رهبر معظم انقلاب در بیانات امروز مورخ ۱۹ دی ۱۳۹۹ به تبیین رابطه میان «جوان گرایی» و «تجربه مداری» پرداختند و در سخنان خود به ۹ نفر اشاره کردند. آن نه نفر کیستند؟
کد خبر: ۹۳۰۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴ 08 January 2021

به گزارش تابناک قم، محسن حیدری در وبسایت روزنامه «اقتصاد بومی» نوشت: رهبر معظم انقلاب در بیانات امروز مورخ ۱۹ دی ۱۳۹۹ به تبیین رابطه میان «جوان گرایی» و «تجربه مداری» پرداختند و در سخنان خود به ۹ نفر اشاره کردند. آن نه نفر کیستند و شناخت صحیح ما از این افراد و رویدادهای مورداشاره مقام معظم رهبری، چگونه ارتباط بین «جوانگرایی» و «تجربه مداری» را تبیین می کند.

متن دقیق سخنان رهبر انقلاب چه بود؟

امام خامنه ای در بیانات روز ۱۹ دی ۱۳۹۹ تاکید کردند: «من معتقد به تکیه به نیروهای جوان هستم. اعتقاد راسخ دارم. مال امروز هم نیست. از قدیم بنده چنین اعتقادی داشتم. معنای اعتماد به نیروهای جوان این است که اولاً در برخی مدیریت ای مهم کشور از جوانها استفاده بشود، اعتماد بشود به جوانها، ثانیاً از ابتکارها و حرکت جوانها و حوصله و نشاط و کار و ابتکار اینها استقبال بشود…
اینکه ما می گوییم در مدیریتها از جوانها استفاده بشود، معنایش این نیست که نسل قبل را به کلی بشوریم و بگذاریم کنار. این معنایش نیست. بر حسب اقتضا، یکجا مدیریت یک جوان، یکجا مدیریت یک فرد مجرّب و کارکشته. امام (ره) در تهران یک امام جمعه ۴۰ ساله را گذاشتند که این حقیر [سیدعلی خامنه ای] بودم. بله، در کرمانشاه هم یک امام جمعه ۸۰ ساله [آقای اشرفی اصفهانی] را گذاشتند همان موقع. در یزد [آقای صدوقی]، شیراز [آقای دستغیب]، مشهد [آقای مقدسی شیرازی]، تبریز [آقای قاضی طباطبایی]، علمای بزرگ و در حدود ۷۰ سال را گذاشتند.
امام بزرگوار در رأس سپاه، یک جوان [آقای محسن رضایی] را گذاشتند که کمتر از ۳۰ سال داشت، در رأس نیروی زمینی ارتش یک مردی [آقای تیمسار ظهیرنژاد] را گذاشتند که حدود ۶۰ سال داشت. یکجا اقتضا دارد جوان بر سر کار بیاید، یکجا اقتضا دارد که مدیر مجرّب [و با تجربه]. اینکه تصور شود ما گفتیم از مجرّبین استفاده شود با استفاده از جوانها منافات دارد، نه، هیچ منافاتی ندارد. این را هم باید توجه داشت که بعضی افراد میانسال مثل جوانها هستند. شهید سلیمانی [متولد ۱۳۳۵] بیش از ۶۰ سال سنّش بود، مثل جوانها حرکت می کرد و از هیچ چیز نمی ترسید».

نه نفر مورداشاره مقام معظم رهبری، چه سنی داشتند؟

در این سخنرانی به ۹ نفر و ۹ رویداد اشاره شده که توجه به آنها می تواند رابطه منطقی و پویا (دینامیسم) و تنظیمات مطلوب میان «جوانگرایی» و «تجربه مداری» در مسیر تمدن سازی و گام دوم انقلاب را در منظومه فکری مقام معظم رهبری تبیین کند:

۱- آیت الله خامنه ای متولد ۱۳۱۸ در سال ۱۳۵۸ (بعد از وفات آیت الله طالقانی که ۶۹ سال داشتند) توسط امام خمینی به عنوان امام جمعه تهران منصوب شدند. آیت الله خامنه ای در موقع انتصاب ۴۰ سال داشتند.
۲- شهید محراب، آیت الله اشرفی اصفهانی (متولد ۱۲۸۱ – شهادت ۱۳۶۱ به دست گروهک فرقان)، امام جمعه کرمانشاه بودند و در سنین ۷۶ تا ۸۰ سالگی امامت جمعه آن شهر را برعهده داشتند.
۳- شهید محراب، آیت الله صدوقی (متولد ۱۲۸۷ – شهادت ۱۳۶۱ به دست گروهک منافقین)، امام جمعه یزد بودند و در سنین ۷۰ تا ۷۴ سالگی امامت جمعه دارالمؤمنین یزد را برعهده داشتند.
۴- شهید محراب، آیت الله دستغیب (متولد ۱۲۹۲ – شهادت ۱۳۶۰ به دست گروهک منافقین)، امام جمعه شیراز بودند و در سنین ۶۵ تا ۶۸ سالگی در سنگر امامت جمعه شهر تاریخی شیراز به خدمت پرداختند.
۵- مرحوم آیت الله سیدابوالحسن مقدّسی شیرازی (متولد ۱۲۹۳ – متوفی ۱۳۷۹)، اولین امام جمعه مشهد بودند و از سن ۶۶ تا ۸۶ سالگی عهده دار منصب امامت جمعه مشهد مقدس امام رضا (ع) بودند.
۶- شهید محراب، آیت الله قاضی طباطبایی (متولد ۱۲۹۳ – شهادت ۱۳۵۸ به دست گروهک فرقان) امام جمعه تبریز بودند و از سن ۶۵ سالگی بعنوان امام جمعه بعد از انقلاب در «شهر اوّلین ها» به اقامه نمازجمعه پرداختند.
۷- سردار محسن رضایی (متولد ۱۳۳۳)، از سوی امام خمینی در شهریور ۱۳۶۰ به عنوان فرمانده کل سپاه منصوب شد. از ۲۷ سالگی، به مدت ۱۶ سال فرماندهی کل سپاه را در دوران دفاع مقدس و بعد از آن برعهده داشت. از سال ۱۳۷۶ تاکنون یعنی از ۴۳ سالگی تا ۶۶ سالگی در سنگر دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام به خدمت می پردازد.
۸- تیمسار قاسمعلی ظهیرنژاد (متولد ۱۳۰۳ – متوفی ۱۳۷۸) در سال ۱۳۵۹ عهده دار فرماندهی نیروی زمینی ارتش شد. وی در آن زمان ۵۶ سال داشت. سپس از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ (یعنی تا ۶۰ سالگی) ریاست ستاد مشترک ارتش و بعدها تا ۷۵ سالگی ریاست گروه مشاوران نظامی فرمانده ستادکل نیروهای مسلح را برعهده داشت و در همین منصب بدرود حیات گفت.
۹- سردار شهید حاج قاسم سلیمانی (متولد ۱۳۳۵ – شهادت ۱۳۹۸ به دست امریکا) که از سال ۱۳۷۶ تا زمان شهادت عهده دار فرماندهی نیروی قدس سپاه بود. وی در ۲۴ سالگی فرمانده تیپ ۴۱ ثارالله شد و تا ۶۴ سالگی در منصب فرماندهی مشغول به خدمت بود و در همین سنگر به لقاء الله پیوست.

در آستانه یکمین سالگرد شهادت سردار دلها، یاد او را گرامی می داریم؛ داغش همیشه تازه و یادش همیشه جوان خواهد ماند. به روان همه شهیدان درود می فرستیم که آرامش و پیشرفت کشور مرهون عنایت الهی، لطف امام زمان (عج)، هدایت امامین انقلاب و ایثارگری های شهدا و رهروان شهدا است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار