کد خبر: ۹۳۴۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹ 24 January 2021

بسیاری از ساختمان‌های مدرن در سراسر جهان به دلیل نمای خاص و معنادار مشهور هستند. به ظاهر ساختمان باید همانند سایر فاکتورهای معماری توجه نمود زیرا در نگاه اول به یک ساختمان نمای بیرونی آن است که شما را جذب می‌کند. کشور ایران یکی از کشورهای با سابقه درخشان در زمینه معماری است و در طول سال‌های متمادی توانسته است با استفاده از انواع ابزارها نمای ساختمانی جذابی را ایجاد نماید و در این زمینه ید طولانی دارد.

چرا ظاهر ساختمان شما به اندازه فضای داخلی مهم است؟

طی دهه گذشته پیشرفت‌های چشم‌گیری در مواد و سیستم‌های با عملکرد بالا داشته‌ایم و ما توانسته‌ایم به سادگی ساختمان‌های خود را به پیشرفته‌ترین فن‌آوری‌ها مجهز کنیم، به طوری که ساختمان ها به صورت پویا به عوامل محیطی پاسخ دهند و با گذشت زمان با نیازهای کاربران (و محیط خارجی) سازگار شوند.

نمای یک ساختمان به اندازه فضای داخلی ساختمان اهمیت دارد زیرا می‌تواند شرایط بهتری را برای یک ساختمان فراهم نماید و تبدیل به یک مزیت شود. یک نمای ساختمان ایده آل می تواند در شرایط نورگیری یک ساختمان نیز ارزش آفرین باشد و اگر در هنگام طراحی به آن توجه شود، می تواند یک موقعیت نورگیری مناسبی را فراهم نماید. علاوه بر نور نمای ساختمان مناسب می‌تواند در جریان هوای ساختمان تاثیر گذار باشد.

متریال مورد استفاده در طراحی ظاهر ساختمان

برای اینکه بتوانید یک ظاهر ساختمان عالی را طراحی نمایید باید به نکات بسیاری توجه نمایید. یکی از مهم ترین نکات که باید یه آن توجه نمایید، توجه به متریالی است که در طراحی خود استفاده می کنید. در حال حاضر از متریال و مصالح زیادی برای طراحی نمای بیرونی ساختمان استفاده می شود و بهترین نوع آن استفاده از سرامیک و طراحی نمای سرامیک برای ساختمان است. نمای سرامیکی از زمان زیادی است که برای طراحی ظاهر ساختمان به کار گرفته می شود و عوامل زیادی است که باعث می شود از سرامیک برای طراحی ظاهر ساختمان استفاده نماییم و در ادامه به برخی از این عوامل اشاره می نماییم.

چرا ظاهر ساختمان شما مهم است؟

ویژگی های نمای سرامیکی ساختمان

نمای سرامیک از زمان قدیم طرافداران خود را داشته است و در بسیاری از ساختمان های قدیمی شاهد استفاده از سرامیک برای ظاهر ساختمان هستیم و در دنیای امروز نیز استفاده از سرامیک برای طراحی نمای ساختمان طرفداران بسیاری پیدا نموده است و نمای سرامیک خود شامل انواع بسیاری است و هر کدام ویژگی های مخصوص خود را دارند. به صورت کلی استفاده از سرامیک برای نمای ساختمان شامل ویژگی های زیر می باشد:

  • درجه مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی
  • ایجاد طیف رنگی طبیعی و جذاب
  • مقاوم و همگنی بالا در برابر شرایط جوی و محیطی
  • جذب آب بسیاری پایین
  • ماندگاری رنگ
  • کم وزن بودن
  • جلوگیری از صدا و آکوستیک ساختمان
  • ایجاد عایق حرارتی در ساختمان
  • مقاوم در برابر سایش

انواع نمای سرامیکی ساختمان

در حال حاضر نمای سرامیک ساختمان به دو دسته سنتی و پیشرفته تقسیم می‌شوند. سرامیک‌های سنتی به دلیل عدم مقاومت در برابر شرایط محیطی قابلیت خود را برای استفاده در ظاهر ساختمان از دست داده اند و امروزه سرامیک پرسلانی جایگزین سرامیک سنتی شده است. سرامیک پرسلانی که جزء سرامیک پیشرفته محسوب می‌شود، به دلیل ترکیب موادی همچون فلدسپات، گرانیت، سیلیس و خاک رس می‌تواند در برابر شرایط جوی متفاوت، مقاومت داشته باشد. درواقع این گرانول ها هستند که تحت شرایط فشار قوی به سرامیک تبدیل می‌شوند و به دلیل تحمل فشار بالای حرارت به درجه مقاومت، یکنواختی و همگنی بالایی می‌رسند.

مزایای استفاده از نمای سرامیکی در ظاهر ساختمان

همانطور که مطالعه فرمودید در این مقاله در مورد ویژگی های استفاده از سرامیک در ظاهر ساختمان مواردی را خدمتتان ارائه نمودیم و در این قسمت قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که نمای سرامیکی و ویژگی های آن چه مزایایی را برای ما به ارمغان می‌آورد. از جمله مزایای استفاده از سرامیک در نمای ساختمان شامل موارد زیر می‌باشد:

  • باعث کاهش اتلاف انرژی می‌شود.
  • سرعت اجرای کار را برای معمار بالا می‌برد
  • باعث کاهش سر و صدا و ضایعات ساختمانی می‌شود.
  • به دلیل عدم استفاده از ملات در اجرای ساختمان‌های مرتفع، مرحله اجرا را آسان می‌کند.

به دلیل تمام ویژگی ها و مزایایی که خدمتتان ارائه نمودیم می توانیم با اطمینان بگوییم استفاده از سرامیک جزء محبوب ترین متریال برای ظاهر ساختمان شما می باشد و امروزه اکثر ساختمان ها با نمای سرامیک طراحی و اجرا شده اند.

چرا ظاهر ساختمان شما مهم است؟

نکاتی که باید در طراحی ظاهر ساختمان به آن توجه نمود

در طراحی ظاهر ساختمان خود باید به نکات بسیاری توجه نمایید و باید عملکرد ساختمان را در طول سال های زیادی مقاوم سازید و تنها زیبایی آن مهم نیست و باید به نکات دیگری نیز توجه نمایید تا بتوانید ساختمان خود را در عین زیبا بودن مقاوم سازید. بسته به این که از چه نوع متریالی برای طراحی ساختمان خود استفاده می نمایید، نکاتی که باید توجه نمایید نیز متفاوت خواهد بود. برای مثال اگر قصد دارید نمای سرامیکی را که جزء محبوب ترین متریال محسوب می شود در طراحی استفاده نمایید، در مرحله اجرا باید به نکاتی که در ادامه خدمتتان ارائه می دهیم، توجه نمایید.

  • از نمای سرامیکی باید سعی کنید در مناطقی که بسیار شلوغ است استفاده نکنید زیرا استفاده از سرامیک باعث ایجاد بازتاب شدید نور می شود و باعث ایجاد ناسازگاری در محیط می شود.
  • اگر از شیوه سرامیکی ملات دار یا همان سنتی استفاده می نمایید باید توجه نمایید که قابلیت جذب را در پشت سرامیک به وجود بیاورید و این نکته در ساختمان‌های با ارتفاع زیاد بسیار قابل توجه است زیرا اگر به شیوه درست انجام نشود ممکن است با وارد کردن یک ضربه فرو ریزد.
  • اگر در نصب سرامیک به شیوه نوین یا همان شیوه خشک استفاده می نمایید باید حتما به این نکته توجه نمایید که در زیر متریال از یک لایه توری پلاستیکی و یا فلزی استفاده کنید و یک فاصله چند میلی متری را بین هر سرامیک ایجاد نمایید.

در پایان

در این مقاله به بررسی اهمیت ظاهر ساختمان پرداختیم و نکاتی را در این خصوص خدمتتان ارائه نمودیم و به این موضوع پرداختیم که محبوب ترین متریالی که در نمای بیرونی ساختمان استفاده می شود نمای سرامیکی است و نکاتی را که باید در خصوص نمای ظاهر ساختمان خود به آن توجه نمایید را ارائه نمودیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار