دکتررضایی در شبکه تلویزیونی کردستان:
دکتر محسن رضایی پنجشنبه شب با حضور در شبکه استانی کردستان، با مردم این استان گفتگو کرد و گفت: مردم کردستان ایرانی‌های اصیل هستند و ایران زمین را متعلق به خودشان می‌دانند.
کد خبر: ۹۳۰۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷ 08 January 2021
به گزارش تابناک کردستان، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پنجشنبه شب ۱۸ دیماه ۱۳۹۹ در برنامه زنده شبکه استانی کردستان با گرامیداشت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: ما زاگرسی‌ها از یک فرهنگ مشترک برخوردار هستیم. سال‌ها در خدمت مردم اینجا برای ایجاد امنیت در شهر‌های مختلف کردستان بوده ام و با مردم کردستان آشنایی دارم. از همان ابتدای انقلاب اسلامی، براداری در گروه منصورون داریم که از برادران کرد وازشهر بوکان در استان آذربایجان غربی بود. وقتی ضد انقلاب با تحریک ارتش بعث عراق مشکلاتی بوجود آورد خیلی زود متوجه شدیم که اصلا مساله کردستان نیاز به لشکر کشی ندارد. مردم کردستان ایرانی‌های اصیل هستند و ایران زمین را متعلق به خودشان می‌دانند. با مشورت شهید بروجردی گروه پیشمرگان مسلمان کرد را تشکیل دادیم و تلاش کردیم از جا‌های دیگر، لشکر و نیروی کمتری به منطقه بیاید. ایشان معتقد بود که مساله کردستان مساله مردم اینجا است و خودشان مسائل خود را حل می‌کنند.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: در دوران دفاع مقدس استعداد‌های پنهان مردم کردستان را کشف کردیم. کرد‌ها مثل ما لر‌ها از کوه‌ها ومناطق صعب العبور به سرعت بالا می‌رفتند و بسیار وفادار بودند و روی قول خود صد در صد پایبند هستند. بسیار مهربان بودند. ما شش هفت ماه در زمانی که صدام حلبچه را بمباران شیمیایی کرد در همین مناطق بودیم و من خانه‌ای در سرآباد گرفته بودم و خانواده ام را آنجا ساکن کرده بودم و به یاد دارم که عید سال ۶۷ سرآباد را بمباران کردند و خانواده را به تهران فرستادم. در مریوان و بانه بوده ام و از نزدیک با خلق و خوی مردم استان آشنا هستم.
دکتر محسن رضایی با اشاره به زندگی خود با مردم کردستان گفت: در خود سنندج شب‌ها و روز‌های طولانی با فرماندهان و رزمندگان زندگی کردم و با این استان و مردمانش انس و الفت گرفتم. من با چشم خودم شجاعت و دلبستگی کرد‌ها را به سرزمین ایران دیده ام و می‌دانم جوانان کردستان بالغ و هوشمند هستند و جهش علمی جوانان کرد را می‌بینم و رشد انسانی را در جوانان این استان مشاهده می‌کنم.
استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: نه تنها با مردم کردستان ایران، ما اگر در کردستان عراق نمی‌بودیم داعش به ۲۰ کیلومتری اربیل رسیده بود و ارتباط آقای بارزانی با حاج قاسم برای اعزام کمک به کردستان عراق مهم بود. ارتباط دوستانه‌ای با آقای طالبانی و مردم سیدصادق و سلیمانیه داشتیم. در مساله موفقیت ما علیه حزب بعث عراق کمک شایان توجهی کردند.

وی افزود: سفر من برای شرکت در سالگرد برادر عزیزم حاج قاسم سلیمانی بود، ولی از آنجایی که من نگران اقتصاد کشور هستم. جلسه‌ای دو سه ساعته‌ای با آقای استاندار و نمایندگان در موضوع اقتصاد استان و مناطق آزاد تجاری داشتم. با دوستان صحبت کردیم. کارشناسان توضیحاتی دادند و امیدوار هستم که بتوانم که در مجمع تشخیص این کار را به سرانجام برسانیم. حداکثر تلاشم را خواهم کرد. در مورد اقتصاد کردستان غصه می‌خورم که آماده جهش است، ولی اقدام اساسی دران نمی‌شود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اقتصاد مقاومتی بر دو اصل درون زایی و برون گرایی استوار است. برون گرایی یعنی تجارت. در کردستان درون زایی و برون گرایی وجود دارد و بخش زیادی از صادرات ما به عراق از این استان انجام می‌شود. در معادن طلای استان تولید از دو تن طلا به پنج تن رسیده و می‌تواند به هفت تن برسد. صنعت متناسب با این‌ها را نداریم. کشت توت فرنگی و گوجه دارید، اما صنایع تبدیلی ایجاد نشده اند. پتروشیمی دارید، اما صنایع پایین دست را ندارید. صنایع معدنی، کشاورزی و دامداری استان اگر دولت و مجلس سرمایه گذاری کنند می‌توانند شکوفا شوند. در بعضی کشور‌ها مثل اسپانیا محصولات ما را دوباره بسته بندی و صادرات می‌کنند. محصولات کردستان واقعا ارزنده و با کیفیت هستند.

نویسنده کتاب ایران آینده افزود: مدیران کشور باید بدانند در هر استانی نسخه منحصر به همان استان جواب می‌دهد. متاسفانه شیوه غلطی که از زمان رضاشاه در اداره کشور رایج شده و در تهران می‌نشینند و برای همه استان‌ها نسخه واحد می‌پیچند باید تغییر کند. ما باید بتوانیم در کشور ایالت‌های اقتصادی درست کنیم. اگر اقتصاد استان شما رونق بگیرد نه تنها همه جوانان این جا به سر کار می‌روند بلکه با کمبود نیروی انسانی روبرو می‌شویم. دانشگاه علوم پزشکی این استان یکی از پانصد دانشگاه برتر جهان است و خدا را شاکرم که جهش خیلی خوب در تحصیل کردگان این استان می‌بینم. آیا همه جوانان تحصیلکرده کار دارند و از تخصص‌های آن‌ها استفاده می‌شود.

دبیر مجمع تشخص مصلحت نظام گفت: ان شا الله در دولت در دولت اینده ایالت‌های اقتصادی را با برنامه‌های متناسب با خود استان‌ها و مناطق پیاده سازیشود. صنعت دامپروری و صنعت کشاورزی و صنغت معدنی اگر درکردستان شکل بگیرد به اندازه کافی فرصت‌های اشتغالزا ایجاد خواهد کرد. غیر از این که استان کردستان بسیار خوش آب و هوا است. در اینجا از دود و آلودگی خبری نیست و طبیعت بسیار زیبا و آثار باستانی خوبی دارد و جا دارد که با سرمایه گذاری، صنعت گردشگری و هتل داری و حمل و نقل را رونق داد.

ویتد افزود: برخی از صنایع بدون ارتباط با زندگی مردم درست می‌شود میلیارد‌ها خرج می‌شود و اکثر درآمدش به تهران می‌رود. این صنعت به درد هیچ استانی نمی‌خورد. درآمد کارخانجات باید در استان کردستان بماند. امروز درآمدمردم با کارگری کفاف نمی‌دهد. مشکل تامین مالی و اعتبارات برای کارآفرینان اینجا باید برطرف شود و بانک‌های اینجا باید بتوانند به کارآفرینان محلی وام کم بهره بدهند. اگر بحث ایالت‌های اقتصادی اجرا شود، سپرده‌های مردم اینجا در بانک‌ها برای سرمایه گذاری در استان کافی است. اعتقاد دارم که کردستان باید صنعتی شود و از تجارب شکست خورده استان‌های دیگر درس بگیریم.
دکتر رضایی با اشاره به گفتگوهایش با مسئولان استان گفت: من امروز با آقای استاندار صحبت کردم که غیر از پیگیری منطقه آزاد تجاری، شما بازارچه‌های مرزی را توسعه بدهند و این مساله کوله بری را سامان دهی کنید. اگر موضوع بازارچه‌های مرزی در مناطق مختلف استان گسترش پیدا کند تا ما بهترین استفاده را از ظرفیت‌های استان و مرزهایش داشته باشیم.

دبیر مجمع تشخص مصلحت نظام در پاسخ به درخواست مجری برنامه برای پیگیری موضوع منطقه آزاد تجاری در غرب کشور گفت:من تلاش می‌کنم در بحث منطقه آزاد و بازارچه‌های مرزی پیگیری کنم. اگر دست من بود، به فوریت امضا می‌کردم. مانند حاج قاسم سلیمانی برای کمک به مردم سریع اقدام می‌کردم، اما تصویب ایجاد منطقه آزاد در اختیارات من نیست البته اعتقاد دارم که این کار درستی است، ولی این قول را می‌دهم که مساله بازارچه‌های مرزی و منطقه آزاد را از دولت و مجلس پیگیری کنم. اقتصاد کردستان ما روی کردستان‌های دیگر موثر است. اگر کسی بخواهد به مرز‌های سیاسی ما نگاه بد داشته باشد پاسخ کوبنده می‌دهیم، اما در کنار توجه به مرز‌های سیاسی می‌توانیم یک ایران بزرگ اقتصادی داشته باشیم. کردستان نه تنها برای خودش و مردم خود می‌تواند جایگاه داشته باشد می‌تواند به عنوان هاب تولیدی با کردستان‌های دیگر در ارتباط باشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار