کد خبر: ۹۳۳۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷ 18 January 2021

روش هوایی مسافرت امروزه مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است و دلیل این امر سادگی و صرفه جویی در زمان است. اما برای اینکه بتوانید سفری دلچسب داشته باشید بهتر است قبل از سفر با مواردی آشنا شوید. قبل از خرید بلیط هواپیما باید بدانید که چه بلیط هایی ارزش خرید دارند و ویژگی هر یک از بلیط ها چیست. یا چگونه می توان بلیط خریداری شده را کنسل کرد؟ همچنین اطلاع داشتن از بهترین مراکز خرید بلیط هواپیما و تهیه بلیط از این مراکز اطمینان کامل به شما خواهد داد که در صورت بروز هرگونه مشکل بتوانید از طریق سایت مبدا، کلیه مشکلات را مطرح و رفع کنید. پس برای خرید بهتر است که مراکز معتبر در این زمینه را انتخاب کرده باشید تا دچار هیچ گونه مشکلی نشوید. لازم به ذکر است که بلیط ها در حالت کلی به دو نوع چارتر و سیستمی دسته بندی می شوند که این دو نوع بلیط از نظر ویژگی هایی با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه توضیحات کامل تری در رابطه با قوانین استرداد بلیط هواپیما و بهترین انواع بلیط ها ارائه کرده ایم:

قوانین استرداد بلیط هواپیما چیست؟

استرداد بلیط هواپیما یکی از مواردی است که در مواقع خاص ممکن است به آن نیاز پیدا کنید. استرداد بلیط هواپیما قوانین خاص خود را دارد و در تمامی مواقع امکان کنسلی  برایتان وجود نخواهد داشت و حتما باید در چارچوب قوانین عمل کنید. برای هر فردی ممکن است پیش آید که مس از برنامه ریزی های بسیار و خرید بلیط هواپیما و هماهنگ سازی امورات یک اتفاق ناگهانی افتاده و وی مجبور به لغو سفر شود. در صورتی که از روزها قبل تصمیم به استرداد بلیط گرفته باشید کار ساده ای پیش رو خواهید داشت و می توانید در کوتاه ترین زمان و با پرداخت کمترین جریمه بلیط هواپیما خود را استرداد نمایید اما در صورت نزدیک بودن به موعد سفر میزان جریمه نیز افزایش پیدا خواهد کرد و در برخی مواقع حتی امکان کنسلی وجود نخواهد داشت. قانون کنسلی برای بلیط های چارتر متفاوت است و این فرد چارتر کننده است که باید درخواست استرداد را بپذیرد و اینگونه بلیط ها ممکن است حتی امکان کنسلی نیز نداشته باشند. 

چگونه بلیط خود را کنسل کنیم؟

برای کنسل کردن بلیط هواپیما ابتدا باید مشخص کنید که از چه روشی برای خرید بلیط پرواز اقدام کرده اید؟ در صورتی که مرکز خرید شما یکی از آژانس های مسافرتی سطح شهر است برای کنسلی نیز باید به آن مرکز مراجعه کنید اما در صورتی که از طریق وب سایت های اینترنتی معتبر نسبت به خرید بلیط اقدام کرده باشید کار ساده تری پیش رو خواهید داشت. با ورود به بخش کاربری خود می توانید بلیط های خریداری شده تان را مشاهده نمایید. در این صفحه آیکونی به نام کنسل در برابر بلیط مشاهده می شود که با کلیک کردن بر روی آن میزان جریمه و همچنین امکان استرداد و یا عدم امکان آن به شما اعلام می شود. پس از بررسی این موارد تصمیم گیری با شما خواهد بود و می توانید بلیط هواپیما خود را در کوتاه ترین زمان ممکن کنسل کنید. 

قوانین استرداد بلیط هواپیما چیست

استرداد بلیط هواپیما سیستمی

بلیط های هواپیما در ۳ کلاس پروازی اکونومی، بیزینس و فرست کلاس ارائه می شوند و فرست کلاس به دلیل هزینه بالایی که دارد کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اما در حالت کلی بلیط ها دو نوع چارتر و سیستمی هستند. بلیط های سیستمی همان بلیط های معمولی پرواز بوده و بلیط های چارتر به نوعی از بلیط ها گفته می شود که توسط شرکت چارتر کننده به صورت عمده خریداری شده و تکی به فروش می رسند. بلیط های سیستمی را می توانید بدون هیچ گونه مشکل خاصی کنسل کرده و میزان جریمه آن را پرداخت کنید. با نزدیک تر شدن به موعد سفر به میزان جریمه شما برای کنسلی بلیط افزوده خواهد شد اما چنانچه سریعا نسبت به استرداد بلیط هواپیما اقدام کرده باشید با پرداخت جریمه ای جزئی بلیط را کنسل خواهید کرد. 

استرداد بلیط هواپیما چارتر

همانطور که در بخش قبل نیز به آن اشاره شد بلیط های چارتر توسط شرکت چارتر کننده از شرکت هواپیمایی خریداری می شوند و حتی قیمت این بلیط ها نیز به صورت اختصاصی توسط چارترکننده مشخص خواهد شد. قوانین استرداد بلیط چارتر با بلیط های معمولی متفاوت است و این شرکت چارتر کننده است که این قانون را وضع می کند. بلیط های چارتر ارزان قیمت در روزهای پایانی مانده به موعد سفر ارائه می شوند و اغلب امکان کنسلی برای این بلیط ها وجود نخواهد داشت. اما چنانچه از قبل بلیط چارتر خریداری کرده و چند روز مانده به موعد پرواز پشیمان شده باشید می توانید بلیط خود را پس از کسر مبلغ خاصی استرداد نمایید.

قوانین استرداد بلیط هواپیما چیست

قانون لغو پرواز از طرف شرکت

بسیاری این سوال را دارند که اگر پرواز ما از طرف شرکت به دلایل مختلفی همچون برودت هوا و... لغو شود تکلیف چیست؟ در این  صورت نیز تغییری به حال نخواهد کرد و باید به بخش پنل کاربری خود مراجعه نموده و درخواست استرداد وجه را ثبت نمایید. در این مواقع عین مبلغ به حسابتان واریز خواهد شد. توجه داشته باشید که سایت های مختلف قوانین متفاوتی خواهند داشت به گونه ای که در برخی از سایت ها برای دریافت هزینه بلیط باید عکس بلیط مهر شده خود را به شرکت ایمیل کرده و شماره کارت خود را برای واریز کجه اعلام نمایید.

قوانین استرداد بلیط برای کلاس های پروازی

کلاس های پروازی مختلف شرایط متفاوتی برای استرداد بلیط هواپیما دارند و حتما باید قبل از خرید بلیط هواپیما به آن توجه داشته باشید. در صورتی که بلیط هواپیما خود را از دلتابان خریداری کرده باشید کارشناسان این شرکت کلیه راهنمایی های مورد نیاز را برایتان ارائه خواهند کرد. قوانین استرداد برای پرواز های مختلف به شرح زیر است:

کنسلی بلیط کلاس نرخی v

برای کنسل کردن بلیط های با کلاسv قبل از ساعت ۱۲ ظهر یک روز مانده به موعد پرواز، ۲۰ درصد از کل مبلغ بلیط جریمه خواهید شد اما در صورتی که درخواست کنسلی برای بعد از ساعت ۱۲ ثبت شده باشد این درصد به ۴۰ درصد خواهد رسید. اغلب بلیط های هواپیما این شرایط را برای کنسلی دارند اما تعداد اندکی از بلیط ها شرایط متفاوتی خواهند داشت. 

کنسلی بلیط کلاس نرخی Q

در صورتی که تمایل به کنسل کردن بلیط با کلاس نرخی Q داشته باشید مبلغ جریمه شما بیشتر خواهد بود. از زمان خرید بلیط تا ساعت ۱۲ ظهر یک روز مانده به موعد پرواز ۳۰ درصد از مبلغ کل بلیط جریمه خواهید شد اما در صورتی که از ساعت ۱۲بگذرد ۶۰ درصد هزینه بلیط متضرر می شود.

کنسلی بلیط کلاس نرخی N

در این نوع بلیط ها مسافر حق کنسلی بلیط هواپیما را نداشته و هیچگونه هزینه ای عودت داده نخواهد شد. به همین دلیل در خرید اینگونه بلیط ها به موارد مختلفی توجه داشته باشید.

قوانین استرداد بلیط هواپیما چیست

شرایط کنسلی بلیط هواپیما خارجی

در صورتی که می خواهید بلیط هواپیما خارجی خود را استرداد نمایید قوانین متفاوتی پیش رو خواهید داشت. چنانچه تنها یک بلیط برای رفت خریداری کرده باشید می توانید قبل از ۲۴ ساعت مانده به موعد پرواز نسبت به کنسل کردن آن اقدام نمایید اما به دلیل اینکه پرواز های رفت و برگشت هزینه پایین تری دارند اغلب مردم برای سفر خود این بلیط ها را رزرو می کنند. در صورتی که رزرو رفت خود را استفاده کرده و تمایل به کنسلی بلیط برگشت خود دارید می توانید درخواست خود را قبل از ۲۴ ساعت مانده به موعد سفر ثبت کنید. توجه داشته باشید که در این صورت بلیط رفت شما با بالاترین میزان قیمت کابین محاسبه شده و بقیه مبلغ به حسابتان واریز خواهد شد.

نحوه پرداخت مبلغ استرداد شده

بسیاری این سوال را دارند که در صورت کنسل کردن بلیط هواپیما چه موقع مبلغ به حسابمان واریز شده و چگونه به دستمان می رسد؟ در پاسخ باید گفت: در برخی سایت ها امکان اضافه شدن مبلغ به اعتبار حساب کاربری شما وجود خواهد داشت و در این صورت می توانید در تایم دیگری نسبت به خرید بلیط هواپیما و یا رزرو تور اقدام کنید. اما امکان واریز وجه به حساب بانکی شما نیز وجود خواهد داشت و در کمتر از ۷۲ ساعت می توانید آن را دریافت کنید. 

قوانین استرداد بلیط هواپیما چیست

نکات دانستنی از قوانین استرداد بلیط هواپیما

در نظر گرفتن مواردی از جمله موارد ضروری است که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-    حتما باید نام و نام خانوادگی فرد دقیقا مطابق با گذرنامه وارد شود و در غیر اینصورت ممکن است مشکلاتی برایتان پیش آید. افرادی که دارای دو گذرنامه داخلی و خارجی هستند ابتدا باید نام و نام خانوادگی درج شده در گذرنامه داخلی را درج کرده و سپس اطلاعات گذرنامه خارجی را وارد کنند.

-    مبلغ بلیط استرداد شده تنها به کارتی واریز خواهد شد که پرداخت از آن صورت گرفته است.

-    چنانچه پرواز شما بیش از ۴ ساعت تاخیر داشته باشد در آن پرواز ۳۰ درصد تخفیف خرید بلیط دریافت خواهید کرد که می توانید به سهولت از آن استفاده کنید.

-    گذرنامه فرد متقاضی از زمان آغاز سفر باید ۶ ماه اعتبار داشته باشد.

-    در هنگام خرید بلیط هواپیما حتما به محدودیت ویزای خود دقت داشته باشید چرا که در صورت دیرکرد مشکلات متعددی برایتان به وجود خواهد آمد.

-    در صورتی که بلیط رفت از ایرلاین های ایرانی خریداری شده و بلیط برگشت متعلق به شرکت هواپیمایی دیگری باشد در این صورت باید هردو بلیط را در هنگام سوار شدن به هواپیما ارایه کنید و توجه داشته باشید که قوانین استرداد بلیط هواپیما برای آنها متفاوت خواهد بود. 

-    برای خرید بلیط هواپیما حتما باید مرکز معتبر را انتخاب کنید چرا که در این صورت به راحتی می توانید بلیط خود را مدیریت کرده و نسبت به استرداد بلیط اقدام نمایید. 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار