مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: برای ۷۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح شهر اصفهان هیچ مرکز معاینه فنی وجود ندارد و هیچ برنامه‌ای نیز برای تبدیل موتورهای کاربراتوری با برقی در دستورکار نیست.
کد خبر: ۹۳۶۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲ 30 January 2021

ایرج حشمتی با اشاره به انجام دو مطالعه توسط دانشگاه‌های اصفهان در زمینه آلودگی هوای اصفهان اظهار داشت: مطالعه سهم منابع آلاینده در بحث منشأیابی و ذرات معلق توسط دانشگاه صنعتی انجام شده است که نشان می‌دهد میزان ذرات معلق در فصول گرم ۵۳ درصد ناشی از صنعت و ۱۲ درصد ناشی از حمل و نقل و در فصول سرد ۳۷ درصد از صنایع و ۳۳ درصد از حمل و نقل اعلام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با انتقاد از اینکه برای ۷۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح شهر اصفهان هیچ مرکز معاینه فنی وجود ندارد و هیچ برنامه‌ای نیز برای تبدیل موتورهای کاربراتوری با برقی در دستورکار نیست، افزود: برای خروج خودروهای فرسوده از خیابان زیرساخت مناسبی نداریم و معاینه فنی برای خارج شدن خودروهای فرسوده از سیستم حمل و نقل در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۱۰۰ دستگاه دولتی در اصفهان ۶۴ واحد توانسته‌اند موتورخانه‌های خود را بهینه‌سازی کنند، اضافه کرد: در سال ۹۹ کلیه دستگاه‌ها حتی شورای امر به معروف و نهی از منکر برای اجرایی نشدن قانون هوای پاک ورود پیدا کرده‌اند.

حشمتی با اشاره به اینکه ۴۰ دستگاه اجرایی در قانون هوای پاک دخیل هستند، بیان کرد: از زمان شروع قانون هوای پاک در سال ۹۶ شهرداری‌ها موظف به نوسازی ۵ درصد از ناوگان حمل و نقل عمومی خود در هر سال شدند که ۵۰ درصد اعتبارات آن را دولت و ۵۰ درصد را شهرداری باید تأمین کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه در این سال ها دولت نتوانست هزینه اعتباری مورد نیاز آن را تأمین کند و شهرداری هم تأمین بودجه را انجام نداد، در نتیجه این بخش معطل ماند، عنوان کرد: ترافیک شهر اصفهان در روزهایی که به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد، ۴۰ درصد افزایش یافت و این امر نشان‌دهنده اهمیت مشارکت مردم است.

وی با بیان اینکه صد میلیارد تومان از ۳۵ درصد عوارض آلایندگی در سال ۹۸ به صندوق ملی محیط زیست واریز شده است، بیان کرد: عوارض آلایندگی باید صرف بهبود و رفع عوارض آلایندگی شود، برای ۶۷ میلیارد تومان تسهیلات برای حدود ۷ واحد صنعتی درخواست داده‌ایم.

حشمتی با اشاره به انباشت آلاینده‌های جوی در هوای اصفهان عنوان کرد: امسال توده‌های پُرفشار هوا پایداری بیشتری نسبت به سال گذشته داشته است و برودت هوا به منفی 10 درجه رسیده است که در 5 سال گذشته سابقه نداشته است و توده‌های پرفشار هوا سبب شده میزان شاخص آلودگی هوا بالا برود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: تردد ۱۱۱ هزار کارگر در شهرک‌های صنعتی، تردد ۴۵ هزار کامیون با سوخت گازوئیل و استفاده از خودروهای فرسوده توسط پیمانکاران در پروژه‌های عمرانی همه و همه به آلودگی هوا دامن زده است.

وی در ادامه گفت: در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌های در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان تا به امروز حتی یک لیتر مازوت استفاده نشده است، اقدام اصفهان در جلوگیری از استفاده از سوخت مازوت در صنایع، جزو حسن مدیریت‌های زیست محیطی در استان به شمار می‌رود.

حشمتی با اشاره به منطقه ویژه اقتصادی شهرضا مطرح کرد: این منطقه دارای مصوبه هیأت وزیران است و بر اساس مطالعات و گزارش مشاور، جلسه بررسی گزارش ارزیابی زیست محیطی در اصفهان برگزار شد و به سازمان محیط زیست کشور ارسال شده و بعد از بررسی نسبت به صدور مجوز با اصلاحیه و یا رد آن اقدام می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار