کد خبر: ۹۳۱۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶ 11 January 2021

ایزوپروپیل الکل ( با فرمول شیمیایی C3H8O ) که به عنوان "ایزوپروپانول "، "2- پروپانول "، "دی متیل کاربینول " هم شناخته می شود، معمولاً به عنوان الکل مالشی استفاده می شود.الکل ایزوپروپانول به عنوان یک محلول ضد عفونی کننده یا تمیز کننده رایج است. همچنین الکل ایزوپروپانول غالباً با غلظت 70٪ (هفت قسمت الکل ایزوپروپل مخلوط با سه قسمت آب) یا 91٪ (91 قسمت الکل ایزوپروپیل با 9 قسمت آب) صورت میگیرد. پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این ماده کاربردی و ایزوپروپیل الکل با ما همراه باشید.

جالب است بدانید که الکل ایزوپروپانول یک چربی گیر عالی است وقدرت حلالیت بالایی دارد.  علاوه بر این ، می توانید از آنها به عنوان یک محصول عالی برای استخراج روغنهای اساسی نیز استفاده کنید.

ویژگی ها خاص الکل ایزوپروپانول

از خصوصیات فیزیکی و شیمیایی الکل ایزوپروپانول چه میدانید؟

ایزوپروپیل الکل مایع قابل اشتعال در دمای اتاق است و قابلیت مخلوط شدن با آب را دارد. توجه به این نکته هنگام خرید الکل ایزوپروپانول ضروری است که این مایع بی رنگ ، متحرک ، فرار با بویی شدید شبیه بوی مخلوط اتانول و استون است.

ایزوپروپانول ساده ترین الکل ثانویه است و یکی از ایزومرهای n-propanol محسوب میشود. این ماده در آب ، الکل ، اتر ، بنزن ، کلروفرم و بیشتر حلالهای آلی محلول است و می تواند با آب آزوتروپ تشکیل دهد.

همچنین ایزوپروپیل الکل با اکسید کننده های قوی ، استالدئید ، کلر ، اکسید اتیلن ، اسیدها و ایزوسیانات ها سازگار نیست.

از آنجایی که این الکل مایع فرار است ، پیشنهاد می شود هنگام خرید ایزوپزوپیل الکل دقت کنید درب ظرف باز نماند  زیرا سریعا تبخیر می شود.

تراکم (وزن مخصوص): 0.7863g / cm3 ،

 نقطه ذوب: -88.5 ℃ ،

نقطه جوش: 82.5 ℃ ،

نقطه اشتعال: 11.7 ℃ ،

نقطه اشتعال: 460 ℃ ،

ضریب شکست: 1.3772.

 

 

الکل ایزوپروپانول چگونه تولید می شود ؟

در سال 1855 ، برای اولین بار تولید ایزوپروپانول را از طریق واکنش هیدراتاسیون غیر مستقیم بین پروپیلن و اسید سولفوریک گزارش داده شد .

واکنش هیدراتاسیون غیرمستقیم: پروپیلن ابتدا با اسید سولفوریک واکنش می دهد تا هیدروژن سولفات ایزوپروپیل را بدست آورد و پس از هیدرولیز ، ایزوپروپانول تولید می کند و واکنش به این صورت است:

CH3CH = CH2 + H2SO4 → (CH3) 2CHOSO3H
(CH3) 2CHOSO3H + H2O─ → (CH3) 2CHOH + H2SO4

غلظت اسید سولفوریک اعمال شده به طور کلی بیش از 60٪ (از نظر جرمی) است و واکنش در 65 ° C انجام می شود .واکنش هیدرولیز در فشار کم افزایش یافته و در زیر 30 درجه سانتیگراد اتفاق می افتد.

هیدراتاسیون مستقیم: پروپیلن مستقیماً دارای واکنش هیدراتاسیون با آب در حضور کاتالیزور هنگام گرم شدن و افزایش فشار برای تولید ایزوپروپانول است. واکنش عبارت است از:

CH3CH = CH2 + H2O → (CH3) 2CHOH

کاتالیزور رایج اسید سولفوریک می باشد و در مقایسه با روش غیر مستقیم ، این روش با خوردگی اسید سولفوریک و غلظت اسید رقیق مسئله ای ندارد. بنابراین ، در تولید صنعتی کاربردی تر است.

آیا ایزوپروپیل الکل انواع مختلفی دارد ؟

فروش الکل ایزوپروپانول در بازار در گرید های مختلفی صورت میگرد. شامل گرید صنعتی / فنی ، گرید آزمایشگاهی و دارویی ، گرید اسپکتروفتومتری. تفاوت بین انواع این الکل ها گاهی باعث تفاوت قیمت ایزوپروپیل الکل نیز میشود.

الکل ایزوپروپانول صنعتی/فنی:

این نوع گرید از الکل معمولاً به عنوان یک حلال و پاک کننده صنعتی / فنی و به عنوان ماده اولیه مشتقات به فروش میرسد. در واقع برای انواع اهداف غیر پزشکی ، از جمله پاک کردن و تمیز کردن  و یا به عنوان پاک کننده برای صفحات مدار چاپی (PCB) ، پوشش های سطحی ، جوهرها و تمیز کننده های مختلف خانگی / تجاری استفاده می شود.

از آنجا که این الکل با استانداردهای خلوص پایین تر تهیه می شود ، برای استفاده پزشکی ، غذایی یا دارویی مورد تأیید نیست.

الکل ایزوپروپانول آزمایشگاهی/دارویی/ پزشکی:

این گرید طیف گسترده ای از اهداف را شامل می شود : از جمله تولید دارو ، دستمال مرطوب پزشکی ، و همچنین استفاده ازآن در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی (لوازم بهداشتی). انتظار می رود خلوص آن کمی بالاتر از درجه صنعتی باشد.

الکل ایزوپروپانول گرید اسپکتروفتومتری:

شاید برای شما سوال باشد که بطور کلی ایزوپروپیل الکل گرید اسپکتروفتومتری چیست؟

ایزوپروپیل الکل 99.9٪ گرید اسپکتروفتومتری به طور خاص برای مطابقت با استانداردهای انجمن شیمی آمریکا تولید شده است. در واقع این نوع الکل می تواند در تجزیه و تحلیل شیمیایی واکنش ها ، به عنوان ماده سنتز شیمیایی ، افزودنی سوخت و به عنوان نگهدارنده نمونه بیولوژیکی مورد استفاده قرار گیرد.

در مقایسه با گرید آزمایشگاهی/دارویی/ پزشکی از استاندارد خلوص بالاتری برخوردار است. این الکل با اهداف کاربردی دیگر از جمله استفاده در محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت های شخصی (لوازم بهداشتی) و الکل مالشی نیز قابل استفاده است.

شما میتوانید برای تهیه ایزوپروپیل الکل با بهترین کیفیت از بزرگترین مرجع فروش الکل ایزوپروپانول در ایران  با کارشناسان ما در تماس باشید.

تفاوت بین 2 پروپانول و ایزوپروپانول در چیست؟

هر دو اصطلاح 2 پروپانول و ایزوپروپانول ترکیب شیمیایی مشابهی را نمایش می دهند و فقط اصطلاحات متفاوت از یکدیگر هستند. درواقع 2 پروپانول نام IUPAC برای ترکیب است در حالی که ایزوپروپانول نام مشترک است. بنابراین ، به غیر از کاربرد اصطلاح ، هیچ تفاوتی بین 2 پروپانول و ایزوپروپانول وجود ندارد.

الکل  ایزوپروپیل 99 درصد یا 70 درصد؟

ایزوپروپیل الکل ، به ویژه در محلول های بین 60 تا 90 درصد الکل با 10 تا 40 درصد آب تصفیه شده ، به سرعت  به ضد میکروبی در برابر باکتری ها ، قارچ ها و ویروس ها تبدیل میشود . محلول های 70٪  به طور کامل به دیواره سلول نفوذ می کند سپس پس از نفوذ در کل سلول ، تمام پروتئین ها را لخته می کند، بنابراین میکروارگانیسم می میرند.

 به طور خلاصه اینکه استفاده از محلول های غلیظ تر (90٪ یا 99٪) منجر به انعقاد (انجماد) تقریباً فوری پروتئین ها در دیواره سلول شده و از عبور الکل به داخل سلول جلوگیری می کند.

شما میتوانید با افزودن 1 قسمت آب به 2 قسمت از الکل 99٪ ایزوپروپیل ، آن را رقیق کنید.

 

 

شرکت کیمیا تهران اسید با بیش از ۳۰ سال تجربه در زمینه مواد شیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی و مرجع تخصصی مواد شیمیایی ایران میباشد. از قدیمی ها برای خرید مشاوره بگیرید!

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار