کد خبر: ۹۳۲۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵ 14 January 2021

به گزارش «تابناک البرز» قطعی برق این روزها به یکی از اصل ترین مشکلات در کشور تبدیل شده، مشکلاتی که به خصوص در بخش تولید به شکل پیچیده‌ای در حال نشان دادن تبعات خود است.

استان البرز یکی از استان‌های صنعتی کشور است  و فعالان اقتصادی زیادی در این استان در سطح شهرکهای صنعتی و خارج از آن  به امر تولید و اشتغال مشغول هستند.

نقش آفرینی بخش صنعت در البرز در حالی انجام می‌شود که این بخش به خصوص طی سال‌های گذشته با مشکلات بسیاری از نوسان قیمت ارز گرفته تا نبود مواد اولیه و هزاران مشکل دیگر مواجه شده است.

در روزهای گذشته با اعمال قطعی برق بدون هماهنگی و اطلاع رسانی، معضل دیگری به مشکلات متعدد گربانگیر صنعتگران البرزی افزوده شده و این موضوع سبب ایجاد خسارت‌های فراوانی به بخش صنعت کشور شده است.

طبق قانون بهبود مستمر فضای کسب وکار، قطع برق بخش صنعت باید راهکار آخر باشد و تصویب این قانون حق اعلام خسارت برای بخش صنعت ایجاد را مهیا می کند.

کاهش تولید و ایجاد خسارت با قطعی بدون اطلاع برق

ناهید مینایی یکی از صنعتگران استان البرز با بیان اینکه قطعی برق سبب شده تا تولید کاهش پیدا کند، اظهار داشت: با قطعی برق بسیاری از صنایع با کاهش تولید و ایجاد خسارت در دستگاه‌ها مواجه می‌شوند.

وی افزود: خسارت 100 درصدی قطعی برق به هیچ عنوان قابل جبران نیست.

مینایی با بیان اینکه روز گذشته به مدت نیم ساعت برق قطع شد، اظهار داشت: هر دقیقه قطعی برق برای یک صنعتگر و واحد تولیدی خسارات جبران ناپذیری به همراه دارد.

قطعی برق دو ساعته به میزان 5 ساعت برای صنعتگر خسارت دارد

رضا پاینده دیگر صنعتگر البرزی با بیان اینکه امروز 2 ساعت قطعی برق داشتیم، اظهار داشت: این 2 ساعت به اندازه پنج ساعت خسارت به روی تولید و نیروی کار ما تاثیر گذاشته است.

وی افزود: از سوی دیگر یکی از قطعات تجهیزات ما نیز بر اثر همین قطعی خراب شده و دیگر کار نمی‌کند، این در حالی است که این قطعه دیگر وارد کشور نمی‌شود و با این شرایط پیدا کردن آن بسیار سخت و شاید هم غیر ممکن باشد.

پاینده  با بیان اینکه قطعی ناگهانی برق به  تولید کننده هزینه‌های زیادی وارد می‌کند ، تصریح کرد: یکی از تبعات قطعی برق در بخش صنعت بیکاری و کاهش تولید است.

وی با بیان اینکه ضرر و زیان توقف تولید به هیچ عنوان قابل برگشت نیست ، ادامه داد: زمان وصل برق زمان زیادی برای برگشت دستگاه به حالت تولید نیاز است که این مدت زمان همه جزو ساعاتی است که امکان تولید از صنعتگر گرفته می‌شود.

قطعی برق بلای جان تولید کنندگان شده است

ابراهیم جمالو با  انتقاد شدید از روند قطعی برق واحدهای تولیدی و صنعتی در این استان، گفت:  قطعی‌هایبدون هماهنگی با صنعتگران سبب شده تا دستگاهها  و خطوط تولید دچار اتصالی شوند و باید دید چه کسی پاسخگوی این خسارت‌ها است.

وی افزود: قطعی برق روز گذشته سبب شده تا 10 ساعت از 24 زمان تولید را از دست بدهیم، آیا به راستی مسئولان و مدیریت برق استان نمی@دانند که این قطعی ها چه بلایی بر سر تولید آورده است؟

وی ادامه داد: وضعیت تولید به خصوص در سال های اخیر اسفناک است و این بار قطعی برق به آن افزوده شده، تولید به خودی خود در حال ورشکستگی است حال راه این ورشکستگی با قطعی‌های گسترده برق هموارتر شده است.

جمال لو گفت: تولید کنندهگان سربار دولت نیستند، بلکه به عنوان رکن اساسی در توسعه و پیشرفت این کشور هستند ضایعات تولید با قطعی برق بسیار بالا رفته است و به راستی که خسته شدیم.

مهرداد تنباکوچی مقدم از صنعتگران استان البرز در حوزه تولید نان صنعتی با بیان اینکه اعلام ساعت قطعی برق حداقل انتظار از متولیان امر است ، اظهار داشت: متاسفانه قطعی بدون اطلاع رسانی به بخش صنعت تبعات جبران ناپذیری به همراه دارد.

وی با بیان اینکه نا امن شدن فضای تولید از تبعات قطعی برق است، افزود : در قطعی اخیر برق متاسفانه خسارت‌های زیادی به واحد تولیدی نان صنعتی ما وارد شد.

مقدم با بیان اینکه تبعات قطعی برق سبب ایجاد ضایعات و خراب شدن محصولات و خمیر نان شد ،تصریح کرد: در صورت ادامه این روند باید فکری به حال تولید کرد، تولید به اندازه خود مشکل دارد که قطعی برق به مشکلات متعدد آن افزوده شد.

وی با بیان اینکه ضرر و زیان ناشی از قطع برق واحد‌های تولیدی و صنعتی بسیار هنگفت است و تولیدکنندگان را با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو کرده که عمده‌ترین آن افزایش هزینه‌های تولید است،تصریح کرد: واحد‌های تولیدی هزینه‌های مختلفی از جمله حقوق و دستمزد کارگران، هزینه‌های مالیاتی و تأمین اجتماعی را پرداخت می‌کنند و در زمان قطعی برق این هزینه‌ها متوقف نمی‌شوند و تولیدکنندگان مجبورند با پایان هر ماه هزینه‌های جاری را پرداخت کنند.

پاسخ مدیر عامل برق منطقه ای البرز به قطعی برق صنعتگران

بهنام بیات در مورد علت خاموشی‌های اخیر در استان‌های مختلف کشور از جمله البرز اظهار داشت: بخش‌های نیروگاهی کشور به ویژه نیروگاه‌های شمال ایران با کمبود سوخت گاز مواجه شده اند و این مهم تاثیر زیادی در کاهش تولید برق در این نیروگاه‌ها داشته است.

وی با بیان اینکه از طرفی به دلیل تاثیرات زیست محیطی و همچنین بالا رفتن سطح آلودگی هوا در  کلان‌شهرها استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها ممنوع اعلام شده است، گفت: به همین دلیل نیروگاه‌هایی مانند منتظر قائم شهرستان فردیس با ذخیره سوخت مازوت 150 هزار لیتر امکان استفاده از این ظرفیت در جهت تولید برق را ندارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان البرز با اشاره به وجود یک میلیون و 400 هزار مشترک مسکونی، تجاری ، صنعتی و اداری در این استان، تصریح کرد: در روز بیست و سوم دیماه سال جاری بیش از 17.5 درصد از این مشترکین با قطعی برق حداکثر دو ساعت مواجه شدند.

وی با اشاره به تدابیر اندیشیده در راستای کنترل پیک مصرف و کاهش مصرف برق در بخش‌های مختلف از جمله صنعتی و خانگی افزود: خوشبختانه به دنبال اعمال این تصمیمات در روز بیست و چهارم دیماه در استان البرز تنها 5.5 درصد از مشترکین برق استان، گرفتار خاموشی چند ساعتی شدند.

بیات در بخش دیگری ضمن تاکید بر اینکه در دیماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل مصرف برق توسط مشترکین استان بیش از 5.5 درصد رشد داشته است، عنوان کرد: بخش اعظم این مصرف به بخش صنعت  استان باز می گردد.

وی با ذکر این نکته که از روش‌هایی مانند خاموشی روشنایی معابر اصلی برای جبران کسری برق کشور استفاده شده است ، گفت : واحدهای صنعتی به منظور جلوگیری از تاثیر خاموشی ها بر روند تولید می‌توانند از روش‌هایی مانند مراجعه به پورتال اطلاع رسانی شرکت توزیع نیروی برق استان و یا کسب آگهی از طریق صداوسیما از زمان اعمال خاموشی‌ها مطلع شوند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان البرز تاکید کرد: کارخانه‌های تولیدی و صنعتی استان می‌توانند در زمان اعمال خاموشی‌ها برنامه‌هایی مانند تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها و یا برگزاری دوره‌های آموزشی را پیش ببرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار