کد خبر: ۹۳۴۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳ 24 January 2021

اگر شما نیز مانند بسیاری از افراد دیگر وقتی نام جزیره کیش را می شنوید تنها به یاد جاذبه های تفریحی جزیره، ساحل زیبای دریا و البته خرید می افتید، باید بگوئیم که بخش بزرگی از جاذبه های گردشگری کیش را نادیده گرفته اید. شما می توانید در با استفاده از تور کیش به جزیره به سراغ آثار تاریخی کیش بروید. مطمئن باشید که قدمت بعضی از آنها شما را شگفت زده خواهد کرد. خلاصه که اگر از علاقه مندان به دیدن مکان های تاریخی هستید با ما همراه شوید تا برخی از جاذبه های تاریخی کیش را به شما معرفی کنیم تا در سفر به جزیره کیش به دیدن آنها بروید.

شهر حریره

یکی از جاذبه های تاریخی کیش که در این جزیره زیبا می توانید از آن بازدید کنید شهر حریره با قدمتی 800 ساله است. گستره خرابه های شهر قدیمی حریره و سازه های اطراف آن چیزی حدود 120 هکتار است. این مکان زمانی شهری بزرگ و آباد بوده است که داستان های زیادی را در دل خود پنهان کرده است.

قدمت شهر حریره به سده های 5 تا 10 هجری باز می گردد متأسفانه امروز در کیش تنها می توانیم از نمای ویران این شهر تاریخی بازدید کنیم. در بخش شمالی حریره می توان ساختمان های بندرگاه و دفاتر آن را دید.

شهر حریره از جاذبه های تاریخی کیش، جزء آثار ملی ثبت شده در ایران نیز می باشد.

 

روستای باغو، یکی از جاذبه های تاریخی جزیره کیش

در گذشته های دور ، سه روستا در بخش های شرقی، شمال شرقی و جنوب غربی جزیره کیش وجود داشتند که متأسفانه امروز فقط یکی از آن روستاها به نام روستای باغو باقی مانده و به زندگی خود ادامه داده است.

روستای باغو از جاذبه های تاریخی کیش می باشد که مردمان خونگرمش همیشه از بازدیدکنندگان به خوبی استقبال می کنند. در ورودی این روستا در جزیره کیش چادرهایی بر پا شده اند که در آن ها می توانید با آداب و رسوم ساکنان بومی جزیره آشنا شوید.

خانه بومیان کیش یکی دیگر از جاذبه های تاریخی جزیره کیش

این خانه که در حقیقت به مرحوم حاج عبدالله بن شاهین از اشخاص نامی جزیره کیش تعلق داشته، چندین سال پیش با هدف معرفی آداب و رسوم و نحوه معیشت ساکنان بومیان جزیره کیش به گردشگران خریداری شد.

حاج عبدالله تاجر مروارید و صاحب یکی از بزرگترین لنج های بادبانی جزیره کیش بوده است . خانه بومیان کیش برای سه نسل پی در پی در خانواده او به ارث رسیده بوده است. در زمان بازسازی تمام اتاق ها و فضاهای خانه سعی شده است تا معماری سنتی جزیره کیش حفظ شود و بتواند نشان دهنده سبک زندگی بومیان کیش در 80 سال گذشته باشد.

شهر زیر زمینی کاریز ( قنات) از جاذبه های تاریخی کیش

فراموش نکنید که در جزیره کیش حتماً از شهر زیر زمینی کاریز بازدید کنید! این شهر 2500 ساله در عمق 16 متری زمین به خوبی نمایان گر هنر ایرانیان می باشد که شهرتی جهانی پیدا کرده است. سقف این شهر که از آثار تاریخی مشهور کیش می باشد با مرجان ها و صدف هایی تزئین شده اند که کارشناسان قدمت آن ها را 270 تا 570 میلیون سال پیش تخمین زده اند. در بازدید از شهر زیر زمینی کاریز ، آب شیرین جاری و ساختار مرجانی آن همراه با هوای خنک و فسیل های باستانی شما را شگفت زده خواهد کرد. به جرأت می گوئیم این بنایی است که غیر از جزیره کیش در جای نظیرش را پیدا نخواهید کرد.

وسعت شهر کاریز به 10 هزار متر مربع می رسد. در این جزیره می توانید در فاز یک این اثر تاریخی کیش از غرفه های صنایع دستی سوغاتی بخرید و یا اگر بعد از گردش در شهر احساس گرسنگی می کردید به یکی از رستوران های فاز یک بروید و غذایی خوشمزه و عالی نوش جان کنید.

از ویژگی ها شهر کاریز می توان به حمام های باستانی با صحن و حصاری 500 متری اشاره نمود که آن را از آثار تاریخی دیگر نقاط جهان متمایز می کند.

خانه اعیانی از جاذبه های تاریخی کیش که نباید بازدید از آن را از دست بدهید.

در سفر به کیش می توانید از خانه اعیانی کیش که قدمت آن به دوره ایلخانان باز می گردد ، دیدن کنید. شواهد به دست آمده از این خانه نشان می دهد که چندین خانواده در کنار یکدیگر در آن زندگی می کرده اند.

سبک خانه اعیانی بسیار به سبک خانه های قدیمی که در کاشان و یزد می توانید پیدا کنید شبیه است.

فراموش نکنید در کیش و در زمان بازدید از آثار تاریخی کیش حتماً به دیدن این خانه اعیانی نیز بروید.

جاذبه های گردشگری تاریخی کیش

از دیگر جاذبه های تاریخی کیش، آب انبار قدیمی جزیره

در زمان های قدیم ایرانیان  در تمام مناطق ایران برای ذخیره آب آشامیدنی از مکانی به نام آب انبار استفاده می کرده اند. آب انبار ها معمولاً مخازنی زیر زمینی بوده اند که توانایی ذخیره مقدار آب زیادی داشته اند. در بعضی مناطق آب انبار ها هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند.

با تبدیل شدن جزیره کیش به منطقه ای گردشگری و حجوم گردشگران به این جزیره، آب انبار قدیمی دیگر نمی توانست پاسخ گوی نیاز جزیره باشد و به مرور کارایی خود را از دست داد. امروز این آب انبار قدیمی به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی کیش شناخته می شوند و گردشگران در سفر به کیش برای بازدید از آن می روند.

کشتی یونانی

این کشتی 75 ساله که از 50 سال پیش در دامان پر مهر کیش آرام گرفته است یاد آور زمانی است که جزیره در میان کشورهای خارجی دست به دست می شده و هر زمان یکی از آن ها در این جزیره جولان می داده اند. گفته می شود در گذشته ای نه چندان دور به دلیل مه آلود بودن هوا و نبود فانوس دریایی کشتی در ساحل جزیره کیش به گل نشسته است.

یونانی ها تلاش بسیاری برای در آوردن کشتی از گل انجام دادند اما نتوانستند آن را نجات دهند پس تصمیم گرفتند که کشتی را به حال خود رها کنند.

این کشتی امروزه به یکی از جاذبه های تاریخی کیش تبدیل شده است که در هنگام سفر به کیش نباید تماشای غروب بی نظیر دریا را در کنار آن فراموش کنید.

درخت سبز از آثار تاریخی طبیعی جزیره کیش

شاید پیش از این نام درخت معروف جزیره کیش را شنیده باشید. این درخت به نام های درخت لور یا انجیر معبد هم شناخته می شود. گفته می شود انجیر معبد جزیره که در جزیره کیش می توانید به تماشای آن بروید حدود 600 سال عمر دارد. این درخت تنه های بسیار زیادی دارد. گویا هر شاخه ای که از درخت رشد می کند دوباره به سمت زمین آویزان شده و پس از مدتی در خاک فرو می رود و تنه ای جدید به وجود می آورد.

گروهی از مردم معتقدند انرژی مثبتی از درخت سبز کیش ساطع می شود. آن ها جهت برآورده شدن آرزوهایشان نخ یا پارچه ای را به شاخه های این درخت می بندند. شاید هم دلیل نام گذاری درخت به انجیر معدن هم همین اعتقاد باشد.

در سفر به جزیره کیش می توانید به کنار درخت سبز کهن سال جزیره که یکی از خاص ترین جاذبه های تاریخی کیش نیز محسوب می شود بروید و آرزو کنید.

پایان رپرتاژ آگهی

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار