سرقت تجهیزات و امکانات عمومی و عام المنفعه‌ای که متعلق به همه شهروندان بوده دو سه سالی هست که رواج پیدا کرده و سارقان را به این سمت کشانده است، معضلی که به نظر می‌رسد دود آن بیشتر از همه به چشم مردم رفته و ادارات را از ارایه خدمات کیفی‌تر به شهروندان باز می‌دارد.
کد خبر: ۹۳۵۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ 27 January 2021

به گزارش  تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،مدتی است سارقان، شگرد جدیدی در سرقت های خود رو کرده اند، سرقت تجهیزات و امکانات دستگاه های دولتی، تابلوهای راهنمایی و هشدار دهنده جاده ها، درپوش های مربوط به آب و فاضلاب، سیم های برق و کابل های مخابراتی که ظاهرا سود خوبی هم برایشان دارد، معضلی که به نظر می رسد باید جدی تر به آن پرداخت و مهارش کرد.

هرچند آمارها نشانگر در اولویت بودن سرقت از منزل، خودرو و قطعات آن و مغازه برای سارقان است و بسیاری از آنها با دیده طماع خود دنبال تصاحب مال مردم هستند اما در این سال ها، شیوه های جدیدی را هم به سرقت های خود اضافه کرده و به سمت دزدیدن اموال عمومی و امکانات خدمات رسان کرده است که در ظاهر محافظ و نگهبانی برای آنها در معابر و خیابان ها وجود ندارد.

این قبیل سرقت ها عموما برای شهروندان خالی از زحمت و حتی خطر نیست، چرا که سرقت تابلوهای هشدار دهنده و راهنما در راه های استان برای خودروهای عبوری که عموما خانواده ها هستند به طور قطع می تواند خطرآفرین باشد.

سرقت سیم های برق هم باعث خاموشی و نوسانات شدید شده و امکان وارد آوردن خسارت به لوازم برقی منزل شهروندان مثل یخچال و تلویزیون را بالا می برد، برداشتن درپوش های فلزی شرکت آب و فاضلاب در خیابان ها و کوچه ها نیز ممکن است خودرویی را در آن متوقف کند و یا حتی باعث سقوط کودکان و افراد نابینا شود.

این قبیل سرقت ها که عموما در زمره سرقت های خُرد قرار می گیرند نباید به سادگی از کنارشان گذشت، معضلی که اگر به فکر چاره و درمان قطعی آن نباشیم بدون شک گسترده آسیب آن افزایش یافته و افراد بیشتری را درگیر خود می کند.

هرچند خود این سرقت ها نیز برای سارقان خالی از خطر نبوده و حتی جان آنها را تهدید می کند، در این سال ها افراد زیادی حین ارتکاب سرقت دچار برق گرفتگی و یا حوادث دیگر شده و جانشان را از دست داده اند.

در این میان مدیران دستگاه های خدمات رسان مانند شرکت های برق، گاز، راهداری، آب و فاضلاب، مخابرات و جهاد کشاورزی ضمن تقدیر از تلاش های های شبانه روزی پلیس و دستگاه قضایی، خواستار مقابله جدی تر با این دسته از سارقان شدند.

پلیس نیز ضمن آنکه ایجاد امنیت در جامعه و مقابله با مجرمان و سارقان را وظیفه خود دانسته، در عین حال بر مراقبت بیشتر دستگاه ها از اموال و تجهیزاتشان که در معابر و خیابان ها و یا جاده ها قرار دارد، تاکید می کند.

جمعی از مدیران استان در نشستی با سردار جاویدان فرمانده نیروی انتظامی که به تازگی در استانداری کرمانشاه برگزار شد، گزارشی از سرقت های صورت گرفته تجهیزات و امکانات دستگاه خود را ارایه کردند و سردار جاویدان نیز به تشریح اقدامات انجام گرفته در راستای مقابله با این ناهنجاری پرداخت.

سرقت ۶۰ میلیارد ریالی تجهیزات برقی کرمانشاه توسط سارقان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه در خصوص سرقت های انجام شده از این شرکت گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذر و طبق جمع بندی های انجام شده ۶۰ میلیارد ریال انواع سیم و تجهیزات برقی به سرقت رفته است.

امیدعلی مراتی افزود: این مقدار سرقت تجهیزات برقی طی ۹ ماه گذشته در حالی اتفاق افتاده است که با توجه به سرقت ۲۴ میلیارد ریالی سرقت های سال گذشته شاهد رشد ۱۵۰ درصدی این معضل اجتماعی هستیم.

وی ادامه داد: هم اکنون و به طور میانگین روزانه ۱۰ مورد سرقت انواع سیم و تجهیزات برق در استان اتفاق می افتد و هر سرقت نیز باعث قطع شدن برق حدود ۱۰ خانوار به مدت سه تا چهار ساعت می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کرمانشاه با بیان اینکه سرقت از شبکه های برق فشار قوی مدت زمان خاموشی ها را تا چهار یا پنج ساعت نیز افزایش می دهد، گفت: عمده قطعی برق در نیمه های شب و ساعات ابتدایی صبح اتفاق می افتد.

مراتی یادآور شد: به منظور پیشگیری از وقوع سرقت ۱۴ دستگاه خودرو در اختیار نیروهای پلیس قرار گرفته و علاوه بر آن نیز نیروهای شرکت توزیع برق از ساعت ۱۲ شب به بعد نیز اقدام به گشتزنی می کنند.

سرقت روزانه ۳۰ شیر علمک گاز در کرمانشاه

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه نیز اظهار داشت: به طور میانگین روزانه ۲۰ تا ۳۰ شیر علمک گاز در استان که عمده آن شهر کرمانشاه است مورد سرقت قرار می گیرد.

سیروس شهبازی با بیان اینکه سرقت هر علمک باعث قطعی گاز یک تا ۲ خانوار می شود، افزود: بارها مشاهده شده سارقان حتی علمک هایی که داخل زمین هم تعبیه شده را به سرقت برده اند.

وی ادامه داد: سارقان همچنین بارها اقدام به سرقت لوله های گاز قبل از وصل آن کرده و مشکلات زیادی هم برای شرکت و هم برای عموم مردم ایجاد کرده اند.

شهبازی در پایان خواستار برخورد جدی پلیس با سارقان و همچنین مالخرانی شد که با علم به دزدی بودن این وسایل آنها را با قیمت اندکی از سارقان خریداری و سپس به قیمت دلخواه می فروشند.

افزایش ۳۹ درصدی سرقت تجهیزات راهداری کرمانشاه

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه از افزایش ۳۹ درصدی سرقت تجهیزات این اداره کل نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در حالی که خسارات وارده کل سال ۹۸ به بیش از ۷۳ میلیارد ریال می رسید این رقم برای هشت ماه سپری شده از سال جاری به ۷۳ میلیارد ریال رسیده است.

فریبرز کرمی ادامه داد: در هشت ماه ابتدایی سال جاری سارقان اقدام به سرقت چهار هزار و ۱۰۰ عدد تابلو و علایم ایمنی راه ها، پنج دستگاه ترانس و ۱۰ هزار متر سیم برق کرده اند.

وی ادامه داد: سارقان همچنین اقدام به سرقت ۱۲ شبکه سامانه روشنایی، سرقت و تخریب ۱۰۰ تیر برق و مقدار ۵۸ هزار کیلوگرم گاردریل حاشیه جاده کرده اند.

کرمی تصریح کرد: سرقت ۱۰ دستگاه تجهیزات ماشین آلات راهداری، ۲۵۰ متر مربع تابلوهای اعلاناتی و سرقت و تخریب پنج دستگاه تردد شمار و تابلو پیام متغیر از دیگر زیان های وارده سارقان به اداره کل راهداری استان عنوان کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه، سرقت تابلوهای راهنمایی و ایمنی راه ها و همچنین گاردریل های حاشیه جاده را بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت: سرقت این وسایل برای سایر رانندگان خطرآفرین خواهد بود.

وی در پایان با قدردانی از تلاش های پلیس و دستگاه قضایی برای مقابله با سارقان، خواستار تشدید برخوردها با این افراد شد.

سرقت ۶۰ میلیارد ریال تجهیزات کشاورزی

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه نیز عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه، سارقان بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال از تجهیزات کشاورزی را به سرقت برده اند.

نوربخش حاتمی تصریح کرد: در این مدت انواع ادوات کشاورزی و آبیاری از دستبرد سارقان در امان نمانده و مورد سرقت قرار گرفته است.

وی گفت: برای جایگزینی لوازم و وسایل سرقت شده در حوزه کشاورزی که ارزش آن ها به ۶۰ میلیارد ریال می رسد به ۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

کشف بیش از ۶۰ درصد سرقت های رخ داده در کرمانشاه

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه نیز در این نشست گفت: پلیس کرمانشاه یکی از اولویت های خود را مقابله با پدیده سرقت و پیشگیری از وقوع آن قرار داده است به گونه ای که موفق شده از مجموع ۲۸ هزار و ۵۰۰ فقره سرقت رخ داده طی ۱۰ ماه سپری شده از سال جاری بیش از ۶۰ درصد سرقت ها را در اسرع وقت کشف و عمده اموال مسروقه را نیز به صاحبانشان بازگرداند.

سردار علی اکبر جاویدان خاطرنشان کرد: در همین راستا پلیس پیشگیری کرمانشاه به صورت ماهانه ۱۰ طرح پیشگیرانه را اجرا می کند که نتیجه آن دستگیری حدود هفت هزار و ۸۰۰ سارق تاکنون بوده است.

وی همچنین به اقدام پلیس آگاهی استان در راستای مبارزه با پدیده سرقت اشاره کرد و گفت: در ۱۰ ماه سپری شده از سال جاری ۴۰ طرح عملیاتی توسط کاراگاهان و ماموران آگاهی استان انجام شده است که در نتیجه آن کشف حدود ۲ هزار فقره سرقت، انهدام ۶۷ باند و دستگیری حدود ۸۰۰ سارق بوده است.

سردار جاویدان ادامه داد: پلیس امنیت عمومی نیز تاکنون ۶۳ طرح کنترلی مانند ساماندهی صنوف، سمساری ها، اوراقچی ها و ضایعاتی ها را به مرحله اجرا در آورده و ۱۸۳ مورد از اخبار شناسایی سارقان را به رده های مربوطه ارجاع داده است.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه همچنین با اشاره به اینکه بخشی از سرقت ها توسط معتادان صورت می گیرد، گفت: در این راستا تاکنون ۸۸۱ نفر از این افراد شناسایی و دستگیر و به کمپ های ترک اعتیاد معرفی شده اند.

وی یادآور شد: پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در راستای پیشگیری از سرقت اقدام به توقیف و اعمال قانون بیش از ۱۹ هزار دستگاه خودرو فاقد پلاک، پلاک مخدوش، پلاک جعلی و همچنین توقیف و اعمال قانون ۸۲۱ دستگاه موتورسیکلت فاقد پلاک کرده است.

سردار جاویدان با بیان اینکه پلیس حراست از اموال عمومی و پیشگیری از وقوع سرقت را وظیفه خود دانسته و همواره نیز تلاش کرده تا در راستای اجرای آن موفق عمل کند، گفت: با این حال خود دستگاه های اجرایی و خدمات رسان نیز باید بیشتر از قبل از اموالشان مراقبت کنند.

رییس پلیس استان کرمانشاه با اشاره به محدودیت های موجود و حجم بالای کاری ماموران انتظامی، گفت: همه می دانند پلیس نمی تواند سر هرکوچه و خیابانی یک مامور قرار دهد تا جرمی اتفاق نیفتد و سرقتی انجام نشود.

وی تصریح کرد: دستگاه های اجرایی نیز باید در کنار پلیس اقدامات پیشگیرانه لازم در حوزه سرقت را اجرا کنند تا شاهد کاهش این معضل اجتماعی باشیم چرا که همه به خوبی واقف هستند امنیت نیازمند مشارکت جمعی است و با حضور یک دستگاه ایجاد نمی شود.

سردار جاویدان در پایان از شهروندان نیز خواست تا با عمل به توصیه های ایمنی پلیس و رعایت کامل آنها مانند نصب وسایل بازدارنده سرقت در منزل، مغازه و خودروهای خود و همچنین همراه نداشتن وسایل زینتی مانند طلاجات در ملاء عام سارقان را در رسیدن به اهدافشان بازدارند.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار