شهر دالاهو به عنوان شهر ملی ساخت تنبور ثبت و لوح آن روز دوشنبه ۲۲ دی ماه از سوی علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مقامات استان اعطا شد.
کد خبر: ۹۳۱۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹ 12 January 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،شهرستان دالاهو که با حدود ۳۶ هزار نفر جمعیت در ۱۰۰ کیلومتری غرب کرمانشاه قرار دارد، در اسناد تاریخی به عنوان یکی از خاستگاه های اصلی ساز تنبور در جهان مطرح است.

در این شهرستان افراد بسیاری به ساخت و نواختن ساز تنبور مشغول هستند و مردم محلی که غالبا از پیروان آیین اهل حق (یارسان) محسوب می شود، از این ساز در مراسم آیینی و مذهبی خود استفاده می کنند.

مراسم ثبت تنبور صبح امروز با حضور مونسان وزیر میراث فرهنگی، هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه، مجتبی بخشی پور نماینده مردم اسلام آباد و دالاهو و امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در کاخ نیاوران برگزار شد.

بازوند در این مراسم با اشاره به اینکه تنبور در این منطقه از کشور قدمتی ۶ هزار ساله دارد، تاکید کرد: تنبور در منطقه دالاهو جزو لاینفکی از آیین‌های شادی و عزاست و موسیقی تنبور در همه جا حضور دارد.

وی افزود: خانه تنبور با بیش از سه هزار مترمربع در بخش گهواره شهرستان دالاهو شکل گرفته است و تا قبل از کرونا جشنواره ‌های متعددی در سطح ملی در حوزه موسیقی تنبور برگزار شده است.

مدیر ارشد استان انتخاب دالاهو به عنوان شهر ملی ساخت تنبور را یک رویداد مهم خواند و تاکید کرد: از وزیر گردشگری و صنایع دستی، معاون صنایع دستی وزارت‌خانه، میراث فرهنگی استان، نماینده شهرستان اسلام آباد و دالاهو، فرماندار دالاهو و همه کارشناسان و عزیزانی که در این رویداد مهم نقش آفرینی کردند؛ صمیمانه تشکر می‌کنم.

بازوند همچنین با تقدیر از تلاش‌های گسترده دکتر مونسان در زمینه ثبت جهانی منظر طبیعی اورامانات؛ اظهار داشت: در قالب این پرونده بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از منطقه اورامانات ثبت جهانی می‌شود و این اتفاق به طور قطع یک اقدام ماندگار در دولت تدبیر و امید خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ساکنان منطقه اورامانات از برادران اهل تسنن هستند که با وطن دوستی و رشادت در طول هشت سال دفاع مقدس نگذاشتند یک وجب از خاک این مناطق به دست دشمن بیافتد. که جای تقدیر و سپاس دارد.

استاندار کرمانشاه با اشاره به ظرفیت های گردشگری این استان عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند کرمانشاه سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی است و وجود چهار هزار و ۲۰۰ آثار تاریخی و اسلامی برجسته استان، صنایع دستی و مناظر طبیعی کرمانشاه بیانگر بخشی از این چهره زیبای ایران اسلامی هستند.

بازوند ادامه داد: بیش از ۲۵ هزار هنرمند در حوزه صنایع دستی استان کرمانشاه مشغول به کار هستند. همچنین کرمانشاه ۲۸۸ کارگاه فعال صنایع دستی دارد که در آن‌ها حدود ۱۲ هزار نفر مشغول به کار هستند.

وی عنوان کرد: برادران اهل حق وطن دوستی و علاقه خودشان را به انقلاب اسلامی در همان ابتدای پیروزی انقلاب در محضر امام خمینی (ره) اعلام کردند. این عزیزان در دوران دفاع مقدس دارای یک تیپ مستقل بودند و حدود ۷۰۰ شهید تقدیم انقلاب کرده اند.

تلاشی ۲ ساله برای ثبت تنبور

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه نیز پس از پایان این مراسم به خبرنگار ایرنا، گفت: از ۲ سال قبل تلاش ها برای ثبت جهانی دالاهو به عنوان شهر ملی تبنور را آغاز کردیم.

امید قادری با بیان اینکه تیر ماه امسال کارشناسان میراث فرهنگی از طرح ثبت دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور دفاع کردند، گفت: آمار بالای کارگاه های تنبور فعال در استان، حمایت های مردمی، المان های شهری، نام گذاری خیابانی به نام تنبور در شهر، فعالیت خانه تنبور و برگزاری جشنواره های مختلف تنبورنوازی در دالاهو از جمله دلایل مهم ثبت این شهر به عنوان شهر ملی است.

به گفته وی، در شهر دالاهو حتی کارگاهی با قدمت ۷۰۰ سال کماکان به ساخت تنبور مشغول است.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه با بیان اینکه به سازندگان تنبور در دالاهو تسهیلات کم بهره اعطا خواهد شد، اعلام کرد: با موافقت استاندار کرمانشاه به زودی بازار دوم صنایع دستی دالاهو به منظور ارایه تنبور و صنایع دستی وابسته به آن در این شهر ایجاد خواهد شد.

قادری با بیان اینکه سال گذشته هرسین به عنوان شهر ملی گلیم ثبت شد، گفت: ثبت این شهر ملی گام موثری در راستای جذب گردشگر و رونق این صنعت در استان محسوب می شود.

برنامه ریزی کرمانشاه برای تبدیل به شهر خلاق موسیقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه نیز چندی پیش اعلام کرد که برای دستیابی به عنوان بین‌المللی شهر خلاق هنر و موسیقی، برنامه‌ریزی‌های اولیه انجام شده است.

بهرام فاضلی‌زاد به ایرنا گفت: به عنوان مثال کارهای اولیه برای ثبت تنبور به نام کرمانشاه انجام شده است و ما تنبور را فقط یک ساز نمی‌دانیم و اگر این ساز به نام کرمانشاه ثبت شود، بخشی از هویت‌مان را در فرهنگ اجتماعی و تاریخی کشور ثبت و در آن زمینه برای خود شناسنامه درست کرده‌ایم.

وی بر فعال شدن بخش هنری دانشکده هنر و معماری دانشگاه رازی تاکید کرد و افزود: اساتید برجسته‌ای در رشته‌های موسیقی، نقاشی و امور فرهنگی در استان وجود دارند که در دانشگاه رازی می‌توانند شاگردان زیادی را تربیت و تحویل جامعه و کشور دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان و همچنین اراده مدیران برای حمایت از این فعالیت‌های فرهنگی افزود: بخش مهمی از روند اجرایی شدن برنامه‌های فرهنگی بر عهده اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه‌های استان است که باید اقدامات لازم را انجام دهند و اجماعی صورت بگیرد تا در نهایت برای کرمانشاه امتیازی محسوب شود.

تنبور توسط ایران ثبت شود

با وجودی که تنبور در جهان به عنوان یک ساز کاملا ایرانی شناخته می شود، تاکنون این ساز در سازمان جهانی یونسکو به نام ایران به ثبت نرسیده است.

یک استاد و نوازنده پیشکسوت از ثبت ملی ساز تنبور به عنوان اقدامی برای «همدلی قوی میان اهالی فرهنگ» یاد کرد و خواستار ثبت آن در یونسکو به منظور معرفی موسیقی اصیل ایرانی به جهانیان شد.

«یحیی رعنایی» چندی پیش در آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «مقامات کهن تنبور» در فرهنگسرای سرو تهران اظهارداشت: امیدوارم با ثبت جهانی ساز تنبور بتوانیم این ساز را به جهان معرفی کرده و اثبات کنیم که این موسیقی متعلق به ایران است.

تنبور یکی از قدیمی‌ترین سازهای ایران است که جنبه عرفانی و مقامی دارد. این ساز از ۱۳ تا ۱۴ پرده تشکیل شده است و جنس کاسه و صفحه آن از چوب توت و دسته‌اش از چوب گردو ساخته می شود.

بر اساس یافته‌های باستان‌شناسان از جمله مجسمه تاریخی کشف شده در شوش، می‌توان ادعا کرد که این ساز قدمتی ۶ هزار ساله دارد.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار