کد خبر: ۹۳۱۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷ 11 January 2021
معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان همدان از راه اندازی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب همدان در ماه جاری خبر داد.

به گزارش تابناک همدان به نقل از روابط عمومی آبفا همدان، فرهاد بختیاری فر ضمن ارائه گزارشی از مجموعه اقدامات انجام شده در تصفیه خانه همدان، با اشاره به اینکه عملیات راه‌اندازی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب از آبان ماه سال‌جاری با نظارت شرکت مهندسی، مشاور مهاب قدس و شرکت ماشین سازی ویژه آغاز شد، گفت: فاز دوم این پروژه در دی ماه سال جاری با صرف ۱ میلیارد ریال اعتبار وارد مدار بهره برداری گردید.

وی ادامه داد:خوشبختانه عملیات ساخت مُدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب همدان با موفقیت به پایان رسید و با راه‌اندازی آن، ظرفیت تصفیه خانه این شهر افزایش یافت.

بختیاری فربا اذعان به اینکه این پروژه در حال حاضر با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال فعالیت است، اظهارداشت:با راه اندازی مدول اول تصفیه خانه فاضلاب همدان، ظرفیت بیولوژیکی دبی خروجی پساب این شهر به ۶۴۰ لیتر در ثانیه رسید.

وی افزود:همچنین راه اندازی مدول دوم این تصفیه خانه ظرفیت دبی خروجی فاضلاب را با ۶۴۰ لیتر در ثانیه افزایش، به ۱۲۸۰ لیتر در ثانیه رساند. 

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب همدان با بیان اینکه با راه اندازی دو مدول یاد شده جمعیت تحت پوشش این تصفیه خانه به ۵۰۰ هزار نفر رسید، گفت:این پروژه با راه اندازی ۴ مدول تعریف شده است که در حال حاضر ۲ مدول آن راه‌اندازی وهر مُدول با ظرفیت ۶۴۰ لیتر در ثانیه فاضلاب را تصفیه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب همدان شامل واحدهای؛ دانه گیری، حوضچه ته نشینی اولیه، بیوراکتور‌های هوازی و بی هوازی حوضچه ته نشینی ثانویه می‌باشد، عنوان کرد: با بهره برداری از این پروژه امکان بهره گیری ازپساب خروجی با کیفیت مناسب فراهم شده است.

بختیاری فر درادامه سخنانش با بیان اینکه بخشی از فاضلاب تصفیه شده در حال حاضر صرف مصارف صنعتی نیروگاه شده و در آینده نیز درپتروشیمی هگمتانه، پتروشیمی ابن سیناومنطقه اقتصادی ویژه جهان آباد استفاده خواهد شد، گفت:ازآنجا که پساب حاصله دارای کیفیت بالایی است میتوان از آن در صنعت بهره گرفت، ضمن اینکه احیاء سفره‌های آب زیر زمینی نیز از این رهگذر امکان پذیر است.

وی تاکیدکرد: پساب تصفیه شده فاضلاب همدان، آب مورد نیاز نیروگاه برق شهید مفتح و بخشی از پتروشیمی هگمتانه را تامین می‌کند.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب همدان همچنین عنوان کرد: طرح آبرسانی به نیروگاه شهید مفتح از تصفیه‌خانه فاضلاب به عنوان پروژه شاخص شرکت آب و فاضلاب شهری استان همدان در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سال ۹۸ انتخاب شده بود.

وی افزود: به عنوان نمونه در مجموعه نیروگاه شهید مفتح همدان، توانستیم ضمن حذف و خارج از مدار نمودن چاه‌های آب موجود در این مجموعه و تزریق پساب تصفیه شده، راندمان کار نیروگاه را تا ۱۰۵ درصد از سال ۹۷ تاکنون افزایش دهیم.

وی یادآور شد:پساب مذکورتوسط خط انتقال به نیروگاه شهید مفتح همدان منتقل و برای تامین آب موردنیاز این نیروگاه یک هزارمگاوواتی استفاده می‌شود که موجب شده تقریبا تمامی چاه‌های آب نیروگاه از مدار مصرف خارج شوند.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفا همدان همچنین بیان کرد: در حال حاضر نیروگاه شهید مفتح تنها با دو چاه که صرفا مصارف بهداشتی و شرب دارد و خارج نمودن مابقی چاه‌ها از مدار به فعالیت خود ادامه میدهد، ضمن اینکه شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز موظف و مکلف به تامین ۱۲ میلیون متر مکعب پساب برای مجموعه مذکور شده است.

فرهاد بختیاری فر با اذعان به اینکه تصفیه خانه فاضلاب همدان روزانه چیزی در حدود ۵۵ هزارمتر مکعب معادل ۶۴۰ لیتر بر ثانیه فاضلاب را تصفیه میکند، خاطرنشان کرد: بخشی از پساب تصفیه شده صرف مصارف صنعتی و مابقی پس از ورود به خط خروجی و رودخانه‌ها به سفره‌ای آب زیرزمینی تزریق میشود.

وی عنوان کرد: فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب همدان به صورت مرحله به مرحله در حال راه اندازی است و بخش نهایی آن که لجن فعال می‌باشد امسال یا اوایل سال آتی وارد مدار خواهد شد.

وی باردیگر بیان کرد:ظرفیت بیولوژیک هر مدول ۶۴۰ لیتر بر ثانیه است در حالی که ظرفیت فیزیکی ان معادل ۷۵۰ لیتر بر ثانیه می‌باشد.

وی در نهایت عنوان کرد:درحال حاضر شهرستان‌های تویسرکان، سرکان، رزن، نهاوند، اسدآباد، کبودراهنگ وملایر دارای تصفیه خانه فاضلاب می‌باشند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار