد.

توئیت‌های مهاجرانی جنجال به پا کرد

عطاالله مهاجرانی وزیر ارشاد در دوره اصلاحات با انتشار دو توئیت جنجالی درمورد اصلاح طلبان و مرحوم بورقانی معاون مطبوعاتی وقت ارشاد باعث واکنش های فراوانی در شبکه های اجتماعی شده است.مهاجرانی نوشت: «به نظرم اندک اندک جمع مستان مى رسند! و شاهد موج سوم اصلاح طلبان رادیکال هستیم: موج اول: مطبوعات رادیکال بود که فرمان هدایت آن در وزارت ارشاد نبود، مرحوم احمد بورقانى هم با من هماهنگ نبود، به همین دلیل وقتى اختیار وزیر را که در اعطاى مجوز به ایشان داده بودم، پس گرفتم، استعفاء داد.»او در توئیت دیگری اضافه کرد: "موج اول اصلاح طلبان رادیکال با طرح اصلاح قانون مطبوعات در مجلس به اوج خود رسید. من با طرح مخالف بودم مى دانستم به سرانجام نمى رسد. نرسید. موج دوم: تخریب عمیق و گسترده آیت الله هاشمى رفسنجانى بود. گفتند هاشمى مرده سیاسى ست. موج سوم: تخریب سپاه و طرح دولت نظامى است. حکایت همچنان..."طرح اصلاح قانون مطبوعات در آغاز به کار مجلس ششم مطرح شد و به موضوعی بحث برانگیز بدل شد. نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم به دنبال اصلاح قانونی برآمدند که سه ماه پیش از آن در مجلس پنجم تصویب شده بود. اصولگرایان به نقد و مقابله جدی با آن پرداختند. در میان اصلاح طلبان نیز برخی معتقد بودند که این طرح به نتیجه نمی رسد.

ارتباط با طالبان در این شرایط نه‌تنها منافع ایران را تامین نمی‌کند بلکه خلاف منافع ملی ایران است

قاسم محبعلی، تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی در گفت‌وگویی با «آزادی» به تحولات در آمریکا و تاثیر آن بر مذاکرات صلح اشاره کرده و می‌گوید: « تیم بایدن قاعدتا بیش از دولت ترامپ به مسائل حقوق بشری و دموکراسی توجه دارد لذا به دولت قانونی افغانستان گرایش بیشتری خواهد داشت. طالبان نیز از این بابت نگران شده و به فکر یارگیری در منطقه افتاده است».وی افزود: «طالبان همچنین نگران است که شاید مناسبات ایران با آمریکا در دوره بایدن بهبود یابد و کمک‌هایی که احتمالا ایران به طالبان می‌کرده، کاهش پیدا کند و از این طریق هم نقش طالبان در افغانستان تضعیف شود. شاید به همین خاطر است که با توصیه سیستم امنیتی و نظامی پاکستان به ایران آمده‌اند تا ایران را تشویق کنند که از موضع آنان در افغانستان حمایت کند». وی تاکید کرد: « ارتباط با طالبان در این شرایط نه‌تنها منافع ایران را تامین نمی‌کند بلکه خلاف منافع ملی ایران است.»این تحیل‌گر مسائل بین‌المللی تصریح کرد: «ایران باید به تقویت دولت انتخابی افغانستان بپردازد و کمک کند که آن دولت حاکمیت خود را در سراسر افغانستان از جمله مناطقی که در اختیار طالبان است، گسترش دهد. ایران باید کمک کند زیرا وقتی یک دولت انتخابی و مترقی در افغانستان سر کار باشد، به نفع امنیت منطقه، منافع ایران و همچنین مردم افغانستان است.قدرت گرفتن طالبان در افغانستان باعث بحران مجدد در افغانستان، مهاجرت بیشتر مردم این کشور و همچنین تضعیف حقوق شیعیان می‌شود.»


محبعلی خاطر نشان کرد: « ایران باید در جریان مذاکرات خود با طالبان آنان را تشویق کند که اسلحه را زمین گذاشته و به روند صلح بپیوندند. جنگ و خشونت، ترور، بمب‌گذار، کشتار مردم بی‌گناه و… مسائلی است که طالبان باید از آن دوری کند. همچنین باید به جای پیگیری اهداف خود از طریق نظامی تبدیل به یک حزب سیاسی شود و از طریق دموکراتیک و انتخابات اگر جایگاه و نفوذ دارد، به خواسته‌های خود برسد.»

 

 

جدال توئیتری احدیان و عبدی

عباس عبدى در توییتى عملکرد مجلس در مورد بودجه و انتخابات را نقد کرد و نوشت: امیدواریم زودتر این شش ماه باقیمانده به پایان برسد، و الا معلوم نیست دیگر چه طرح‌هایی در این مجلس انقلابی ارایه و تصویب می‌شود.محمد سعید احدیان، دستیار سیاسی رئیس مجلس پاسخ داد: این ۶ ماه تمام شود را خوب گفتید البته برای اینکه مردم بعد از ۷ سال از دست دولت شما اصلاح طلب‌ها راحت شوند، شاید بتوانند نفسی بکشند.

جهانگیری: باید با دنیا تعامل داشته باشیم

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه رویکرد برون‌نگری یعنی باید با دنیا تعامل داشته باشیم، گفت: کسانی که تصور می کنند تحریم یک نعمت است در اشتباه هستند زیرا تحریم، اقتصاد را حبس می‌کند اما برای پیشرفت باید به دنبال توسعه صادرات، واردات و تعاملات اقتصادی و دریافت تکنولوژی از دنیا باشیم.

آزموده را دوباره آزمودن خطاست!

جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب اتحاد ملت در گفت‌وگویی با «آزادی» تاکید کرد: «به نظر من قرار نیست در هر رقابت انتخاباتی، حتما پیروزی با یک طرف باشد. چه اشکال دارد که اصلاح‌طلبان هم در یک انتخابات آزاد و عادلانه حضور یابند و شکست بخورند؟! هیچ ایرادی ندارد. اما گر قرار باشد که یک طرف از همه توان، ظرفیت و امکانات مختلف استفاده کند و طرف دیگری محروم باشد، شکست ناگوار و نادرست خواهد بود».وی افزود: «با این وجود، معتقدم که آقای فیاض زاهد درست است و باخت با کاندیدای اصلاح‌طلب بهتر از برد با کاندیدای غیر اصلاح‌طلب است. استفاده از کاندیدای نیابتی و اجاره‌ای قطعا اشتباه است، زیرا فقط هزینه بر گردن اصلاح‌طلبان می‌افتد و فردا آن کاندیدا و اطرافیان او از منافع قدرت بهرمند شده و پاسخگوی اصلاح‌طلبان نیز نخواهند بود».این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: «برای تصمیم‌گیری درباره استفاده از کاندیدای اصلاح‌طلب یا غیراصلاح‌طلب حتما باید فضا را سنجید. اما من معتقدم که اصلاح‌طلبان یک بار تجربه ائتلاف با کاندیدای غیر اصلاح‌طلب را داشته‌اند و آزموده را دوباره آزمودن خطا است لذا نباید هزینه بیشتری به جریان اصلاحات تحمیل کرد».وی تاکید کرد: «اصلاح‌طلبان اگر در این انتخابات شکست بخورد، باید دلایل شکست را پیگیری کرده و به بررسی آسیب‌ها بپردازند. اگر در دو دوره قبلی هم شکست خورده بودند حتما به تکاپو افتاده و فکر می‌کردند که دلایل شکست چه بوده و چه بسا که راه‌های موفقیت را پیدا کرده بودند».این عضو حزب اتحاد ملت ادامه داد: «نمی‌شود که اصلاح‌طلبان در هر دوره به بهانه‌های مختلف از کاندیدای غیرهمسو و غیرهمفکر استفاده کنند و این ما را به نتیجه خوبی نمی‌رساند».


وی در واکنش به گروهی که معتقدند باخت اصلاح‌طلبان در انتخابات منجر به حذف این جریان از صحنه سیاست ایران خواهد بود، گفت: «این را واقعیت کشور تعیین می‌کند. اگر قرار باشد که کشور بر مبنای تک‌صدایی و تک‌حزبی بودن پیش برود، اصلاح‌طلبان در هر صورت حذف می‌شوند و فرقی هم ندارد که در انتخابات شرکت کنند یا نکنند. اما اگرکشور به طرف تعادل و اعتدال پیش بروند و قرار باشد که از نیرو‌های مختلف با افکار مختلف استفاده شود، قطعا اینطور نخواهد شد، زیرا تک صدایی بودن معمولا به ضرر کشور تمام می‌شود و سرنوشت ناگواری را رقم می‌زند».جلالی‌زاده با تاکید بر اینکه نباید از شکست در انتخابات به خاطر استفاده از کاندیدای اصلاح‌طلب ترسید، گفت: «به نظر من رای دهندگان و حامیان از اصلاح‌طلبان در انتخابات‌ها قطعا در هنگام خطر هم از این جریان حمایت می‌کنند و اجازه حذف این جریان را نمی‌دهند. چون حذف یک جریان ریشه‌دار و انقلابی مثل اصلاح‌طلبان حتما به ضرر کشور است و فکر نمی‌کنم که کسی از این بابت منتفع شود لذا نباید نگران این موضوع بود».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار