یکی از سرگرم‌کننده‌ترین جنبه‌های گردشگری، امتحان‌ کردن غذاهای محلی هر منطقه است.
کد خبر: ۹۳۰۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 10 January 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: بنابر اعلام تورگردان، اگر به طور کلی به غذا علاقه داشته باشید این جنبه از سفر برای شما چند برابر جذاب‌تر خواهد بود. علاوه بر گردشگران عادی بسیاری از متخصصان مانند سرآشپزها یا محققان درباره غذاهای ملل و اقوام تحقیق می‌کنند.

این افراد برای امتحان کردن غذاها و تحقیق درباره آن‌ها به شهرهای مختلف می‌روند. تنها در این صورت است که می‌توانند با طرز تهیه غذاهای محلی آشنا شوند و دستور اصلی را کشف کنند.

در ادامه می‌خواهیم درباره چند غذای محبوب از مناطق مختلف ایران صحبت کنیم. هر کدام از این غذاها با نام یک شهر ایران گره خورده و به نوعی جزو جاذبه‌های گردشگری آن محسوب می‌گردند.

شوله مشهدی
هر ایرانی حتی اگر اهل گردشگری و سفر نباشد در کودکی یا بزرگسالی سفری به مشهد مقدس داشته و از جاهای دیدنی مشهد بازدید کرده است. یکی از غذاهای سنتی این شهر شوله مشهدی است به طوری که بسیاری از افراد این آش را با فرهنگ کهن شهر عجین می‌دانند.

شوله مشهدی از ترکیب انواع حبوبات، ادویه‌ها، گوشت، مغز قلم و بلغور گندم تهیه می‌شود. از آنجایی که این غذا به مواد زیادی نیاز دارد و مدت پخت آن طولانی است معمولا در خانه‌ها طبخ نمی‌گردد. شوله مشهدی در مراسم مذهبی ماه‌های محرم و صفر در تکیه‌ها برای عزاداران طبخ و سرو می‌شود.

شله مشهدی مجلسی (گوشت گوساله) - شله مشهدی اصل در تهران

 

قلیه ماهی
جنوب ایران با آب و هوای گرم و مرطوب اقلیم خاصی دارد که از مهاجران هندی و آفریقایی تأثیرات مختلفی پذیرفته است. اگر برای بازدید از جاهای دیدنی کیش یا قشم به این جزایر سفر کرده باشید، می‌توانید تأثیر فرهنگ آفریقایی و هندی را در غذا و موسیقی جنوب به وضوح ببینید. یکی از غذاهای محبوب در خطه جنوب، قلیه ماهی است.

این غذای خوشمزه در واقع یک خورش است که با برنج ساده سرو می‌شود. برای تهیه قلیه ماهی به گوشت ماهی، ادویه کاری، فلفل، تمبر هندی، گشنیز و جعفری نیاز است. در برخی مناطق از ماهی تن و رب گوجه استفاده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید ماهی تن به زمان زیادی برای پخت نیاز دارد.

طرز تهیه قلیه ماهی|خبر فوری

 

بریان اصفهان
قطعاً یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری ایران شهر اصفهان است. جاهای دیدنی اصفهان شامل بناهای تاریخی، مراکز خرید، پارک‌ها و البته رستوران‌ها می‌باشد. بریان اصفهان در لیست غذاهای سنتی این شهر محبوب‌ترین است. بریان در مغازه‌هایی به نام بریانی طبخ و سرو می‌گردد.

برای تهیه این غذا ابتدا گوشت گوسفند با آب و زردچوبه و نمک پخته می‌شود. سپس گوشت با نعناع و دارچین چرخ شده و در حجم کم روی کفگیرهای مخصوص قرار می‌گیرد.

این کفگیرها روی آتش مستقیم زیر سینی مسی گذاشته شده تا گوشت سرخ گردد. در آخر بریان با مغز گردو و خلال بادوم همراه با نان سنگگ و ریحان سرو می‌شود. بسیاری افراد آبگوشت بریان را نیز با کشک میل می‌کنند.

طرز تهیه بریان اصفهان

 

کوفته تبریزی
کوفته تبریزی یکی از خوراک‌های شهر ایران است که در سطح جهانی شهرت دارد. این غذا مخصوص شهر تبریز است ولی در بسیاری از شهرهای آذربایجان طبخ می شود. تهیه کوفته تبریزی کار مشکلی است زیرا اگر حرفه‌ای نباشید ممکن است کوفته‌ها اصطلاحا باز شوند.

برای تهیه این غذا به گوشت، سبزیجات معطر، لپه نخود، تخم مرغ آب پز، برنج پخته، گردو، آلو تتخشک، پیاز داغ، زرشک، رب گوجه‌فرنگی و زعفران نیاز دارید.

طرز تهیه کوفته تبریزی اصل و مجلسی | با روشی متفاوت | زرین بانو

 

آش شولی یزد
غذای ساده و خوشمزه‌ای که در استان‌های یزد و کرمان محبوب است آش شولی یزد یا اوماچو می‌باشد. این آش معمولا در فصل پاییز یا زمستان طبخ می‌گردد. برای تهیه آش شولی یزد به چغندر لبو، عدس، شوید، گشنیز، پیاز، آرد، سرکه یا رب انار، نعناع، اسفناج، نمک و زردچوبه نیاز دارید. از آنجایی که فصل رویش اسفناج و لبو پاییز است آش شولی یزد هم در این فصل طبخ می‌گردد.

آش شولی یزدی یک غذای اصیل و سنتی ایرانی سرشار از ویتامین

 

کلم پلوی شیرازی
کلم پلو شیرازی از جمله غذاهای بسیار قدیمی شهر شیراز و استان فارس است. این غذا با دستورهای پخت مختلفی تهیه می‌گردد. معمولا کلم پلو به همراه گوشت قلقلی سرو می‌شود.

گوشت قلقلی هم شامل گوشت چرخ شده با سبزیجات معطر مانند ریحان و ترخون است. در بسیاری از رستوران‌های سنتی شهر شیراز می‌توانید کلم پلوی شیرازی را نیز سفارش دهید و از طعم خوش این غذا لذت ببرید.

طرز تهیه “کلم پلو شیرازی” با سبکی خاص و خوشمزه|شما نیوز

 

عنکاس قشم
عنکاس نام دیگر ماهی مرکب در جزیره قشم است. از جمله غذاهای مشهور جزیره، عنکاس قشم می‌باشد. توجه داشته باشید که این ماهی طبع بسیار سردی دارد برای همین برای تهیه غذایی که در آن ماهی مرکب وجود دارد حتما از یک ماده دیگر با طبع گرم استفاده می‌شود.

برای مثال در یک دستور پخت پوست ماهی مرکب را جدا کرده گوشت را به قطعات مربعی شکل تقسیم می‌کنند. این قطعات را با سیخ‌های مخصوص روبروی آفتاب قرار می‌دهند تا کاملا خشک شوند. پس از ۱۰ روز که آب گوشت ماهی کاملا تبخیر شد آن را روی زغال کباب می‌کنند و به همراه خرما سرو می‌نمایند.

در روشی دیگر ماهی مرکب را با رب گوجه‌فرنگی و سیب زمینی خلالی سرخ کرده و می‌پزند. گوشت عنکاس قشم به راحتی ریش نمی‌شود و نیاز به پخت طولانی دارد.

شناخت غذاهای محلی قشم - مقالات گردشگری

 

کراهی میگو در چابهار
زیباترین بندر استان سیستان و بلوچستان یعنی بندر چابهار همراه با همه پدیده‌های طبیعی، غذاهای لذیذی نیز دارد. یکی از غذاهای خوشمزه این بندر زیبا کراهی میگو است.

برای پخت کراهی میگو ابتدا میگو را با پیاز در روغن تفت می‌دهند سپس برنج آبکش شده را با گشنیز به آن اضافه می‌کنند در آخر ادویه آچار را می‌افزایند و اجازه می‌دهند تا همه مواد دم بکشند. ادویه آچار شامل تخم گشنیز، فلفل و زیره می‌باشد.

کراهی میگو | غذای محلی | تور چابهار، راهنما سفر به چابهار، چابهار گردی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار