مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان گفت: افزون بر ۹۷ درصد اراضی ملی و منابع طبیعی این استان دارای سند مالکیت دفترچه‌ای است.
کد خبر: ۹۳۰۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵ 06 January 2021

علی بهبهانی افزود: استان اصفهان در مجموع ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که نزدیک به ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن اراضی ملی است.

وی ادامه داد: ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی ملی اصفهان دارای سند مالکیت دفترچه‌ای و بقیه به دلیل وجود اختلاف بین متصرفان و صاحبان مستثنیات با دولت در مراجع قضایی بدون سند است.

به گفته وی، این پرونده‌ها در مراجع قضایی و کمیسیون حل اختلاف در حال بررسی است که پس از صدور حکم، برای آنها سند مالکیت حسب مورد برای دولت یا اشخاص صادر خواهد شد.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان، اجرای طرح سند تک‌ برگ (کاداستر) را یکی از طرح‌های مهم و راهبردی نه فقط برای قوه قضاییه بلکه برای کلان کشور دانست و اظهار داشت: در اجرای این طرح تمامی اطلاعات توصیفی و هندسی وارد بانک‌ها شده تا در موضوع‌های پدافند غیرعامل، کاهش دعاوی و از بین بردن زمین‌خواری‌ها، جلوگیری از پولشویی‌ها و ایجاد بستر برای توسعه و آبادانی شهرها، استان‌ها و کشور آمار دقیق برای برنامه‌ریزی در اختیار مدیران و مسوولان قرار گیرد.

به گفته وی، با اجرای طرح کاداستر، موقعیت مکانی املاک با بهره‌گیری از فناوری‌های ماهواره‌ای نیز شناسایی می‌شود.

بهبهانی از اجرای طرح شمیم سامانه موقعیت‌یابی املاک در اصفهان خبر داد و تصریح کرد: در اجرای این طرح ایستگاه‌های ماهواره‌ای در چندین مکان مشخص شده در استان استقرار یافته و تمامی آنها به یکدیگر متصل و اسناد کاداستری صادر شده در ۲ سال گذشته در بستر شمیم هستند تا با سند معارض و یا تداخل اسناد با یکدیگر مواجه نشویم.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون افزون بر سه میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی که سند دفترچه‌ای داشته‌اند به سند کاداستری تبدیل شده اند.

وی افزود: این تعداد تا قبل از سال ۱۳۹۹ که موضوع تولید نقشه‌ها آن بر عهده ر سازمان مراتع و جنگل‌ها بود، در مجموع در بازه زمانی ۱۰ ساله، یک میلیون و ۱۳۶ هزار هکتار بود.

بهبهانی اظهار امیدواری کرد که با برنامه‌ریزهای انجام شده این رقم تا پایان سال با احتساب یک میلیون و ۱۳۶ هزار هکتار سال پیش به هشت میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار برسد که در صورت تحقق، حد نصاب بی‌سابقه‌ای محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: با اجرای طرح کاداستری، محدوده‌های مستثنیات، اراضی ملی و اجرای رفع موات مشخص و اختلاف هندسی‌ها نیز برطرف می‌شود.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان خاطر نشان کرد: در ۹ ماه گذشته افزون بر ۲۷۰ هزار سند مالکیت کاداستری در این اداره کل صادر شده که این رقم با وجود شیوع بیماری کووید ۱۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۳۰ درصد رشد داشته است.

بهبانی با بیان اینکه اداره ثبت اسناد و املاک شهر نیاسر از توابع کاشان با تلاش مجموعه مدیریت این شهرستان در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود، خاطر نشان کرد: در آینده نزدیک ساختمان شماره ۲ ثبت اسناد و املاک کاشان نیز به بهره‌برداری می‌رسد تا  از تمرکز مردم در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان کاسته شود.

وی از شهروندان نیز خواست با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نسبت تعویض اسناد دفترچه‌ای اقدام کنند، چرا که در آینده نزدیک ممکن است مقرراتی وضع شود که با اسناد دفترچه‌ای نتوانند اقدامی انجام دهند.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان هزینه سندهای مالکیت تک برگی را نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرد و اظهار داشت: مردم باید پیش از نیاز به خرید و فروش و یا درخواست وام در اسرع وقت با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نسبت به تعویض سند مالکیت دفترچه‌ای خود با خدمات غیرضروری اقدام کنند.

بهبانی تصریح کرد: در اجرای طرح کاداستری در آینده نزدیک مناقصه تمامی روستاهای استان اصفهان نیز با بودجه سازمان ثبت اسناد و املاک برای برداشت نقشه‌های شمیم انجام می‌شود که روستاییان باید این فرصت را مغتنم شمرده و افراد فاقد سند مالکیت، برای سنددار کردن مالیکت با مراجعه به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نسبت به تهیه آن اقدام کنند.

به گفته وی، افراد دارای سند دفترچه‌ای با بهره‌گیری از این فرصت می‌توانند پس از تولید نقشه‌ها اقدام به تعویض سند مالکیت و تبدیل به سند تک برگی کنند تا هزینه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برای تولید نقشه‌ها پرداخت نکنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار