مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: برنامه بازآفرینی با احداث طرح‌های مختلف،‌ تاکنون در ۱۴ محله قم به اجرا درآمده‌است.
کد خبر: ۹۲۹۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳ 05 January 2021

به گزارش تابناک قم، حسن صبوری‌ افزود: سال گذشته در قالب توانمندسازی تعداد ۲۴ پروژه در ۱۰ محله از محلات مصوب سکونت‌گاه‌های غیررسمی اجرا شد.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته نیز تعداد ۹ پروژه کالبدی و ۲ دفتر تسهیل گری در ۱۴ محله از محلات تاریخی و بافت فرسوده شهر قم و نیز ۱۰ پروژه کالبدی و همچنین اجرای آسفالت معابر در ۵ محله از سکونتگاه‌های غیررسمی اجرا شد.

وی ادامه داد: در سال آینده ۱۱ پروژه با اعتبار ۱۸۴ هزار و ۸۰۰ میلیون ریال در محلات نیازمند بازآفرینی شهری احداث خواهد شد.

به گفته صبوری،‌ درحال حاضر چهار پروژه در محلات آذر، شیخ‌آباد، خاکفرج توسط این اداره کل و چهار پروژه نیز در قالب کمک به شهرداری در محلات آذر، چهارمردان، شهرک فاطمیه و ابتدای جاده جعفریه توسط شهرداری قم درحال احداث است.

وی بیان کرد: چهار پروژه احداث مدرسه ثامن‌الحجج محله آذر با ۴۰ درصد، احداث کلانتری شماره ۱۳ محله خاکفرج ۲۵ درصد،‌ توسعه و تکمیل مرکز جامع سلامت خازنی محله شیخ‌آباد ۲۰ درصد و احداث واحد آموزشی در زمین شیخ‌آباد با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی توسط اداره کل راه و شهرسازی قم در حال انجام است.

وی افزود: احداث فضای ورزشی شهرک فاطمیه در محله فاطمیه با ۶۵ درصد، ساماندهی فضای عمومی و محلی گذر عشقعلی در گذر عشقعلی با ۲۷ درصد، ساماندهی امتداد محور امامزاده شاه حمزه در محله آذر با ۳۵ درصد و محوطه‌سازی امامزاده عبدالله در ابتدای جاده جعفریه با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در قالب کمک به شهرداری در روند تکمیل است.

مدیرکل راه و شهرسازی قم خاطرنشان کرد: غالب این طرح‌ها از سال ۹۸ آغاز شده است و پیش‌بینی‌شده تا سال ۱۴۰۰ تکمیل شود.

وی با اشاره به‌ضرورت و تاثیر طرح‌های بازآفرینی، گفت: یکی از سیاست‌های نوین در بازآفرینی بافت‌های نابسامان شهری اقدامات و پروژه‌های محرک توسعه با هدف تسریع و تسهیل فرآیند تحول در این بافت‌ها با بهره‌گیری از مشارکت و توان اجتماعی ساکنان و استفاده از ظرفیت‌های محلی است.

وی افزود: پروژه‌های محرک توسعه که در محله‌های ناکارآمد شهری اجرا شده به‌عنوان بستر کارکردهای اجتماعی و اقتصادی، منزلت اجتماعی و اقتصادی در این بافت‌ها را ارتقا داده و انگیزه مشارکت در فرآیندهای بهسازی و نوسازی را در جامعه محلی افزایش می‌دهد و از سوی دیگر سبب ایجاد تمایل در بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در بافت می‌گردد.

صبوری اضافه کرد: جلوگیری از مهاجرت جمعیت محلات، حفظ هویت اجتماعی- فرهنگی محلات و جلوگیری از مهاجرت‌های درون‌شهری که منجر به ناهماهنگی مطالبات و عدم توازن سرانه‌های شهری خواهد شد، از دیگر مزیت‌های اجرای طرح‌های بازآفرینی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار