عرف در نشست خبری مطرح کرد؛
باشگاه خبرنگاران جوان: رئیس ستاد انتخابات کشور جزییات تقویم اجرایی انتخابات ۱۴۰۰ را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۳۶۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰ 30 January 2021

به گزارش تابناک سمنان جمال عرف معاون سیاسی و رئیس ستاد انتخابات کشور صبح امروز (شنبه) در نشست خبری اظهار کرد: یک رئیس جمهور غیرمنطقی و مستکبر در چنین ماهی کنار رفت و امیدوار هستیم دولت جدیدی که در آمریکا کار را شروع می‌کند از سنت گذشته عبرت بگیرد.

وی عنوان کرد: سال ۹۹ که به یک معنا مصادف با سال ۲۰۲۰ بود برای جمهوری اسلامی سرنوشت ساز بود و دو اتفاق مهم در آن روی داد. یکی پاندومی کرونا که تمام جهان را درگیر کرد و در عین حال تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و استراتژی فشار حداکثری خودش را نشان داد.

رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه با بیان اینکه مهمترین اتفاقی که فراروی کشور وجود دارد انتخابات ۱۴۰۰ است، گفت: در این انتخابات دولت جدیدی که به عنوان قوه مجریه سر کار خواهد آمد و هم انتخابات شورا‌ها و میان دوره‌ای خبرگان و مجلس شورای اسلامی را خواهیم داشت که امیدواریم با مشارکت خوب مردم همراه باشد.

عرف تصریح کرد: تقویم انتخابات به این شرح است که در ۱۹ اسفند ماه تقویم انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا شکل می‌گیرد و ثبت نام‌ها و تشکیل هیئت‌های اجرایی انجام خواهد شد. کسانی که ثبت نام می‌کنند باید موارد را براساس اطلاعیه‌ها انجام دهند؛ در ۸ فروردین ۱۴۰۰ نیز انتخابات میاندوره‌ای را داریم و تقویم این انتخابات هم مدت‌ها شکل گرفته است و در نهایت ۲۱ اردیبهشت دستور اجرایی انتخابات ریاست جمهوری زده می‌شود و وزارت کشور چند ماه پرکاری خواهد داشت.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه نامزدهای انتخابات، ثبت نام را نباید به دقیقه ۹۰ موکول کنند، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم در روند برگزاری انتخابات حضور مردم کمتر شود و از طریق برنامه‌های موبایلی که معرفی خواهند شد، ثبت نام انجام شود؛ همچنین فرآیند ثبت نام حضوری برای امضای پرسشنامه کوتاه خواهد بود.

او یادآوری کرد: در صورت لزوم در فرآیند تبلیغات تلاش می‌کنیم کمترین تجمعات صورت بگیرد. البته اینجا پارادوکسی را داریم که افراد برای تبلیغات معمولاً باید تجمع کنند و از طرفی هم این تجمعات موجب بیماری خواهد شد؛ لذا بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت در جهت ایجاد کمترین تجمعات حرکت می‌کنیم.

عرف افزود: از ظرفیت تبلیغات رسانه‌های مکتوب، صدا و سیما و فضای مجازی استفاده خواهیم کرد و شاید مهمترین قسمت هم همین تبلیغات خواهد بود.

انتخابات پستی امکان‌پذیر نیست

معاون سیاسی وزیر کشور در مورد امکان برگزاری انتخابات اینترنتی و پستی توضیح داد: انتخابات اینترنتی در هیچ جای دنیا برگزار نشده و اساساً به دلیل موضوع امنیت در اخذ رای و محرمانه بودن آرا این نوع انتخابات ممکن نیست و در فضای مجازی چنین کاری را نمی‌توان انجام داد.

عرف بیان کرد: قانون اشاره‌ای به انتخابات پستی نداشته و در نتیجه از نظر ما این نوع انتخابات هم کاملاً منتفی است.

معاون سیاسی وزیر کشور تأکید کرد: تبلیغات ۲۰ روزه مهمترین مشکل ما از نظر وجود بیماریست که تلاش می‌کنیم دستورالعمل‌ها محکم تدوین و ابلاغ شود. در این باره ستاد‌های تبلیغاتی دعوت و توجیه خواهند شد که اگر این مرحله را پشت سر بگذاریم، روز انتخابات با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی می‌توانیم انتخابات را جلو ببریم؛ البته امکان افزایش روز‌های انتخابات را نداریم، اما تلاش می‌کنیم ساعت انتخابات را افزایش دهیم.

عرف با بیان اینکه تجربه مرحله دوم انتخابات مجلس را در دوران کرونا داریم، اظهار کرد: کم و کاست‌های از آن انتخابات ارزیابی شد و تلاش می‌کنیم فضای ایمنی ایجاد شود که شرکت کنندگان در انتخابات دغدغه بیماری را نداشته باشند.

او گفت: با توجه به آخرین جلسه‌ای که بنده خدمت ریاست مجلس و هیئت مرکزی نظارت مجلس و هیئت‌های استان‌ها بودم، بحث شد که طرح مجلس در مورد انتخابات شورا‌ها به این انتخابات نخواهد رسید و بر اساس قانون گذشته عمل خواهیم کرد. البته باید تلاش و هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد؛ چراکه هیئت‌های استانی تشکیل شده و باید در نتیجه آن، هیئت‌های اجرایی هم تشکیل شود.

انتخابات در ۱۳۰ شهر به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

معاون سیاسی وزیر کشور بیان کرد: در آخرین مذاکرات با شورای نگهبان به این جمع بندی نرسیدیم که در انتخاباتی ریاست جمهوری و مجلس که زیر نظر شورای نگهبان برگزار می‌شود، از صندوق الکترونیکی استفاده کنیم، ولی با هیئت مرکزی شورا به توافق رسیدیم.

او افزود: ما سی هزار صندوق الکترونیکی در اختیار داریم و می‌توانیم ۱۰ هزار شعبه را پوشش دهیم. بر اساس توافقات انجام شده، حداقل در حدود ۱۳۰ شهر انتخابات الکترونیکی برگزار می‌کنیم.

عرف ادامه داد: پیشنهاد داشتیم که در کلان شهر‌ها از صندوق الکترونیکی استفاده کنیم تا سرعت را هم در اعلام نتایج بالا ببرد، زیرا جمعیت در تهران تعداد زیاد است و زمان بیشتری را خواهد برد، در پاسخ گفتند با اصل موضوع موافقیم و روی مکان‌ها می‌توان توافق کرد. البته حداقل تعداد استفاده از صندوق الکترونیکی مانند چهار سال پیش است، ولی وزار کشور پیشنهاد می‌دهد که سقف بهره برداری از صندوق الکترونیکی در کلانشهر‌ها باشد.

برای ما کاندیدای زن و مرد تفاوتی ندارد

او درباره حضور کاندیدا‌های زن در انتخابات ۱۴۰۰ توضیح داد: هر گونه اقدام قانونی را انجام می‌دهیم. این موضوع وظیفه شورای نگهبان است که نهایتاً به وزارت کشور اعلام کند چه تعداد از افراد مرحله تأیید صلاحیت را رد کردند و به عنوان نامزد معرفی می‌شوند؛ پس برای ما کاندیدای زن و مرد تفاوتی ندارد.

معاون سیاسی وزارت کشور اظهار کرد: در انتخابات پیشین هم وزیر کشور دستور داد کسانی که کارت ملی ندارند، به سرعت تأمین شوند و رئیس سازمان ثبت تلاش می‌کند به سرعت این کار را انجام دهد. البته مسائل فنی وجود دارد که تلاش خواهد شد در انتخابات مشکل‌زا نباشد؛ ولی در روز برگزاری انتخابات تلاش خواهیم کرد انتخابات را زودتر از ساعت ۸ صبح شروع کنیم چون روز خرداد است و به دلیل طولانی بودن روز می‌توان این کار را انجام داد.

او ادامه داد: درباره تعیین وضعیت احراز هویت مشکلی نداریم و دستگاه احراز هویت فعال است که با دریافت کد ملی استعلام می‌کنند. در انتخابات شاید بیش از ۹۹.۹۹ صحت در احراز هویت داشته‌ایم و برای کسانی که ابهامی بود به نماینده ناظر ارجاع شد.

معاون سیاسی وزارت کشور درباره نتایج نظرسنجی برای مشارکت در انتخابات ها تصریح کرد: ما به عنوان مسئولان وزارت کشور به نهادها و سازمان‌های متولی نظرسنجی انتخابات سفارش می‌دهیم و وزیر کشور هم اعلام کرد که در مقایسه با چهار سال پیش شرایط مشارکتی و عمومی مان به دلایل متعدد رو به کاهش است؛ کشور در حال حاضر تحریم های ظالمانه و فشار سنگین اقتصادی داشته و درباره همین ویروس کرونا، یکی از دغدغه‌های مان حضور عوامل اجرایی دریافت رای است که باید حدود ۲۰ تا ۳۰ ساعت در کنار هم باشند.

او افزود: برای این موضوع باید تضمین ایجاد کنیم و تلاش می کنیم عواملمان را از کسانی قرار دهیم که واکسیناسیون برایشان انجام شده است. این بیماری در روند انتخابات و اجرای آن تأثیر خواهد داشت؛ در انتخابات پیشین مسئولان اجرایی در برخی شهرها برای حفظ سلامتی خود نگرانی داشتند.

عرف با بیان اینکه در آخرین جلسه ستاد انتخابات آمارهای لازم را از فرمانداری‌ها دریافت کردیم، گفت: در أمارگیری بررسی کردیم آیا لازم است تعداد شعبه‌های رأی گیری افزایش پیدا کند یا خیر که چیزی حدود ۱۰ درصد افزایش شعبه خواهیم داشت و در حال عملیاتی کردن آن هستیم. تلاش می‌کنیم تا حد امکان تراکم در شعب پرجمعیت شکسته شود.

معاون سیاسی وزارت کشور در پاسخ به پرسش باشگاه خبرنگاران جوان در مورد نظرخواهی از نخبگان و صاحب نظران در زمینه نحوه برگزاری انتخابات با شرایط ویژه کرونایی تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از نخبگان کشور اعم از صاحبان حوزه سیاسی، دانشجویان و دانشگاهیان نظرهایی را اعلام کردند و بخشی از آن را جمع بندی و با استانداران و فرمانداران هم مسائل را مطرح کردیم, همچنین مجریان انتخابات هم نظرها و پیشنهادهایی داشتند. برخی از پیشنهادها مانند انتخابات پستی و... خارج از مصالح امور و گستره قانونی بود؛ چراکه با نحوه برگزاری انتخابات بسیار باز برخورد می‌کردند؛ در حالیکه این موضوع باید در چارچوب مقررات جمهوری اسلامی برگزار شود.

او ادامه داد: البته برخی از این پیشنهادها خوب بود و آقای موسوی دبیر ستاد انتخابات آنها را جمع بندی کرد که در آخرین جلسه ستاد انتخابات ارائه و قرار شد بخشی از آنها در دستور کار قرار بگیرد. ما نیز استفاده خواهیم کرد و برخی از آنها هم بیان شد.

معاون سیاسی وزارت کشور اظهار کرد: مقرر شد اگر بازهم نظرهای جدیدی وجود داشت مورد استفاده قرار دهیم، اما باید ظرف قوانین قوانین جمهوری اسلامی را در نظر داشت و لزوماً روش که در کشور دیگر انجام می‌شود در کشور ما قابل اجرا نیست.

او با اشاره به تهیه اطلس انتخاباتی بیان کرد: در هر دوره از انتخابات ستاد امنیت انتخابات با ریاست معاون امنیتی وزیر کشور تشکیل می‌شود و با بررسی چالش‌ها و فرصت‌ها و با توجه به سوابق حوزه ها، طرح‌های مختلفی تهیه می‌شود. برخی حوزه‌های انتخاباتی به طور سنتی به دلیل بافتشان، ممکن است دچار مسائلی شوند که باید پیش بینی‌های لازم را انجام دهیم.

عرف درباره نحوه برگزاری انتخابات مجلس در حوزه میانه گفت: نظر فنی وزارت کشور بر اساس قانون، انتخابات دور دوم بود که آن را به صورت مکتوب با امضای وزیر کشور به شورای نگهبان فرستادیم، اما شورای نگهبان نظرمان را قبول نکرد و بیان کرد که انتخابات در این حوزه هم به صورت میان دوره‌ای برگزار شود.

وحدت، همبستگی و انسجام ملی، قوام بخشی از جمهوری اسلامی است

عرف در پایان با بیان اینکه وحدت، همبستگی و انسجام ملی، قوام بخشی از جمهوری اسلامی است، گفت: مهمترین دغدغه ام سست شدن و ضعف در این زمینه است و باید انسجام و وحدتمان را افزایش دهیم.

او ادامه داد: طبیعت انتخابات بحث و انتقاد است و به شکل طبیعی، دولت مستقر سیبل و نشانه نقد و بررسی انتخابات می‌شود؛ اما یادمان نرود که بین نقد و تخریب و تخطئه فاصله معنی‌داری وجود دارد.

معاون سیاسی وزیر کشور افزود: همه درون یک کشتی هستیم؛ دولت‌ها وظایفی را انجام می‌دهند و می‌روند، اما آنچه می‌ماند، نظام جمهوری اسلامی ایران است. در جریان انتخابات و تحولات انتخاباتی حواسمان باشد که به وحدت ملی و انسجام ملی لطمه‌ای وارد نشود.

عرف توضیح داد: در انتخابات یک انتقال قدرت از یک دولت به دولت دیگر باید صورت بگیرد که از سوی عقلا بر سر صندوق رأی این انتخاب انجام می‌شود.

او اظهار کرد: دغدغه دارم در آغاز سده جدید شمسی و در گام دوم انقلاب تلاش کنیم شکاف و شقاق در انتخابات تأثیر نگذارد.

عرف با ابراز تأسف از برخی اقدامات و برخورد‌ها تصریح کرد: این نوع برخورد‌ها بیش از آنکه رئیس جمهور مستقر را مورد هجمه قرار دهد، نهاد ریاست جمهوری را مورد تعرض قرار می‌دهد و از این نگرانم که کاری نکنیم نهاد‌های‌مان تضعیف شوند.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به مشارکت رو به کاهش انتخابات مجلس گفت: یکی از علت‌هایی که به آن کمتر توجه شد، تضعیف نهاد مجلس و نهاد قانونگذاری را بود و مردم گفتند اگر قرار است این مجلس کاری نکند، چرا رأی دهیم؟ خدای ناکرده درباره نهاد ریاست جمهوری این اتفاق نیفتد و تضعیف نشود تا مردم هم درباره آن چنین نگویند.

او یادآور شد: در بحثهایمان نهاد ریاست جمهوری نباید تضعیف نشود. کسی نمره اش بیست نیست و مهمترین دغدغه همین نکته است که باید از آن مواظبت کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار