عذر بدتر ازگناه اداره ثبت اسناد و املاک گرمسار؛
به گزارش تابناک سمنان:اردشیر مطهری نماینده گرمسار و آرادان در مجلس با بیان این که بازرسی از اداره ثبت اسناد و املاک گرمسار با انجام بپذیرد، گفت: بهبود شرایط این اداره به یکی از مطلبات مردم تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۳۰۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶ 06 January 2021

احداث شهرک گلخانه‌ای آرادان پیگیری شود/ لزوم جذب سرمایه‌گذار - خبرگزاری مهر  | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

نماینده گرمسار و آرادان در مجلس صبح چهارشنبه در دیدار با مدیرکل و رئیس بازرسی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان سمنان به میزبانی دفتر خود ضمن اشاره به بررسی شرایط اداره ثبت و مشکلات مردم در این حوزه در سطح شهرستان گرمسار، بیان کرد: باید خدمت رسانی به مردم بهبود یابد.

وی با اشاره به اینکه عملکرد این اداره باعث شده که مراجعات مردمی درباره این اداره افزایش یابد و مردم از اینکه به این اداره رفته و پاسخی دریافت نکرده‌اند، رضایت ندارند، گفت: اینکه یک اداره نیرو کم دارد مشکل مردم نیست بلکه مشکل آن اداره است و لذا نباید کار مردم را انجام نداد، دفاع از متخلف اول بدبختی یک اداره است زیرا دست او را برای تکرار خلاف‌های دیگر هم باز می‌کند.

نماینده گرمسار و آرادان در مجلس صبح چهارشنبه در دیدار با مدیرکل و رئیس بازرسی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان سمنان به میزبانی دفتر خود ضمن اشاره به بررسی شرایط اداره ثبت و مشکلات مردم در این حوزه در سطح شهرستان گرمسار، بیان کرد: باید خدمت رسانی به مردم بهبود یابد.

اردشیر مطهری با اشاره به مشکلات مردم و تعدد پرونده‌ها در اداره ثبت اسناد و املاک گرمسار، گفت: نظارت و بازرسی از این اداره به معنای وکیل مدافع شدن نیست بلکه بازرسی باید چشم‌های بینایی باشد که مشکلات و مسائل را ببیند و ما معتقد هستیم که طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده تا یک سال غیر قابل پذیرش است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان سمنان نیز در این دیدار با بیان اینکه ۲۰۰ نیرو در کل استان در اداره ثبت اسناد و املاک وجود دارد، بیان کرد: ۲۰ نیرو در زمینه اجرا، مهریه، ثبت و … معادل تمام دادگاه‌های استان سمنان وجود دارد که برای یک استان به واقع اندک است از سوی دیگر گرمسار با دو نفر نیرو باید پاسخگوی مردمی باشند که از تهران و دیگر شهرها مراجعه می‌کنند.

علی اصغر دربانی با بیان اینکه ثبت اسناد و املاک اداره‌ای تخصصی محسوب می‌شود که نیازمند حفظ حقوق و اموال غیر منقول مردم است لذا نمی‌توان با یک دیدگاه واحد به همه پرونده‌های ثبتی نگاه کرد، گفت: از سوی دیگر عدم آگاهی مردم از مقررات باعث می‌شود تا مشکلات عدیده‌ای برای ما ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اداره ثبت اسناد و املاک را نباید با ثبت احوال، جهاد کشاورزی و … مقایسه کرد، تاکید داشت: درباره تخریب ساخت و سازهای درون شهر مرجع استعلام شهرداری، در روستاهای دارای طرح هادی با بنیاد مسکن و در خارج حریم شهری با جهاد کشاورزی است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان سمنان با بیان اینکه قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبت یکی از معضلات گرمسار در این موضوع است، ابراز کرد: بر اساس ماده هشت این قانون اداره ثبت موظف است که از مراجع ذی صلاح مانند مسکن شهرسازی و جهاد و … استعلام‌هایی داشته باشد لذا ما استعلامی از این مراجع انجام داده و اگر این مراجع موافقت کنند، صدور اسناد انجام می‌شود، اگر نکنند هیئتی متشکل از رئیس ثبت، عضو قضائی و رئیس جهاد یا مسکن و شهرسازی رأی نهایی را صادر می‌کنند در نتیجه تا زمانی که تائید مراجع نباشد ثبت صلاحیت ذاتی برای صدور سند و.. را ندارد.

دربانی همچنین بیان کرد: شکایت از اداره ثبت گرمسار به نسبت دیگر واحدهای ثبتی استان کمتر است، بالغ بر ۳۰ درصد از پست‌های ثبت شهرستان گرمسار بلاتصدی است و به هر حال بار این موضوع بر دوش دیگران است و بسته به سیاست‌هایی که کشور و تحول قوه قضائیه در پیش گرفته، وظایف ثبت پیچیده‌تر هم شده است یعنی علاوه بر ضرورت پاسخ گویی مراجعان حقیقی، باید کارهای مرتبط با دستگاه‌های حقوقی هم انجام شود که تثبیت اراضی ملی یکی از مثال‌های این موضوع محسوب می‌شود.

وی گفت: علی رغم کمبود نیرو و پرسنل حجم کاری که در ماه‌های اخیر در زمینه کاداستر اسناد تک برگی اراضی ملی شده با تمام سنوات قبل برابری می‌کند که این نشان از حجم کار بالای ثبت دارد و در کنار این موضوع البته معتقد هستیم که باید نظارت‌ها نیز بیشتر شود اما انتظار داریم مردم هم بیشتر با ما همراه باشند و مسائل را به مدیران ثبت انعکاس دهند که راه‌های ارتباطی با مدیران بالا دستی در تمام ادارات ثبت استان سمنان برای دید مردم نصب شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان سمنان همچنین بیان کرد: از سوی دیگر اداره ثبت گرمسار توانسته تا حد زیادی مسائل و مشکلات را در درون خودش حل کند و تلاش خوبی در این زمینه شده اما به هر حال ممکن است در هر مجموعه یک یا دو نفر مشکلاتی هم داشته باشند و می‌بایست که ما مطلع شده و برخورد کنیم.

دربانی با بیان اینکه در حوزه بد اخلاقی و نارضایتی متأسفانه قدری این پدیده شایع است و البته فقط ثبت اسناد نیز درگیر این ماجرا نیست اما باز هم ما تاکید به همکاران داریم که اخلاق را حتماً رعایت کنند، بیان کرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که اجازه جذب نیرو توسط دولت داده نمی‌شود و ما به عنوان مثال بایگانی که نقطه حساسی در حوزه اسناد مردمی است و باید حداقل سه نیرو داشته باشد را با یک نیرو در گرمسار اداره می‌کنیم.

وی افزود: از سوی دیگر یکی از کارکنان ثبت گرمسار به دلیل تخلف دستگیر و روانه دستگاه قضائی شده است اما بارها و بارها درخواست کرده‌ایم که یک نیرو جایگزین این فرد شود و حتی نیروی خدماتی نیز بعضاً نداشته باشیم که کار نظافت را انجام دهد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان سمنان با بیان اینکه یکی از مسائلی که ما به آن تاکید داریم نظارت و بازرسی است و لذا درب اتاق بازرسی ثبت به روی همه باز است و سه شنبه‌ها حتی ملاقات عمومی نیز با مردم وجود دارد، گفت: معتقد هستیم که نحوه پاسخگویی به مردم باید مستند و مستدل باشد و خط قرمز ما مردم محسوب می‌شوند لذا اگر کسی غیر قانونی چیزی را می‌گوید، نباید به هیچ وجه اقدامی صورت گیرد.

دربانی افزود: ۲۷۸ نفر چارت سازمانی استان سمنان در زمینه ثبت است که ۸۵ پست در این بین بلا تصدی هستند. در کنار این موضوع با تمام مکاتباتی که انجام شده، ۱۶ ردیف استخدامی شامل هشت نفر قراردادی و هشت نفر پیمانی برای ما در نظر گرفته شده است که آزمون پیمانی دوازدهم دیماه برگزار و یک نفر نیرو از این بین به گرمسار اختصاص یافته است و از سوی دیگر نظارت و بازرسی با هفت نفر دارای چارتی است که در آن یک نفر مشغول به کار است و دو معاونت در بازرسی ثبت استان سمنان خالی است.

وی همچنین ادامه داد با تأسیس واحد ثبتی آرادان یکی از مشکلاتی که در گرمسار ایجاد شد این بود که هفت الی هشت نفر از نیروها به آرادان منتقل شدند و تعدادی هم به ایوان کی رفتند و در نتیجه اداره ثبت گرمسار ۱۱ نیروی اداری کم دارد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان سمنان همچنین بیان کرد: از ۲۶ نیروی ثبتی در گرمسار فقط ۱۷ نفر در کار هستند و و تعدادی شأن هم بازنشسته می‌شوند و به ۱۲ الی ۱۳ نفر این میزان کاهش خواهد یافت، مکاتباتی با استاندار سمنان انجام و وضعیت ساختمان، وضعیت نیروها و … اطلاع داده شده است.

دربانی درباره ترمیم تیم عملیاتی ثبت گرمسار، تاکید کرد: با پیگیری‌هایی که صورت داده‌ایم نهایتاً یک نفر در ردیف استخدام بتوانیم جذب کنیم که از این بین نهایتاً بتوانیم یک نفر را راهی اداره ثبت گرمسار کنیم که بازهم مشکلات را حل نخواهد کرد.

وی در خاتمه گفت: ۱۱ واحد ثبتی در کل استان سمنان وجود دارد که همگی با مشکلاتی روبرو هستند و برای مثال در شاهرود چارت سازمانی ۶۴ نفری با ۳۲ نفر اداره می‌شود و این یعنی ۵۰ درصد کمبود نیرو لذا این موضوع تنها مختص به گرمسار هم نیست و به تمام نقاط استان سرایت کرده است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار