تاملی در اظهارات وزیر بهداشت و معاونش
اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد، خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنید، واکسنی روانه بازار خواهد شد که رویش «تولید ایران» درج شده است؛ واکسنی که خیلی خیلی زودتر از محصول ایرانی ساخت ستاد اجرایی امام که هفته گذشته فاز تست انسانی اش آغاز شد، به بازار خواهد آمد و چه بسا زودتر از واکسن‌های وارداتی در دسترس ایرانیان قرار گیرد!
کد خبر: ۹۲۹۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۴ 03 January 2021
اگر اتفاق غیرمترقب‌های رخ ندهد، خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنید، واکسنی روانه بازار خواهد شد که رویش «تولید ایران» درج شده است.

به گزارش تابناک سمنان این را میشود از سخنان دقایقی قبل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان و قرار دادن آن در کنار سخنان معاون وی دریافت که سمت سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا را هم عهده دار است و ساعتی پیش در گفت‌وگوی آنلاین با اصحاب رسانه نکات جالب توجهی در خصوص پروژه دستیابی کشورمان به واکسن ارائه کرد.

آن گونه که علیرضا رئیسی توضیح داد، بحران کرونا در جهان موجب شده که سازمان بهداشت جهانی مجوز‌های اضطراری برای تولید واکسن صادر نماید و در نتیجه آن، تولید واکسن به شیوه‌ای متفاوت با گذشته در دستور کار قرار گیرد؛ به این صورت که برخی کشور‌ها فاز ۱ و ۲ ساخت کرونا را همزمان آغاز کردند و برخی دیگر، فاز دوم و سوم را همزمان با هم کلید زدند.

این تسریع در امور در حالی است که تنها چند شرکت موفق به دریافت تاییدیه گذراندن موفق فاز سوم شده اند، اما واکسیناسیون در بسیاری از کشور‌ها آغاز شده که معنای آن، استفاده از واکسن‌هایی است که در حال گذراندن فاز سوم هستند یا نتایج آن‌ها در این فاز از آزمایش به تایید نرسیده و مجوز استفاده از آنها، مجوزی اضطراری است که قطع زنجیره انتقال ویروس و جلوگیری از شیوع ویروس‌های جهش یافته را دنبال می‌کند.

اکنون اگر بدانید که سوای این سه فاز آزمایشی، یک فاز نهایی دیگر با نام «فاز مراقبت» آغاز می‌شود که دو یا سه سال به طول می‌انجامد و ممکن است واکسن‌های تاییدیه گرفته در سه فاز، در فاز مراقبت کارایی لازم را از خود نشان ندهند و نیازمند بازآفرینی باشند، پی خواهیم برد که چه سرعتی در روند تایید واکسن‌ها و شروع واکسیناسیون کووید ۱۹ در دستور کار جهانیان قرار گرفته است.
 
شراکت رسمی ایران و کوبا در آزمایش نهایی و ساخت واکسن ایرانی کرونا!

با این ملاحظات، تازه می‌شود درباره برخی اتفاقات مانند انجام واکسیناسیون در برخی کشور‌ها نظر داد؛ مثل فرایند پرشتاب واکسیناسیون در برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس که برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی در کشورمان از آن‌ها به عنوان مثال یاد می‌کنند تا تاخیر در خرید و واردات واکسن به کشورمان و شروع واکسیناسیون را مورد انتقاد قرار دهند.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌های مستند و موثق، واکسیناسیون در این کشور‌ها به مدد بهره بردن از محصولاتی است که برخی از آن‌ها فاز سوم را نپیموده اند و در دست آزمایش قرار دارند. اقدامی که در نتیجه همراهی و همکاری این کشور‌ها با کشور‌ها و کارخانه‌های تولید کننده واکسن کرونا هستند که برای انجام تست‌های های نهایی به بسیاری از کشور‌ها پیشنهاد انجام واکسیناسیون ـ البته به صورت محدود و در ابعاد آزمایشی ـ می‌دهند.

این دست پیشنهادها به کشورمان هم داده شده، ولی واکنش مسئولان کشورمان به آن‌ها منفی بوده است؛ این را سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مورد تاکید قرار می‌دهد و می‌گوید: «سیاست کشور ما این نبود که فاز آزمایش واکسن کرونا توسط کمپانی خارجی در کشور ما اجرا شود. بعضی کشور‌ها مثل کشور‌های حاشیه خلیج فارس درست است که واکسن زدند، اما در فاز آزمایشی شرکت کردند و کشور ما نپذیرفت در این فاز شرکت کند.»

اما آیا کشورمان چشم بسته پیشنهادها را رد کرده یا تدبیری ویژه در این امر اندیشیده است؟ این سوالی است که پاسخ رئیسی به آن جالب توجه است: «کشور ما در این زمینه دو شرط گذاشته است؛ نخست اینکه یا واکسن تولید داخلی خودش باشد و یا اینکه با کشور دیگری شریک و تکنولوژی وارد کشور شود و آن زمان می‌توان فاز‌های مختلف را انجام داد.»

نکته‌ای کلیدی که با توجه به آن، سخنان دقایقی قبل وزیر بهداشت کشورمان قابل تامل و حتی نتیجه گیری به نظر می‌رسد: «افزون بر تلاش برای ساخت واکسن و واردات آن، فاز سوم واکسن مشترک با یک کشور خارجی بهمن ماه در ایران اجرا می‌شود. آزمایش بالینی این واکسن را که دو فاز جلوتر از واکسن تولید داخل است، انستیتو پاستور ایران اجرا خواهد کرد.»

صحبت درباره واکسنی است که کوبایی‌ها ساخته اند و قرار است فاز سوم آزمایش انسانی آن آغاز شود. اتفاقی که قرار است به زودی در کشورمان به انجام برسد و بر اساس سخنان معاون وزیر بهداشت، لازمه انجامش توافق دو کشور برای شراکت در ساخت این واکسن و انتقال تکنولوژی آن به کشورمان است؛ اتفاقی که سخنان نمکی حکایت از قطعی شدن وقوع آن دارد.

شروع مسیری که اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد و به موفقیت واکسن کوبایی در عبور از فاز سوم به مانند دو فاز اول و دوم منجر شود، واکسنی در دست تولید و عرضه به بازار کشورمان قرار خواهد گرفت که رویش «تولید ایران» درج شده است؛ واکسنی که تا هفته قبل که فاز یک آزمایش انسانی واکسن ساخت ستاد اجرایی امام آغاز شد، کمتر کسی از وجودش آگاه بود، اما ممکن است زودتر از واکسن‌های خریداری شده از کشور‌های مختلف در دسترس ایرانیان قرار گیرد.
لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار