هراس فراگیر مسئولان از اجرای یک مصوبه شعاری
مقرر شد که دستورالعمل ویژه‌ای به منظور بازگشت ایمن دانش آموزان به مدارس در مناطق زرد و آبی تدارک دیده شود و با تصویب در ستاد ملی کرونا، در دست اجرا قرار گیرد؛ اتفاقی که در نتیجه اعتراض‌ها و به طور ویژه با مخالفت آشکار وزیر بهداشت و معاونانش، تا حدود زیادی به محاق رفت و مصوبه یاد شده دستخوش تغییراتی شد.
کد خبر: ۹۳۴۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۱ 24 January 2021

به گزارش تابناک قم، مصوبه بازگشایی مدارس که سر و صدای زیادی به پا کرده بود، سرانجام با اعمال تغییراتی اجرایی شد؛ اما گزارش‌های رسیده، حکایت از هراس فراگیر مسئولان از تبعات این تصمیم دارد.

پس از آنکه با فروکش کردن سومین موج شیوع کرونا در کشورمان و کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میر کووید ۱۹، ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشایی مدارس در مناطق زرد و آبی را به تصویب رساند، موجی از اعتراض‌ به این تصمیم شکل گرفت که در راس آن مسئولان وزارت بهداشت کشورمان قرار داشتند که وضعیت کرونایی کشور را شکننده و تبعات بی توجهی به این وضعیت شکننده را بسیار سخت و سنگین توصیف می‌کردند.

آنچه در آن برهه موجب شد که مسئولان چنین تصمیمی بگیرند، تبعات فراوان تعطیلی مدارس به ویژه برای دانش آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی بود که برای پرهیز از بروزشان، چاره‌ای جز بازگشایی مدارس وجود نداشت. نکته‌ای کلیدی که بر اساسش قرار شد کادر اداری مدارس سراسر کشور به حضور در مدرسه موظف شوند تا ارتباط قطع شده میان والدین دانش آموزان و مدارس برقرار و همچنین مدارس با جمعیت کمتر از ۵۰ دانش آموز و کلاس‌های پایه‌های اول و دوم ابتدایی، حضوری دایر شوند.

با این مقدمه مقرر شد که مسئولان وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل ویژه‌ای به منظور بازگشت ایمن دانش آموزان به مدارس در مناطق زرد و آبی تدارک ببینند و بعد این دستورالعمل‌ها در ستاد ملی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و با تصویب این نهاد مرجع، در دست اجرا قرار گیرد؛ اتفاقی که در نتیجه اعتراض‌ها و به طور ویژه با مخالفت آشکار وزیر بهداشت و معاونانش، تا حدود زیادی به محاق رفت و مصوبه یاد شده دستخوش تغییراتی شد.

 صحبت درباره تغییراتی است که در لحن و کلام مسئولان به شدت خودنمایی می‌کرد و نشان می‌داد که بازگشایی مدارس به امری «اختیاری» تبدیل شده که خانواده‌ها می‌توانند از آن تبعیت کنند یا در صورت مخالفت با آن، به شیوه قبلی آموزش یعنی بهره مندی از آموزش فضای مجازی و نرم افزار شاد و استفاده از پیام رسان‌های دیگر اتکا کنند؛ وضعیتی که معلم‌ها و اولیای مدارس را به سردرگمی دچار کرد و در نهایت به شکل گیری تناقضی آشکار منجر شد که گریبان بسیاری از مردم را گرفته است.

این را می‌شود از واگویه‌ها و گلایه‌های والدین بسیاری از دانش آموزان دریافت که تاکید دارند بازگشت فرزندانشان به مدارس منوط به امضای تعهدنامه‌هایی شده که مدیران مدارس پیش روی ایشان می‌گذارند و در آن تاکید شده که اگر حضور دانش آموزان در مدارس منجر به بیماری ایشان یا تبعات دیگر (مثل انتقال بیماری به منزل) شود، مسئولیتی متوجه مدارس و معلمان نیست و خانواده‌ها مسئولیت این دست رویداد‌ها را پذیرفته اند!

اتفاقی عجیب که نشان می‌دهد وزارت آموزش و پرورش ـ که خواستار بازگشایی مدارس شده ـ حاضر به پذیرش تبعات این اقدام نیست. نکته‌ای کلیدی که پیشتر هم با یک تصمیم گیری به اطلاع عموم رسیده بود؛ تصمیمی که در آن تاکید شده بود بازگشایی مدارس به ادارات کل آموزش و پرورش در استان‌ها واگذار شده است. مصوبه‌ای که نتوانست مشکل را رفع کند چون ظاهرا مدیران استان‌ها هم زیر بار این مسئولیت نرفته و ترجیح داده اند که باز کردن گره کار را به مدارس واگذار کنند و در نهایت نتیجه، دریافت تعهد از والدین دانش آموزان شده است!

فرجام عجیب مصوبه‌ای که البته نمی‌تواند نافی مسئولیت ستاد ملی مقابله با کرونا در این خصوص باشد چراکه بروز هر گونه اشکال در نتیجه اجرای این مصوبه، ولو مسئولیت آن گردن والدین دانش آموزان افتاده باشد، پیک جدیدی از شیوع بیماری شکل خواهد گرفت که رفع آن مستلزم اقداماتی جدید است که ستاد ملی با مصوبات جدید اتخاذ خواهد کرد. اقداماتی که تعطیلی مدارس یکی از محتمل‌ترین هایش خواهد بود، با این ملاحظه که بی اعتمادی جدیدی به تصمیمات مسئولان در مبارزه با بحران کرونا شکل خواهد گرفت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار