آیت الله اسدالله بیات زنجانی با تاکید بر اینکه روایت نسبت داده شده به پیامبر اسلام(ص) مبنی بر دستور ترور، مجعول است گفت: بررسی دستورالعمل های پیامبر(ص) نشان می دهد که «نفی ترور» و جایز نبودن آن یک اصل نبوی، انسانی و اسلامی است که هیچ انسانی نباید به فکر ترور باشد.
کد خبر: ۹۳۰۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰ 09 January 2021

به گزارش تابناک قم، این مرجع تقلید در یازدهمین جلسه از سلسه مباحث تفسیری خود با عنوان «کرامت انسانی» با بیان اینکه در سیره ائمه اطهار(ع) یک مورد هم نمی بینیم که دستور به ترور دهند گفت: برخی کتاب های روایی در مورد دستور ترور داستان هایی را به پیامبر اسلام(ص) نسبت داده اند که بررسی سند و سلسله روایت کنندگان این داستان ها نشان می دهد که این روایت ها بی اعتبار و مجعول است.

آیت الله بیات زنجانی با تاکید بر اینکه بر مبنای روایت اسلامی «ترور جایز نیست» تاکید کرد: از روایت ها می‌توان یک قاعده را فهمید و آن ضابطه این است که «اسلام اجازه نداده است که کسی به فکر بیفتد که کسی را از صحنه زندگی حذف فیزیکی کنند و او را به قتل برسند.»

وی با بیان اینکه کرامت انسانی بسیار عمیق و دارای گستره وسیعی است که مباحث بسیاری پیرامون آن وجود دارد گفت: انسان دارای نفخه الهی،‌علم و آگاهی و امین خداوند در عالم وجود است.

بیات زنجانی، ‌انسان کامل را هدف از خلقت عالم دانست و تاکید کرد: انسان مجهز به عقل، ‌قلب، درک و فهم و همچنین ابزاری هایی است که با ابداع و ابتکار می تواند بر عالم سلطه پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه انسان که از آن در قرآن به بزرگی یاد شده است را نمی توان به سادگی تحقیر و یا از صحنه برداشت اظهار داشت: در حریم انسان اجازه قتل به کسی داده نشده است و اگر هم به انسان در مواردی اجازه داده شده است عنوان «قتل» نیست بلکه «قصاص» است.

وی تاکید کرد: «قصاص» یعنی اینکه اگر خونی به ناحق ریخته شد آن خون را نباید سبک شمرد بلکه باید آن را پیگیری کرد تا اینکه رضایت صاحبان و اولیان دم تامین شود به همین دلیل هدف از قصاص «حیات» است چه در رابط با کسانی که اقدام به قتل کرده اند و چه در مورد کسانی که صاحب عزا هستند.

بیات زنجانی با تاکید بر اینکه از منظر معارف اسلامی، انسان دارای حریمی است اظهار داشت: انسان را باید به عنوان موجودی دید که حریمی دارد و این حریم موجب شده تا از منظر اسلام ‌غیبت، تهمت ، افترا، آزاد و اذیت و سوء طن نسبت به آن حرام باشد.

وی با بیان اینکه انسان موجودی مقدس است که حرمت آن مانند حرمت کعبه است، بیان داشت: با موجود مقدس باید با نگاه تقدس نگاه کرد به همین دلیل نمی توان اینگونه فکر کرد که قرآن کریم که قتل یک انسان را مساوی با قتل بشریت دانسته است به این راحتی اجازه دهد که انسان بر حریم انسان دیگر به هر بهانه ای تجاوز کند.

بیات زنجانی با تاکید  بر اینکه در قرآن کریم مجوز و کلمه ای نداریم که از آن به عنوان «ترور» استفاده شود اظهار داشت: برخی لغت‌نامه ها به تازگی کلمه «ارهاب» را به معنی «ترور» آورده اند که این معنای جدیدی برای این کلمه است و باید به این موضوع توجه کرد که این معنا با معنایی که قرآن مطرح کرده متفاوت است.

وی گفت: در زمان نزول قرآن کلمه ارهاب به عنوان ترور و قتل استفاده نشده است بلکه ارهاب به نوعی برای آماده سازی و زمینه سازی برای آماده سازی جامعه و ملت در برابر دشمن به کار رفته است تا دشمن احساس نکند که با هر فشاری می تواند آن جامعه را از بین برد.

بیات زنجانی ادامه داد: نکته مهمتر اینکه در قرآن کریم از مشتقات این کلمه استفاده شده است که بررسی این کلمات نشان می دهد که نه تنها به معنای ترور نیست بلکه امکان ندارد که درباره ترور باشد بنابراین به هیچ وجه نمی توان کلمه ارهاب را معادل «ترور» دانست.

وی اظهار داشت: سه کلمه «فَتک» «غیره» «اغتیار» کلماتی است که به معنای ترور است و در زمان نزول قرآن نیز همان معنای «ترور» را داشته است که این موضوع موجب توجه پیامبر اکرم(ص) قرار گرفته و ایشان از آن منع کرده است.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) اظهار داشت: مومن کسی را نمی کشد و دست به کشتن کسی نمی‌زند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار