مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم:
نیروگاه حرارتی در قم یکی از دغدغه‌های مهم و جدی محسوب می‌شود که براساس مطالعات صورت گرفته این نیروگاه به عنوان منبع ثابت آلودگی بیشترین تاثیرگذاری را در آلایندگی هوای قم دارد که می‌توان علت اصلی آن را مصرف بالای سوخت و فعالیت دائم آن عنوان کرد.
کد خبر: ۹۳۲۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۴ 16 January 2021

به گزارش تابناک قم، سیدرضا موسوی مشکینی در نشست خبری که در تالار جلسات اداره کل محیط زیست استان قم، برگزار شد، با اشاره به آغاز هفته هوای پاک اظهار کرد: براساس آمار‌های موجود و براساس پایش‌های انجام شده شمار ۵۰ تا ۶۰ واحد صنایع آلاینده در استان قم وجود دارد که هرکدام از واحد‌ها باید براساس شیوه نامه‌ای که ابلاغ شده نسبت به برطرف کردن مشکلات زیست محیطی اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به یکی از دغدغه‌های مهم اداره کل محیط‌زیست استان قم بیان کرد: نیروگاه حرارتی در قم یکی از دغدغه‌های مهم و جدی محسوب می‌شود که براساس مطالعات صورت گرفته این نیروگاه به عنوان منبع ثابت آلودگی بیشترین تاثیرگذاری را در آلایندگی هوای قم دارد که می‌توان علت اصلی آن را مصرف بالای سوخت و فعالیت دائم آن عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با تاکید براینکه نیروگاه قم از سوخت مازوت تغذیه نمی‌شود، تصریح کرد: این نیروگاه از سوخت گاز و گازوئیل استفاده می‌کند و در این راستا تلاش می‌کنیم تا سوخت این نیروگاه فقط با استفاده دائم از گاز باشد.

وی با بیان اینکه سال گذشته به همراه استاندار قم این مسئله مورد پیگیری قرار گرفت، تصریح کرد: در حال حاضر توانسته ایم با پیگیری‌های مستمر سهمیه استفاده از دو میلیون مترمکعب گاز را دریافت کنیم.

موسوی‌مشکینی با تاکید برنادرست بودن جانمایی این نیروگاه عنوان کرد: انتظار می‌رود در موضوع جانمایی واحد‌های بزرگ و شهرک‌های صنعتی در استان قم موضوع آمایش سرزمین مورد توجه قرار بگیرد تا شاهد مشکلات نباشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از آلودگی هوا در استان قم گفت: در دوسال اخیر یک محدوده به عنوان مدیریت پسماند قم پیش بینی شده است که به زودی با مشارکت بخش خصوصی مدیریت ویژه پسماند‌های استان قم را انجام می‌دهد و این اقدام را می‌توان از گام‌های موثر در کاهش آلودگی هوا عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم به روز‌های سالم و ناسالم در سال گذشته و امسال اشاره و تصریح کرد: درسال ۹۸ روز‌های ناسالم و خطرناک در استان قم نداشتیم، اما امسال یک روز ناسالم و خطرناک را پشت سرگذاشتیم.

وی با تأکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های محیط‌زیست در استان قم تغییر الگوی زندگی از خودرومحوری به سمت زندگی زیست محورانه است بیان کرد: با توجه به اینکه برنامه ریزی‌های شهری با این موضوع مغایرت دارد جای نگرانی وجود دارد که هرچه بزرگراه بسازیم عطش استفاده برای خودرو‌های شخصی بیشتر می‌شود که در این راستا امیدواریم مسوولان برنامه ریزی در حمل و نقل عمومی به ترویج فرهنگ دوچرخه سواری توجه جدی داشته باشند.

موسوی‌مشکینی در ادامه از اعمال تخیف ویژه معاینه فنی خودرو‌ها برای تمام ناوگان‌های بخش خصوصی براساس برنامه مدیریت شهری قم خبر داد و عنوان کرد:، اما این موضوع در سال جاری محقق نشد و تنها تخفیف ۱۰ هزار تومانی تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها از ۲۹ دی تا ۲۲ بهمن عملیاتی شده است.

وی برضرورت اقدامات لازم در اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم در توسعه استان تاکید کرد و گفت: باید به دنبال برنامه‌ای باشیم تا با اجرای آن بتوانیم استان قم را زمستان آلوده و تابستان پر از گردوغبار حفاظت کرده و مشکلات موجود را برطرف کنیم.

موسوی مشکینی با اشاره به آماری از وضعیت آلودگی هوای قم بیان کرد: از ابتدای سال ۹۹ تا ۲۰ دی‌ماه تعداد روز‌های پاک و سالم ۲۲۵ روز و این میزان در مدت مشابه در سال گذشته ۲۱۱ روز بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار