عزیزی، توجه جدی و تاکید موثر در سه موضوع معیشت، سلامت و امنیت را از اولویت‌های بودجه سال آینده عنوان کرد و گفت: در اولویت قرار گرفتن تحصیل و ازدواج جوانان از ویژگی‌های دیگر بودجه سال آینده است.
کد خبر: ۹۳۵۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 28 January 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: ابراهیم عزیزی، در جمع خبرنگاران در مورد بودجه سال ۱۴۰۰ کشور بیان داشت: زمانی که این بودجه به کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ارائه شد، ۲ راهکار در مواجه با آن وجود داشت ابتدا اینکه کلیات آن رد و یا لایحه بودجه بررسی و نقاط ضعف آن با اصلاحاتی مصوب شود و مبنای عمل قرار گیرد.

وی اضافه کرد: کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به رای گذاشته شد و پس از چند هفته کار تمام وقت و بررسی در این مورد در نهایت در ۲۱ تبصره به تصویب رسید.

عزیزی، افزود: ویژگی‌های بودجه‌ای که به تصویب کمیسیون تلفیق رسیده دارای نقاط قوتی است از جمله اینکه در این بودجه، اتکای به درآمد نفت کاهش یافته است.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بودجه پیشنهادی دولت، فروش روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت پیش‌بینی شده بود و این در حالی است که اکنون نزدیک به یک میلیون بشکه نفت در روز به فروش می‌رسد. و به همین دلیل، این افزایش منطقی نبود.

عزیزی، همچنین تامین ۲ میلیارد یورو از بودجه سال ۱۴۰۰ از محل صندوق توسعه را نیز موضوعی غیرمنطقی دانست و گفت: فروش روزانه نفت در سال ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق، یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز مصوب شده است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: یکی دیگر از ویژگی‌های بودجه سال ۱۴۰۰ این است که به امور زیربنایی کشور و همچنین به محرومیت زدایی و نقاط محروم توجه بیشتری شده است.

عزیزی بیان کرد: عادلانه کردن یارانه‌ها و افزایش آن در بودجه سال آینده از دیگر مواردی است که مجلس در پی محقق ساختن آن است و همچنین تامین منابع مورد نیاز برای هفت میلیون نفر جامانده از سهام عدالت از دیگر مزیت‌های بودجه سال ۱۴۰۰ است.

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: ۲۳ میلیون نفر در کشور که از شرایط مالی مساعدتری برخوردارند به طور تقریبی هر نفر ۱۳۶ هزار تومان یارانه و ۲۰ میلیون نفر دیگر که سایر طبقات جامعه مانند حقوق بگیران را تشکیل می‌دهند، ۹۱ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند.

عزیزی افزود: تمکن مالی ۳۵ میلیون جمعیت کشور از حد متوسط کمتر است که این اقشار زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند و در لایحه بودجه سال آینده ۱۸۳ هزار تومان یارانه برای آنان در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: این اجازه نیز داده شد که ۲ میلیون نفر که تمکن مالی ندارند در سال آینده، زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار بگیرند.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در این کمیسیون برای کمک به تولید، رونق تولید و اقتصاد کشور در سال آینده پیش‌بینی شده است،گفت: همچنین برای صندوق بیمه کشاورزان یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، مسکن محرومان پنج هزار میلیارد تومان، کاهش آسیب‌های اجتماعی سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، حل مشکل دانش‌آموزان و تامین تجهیزات مدارس نیز ۲ هزار میلیارد از محل تبصره ۱۴ قانون بودجه پیش‌بینی شده است.

این نماینده مجلس همچنین بیان کرد: بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق، در بودجه ۱۴۰۰ هزینه آب، برق و گاز مشترکان براساس الگوی مصرف رایگان خواهد بود و همچنین جرایم بیمه‌ای همه واحدهایی که در ایام کرونا اشتغال خود را حفظ کردند نیز بخشیده می‌شود.

وی، افزود: براساس مصوبات کمیسیون تلفیق نیز، سال آینده درآمد ماهیانه کمتر از چهار میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف است و هزینه آب، برق، گاز و فاضلاب مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نیز در سال ۱۴۰۰ رایگان در نظر گرفته شده است.

عزیزی اضافه کرد: حقوق کارکنان دولت نیز در سال آینده با ۲۵ درصد افزایش پیش‌بینی شده و اینکه رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ انجام شود و هشت هزار میلیارد تومان برای این موضوع نیز در نظر گرفته شده است.

به گفته این نماینده مجلس، افزایش وام ازدواج به ۱۰۰ میلیون تومان و حذف ضامن برای دریافت وام ازدواج از دیگر مزایای بودجه سال آینده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موارد یاد شده که به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رسیده است باید در صحن علنی مجلس نیز بررسی، در مورد آنها رای گیری و با تأیید شورای نگهبان به قانون تبدیل شود.

عزیزی، توجه جدی و تاکید موثر در سه موضوع معیشت، سلامت و امنیت را از اولویت‌های بودجه سال آینده عنوان کرد و گفت: در اولویت قرار گرفتن تحصیل و ازدواج جوانان از ویژگی‌های دیگر بودجه سال آینده است.

او بیان کرد: تقویت صندوق توسعه ملی، مسکن محرومان، افزایش حقوق سربازان، حمایت جدی از نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی از نقاط روشن بودجه سال آینده به شمار می‌آید.

وی، همچنین در مورد پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اظهار داشت: بررسی این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شده است و هر تصمیمی که این نهاد اتخاذ کند مورد قبول همگان و در جهت منافع ملی خواهد بود.

یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آزاد راه اصفهان - شیراز تامین اعتبار شده است

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با همکاری همه نمایندگان استان فارس، وضعیت آزاد راه اصفهان - شیراز در پی برگزاری بیش از ۱۰ نشست با وزیران و مسوولان ذی‌ربط، تعیین تکلیف شد و یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این آزاد راه تامین اعتبار شده است.

عزیزی، همچنین رسیدگی به وضعیت ساخت چهار پتروشیمی بلاتکلیف استان فارس را از دستاوردهای وحدت نمایندگان فارس دانست و افزود: اعتماد بین وزارت نفت و سرمایه‌گذاران پتروشیمی‌های شیراز اکنون به حدی رسیده که پای کار حاضر شده‌اند.

او بیان کرد: مجمع نمایندگان استان فارس با ۱۸ کرسی در مجلس شورای اسلامی، نقطه قوت و ظرفیت ممتازی برای این استان محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: اعضای مجمع نمایندگان فارس بر روی مسائل مهم و اولویت دار استان هماهنگ هستند و بنا به اظهار نظر برخی از نخبگان، وحدت این مجمع در مجلس یازدهم مناسب‌تر و چنددستگی‌ها نیز به حداقل رسیده است.

عزیزی، همچنین به مشکلات شهری شیراز اشاره و بیان کرد: در حال حاضر، پیاده راه سازی خیابان ارم شیراز مشکل اصلی این شهر نیست بلکه شیراز اولویت‌هایی دارد که فراموش شده و در این شهر متناسب با نیاز مردم، آنگونه که باید شاهد تصمیم گیری‌های درست از سوی برخی از مدیران شهری نیستیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شیراز نیازمند رویکردی جامع در حوزه‌هایی نظیر حمل و نقل، توسعه مترو و مناطق حاشیه‌ای است.

عزیزی، بر لزوم دیدگاه کارشناسی در انجام امور تاکید کرد و اظهار داشت: مدیران شهری نباید در پی کارهای فانتزی باشند که به چشم بیاید بلکه باید با تصمیمات کارشناسی کارهای اساسی و زیربنایی انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار