زالی:
فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران اعلام کرد: هر چند میزان ابتلاها به ویروس کرونا در دی ماه نسبت به آذر ماه کاهشی بوده اما مراجعان سرپایی به مراکز درمانی در دی ماه افزایش یافته است.
کد خبر: ۹۳۵۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰ 25 January 2021

 

علیرضا زالی روز دوشنبه در حاشیه برگزاری جلسه ستاد کرونا استان تهران که در محل استانداری برگزار شد به خبرنگاران گفت: تست‌های سریعی که در تهران انجام می‌شود میزان مثبت بودن آن حدود ۹ درصد و تست‌های pcr حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد است، در حالی که در آبان ماه نتیجه تست پی سی آر گاهی تا ۴۰ درصد مثبت بود و تست‌های سریع ما در اوایل طرح شهید سلیمانی گاهی تا ۲۰ و ۲۵ درصد مثبت بودند، بنابراین نشان می‌دهد که گردش ویروس در تهران کاهش یافته ولی ویروس ضعیف نشده است.

وی افزود: امروز تعداد کسانی که در بخش‌های سرپایی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند چهار هزار و ۱۰۰ نفر بوده‌ است که اگر با هفته‌های قبل مقایسه کنیم با خیز خیلی ملایم یعنی حدود یک درصد، آمار مراجعان سرپایی نسبت به هفته گذشته افزایش پیدا کرده است.

زالی با بیان اینکه اولین تغییر شاخص در بیماری کرونا تغییر در آمار مراجعین سرپایی است، تاکید کرد: البته در تهران در ماه‌های اخیر با یک چالش رو به رو بوده‌ایم، معمولا آمار سرپایی مراجعان که اعلام می‌شود بطور عمده در بخش‌های دولتی، مراکز بهداشتی و مراکز بیمارستانی است و از آنجا که در تهران بالای ۸۰ درصد بیماران سرپایی به مطب‌های خصوصی مراجعه می کنند، بنابر این ممکن است در آمار ما گنجانده نشوند و آمار ما در رابطه با مراجعان سرپایی به مراتب بالاتر از عددی باشد که اعلام می‌شود.

به گفته وی، البته آمار مطب ها به صورت پراکنده جمع آوری می شود و در نشستی با مسئولین نظام پزشکی مقرر شد از مطب‌های خصوصی آمار جمع آوری شود تا بتوان در فرآیند کانتکت تریسینگ و ردیابی محله محور محاسبه شوند.

زالی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته میزان بستری در تهران از مرز یک هزار و ۹۰۰ نفر عبور کرده تاکید کرد: در طول هفته گذشته میزان بستری بین ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ نفر در نوسان بود ولی دیروز مجموعه بستری استان تهران یکهزار و ۹۳۶ نفر بوده و همچنین طی روز گذشته تعداد کسانی که به عنوان مریض جدید کرونایی مراجعه کردند حدود ۲۶۰ مورد بوده که نسبت به ۲۴ ساعت گذشته رشد ۱.۴ دهم درصدی و نسبت به ۲۴ ساعت ماقبل آن رشد ۳.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه آرام‌آرام میزان مراجعان جدید در بخش‌های بستری در حال افزایش است گفت: تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نسبت به هفته قبل بین نیم تا یک درصد افزایش پیدا کرده است.

فرمانده ستاد کرونای استان تهران ادامه داد: شاخص مرگ و میر و میزان عمومی بستری با موج بلندی تغییر نکرده و طبیعتا ممکن است این تغییر آمارها گذرا و یا بالعکس شروع یک خیز جدید باشد، البته باید در نظر داشته باشیم که تغییر شاخص مرگ و میر بین ۳۰ تا ۴۰ روز بعد از تغییر سایر شاخص‌ها خود را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش میزان همکاری مردم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پوشش ماسک و همچنین افزایش سطح دانش عمومی و بهداشتی مردم در این مساله اثرگذار است، نکته بعدی اینکه ترددهای شبانه کاهش پیدا کرده و مقدار زیادی الگوی زیست شبانه در تهران تغییر پیدا کرده که همین مساله در آمار مرگ و میرها موثر است.

زالی با اشاره به موفقیت بالای طرح محله محور شهید سلیمانی، گفت: در این طرح علاوه بر اینکه میزان بستری کاهش پیدا کرده، مرگ و میر هم کمتر شده که اساساً در دی ماه نسبت به آبان و آذر ۷۳ درصد مرگ و میر و ۵۶ درصد میزان بستری بیمارستانی و ۴۷ درصد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه کاهش یافته است، بنابراین اگر شرایط دی ماه را نسبت به آبان و آذر مقایسه کنیم، آمارها به دنبال اجرای طرح شهید سلیمانی توفیقات زیادی داشته که بخش زیادی از این دستاوردها منجر به کاهش گردش ویروس و کاهش میزان مرگ و میر شده است.

وی با اشاره به تجربه حاصل شده از پیک قبلی کرونا، تاکید کرد: در هر موج کرونا بالاخره درصدی از مردم مبتلا می‌شوند، این افراد با ابتلا به یک مصونیت نسبی می‌رسند و در بدنشان آنتی بادی تولید می‌شود، همچنین قبل از آغاز موج بعدی میزان این آنتی بادی و مصونیت کاهش پیدا می‌کند و متاسفانه درباره بیماری کرونا تا الان ثابت شده که مصونیت دائمی ایجاد نمی‌کند و بعد از چند ماه آنتی بادی ها در بدن افت پیدا کرده و سیستم دفاعی سلولی فروکش می‌کند. بنابراین همانگونه که در حمله سوم ویروس در تهران شاهد آن بودیم، آرام آرام به سمت تغییر آمار پیش می‌رویم.

زالی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا ضعیف نشده بلکه گردش ویروس کمتر شده تاکید کرد: تاکنون هیچ مستندی در دنیا ثابت نکرده است که ویروس کرونا ضعیف‌تر شده و متاسفانه این یک رفتار غیرمتعارف است که ویروس کرونا برخلاف مرس، سارس و ابولا از خود نشان داده است، تمام ویروس هایی که تاکنون داشته‌ایم، برای دوام بیشتر به سمت جهش برای کم‌خطر شدن حرکت کرده‌اند ولی در مورد کرونا تاکنون هیچ مقاله جهانی معتبر نشان از ضعیف شدن ویروس نداشته است.

فرمانده ستاد کرونای استان تهران همچنین در رابطه با سخنان یکی از مسئولین پایتخت در مورد آبی شدن تهران و رفع محدودیت‌های ترددی، نیز گفت: بر اساس شاخص‌های تعیین شده از طرف وزارت بهداشت و وزارت کشور نتایج ارزیابی و شاخص‌ها برای تغییر وضعیت کرونایی شهرها به آخر هفته‌ها موکول شده است، درباره تهران نیز از هفته گذشته تغییر چشمگیری نداشته است بنابراین شرایط تهران بر همین اساس ادامه پیدا خواهد کرد و فعلا تهران را کماکان زرد تلقی می‌کنیم؛ مگر اینکه ستاد ملی تا آخر هفته تغییرات جدید را اعلام کند.

به گفته وی، نگه داشتن این شرایط بسیار سخت و پیچیده است و باید همه دستگاه های اجرایی از جمله دولت و مردم در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

زالی با اشاره به افزایش شلوغی و ازدحام در حمل و نقل عمومی و مراکز خرید نیز گفت: این شلوغی ها بسیار خطرناک و یک هشدار برای پایتخت است و ضروری است که بار تردد در خیابان های تهران کاهش یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار