رییس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: بیشترین تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در بخش حمل و نقل به عنوان مهمترین شاخصه‌ آلودگی هوای کلانشهر اصفهان مربوط به تردد کامیون‌ها، تریلرها و اتوبوس‌هاست.
کد خبر: ۹۳۳۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱ 21 January 2021

بابک صادقیان با بیان اینکه اصفهان رتبه اول مصرف گازوئیل را در کشور دارد افزود: بخشی از گازوئیل در صنعت استان مصرف می‌شود و بخش عمده ای از آنها توسط کامیون‌ها و اتوبوس‌ها به این صنایع سرویس ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: استانداردهای ارائه شده در حوزه حمل و نقل قابل قبول نیست و حمل و نقل استان اصفهان به روز رسانی نشده است.

به گفته وی سوخت و گازوئیل یورو چهار توزیع می‌شود اما بخش زیادی از اتوبوس‌های فعال یورو ۲ هستند و تعداد کمی از آنها یورو سه یا چهار هستند.

رییس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان اظهار داشت: بر اساس آمار ۳۸ درصد کامیون‌ها و تریلرهای استان اصفهان فرسوده است  که حتی با دریافت سوخت استاندارد، راندمان مناسب ندارند و آلودگی ایجاد می کنند.

وی خاطرنشان کرد: اتوبوس های گازوئیلی فعال در کلانشهر اصفهان سهمیه سوخت یورو چهار دریافت می‌کنند اما با توجه به اینکه موتور آنها به روز نیست،  راندمان بالایی ندارند.

صادقیان اضافه کرد: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در ۲ سال گذشته با مشکل جدی مواجه شد به طوری که شرکت اتوبوسرانی بر اساس آمار یک هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دارد که چند سال گذشته تعدادی از اینها گازسوز شدند اما در زمانحاضر به دلیل مشکلات فنی موتورهای گازسوز با مشکل مواجه شدند و بطور تقریبی همه از گازوئیل استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: اشتباه بزرگ راهبردی که در دهه‌های گذشته انجام شده و اثرات آنرا امروز قابل مشاهده است بارگذاری های صنعتی موجب تمرکز جمعیت، توسعه ناموزون حمل و نقل در استان شده است.  

رییس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان یادآور شد: به دلیل افزایش قیمت برای خرید اتوبوس‌های یورو چهار با مشکل اقتصادی مواجه هستیم و با توجه به این مشکلات در ۲ سال اخیر نتوانستیم خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم و خودرو جدید جایگزین کنیم.

وی افزود: به دلیل وجود مشکلات اقتصادی در کشور تسهیلاتی در ازای خارج کردن خودروهای فرسوده ارائه نمی‌شود و این طرح هم متوقف شده است.

صادقیان اظهار داشت: وضعیت موتورسیکلت‌های این استان هم بسیار نامناسب است و اغلب آنها غیر استاندارد هستند و هر کدام به اندازه چند خودروی سواری در آلودگی هوا نقش دارند.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست در قانون هوای پاک یک نهاد نظارتی و هماهنگ کننده بین بخشی محسوب می شود که بر اساس وظایف محوله از زمان تنظیم و ابلاغ قانون هوای پاک همه وظایف دستگاه های اجرایی احصا شده و بطور جداگانه به آنها ابلاغ شده است.

صادقیان گفت: محیط زیست به عنوان دستگاه نظارتی پیگیری های لازم را در مورد تک تک این موارد انجام داده و گزارش‌های آن برای دستگاه های نظارتی استان و کشور تهیه و ارسال شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار