سفر سه روزه غیررسمی وزیر امور اقتصادی و دارایی به مازندران که از پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد و تا شنبه هفته جاری ادامه یافت، علاوه بر بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی این استان، دستاوردهای رسمی مثبتی نیز در حوزه اقتصادی به همراه داشت.
کد خبر: ۹۳۳۴۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰ 19 January 2021

 سفر سه روزه غیررسمی وزیر امور اقتصادی و دارایی به مازندران که از پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد و تا شنبه هفته جاری ادامه یافت، علاوه بر بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی این استان، دستاوردهای رسمی مثبتی نیز در حوزه اقتصادی به همراه داشت.

به گزارش ایرنا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در بدو ورود به مازندران در سفر به آمل ابتدا از واحد تولیدی لنبی "دوشه" آمل بازدید کرد و سپس از شرکت دیرگداز و مجموعه فولادین ذوب آمل بازدید و در نشستی با شماری از تولیدکنندگان در شهرک صنعتی فاز یک آمل نیز شرکت کرد.

بازدید از پایانه بین‌المللی صادرات برنج آمل و شرکت در جلسه رفع موانع تولید شهرک صنعتی بهپاک بهشهر از دیگر برنامه‌های سفر سه روزه وزیر امور اقتصاد و دارایی به مازندران بود.

طی جریان این بازید عملیات اجرایی ساخت کارخانه تولید خوراک دام و طیور آغاز شد. همچنین با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی، تفاهنامه سرمایه‌گذاری ساخت کارخانه تصفیه روغن و تولید روغن خوراکی در شهرک صنعتی بهپاک بهشهر نیز امضا شد.

بررسی پرونده برنج مازندران برای عرضه در بورس کالا از دیگر موضوعات مهمی بود که وزیر اقتصاد در سفر به این استان به آن اشاره کرد.

بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی آمل

وزیر امور اقتصادی و دارایی پنجشنبه هفته گذشته در نخستین ایستگاه سفر سه روزه خود وارد آمل شد و از واحدهای تولیدی صنعتی این شهرستان بازدید کرد. فرهاد دژپسند در بدو ورود به آمل ابتدا از واحد تولیدی لبنی «دوشه آمل» (هراز) به عنوان یکی از واحدهای تولیدی بزرگ مازندران بازدید کرد.

شرکت فرآورده‌های لبنی دوشه آمل با برندهای تجاری هراز و سبو واقع در شهرک صنعتی آمل، فعالیت خود را از مرداد ماه سال ۱۳۸۶ آغاز کرد و هم اکنون بیش از یکهزار و ۸۰۰ نفر در این شرکت به صورت مستقیم مشغول به کارند.

دژپسند همچنین از مجموع "دیرگداز آمل" واقع در شهرک صنعتی فاز یک بازدید کرد و در جریان فعالیت و مشکلات این شرکت قرار گرفت.

شرکت صنایع دانش بنیان دیرگداز آمل در سال ۱۳۷۸ با هدف تولید محصولات نسوز مورد استفاده در صنایع نفت، پتروشیمی، فولاد، سیمان، شیشه، سرامیک، ریخته گری و چینی که تولید آن، نیازمند فناوری‌های خاص می باشد، تاسیس گردید.

محصولات صنعت دیرگداز از قبیل آجر ایزوله، ریختنی های شکل دار، دانه های سبک نسوز و ساخت کوره های نسوز است که مورد نیاز بسیاری از صنایع مادر کشور است .

این شرکت در همه گریدها و با تیراژ تولید ۲ میلیون قالب در سال، بزرگترین واحد تولیدکننده این محصول در منطقه خاورمیانه می باشد. آجرهای نسوز عایق (IFB)، آجرهای سبک با هدایت حرارتی و ظرفیت گرمایی ویژه پایین می‌باشند و بعنوان لایه عایق حرارتی و در لایه های پشتیبان و اصلی در کوره های صنعتی دما بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وزیر اقتصاد در سومین ایستگاه خود وارد شرکت فولادین ذوب آمل با نام اختصاری فذا شد و فعالیت این شرکت را از نزدیک مورد بازدید قرار داد؛ شرکت فولادین ذوب آمل (کارخانه ریخته گری در ایران) از معدود کارخانه هایی است که تمامی فعالیت و ماشین آلات آن بر اساس نیاز خودروسازی کشور تامین و استقرار یافته است.

این شرکت که از سال ۱۳۷۹ آغاز به کار کرد، توان تولید سالانه ۷۷ هزار و ۷۰۰ تن قطعات چدنی و فولادی برای صنعت خودروسازی را دارد و بیش از یک هزار و ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم در این کارخانه فعالیت می کنند.

این کارخانه که از آن به عنوان بزرگ ترین شرکت قطعه سازی ایمنی و فوق ایمنی در مجموعه سازی اکسل کشور یاد می شود ، بر اساس مواد اولیه قراضه تامین شده از سوی خودروسازان فعالیت و تعداد زیادی از قطعات فولادی و چدنی نشکن ، چـدن خاکسـتری و چدن آلــیاژی را برای خوردوهای پژو و سمند، نیسان ، پراید و رنو تولید می کند. این قطعات اکسل ، دیسک ترمز ، کاسه چرخ ، کالیبر ، میل لنگ ، منیفولد دود موتور ، فلایویل ، توپی ، پوسته جعبه فرمان و سگدست را شامل می شود.

دیدار و گفت و گو با تولیدکنندگان شهرک صنعتی آمل

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با حضور در شهرک صنعتی فاز یک آمل با تعدادی از تولیدکنندگان این مجموعه گفت و گو کرد و از نزدیک در جریان مشکلات آنان قرار گرفت.

مشکلات در حوزه تسهیلات بانکی، سرمایه در گردش، افزایش هزینه مواد اولیه تولید و غیره از جملات مسائل مطرح شده از سوی تولیدکنندگان بود.

دژپسند در این نشست اظهارکرد: شهرک صنعتی آمل دارای ظرفیت های صنعتی و تولیدی بالایی است که تقریبا همه آنها با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال فعالیت هستند.

وزیر اقتصاد افزود: فعالیت های شرکت های خصوصی آمل نقطه قوتی برای کمک به دولت و فعالیت های صادراتی و ارزآوری بوده و دولت خواهان تداوم فعالیت های شرکت های خصوصی است و برای این مهم تمام توان خود را به کار خواهد بست.

وی در مورد مشکلات بیان شده تولید کنندگان گفت: در مورد مسئله مالیات تاکنون همکاری خوبی با تولیدکنندگان شده است و این همراهی تا رفع مشکلات صنایع ادامه خواهد داشت.

دژپسن درباره تسهیلات بانکی نیز گفت: بانک ها موظف به تکریم تولید کنندگان هستند و هرگونه ناملایمی و یا اضافه دریافت از سوی بانک های استان به وزارت اقتصاد گزارش شود تا به شورای عالی بانک ها تذکرات لازم ابلاغ شود.

۵۰ درصد فعالیت های صنعتی مازندران متعلق به شهرک صنعتی آمل است.

نوسانات بازار سرمایه را نباید از چشم دولت دید

وزیر امور اقتصاد و دارایی همچنین در حاشیه بازدید از واحدهای صنعتی آمل به مسائلی پیرامون حوزه بورس اشاره و هرگونه دخالت دولت برای قیمت‌گذاری دستوری را رد کرد و گفت: نباید نوسانات بازار سرمایه که در تمامی اقتصادها امری طبیعی است را از چشمان دولت دید.

فرهاد دژپسند در این بازدید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که دولت همواره قائل به گردش آزاد سرمایه در بازار بورس بوده و از دخالت در این مسئله پرهیز کرده است.

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری کالاها در بورس بر اساس ضوابط و قوانین شورای عالی بورس انجام می‌شود تاکید کرد که این مسئله منجر به پویایی هرچه بیشتر بازار سرمایه نیز خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بر عدم دخالت دولتی در قیمت‌گذاری کالاهای بورس اشاره کرد و افزود: البته دولت نقش نظارتی خود بر بازار سرمایه و تمامی بازارها برای جلوگیری از فساد را کنار نخواهد گذاشت.

وی در مورد فروش سهام فولادی ها و پالایشی نیز گفت: تمامی قیمت گذاری این کالا و محصولات خارج از دخالت دولت انجام شد و نوسانات موجود در بازار را نباید از چشمان دولت دید.

سهم ۹۵ هزار میلیاردی واگذاری شرکت‌های دولتی برای تامین بودجه

وزیر اقتصاد همچنین درباره شایعات مبنی بر تامین بودجه کشور از محل بازار بورس نیز تاکید کرد: دولت هیچگاه به دنبال دستکاری بورس برای تامین بودجه نبوده و این مسئله ریشه در واقعیت ندارد.

دژپسند همچنین گفت: اما بخشی از بودجه سال آینده دولت باید از محل واگذاری شرکت های دولتی تامین شود که دولت به جای فروش آزاد به دنبال فروش این شرکت ها در بازار بورس است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان از بودجه سال ۱۴۰۰ باید از محل واگذاری شرکت های دولتی تامین شود افزود: قیمت گذاری شرکت های دولتی نیز بر اساس ضوابط و تصمیمات شورای عالی بورس انجام می شود.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه واگذاری شرکت های دولتی در بورس لزوما به صورت شناور نیست و ممکن است به صورت بلوکی باشد، گفت: واگذاری بلوکی شرکت‌ها در بازار سرمایه هم برای تقویت بورس موثر است و هم از ایجاد برخی رانت در تملک این شرکت ها جلوگیری خواهد کرد به علاوه اینکه مسبب رشد بورس نیز هست.

روشن شدن چراغ ورود برنج مازندران به بورس کالا

وزیر امور اقتصادی و دارایی در جریان سفر خود به آمل از پایانه بین المللی برنج کشور بازدید و ظرفیت های این مجموعه برای ورود به بورس را از نزدیک ارزیابی کرد و گفت که پرونده برنج مازندران برای عرضه در بورس کالا در دست بررسی است ولی نیازمند کار همه جانبه برای تطبیق با شرایط بازار سرمایه است.

دژپسند در جمع خبرنگاران افزود: وزارت اقتصاد با ورود برنج به بازار بورس موافق است و از آن حمایت می کند ، اما این موضوع نیازمند بررسی دقیق و کار کارشناسی است که روند آن آغاز شده و اکنون در حال بررسی همه جانبه است.

وی گفت: خوشبختانه بررسی های اولیه صورت گرفته و حتی کارشناسان بورس نیز از پایانه بین المللی صادرات برنج آمل بازدید کردندکه رضایت آنها را نیز در پی داشت.

وزیر اقتصاد ورود برنج به بازار بورس را نیازمند طی مراحل متعدد و همچنین در نظر گرفتن متغیرهای مهم دانست و گفت : در مرحله نخست باید جهاد کشاورزی به این موضوع ورود کند.

وی با بیان اینکه بورس کالا دارای ویژگی هایی است که باید محصول برنج خود را با آن سازگار کند، افزود: یکی از این مباحث کیفیت است که سازمان جهادکشاورزی باید در این مورد ورود کند تا برنج مورد نیاز با کیفیت مورد نظر مطابق با استانداردهای لازم بورس تامین شود.

دژپسند همچنین میزان توزیع را یکی از دغدغه ها و الزامات ورود برنج به بازار بورس دانست و گفت : تولید و عرضه برنج باید به استاندارد ثابتی برسد و این تعهد داده شود که میزان عرضه برنج نوسان نخواهد داشت.

وی تعهد تولید و عرضه برنج در بازار بورس را یکی از مهم ترین دغدغه کارشناسان این بازار برشمرد و افزود : لازم است پایانه صادراتی برنج مازندران مقدار مستمر و ثابتی را برای عرضه برنج پیش بینی کند تا در آینده به جایگاه خود در بازار بورس و همچنین سرمایه گذاران آسیب نزند.

وزیر اقتصاد یکی دیگر از الزامات ورود برنج مازندران به بازار سرمایه و همچنین جلوگیری از واردات برنج را تولید متنوع آن دانست و اظهار داشت : برنج کشور به خصوص مازندران به دلیل تقریبا تک محصولی و کیفیت مرغوب قیمتی بسیار بالا دارد که فقط در سبد قشر خاصی قرار می گیرد. لازم است کشاورزان اقشار دیگری را نیز در نظر بگیرند و برای جلوگیری از واردات برنج محصولات خود را متنوع کنند تا بر سر سفره طیف گسترده ای از مصرف کنندگان قرار بگیرد.

دژپسند تاکید کرد : زیرساخت های خوبی برای صادرات و همچنین ورود برنج مازندران به بورس بویژه از طریق پایانه صادراتی برنج آمل مهیا شده است که امیدواریم در کوتاه مدت این زیرساخت ها با تمام ظرفیت استفاده شود.

مازندران با داشتن ۲۳۰ هزار هکتار زمین شالیزاری ، سالانه بیش از یک میلیون تن برنج سفید تولید و وارد بازار می کند . این میزان بیش از ۴۰ درصد نیاز کشور به برنج را تشکیل می دهد.

آغاز عملیات اجرایی احداث کارخانه خوراک دام و طیور

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در روز شنبه هفته جاری از بخش‌های مختلف شرکت صنعتی بهپاک بهشهر بازدید کرد و با حضور وی روند ساخت کارخانه تولید خوراک دام و طیور در این مجموعه آغاز شد.

همچنین در جریان این سفر تفاهمنامه سرمایه گذاری ساخت کارخانه تصفیه روغن و تولید روغن خوراکی در مجموعه بهپاک بهشهر با صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها امضاء شد. طبق این تفاهم نامه قرار است حدود ۶۰ درصد از سرمایه نیاز این طرح را صندوق تامین کند و بقیه از محل اعتبارات داخلی شرکت تامین شود.

دژپسند در حاشیه این بازدید که با هدف بررسی مشکلات و رفع موانع تولید این شرکت صورت گرفت به خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان بهشهر از نرخ بالای بیکاری رنج می برد و بهپاک به عنوان یک شرکت خوش برند در عرصه تولید با قدمت بیش از نیم قرن می تواند پشتوانه مهمی برای اشتغال زایی و رونق و جهش تولید باشد.

وی افزود : ساخت کارخانه تصفیه روغن و تولید روغن خوراکی و همچنین کارخانه خوراک دام و طیور در مجموعه بهپاک گام بزرگی است که علاوه بر اشتغال زایی، به تولید درون زا و پایداری در این بخش کمک می کند.

دژپسند گفت که بر اساس وعده مدیران بهپاک کارخانه تصفیه روغن و تولید روغن خوراکی در این مجموعه از ۱۵ بهمن امسال آغاز می شود و تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود که برای ساخت کارخانه تصفیه روغن ۶ هزار میلیارد ریال در این مجموعه صنعتی سرمایه گذاری و برای ۲۰۰ نفر هم به صورت شغل ایجاد می شود.

طرح‌های تولیدی دارای توجیه اقتصادی مورد حمایت دولت است

وزیر اقتصاد حمایت از طرح های تولیدی دارای توجیه اقتصادی و دانش بنیان را اولویت سیاست های اقتصادی دولت معرفی و بر ضرورت تکمیل زنجیره های تولید در کشور تاکید کرد.

وی گفت: شرکت بهپاک بهشهر در زنجیره صنعت غذایی کشور نقش مهمی دارد و انتظار است تا با توسعه حلقه‌های زنجیره ، نقش موثرتری ایفا و تولیدات بهتری به مردم ارائه کند تا در نهایت ارزش افزوده بیشتری در این فرایند ایجاد شود.

دژپسند با اشاره به مشکلاتی که صنایع کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند ، اظهار داشت : اقتضای وضعیت کنونی و برون رفت از آن ایجاب می کند با توسعه سرمایه گذاری هدفمند برای تحقق جهش تولید گام برداریم چرا که اینگونه سرمایه گذاری بخش قابل توجهی از واردات کشور را کاهش می دهد و می تواند در بسیاری از زمینه ها ما را از واردات بی نیاز کند.

طبق اعلام مدیران شرکت صنعتی بهپاک ، برای ساخت کارخانه تولید خوراک دام و طیور که امروز با حضور وزیر اقتصاد شروع شد ، ۲۰۰ میلیارد ریالی از اعتبارات داخلی شرکت هزینه می شود. قرار است این مجموعه که اشتغال آفرینی برای ۸۰ نفر در آن پیش بینی شده تا پایان شهریور ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

شرکت صنعتی بهپاک سال ۴۷ فعالیتش را با سرمایه اولیه ۲۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در قالب چهار هزار و ۲۵۰ سهم به عنوان شرکت سهامی خاص شروع کرد . این شرکت سال ۷۳ تبدیل به سهامی عام شد و سال ۷۴ هم قدم در بورس اوراق بهادار تهران گذاشت. سال ۱۳۸۸ به دلیل عدم احراز معیارهای حضور که عمدتا به دلیل زیاندهی بود ، سهام شرکت از فهرست شرکت های پذیرفته شده در بورس حذف شد ولی سال ۹۲ پس از پشت سر گذاشتن مشکلات بار دیگر به بورس برگشت و نماد آن سال ۹۳ در بازار توافقی فرابورس گشایش یافت و مورد معامله قرار گرفت.

عرضه اولیه شرکت صنعتی بهپاک بهشهر اواخر سال ۹۵ در بازار دوم فرابورس انجام شد و همچنان در همین بازار فعالیت دارد. این شرکت طبق اساسنامه در زمینه " تاسیس و بهره برداری از کارخانجات پنبه پاک کنی، روغنکشی و پروتئین گیاهی و کارخانجات دیگر و همچنین کارهای تولیدی، بازرگانی، سرمایه گذاری، صادرات، واردات و انجام هرگونه عملیات و معاملاتی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مرتبط با موضوع شرکت می باشد " ، فعالیت دارد.

بهپاک در حال حاضر روغن خام از سویا و کلزا ، انواع کنجاله دانه های روغنی ، پروتئین و آرد سویا ، پروتئین صنعت و لسیتین تولید می کند.

استان مازندران با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد از سطح زراعی کشور، با تولید ظرفیت ۷۲ نوع از تولیدات محصولات کشاورزی به مقدار هفت میلیون تن ،حدود ۱۱درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

طبق آمارها نزدیک به ۱۹.۵ درصد اشتغال مازندران و حدود ۲۷ درصد تولید ناخالص داخلی استان مازندران مربوط به بخش کشاورزی است. همچنین ارزش افزوده بخش کشاورزی در مازندران حدود ۲۱.۷ درصد است که به مراتب بالاتر از میانگین ۸ درصد کشوری است.

در سال های اخیر با توسعه سرمایه گذاری صنعتی در مازندران حدود ۲ درصد اشتغال حوزه صنعت استان افزایش یافت و از ۲۴.۷ درصد سال ۹۲ به حدود ۲۸ درصد رسید و با بهره‌برداری طرح های در دست اجرا پیش بینی می شود که سهم اشتغال صنعت در مازندران به حدود ۳۰ درصد برسد.
بر اساس آمار رسمی در هفت سال گذشته در استان مازندران یکهزار و ۴۳۱ طرح تولیدی و صنعتی با سرمایه گذازی ۵۲ هزار میلیارد ریالی و اشتغال ۲۸ هزار نفری به بهره برداری رسید و با طرح های در دست اجرا که تا پایان سال افتتاح می شوند، حجم سرمایه گذاری حوزه صنعتی مازندران به حدود ۵۴ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۳۰ هزار نفری می رسد.
بر اساس این آمار در دولت اول تدبیر و امید از شهریور ماه سال ۹۲ تا اسفند ماه ۹۶ حدود ۱۹ هزار و ۲۰۰ پروانه بهره برداری با اشتغال ۳۰۳ هزار نفری و سرمایه گذاری ۷۵ هزار میلیارد تومانی به بهره برداری رسید.
هم اکنون استان مازندران ۲ هزار و ۵۹۶ واحد صنعتی با سرمایه گذاری به روز حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی و اشتغال ۶۰ هزار نفری دارد. طبق آمار نیمی از واحدهای صنعتی و بیش از ۵۵ درصد سرمایه گذاری صنعتی و ۵۰ درصد اشتغال این حوزه در دولت کنونی محقق شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار