تغذیه صحیح و پیشگیری از ابتلاء به کرونا، کاهش چین و چروک با مصرف انبه عسلی، خواص فلفل دلمه‌های رنگی، شناخت متهم اصلی تشکیل سنگ‌های کیسه صفرا و عوارض شام نخوردن برای بدن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.
کد خبر: ۹۲۹۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰ 04 January 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایمنا ، یک کارشناس با اشاره به اینکه با تغذیه صحیح و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان از ابتلاء به کرونا پیشگیری کرد، اظهار کرد: سیستم ایمنی مهم‌ترین عامل برای در امان ماندن از ابتلاء به کرونا است، اما مصرف زیاد قند و نمک و چربی می‌تواند سیستم ایمنی شما را روزبه‌روز ضعیف‌تر کند و احتمال ابتلای شما به کرونا را افزایش دهد.

پریوش بهادری، افزود: خانه‌نشینی اجباری این روزهای کرونایی، یکی از عواملی است که مصرف تنقلات و فست‌فودها را افزایش داده است و مواد غذایی که پرنمک، شیرین و پرچرب هستند، زمینه‌ساز اضافه‌وزن و چاقی و به‌تبع آن افزایش احتمال ابتلاء به کرونا، دیابت، پرفشاری خون، چربی خون بالا، کبد چرب می‌شوند و این بیماری‌ها خطر ابتلاء و مرگ ناشی از کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

این کارشناس با تاکید بر اینکه تغذیه صحیح و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند در پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا نقش مؤثری داشته باشد، گفت: تغذیه صحیح به معنای مصرف مواد غذایی گران‌قیمت نیست و با استفاده از جایگزین‌های مواد غذایی می‌توان تغذیه‌ای صحیح و متناسب با اقتصاد خانواده داشت.

بهادری تأکید کرد: برای تقویت سیستم ایمنی بدن به‌اندازه کافی از منابع پروتئینی و ریزمغذی‌ها استفاده کنید و بهترین منبع پروتئینی ارزان‌تر، حبوبات است که همراه با غلات، ارزش غذایی معادل گوشت خواهد داشت.

کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه برای پیشگیری از کرونا، مکمل‌های مولتی‌ویتامین را خودسرانه مصرف نکنید، گفت: به جای مصرف مکمل‌های مولتی‌ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی، از سبزی‌ها و میوه‌های فصل استفاده کنید و با مصرف روزانه حداقل ۵ واحد سبزی و میوه (دو عدد میوه و سه وعده سبزی) ویتامین C موردنیاز بدن تأمین می‌شود.

وی توصیه کرد: برای پیشگیری از کرونا در کنار هر وعده غذایی از سالاد و یا سبزی خوردن استفاده کنید و اگر به دلیل مشکلات گوارشی قادر به مصرف سبزیجات به صورت خام نیستید، آنها را به شکل بخارپز مصرف کنید.

بهادری بیان کرد: افراد بالای ۱۲ سال برای تقویت سیستم ایمنی بدن، ماهانه یک مکمل ویتامین دی ۵۰ هزار واحدی مصرف نمایند و در کودکان ۲ تا ۱۲ سال، مصرف هر دو ماه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از کرونا کمک می‌کند.

خواص فلفل دلمه‌های رنگی

فلفل دلمه‌ای در رنگ‌های سبز، زرد، نارنجی و قرمز به فروش می‌رسد، اما آیا این محصولات با یکدیگر تفاوتی دارند، پاسخ مثبت است. به گفته "لیندزی لیوینگستون"، متخصص تغذیه در آمریکا، تفاوت فلفل‌های دلمه‌ای در حقیقت به میزان رسیدن آن‌ها بستگی دارد.

فلفل‌های دلمه‌ای سبز پیش از اینکه به طور کامل رسیده باشند، چیده شده‌اند. اگر منتظر بمانید، آن‌ها به رنگ زرد، سپس نارنجی و در نهایت قرمز در می‌آیند. این عامل کلیدی است، زیرا هنگامی که فلفل‌های دلمه‌ای زود چیده می‌شوند، شیرینی کمتری دارند (شیرین بودن با میزان رسیدن در ارتباط است) و از مواد مغذی کمتری نیز برخوردار هستند که شامل ویتامین‌های A، C و B۶ می‌شوند.

فلفل دلمه‌ای سبز بیشترین میزان تلخی را در میان فلفل‌های دلمه‌ای دارد و از کمترین مواد مغذی برخوردار است. فلفل دلمه‌ای نارنجی و زرد در میانه قرار می‌گیرند و فلفل دلمه‌ای قرمز بیشترین میزان شیرینی و ویتامین بیشتری دارد.

حتی صرف نظر کردن از وعده شام، به هر دلیلی که باشد، عواقب خوبی برای بدن ندارد:

بی نظمی قاعدگی: زنانی که به طور مرتب از وعده‌های غذایی بخصوص صبحانه صرف نظر می‌کنند بیشتر در معرض بی نظمی‌های قاعدگی قرار می‌گیرند. به عقیده محققان این افراد علاوه بر سندرم پیش از قاعدگی از مشکل یبوست نیز رنج می‌برند.

احساس گرسنگی دائم: زمانی که از وعده‌های غذایی صرف نظر می‌کنید معده شما سیگنال‌هایی به مغز فرستاده و اعلام خالی بودن می‌کند؛ در نتیجه از همان ابتدای روز حس گرسنگی در بدنتان شکل گرفته و باقی می‌ماند. صبحانه نخورها در واقع بیشتر در دام تغذیه ناسالم می‌افتند.

شام نخوردن چه بلایی سر بدن می‌آورد

عدم دریافت هر کدام از وعده‌های غذایی نه تنها کمکی به کاهش وزن نمی‌کند، بلکه یکی از عوارض آن، بروز چاقی به خصوص در ناحیه شکم است. تحقیقات نشان داده است، اگر در زمان مناسب به اندازه‌ی کافی صبحانه میل کنید در ادامه روز پرخوری نخواهید کرد، زیرا صبحانه اولین وعده بعد از بیدار شدن از خواب است، بنابراین حذف صبحانه زمان گرسنگی از شب گذشته را افزایش می‌دهد، میزان قند خون پایین آمده و ترشح انسولین با مشکل مواجه می‌شود، زمانی که انسولین زیاد شود اسیدهای چرب بیشتری ذخیره بدن خواهد شد. در نتیجه احساس خستگی در نیمه روز به سراغ شما خواهد آمد.

از بین رفتن تعادل هورمونی: پرهیز از هر کدام از وعده‌های غذایی، منجر به افزایش هورمون کورتیزول در بدن می‌شود. هورمونی که اضطراب و استرس را در بدن افزایش می‌دهد. در این میان عدم تعادل هورمون انسولین در بدن نیز، منجر به نوسانات قند خون و بی ثباتی آن خواهد شد.

مشکلات گوارشی: با حذف وعده‌های غذایی، بدن به مواد مورد نیاز برای تأمین انرژی و فعالیت دسترسی ندارد. مصرف سه وعده غذایی اصلی و دو میان وعده در روز برای عملکرد صحیح متابولیسم و سیستم گوارشی بدن ضروری است.

افزایش چربی در بدن: نخوردن وعده‌های غذایی باعث می‌شود بدن برای جلوگیری از کمبودهای تغذیه‌ای به جای مصرف چربی‌های بدن، آنها را ذخیره کند نه مصرف. همین روند، چاقی و به خصوص بروز چاقی شکمی را افزایش می‌دهد که خود خطری برای ابتلاء به سندرم متابولیک، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت است.

تحلیل رفتن بدن: با حذف وعده‌های غذایی، متابولیسم بدن کند می‌شود و بیشتر احساس خستگی و کج خلقی می‌کنید. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد بزرگسالانی که صبحانه کاملی مصرف می‌کنند خوش خلق تر و مثبت‌تر از افراد دیگر هستند.

کاهش چین و چروک صورت با این میوه پرطرفدار

نتایج مطالعه جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد، مصرف انبه آتالوفو که به آن انبه عسلی نیز گفته می‌شود، منجر به کاهش چین و چروک صورت در زنان مسن می‌شود.

زنانی که چهار بار در هفته فقط نصف فنجان از این نوع انبه را مصرف می‌کنند، با کاهش چین و چروک صورت در بازه زمانی کوتاه روبه رو می‌شوند. انبه مانند سایر میوه‌ها و سبزیجات نارنجی، سرشار از بتاکاروتن است و آنتی اکسیدان‌هایی را فراهم می‌کند که ممکن است آسیب سلول را به تأخیر بیندازد.

بر اساس نتایج موجود، زنان یائسه‌ای که چهار بار در هفته نصف فنجان انبه آتالوفو مصرف می‌کنند، چین و چروک‌های پوستشان پس از دو ماه تا ۲۳ درصد کاهش پیدا می‌کند.

متهم اصلی تشکیل سنگ‌های کیسه صفرا را بشناسیم

یک فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه مصرف قرص‌های ضدبارداری و استروژن، چاقی و همچنین کاهش وزن سریع موجب تشکیل سنگ کیسه صفرا در افراد می‌شود، اظهار کرد: تشکیل سنگ در کیسه صفرا از بیماری‌های خوش‌خیم است که عوامل محیطی مانند تغذیه و مصرف بعضی داروها در تشکیل آن تأثیر دارند البته مسائل ژنتیکی هم در ایجاد این عارضه بی تأثیر نیست.

فرزاد جاسمی زرگانی، افزود: مصرف قرص‌های ضد حاملگی، چاقی، کاهش وزن‌های سریع و استفاده از رژیم‌های غذایی سخت، دیابت، سیروز کبد و رژیم‌های غذایی پرچرب و کم‌فیبر (حاوی مقدار زیادی گوشت، پروتئین و چربی) از عوامل تشدیدکننده ایجاد سنگ کیسه صفراوی و افزایش تعداد سنگ‌ها به شمار می‌روند لذا برای جلوگیری از رسیدن به مرحله حاد باید عوامل تشدیدکننده را کاهش داد.

وی تصریح کرد: دو عامل محیطی و ژنتیک، میزان شیوع بیماری سنگ کیسه صفرا را در یک جامعه مشخص می‌کنند؛ اما پاسخ به این سوال که آیا هر سنگ کیسه صفراوی نیاز به عمل جراحی دارد، منفی است. وجود سنگ در کیسه صفرا در بسیاری مواقع بدون علامت است و نیازی به درمان نیز ندارد.

این فوق تخصص گوارش مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اهواز با تاکید بر اینکه سونوگرافی و آندوسکوپی از راه‌های تشخیص وجود سنگ در کیسه صفرا است، گفت: اگر پس از تشخیص سنگ در کیسه صفرا فرد از درد سمت راست و بالای ناحیه شکم خود شکایت کند، باید توجه داشت که این درد هیچ ارتباطی با وجود سنگ در کیسه صفرا ندارد. سنگ کیسه صفرا زمانی با درد همراه است که بیمار دچار التهاب کیسه صفرا شده است یا سنگ وارد مجرای درون صفراوی شود.

جاسمی زرگانی بیان کرد: مرحله حاد بیماری همراه با درد مزمن ناشی از وجود سنگ در مجرای درون کیسه صفراوی است که ساعت‌ها در ربع فوقانی راست شکم و در پشت و شانه راست احساس می‌شود و گاه همراه با تهوع و استفراغ است؛ البته ممکن است بیماری سال‌ها علائم سنگ کیسه صفرا را داشته باشد ولی وارد مرحله حاد نشود.

وی با اشاره به اینکه سنگ کیسه صفرا در زنان میانسال بین ۴۰ تا ۵۰ ساله بیشتر دیده می‌شود، اظهار کرد: در موارد حاد، جراحی از روش‌های درمان است که برای بیماران باید مورد استفاده قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار